29.03.2020

Czinger 21C je stíhačka na kolesách - Bugatti Chiron bledne závisťou

Ambiciózny kalifornský hypersport je kráľ hybridov, ktorý chce prekonávať svetové rekordy.

Zrejme sa mu to aj podarí. Jeho papierové predpoklady ho oprávňujú k presvedčeniu, že je najrýchlejší. Veď zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 1,9 sekundy a maximálna rýchlosť viac ako 430 km/h sú parametre, pri ktorých sa krčí v kúte aj taký stroj, ako legendárne Bugatti Chiron.

Czinger 21C  si za svoje vlastnosti nevypýta vzhľadom k výkonom zas až tak veľa – jeho štartovacia cena má byť „Iba“ 1,7 milióna dolárov, v prepočte teda zhruba 1 550 000 €.

Čomu vďačí Czinger 21C za svoje výkony? Je to hybridný hypersport, ktorý poháňa benzínový motor V8 a dva elektromotory. Vďaka tomu dosahuje závratnú rýchlosť vyše 430 km/h. Viac ako maximálka však ohromí zrýchlenie. Vodič sa pri ňom musí cítiť ako pilot stíhacieho lietadla vystreleného katapultom z paluby lietadlovej lode.

Napriek ťažkým batériám vozidlo váži iba 1250 kilogramov. Karosériu je totiž vyrobená prevažne z uhlíkových vlákien, teda z karbónu a ďalších ľahkých materiálov, napríklad titánu. Niektoré súčasti podvozka a výfukovej sústavy sú vytlačené na 3D tlačiarni. Aj vďaka tomu táto stíhačka na kolesách dokáže zrýchliť z pokoja na 100-ku pod dve sekundy.

Ak hovoríme o stíhačke – aj v interiéri sa to podobá na lietadlo. Teda spôsobom sedenia. Czinger 21C navrhnutý a postavený v Los Angeles v Kalifornii spoločnosťou Devergent má totiž usporiadanie sedadiel 1 + 1. To znamená, že vodič sedí uprostred a spolujazdec za ním, podobne ako v stíhačke (alebo v Renaulte Twizy).

Pri zrýchlení to natrie aj Bugatti

Czinger 21C využíva hybridnú technológiu. Zadnú nápravu poháňa benzínový motor V8 s objemom 2,88 litrov dopovaný dvoma turbami umiestnený v strede vozidla, ktorý dokáže točiť až 11 000 otáčok za minútu. Pomocníkov má v dvojici elektromotorov – jeden na každé predné koleso.

Celkový výkon hypersportu s pohonom všetkých kolies je tak neskutočných 019 kW, teda 1250 koní. Dosahuje tak pomer výkonu k hmotnosti 1:1. To prepísané do reálnych hodnôt znamená zrýchlenie 0 - 100 km/h za 1,9 sekundy. Pri hodnote 329 koní na liter objemu benzínového motora sú priority modelu Czinger 21C jasné - maximalizovať výkon vzhľadom k hmotnosti a energetickú účinnosť.

Na papieri tieto hodnoty vyzerajú naozaj sľubne, ale čo realita? Pri testovaní zrýchlení dosiahol kalifornský Czinger 21C lepšie výsledky ako takí velikáni, ako sú Bugatti Chiron alebo Koenigsegg Reger. Patrí medzi tri najrýchlejšie zrýchľujúce autá z 0-100 km/h na planéte. Pred ním sú iba Rimac C_Two a Aspark Owl.

Povráva sa, aj o tom, že automobilka by mala skúsiť s týmto vozidlom prekonať rekord v disciplíne 0-400-0 (dosiahnuť z pokoja rýchlosť 400 km/h a zastaviť späť na 0 km/h). Najlepšiu hodnotu zatiaľ v tomto smere má na konte Koenigsagg Reger. Zvládol to za 31,49 sekúnd. Ambiciózny Czinger zo zvládne z nuly na 300 km/h a naspäť na nulu za 15 sekúnd a 0-400-0 to chce absolvovať za neskutočných 29 sekúnd!

Neváhajte, ak ho chcete, bude to limitka

Z ľahkého hyperšportu, ktorý mal mať pôvodne globálnu premiéru na zrušenom autosalóna v Ženeve začiatkom marca, vyrobia sériu iba 80 kusov. Bude na výber v dvoch verziách. Buď cestný model, alebo okruhový variant. Výkon majú rovnaký, no verzia pre okruhy je o 38 kilogramov ľahšia a má aj veľký zadný spojler.

Ten pomáha vytvárať obrovský prítlak. Napríklad pri rýchlosti 250 km/h generuje prídavnú silu až 790 kg, ktorá tlačí auto k zemi. Cestná verzia získa maximálne 250 kilogramov. Maximálna rýchlosť okruhovej verzie sa zastaví na hodnote 380 kilometrov za hodinu. To je viac, ako jazdia dnešné monoposty formule 1.


FOTO: GFWilliams Photographer
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: czinger.com

Komentáre k článku