PRVÁ JAZDA: Škoda Kamiq jazdí veľmi dobre, má výborný podvozok
Segment malých SUV a crossoverov rastie ako huby po daždi. Konkurencia rastie.
Škoda prispela svojim dielom. Novinka vychádza z modelu Scala, výrazne ju pripomína hlavne interiérom.
Mestský kompaktný crossover je síce rovnako široký, no oproti Scale je kratší a trocha vyšší. Kamiq má dĺžku 4241 milimetrov, šírka je 1793 mm a výška 1531 mm. Rázvor 2651 mm je zhodný so Scalou, rozdiel je vo väčšej svetlej výške v prospech malého SUV.
Škoda Kamiq je súrodenec SEAT Arona alebo VW T-Cross, čo sú najmenšie „vysoké“ modely koncernu. Namierené má na mestskú klientelu, ktorá má rada vyššiu pozíciu sedenia za volantom, praktickosť a dobrý prehľad nad okolitou premávkou. Aké sa táto novinka predviedla nielen v mestách, ale aj na ostatných typoch ciest?
Aby sme Škodu Kamiq spoznali úplne a dokonale, naozaj bolo treba zistiť, ako jazdí. No skôr, ako sa dostaneme k tomuto dôležitému parametru, prezrime si auto zvnútra. Ak by ste si postavili vedľa seba Scalu a Kamiq – neuspeli by ste s hrou: nájdi sedem rozdielov. Toľko ich nebude. Vlastne nenájdete ani tri, ba dokonca ani jeden. Interiér je jednoducho úplne zhodný. Škoda to ospravedlňuje znížením nákladov a tým, že použila hodnotnejšie materiály pre oba modely. Interiér je naozaj nielen moderný, ale hlavne elegantný a okolo vás je množstvo mäkčených materiálov. Na mňa pôsobil luxusnejšie ako vnútrajšok VW T-Cross.
K dispozícii sme mali najvyššie stupne výbavy s virtuálnymi prístrojmi, k čomu patrí najvyspelejší infotainment Amundsen. Má uhlopriečku 9,2“ a ako jediný aj zabudovaný navigačný systém. Ak využívate navigáciu v mobile, môžete si vybrať základnú verziu Swing s 6,5 palcovou obrazovkou, alebo multimediálny systém Bolero s 8 palcovým displejom.
Kamiq zvládne ako prvý z neprémiových značiek pripojenie Apple CarPlay bez kábla! Za to má Kamiq a Škoda pochvalu. Body však strhávam za ovládanie klimatizácie v najvyššej výbave jedine cez obrazovku infotainmentu. Toto vážne nie! Už len pre toto riešenie by som si vybral inú možnosť, alebo nižšiu výbavu. Na palube bolo tiež indukčné nabíjanie telefónu a štyri najmodernejšie konektory USB-C – dva vpredu a dva medzi prednými sedadlami pre cestujúcich vzadu. Väčšina užívateľov však bude asi potrebovať redukciu, alebo nové káble.
Potešili kvalitné sedadlá, akurát a primerane tvrdé, aj drobnosť - odkladací priestor medzi prednými sedadlami. Má miesto aj na odloženie plechovky. Ak to nevyužijete, je tam jedno z vyše 20 Clever riešení značky – odkladací priečinok na kľúče, žuvačky, doklady a podobne. Sedadlá sú pohodlné ako v Scale. Ľahko si nájdete ideálnu pozíciu za volantom, ktorá sa veľmi nelíši od kompaktného hatchbacku. Vyššie ukotvenie sedadla nad vozovkou prináša lepšie nastupovanie aj rozhľad a väčší prehľad o dianí okolo auta.
Aj Kamiq má k dispozícii sklopné operadlo sedadla spolujazdca. Preveziete tak až 2447 mm dlhé predmety. Skrátená zadná časť s menším previsom sa podpísala na skromnejšom objeme pre náklad. Batožinový priestor má štandardne 400 litrov, Scala 467. Nebol však problém naložiť tri normalizované „letecké“ kufre – a ešte ostalo miesto aj na fotografickú výbavu. Sklopením zadnej lavice sa zväčší celkový objem na 1395 litrov. Škoda, že zadné sedadlá delené v pomere 60:40 nie sú posuvné – pomohlo by to k vyššej variabilite kufra. Piate dvere sa otvárajú a zatvárajú elektricky.
Kamiq teda má vyšší podvozok ako Scala: od 36 až po 39 milimetrov. Zrejme podľa toho, aký rozmer pneumatík má auto obuté a či má základný podvozok, alebo je to verzia s elektronicky riadenými tlmičmi Šport Chassis Control. Vďaka nim dokáže pritvrdiť pruženie a priblížiť sa k vozovke o 10 mm. Prejavilo sa to na jazdných vlastnostiach?
Podvozok musel vďaka zvýšeniu svetlej výšky prejsť rapídnou zmenou. Nielen pri štandardnej verzii, ktorú sme si vyskúšali ako prvú voľbu vo vozidle s litrovým motorom TSI s výkonom 86 kW a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Bez úprav by výrazne búchal pri vyvesení kolesa (prepružení smerom dole) po prejazde výmoľmi a nerovnosťami.
Prepracované tlmiče a zmenené pružiny však podvozok dokonca utíšili. Pritom dobre drží v zákrutách nielen na rovnom, ale aj na hrboľatom povrchu. Vďaka prepracovaným častiam podvozka môže mať vozidlo väčšie kolesá ako Scala. V základe sú šestnásťpalcové disky, vrcholom osemnásť.
Použitie kvalitných tlmiacich materiálov znížilo hlučnosť aj na zadných sedadlách, kam nepreniká hluk z batožinového priestoru, ani po čiastočnom sklopení zadných sedadiel. Vyskúšal som si cestovanie s autom nielen za volantom, ale aj na zadných sedadlách. K veľkým plusom Kamiqu patrí priestrannosť. Poskytuje veľa miesta medzi spolujazdcami vpredu, pasažieri na zadných sedadlách majú bohatý priestor na nohy aj na hlavu, ako som zistil so svojimi s vyše 190 centimetrami a dlhými nohami. Mal som rezervu pred kolenami aj nad hlavou, hoci auto malo panoramatické okno s roletkou, ktorá sa odsúva zozadu dopredu. Vhodné pre rodiny - deti vzadu si môžu užívať slnečné lúče, vodič je pritom v tieni.
Kamiq od svojho "darcu" dostáva i radu simply clever prvkov. Nechýba gumové viečko nádržky pre kvapalinu do ostrekovačov či škrabka vo veku palivovej nádrže, ktorá zároveň umožňuje zmerať dezén pneumatiky.
Kamiq je síce prioritne určený pre jazdu v meste a okolí, ale výborne sa hodí aj na jazdy na väčšie vzdialenosti. Okrem iného aj preto, že sa konštruktérom podarilo umiestniť do auta až 50 litrovú nádrž. Na rozdiel od Arony a T-Crossu, ktoré majú o 10 litrov menej, tak má väčší akčný rádius – zhruba 700 kilometrov je postavený na modulárnej koncernovej platforme MQB A0. Znamená to pohon len predných kolies, mechanickú parkovaciu brzdu a vlečnú zadnú nápravu.
Ešte pár slov k dizajnu. Kamiq sa nevzdal niektorých odvážnych riešení Vision X a dostal ich do sériovej produkcie. Napríklad dvojdielne predné svetlomety, kde vrchné úzke prúžky obsahujú diódy denného svietenia. Majú pripomínať svietiace drahokamy a fungujú zároveň ako dynamické smerovky. Tie má Kamiq ako prvá Škodovka v histórii vpredu aj vzadu, Scala vie postupné rozsvecovanie smeroviek iba vzadu.
Skúšali sme motor 1.0 TSI (85 kW), čo je výkonnejší variant litrového trojvalca. Už ho poznáme z iných modelov. Pri kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou som nepoznal rozdiely oproti Scale... nebyť vyššej pozície sedenia. Už od prvých kilometrov prekvapilo celkové odhlučnenie a kultivovanosť pohonnej jednotky. V nízkych otáčkach neduní a nevibruje. Po stlačení plynového pedálu na podlahu otáčkomer postupoval stále vyššie bez zaváhania. Až v najvyšších otáčkach sa ozýval ten povestný trojvalcový chrapľavý zvuk. Ale slušne utlmený...
Na druhý deň sme vyskúšali kombináciu s automatickou prevodovkou. Do červeného poľa ho dostanete až v športovom režime, kde pomáhalo radenie páčkami pod volantom. Softvér však rýchlo radí na vyššie stupne, nenecháva voľbu úplne na vodičovi. Pri normálnej jazde V klasickom režime radí automat veľmi skoro. Ale ani v tom prípade sa, podobne ako pri manuálnej prevodovke nenechá Kamiq zahanbiť ani pri tiahlych stúpaniach. Prekvapenie prichádza so sériou pomerne prudkých „utiahnutých“ zákrut, ktoré Kamiq zvláda s noblesou, bez nedotáčavosti a s minimálnym nakláňaním karosérie. Posilňovač riadenia má známky spätnej väzby. Prijal by som responzívnejšie riadenie, ale celkovo je príjemné pri ostrej jazde, aj v pokojnom tempe.
Spotreba sa vyšplhala pri dynamickom jazdení nad sedem litrov na sto kilometrov. Na trase sa striedali stúpania, ostré zákruty a diaľničné úseky. Reálne sa s autom dá jazdiť aj so spotrebou aspoň o liter nižšou. Redakčný test ukáže viac.
Kamiq milo prekvapil nielen mňa osobne počas prvých, úvodných kilometrov. Ukázal sa ako priestranné a praktické auto, navyše „napchaté“ modernými prvkami. Pritom jazdí (minimálne) tak dobre, ako Scala, z ktorej vychádza. Škoda v jeho prípade síce navrhla modernú karosériu, ale nešla smerom, že by mal byť nový model revolučný, či exkluzívny, nebodaj extra inovatívny.
Je to poctivo navrhnuté, remeselne veľmi dobre spracované auto. Zvýšená alternatíva k hatchbacku Scala. Kamiq je jednoducho akurátny „pracant“, alebo ak chcete robotník, ktorý sa hodí presne na to, na čo ho vymysleli. Ak uvažujete o Scale, vyskúšajte aj Kamiq. Možno vás prekvapí. Lebo nie je veľa dôvodov, prečo by ste ho neuprednostnili. Aj typický argument o horších jazdných vlastnostiach vyššieho auta neobstojí – sú takmer rovnaké a rozdiely sú minimálne.
AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
Komentáre k článku