2019-09-05 09:55:00
Škoda Kamiq
Škoda Kamiq
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Škoda Kamiq jazdí veľmi dobre, má výborný podvozok

Segment malých SUV a crossoverov rastie ako huby po daždi. Konkurencia rastie.

Škoda prispela svojim dielom. Novinka vychádza z modelu Scala, výrazne ju pripomína hlavne interiérom.

Mestský kompaktný crossover je síce rovnako široký, no oproti Scale je kratší a trocha vyšší. Kamiq má dĺžku 4241 milimetrov, šírka je 1793 mm a výška 1531 mm. Rázvor 2651 mm je zhodný so Scalou, rozdiel je vo väčšej svetlej výške v prospech malého SUV.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Škoda Kamiq je súrodenec SEAT Arona alebo VW T-Cross, čo sú najmenšie „vysoké“ modely koncernu. Namierené má na mestskú klientelu, ktorá má rada vyššiu pozíciu sedenia za volantom, praktickosť a dobrý prehľad nad okolitou premávkou. Aké sa táto novinka predviedla nielen v mestách, ale aj na ostatných typoch ciest?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aby sme Škodu Kamiq spoznali úplne a dokonale, naozaj bolo treba zistiť, ako jazdí. No skôr, ako sa dostaneme k tomuto dôležitému parametru, prezrime si auto zvnútra. Ak by ste si postavili vedľa seba Scalu a Kamiq – neuspeli by ste s hrou: nájdi sedem rozdielov. Toľko ich nebude. Vlastne nenájdete ani tri, ba dokonca ani jeden. Interiér je jednoducho úplne zhodný. Škoda to ospravedlňuje znížením nákladov a tým, že použila hodnotnejšie materiály pre oba modely. Interiér je naozaj nielen moderný, ale hlavne elegantný a okolo vás je množstvo mäkčených materiálov. Na mňa pôsobil luxusnejšie ako vnútrajšok VW T-Cross.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

K dispozícii sme mali najvyššie stupne výbavy s virtuálnymi prístrojmi, k čomu patrí najvyspelejší infotainment Amundsen. Má uhlopriečku 9,2“ a ako jediný aj zabudovaný navigačný systém. Ak využívate navigáciu v mobile, môžete si vybrať základnú verziu Swing s 6,5 palcovou obrazovkou, alebo multimediálny systém Bolero s 8 palcovým displejom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kamiq zvládne ako prvý z neprémiových značiek pripojenie Apple CarPlay bez kábla! Za to má Kamiq a Škoda pochvalu. Body však strhávam za ovládanie klimatizácie v najvyššej výbave jedine cez obrazovku infotainmentu. Toto vážne nie! Už len pre toto riešenie by som si vybral inú možnosť, alebo nižšiu výbavu. Na palube bolo tiež indukčné nabíjanie telefónu a štyri najmodernejšie konektory USB-C – dva vpredu a dva medzi prednými sedadlami pre cestujúcich vzadu. Väčšina užívateľov však bude asi potrebovať redukciu, alebo nové káble.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Potešili kvalitné sedadlá, akurát a primerane tvrdé, aj drobnosť - odkladací priestor medzi prednými sedadlami. Má miesto aj na odloženie plechovky. Ak to nevyužijete, je tam jedno z vyše 20 Clever riešení značky – odkladací priečinok na kľúče, žuvačky, doklady a podobne. Sedadlá sú pohodlné ako v Scale. Ľahko si nájdete ideálnu pozíciu za volantom, ktorá sa veľmi nelíši od kompaktného hatchbacku. Vyššie ukotvenie sedadla nad vozovkou prináša lepšie nastupovanie aj rozhľad a väčší prehľad o dianí okolo auta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj Kamiq má k dispozícii sklopné operadlo sedadla spolujazdca. Preveziete tak až 2447 mm dlhé predmety. Skrátená zadná časť s menším previsom sa podpísala na skromnejšom objeme pre náklad. Batožinový priestor má štandardne 400 litrov, Scala 467. Nebol však problém naložiť tri normalizované „letecké“ kufre – a ešte ostalo miesto aj na fotografickú výbavu. Sklopením zadnej lavice sa zväčší celkový objem na 1395 litrov. Škoda, že zadné sedadlá delené v pomere 60:40 nie sú posuvné – pomohlo by to k vyššej variabilite kufra. Piate dvere sa otvárajú a zatvárajú elektricky.

Kamiq teda má vyšší podvozok ako Scala: od 36 až po 39 milimetrov. Zrejme podľa toho, aký rozmer pneumatík má auto obuté a či má základný podvozok, alebo je to verzia s elektronicky riadenými tlmičmi Šport Chassis Control. Vďaka nim dokáže pritvrdiť pruženie a priblížiť sa k vozovke o 10 mm. Prejavilo sa to na jazdných vlastnostiach?

Zdroj: Jozef Vydra

Podvozok musel vďaka zvýšeniu svetlej výšky prejsť rapídnou zmenou. Nielen pri štandardnej verzii, ktorú sme si vyskúšali ako prvú voľbu vo vozidle s litrovým motorom TSI s výkonom 86 kW a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Bez úprav by výrazne búchal pri vyvesení kolesa (prepružení smerom dole) po prejazde výmoľmi a nerovnosťami.

Zdroj: Jozef Vydra

Prepracované tlmiče a zmenené pružiny však podvozok dokonca utíšili. Pritom dobre drží v zákrutách nielen na rovnom, ale aj na hrboľatom povrchu. Vďaka prepracovaným častiam podvozka môže mať vozidlo väčšie kolesá ako Scala. V základe sú šestnásťpalcové disky, vrcholom osemnásť.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Použitie kvalitných tlmiacich materiálov znížilo hlučnosť aj na zadných sedadlách, kam nepreniká hluk z batožinového priestoru, ani po čiastočnom sklopení zadných sedadiel. Vyskúšal som si cestovanie s autom nielen za volantom, ale aj na zadných sedadlách. K veľkým plusom Kamiqu patrí priestrannosť. Poskytuje veľa miesta medzi spolujazdcami vpredu, pasažieri na zadných sedadlách majú bohatý priestor na nohy aj na hlavu, ako som zistil so svojimi s vyše 190 centimetrami a dlhými nohami. Mal som rezervu pred kolenami aj nad hlavou, hoci auto malo panoramatické okno s roletkou, ktorá sa odsúva zozadu dopredu. Vhodné pre rodiny - deti vzadu si môžu užívať slnečné lúče, vodič je pritom v tieni.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kamiq od svojho "darcu" dostáva i radu simply clever prvkov. Nechýba gumové viečko nádržky pre kvapalinu do ostrekovačov či škrabka vo veku palivovej nádrže, ktorá zároveň umožňuje zmerať dezén pneumatiky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kamiq je síce prioritne určený pre jazdu v meste a okolí, ale výborne sa hodí aj na jazdy na väčšie vzdialenosti. Okrem iného aj preto, že sa konštruktérom podarilo umiestniť do auta až 50 litrovú nádrž. Na rozdiel od Arony a T-Crossu, ktoré majú o 10 litrov menej, tak má väčší akčný rádius – zhruba 700 kilometrov je postavený na modulárnej koncernovej platforme MQB A0. Znamená to pohon len predných kolies, mechanickú parkovaciu brzdu a vlečnú zadnú nápravu.

Ešte pár slov k dizajnu. Kamiq sa nevzdal niektorých odvážnych riešení Vision X a dostal ich do sériovej produkcie. Napríklad dvojdielne predné svetlomety, kde vrchné úzke prúžky obsahujú diódy denného svietenia. Majú pripomínať svietiace drahokamy a fungujú zároveň ako dynamické smerovky. Tie má Kamiq ako prvá Škodovka v histórii vpredu aj vzadu, Scala vie postupné rozsvecovanie smeroviek iba vzadu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Skúšali sme motor 1.0 TSI (85 kW), čo je výkonnejší variant litrového trojvalca. Už ho poznáme z iných modelov. Pri kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou som nepoznal rozdiely oproti Scale... nebyť vyššej pozície sedenia. Už od prvých kilometrov prekvapilo celkové odhlučnenie a kultivovanosť pohonnej jednotky. V nízkych otáčkach neduní a nevibruje. Po stlačení plynového pedálu na podlahu otáčkomer postupoval stále vyššie bez zaváhania. Až v najvyšších otáčkach sa ozýval ten povestný trojvalcový chrapľavý zvuk. Ale slušne utlmený...

Zdroj: Jozef Vydra

Na druhý deň sme vyskúšali kombináciu s automatickou prevodovkou. Do červeného poľa ho dostanete až v športovom režime, kde pomáhalo radenie páčkami pod volantom. Softvér však rýchlo radí na vyššie stupne, nenecháva voľbu úplne na vodičovi. Pri normálnej jazde V klasickom režime radí automat veľmi skoro. Ale ani v tom prípade sa, podobne ako pri manuálnej prevodovke nenechá Kamiq zahanbiť ani pri tiahlych stúpaniach. Prekvapenie prichádza so sériou pomerne prudkých „utiahnutých“ zákrut, ktoré Kamiq zvláda s noblesou, bez nedotáčavosti  a s minimálnym nakláňaním karosérie. Posilňovač riadenia má známky spätnej väzby. Prijal by som responzívnejšie riadenie, ale celkovo je príjemné pri ostrej jazde, aj v pokojnom tempe.

Spotreba sa vyšplhala pri dynamickom jazdení nad sedem litrov na sto kilometrov. Na trase sa striedali stúpania, ostré zákruty a diaľničné úseky. Reálne sa s autom dá jazdiť aj so spotrebou aspoň o liter nižšou. Redakčný test ukáže viac.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kamiq milo prekvapil nielen mňa osobne počas prvých, úvodných kilometrov. Ukázal sa ako priestranné a praktické auto, navyše „napchaté“ modernými prvkami. Pritom jazdí (minimálne) tak dobre, ako Scala, z ktorej vychádza. Škoda v jeho prípade síce navrhla modernú karosériu, ale nešla smerom, že by mal byť nový model revolučný, či exkluzívny, nebodaj extra inovatívny.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Je to poctivo navrhnuté, remeselne veľmi dobre spracované auto. Zvýšená alternatíva k hatchbacku Scala. Kamiq je jednoducho akurátny „pracant“, alebo ak chcete robotník, ktorý sa hodí presne na to, na čo ho vymysleli. Ak uvažujete o Scale, vyskúšajte aj Kamiq. Možno vás prekvapí. Lebo nie je veľa dôvodov, prečo by ste ho neuprednostnili. Aj typický argument o horších jazdných vlastnostiach vyššieho auta neobstojí – sú takmer rovnaké a rozdiely sú minimálne.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo