08.04.2019

Ford Explorer je teraz plug-in hybridné SUV s trojlitrovým šesťvalcom

Úplne nové SUV Ford Explorer malo európsku premiéru na špeciálnom podujatí „Go Further“ v Amsterdame.

Model Explorer prvý raz uviedli na trh v roku 1991 a v USA odštartoval rýchly rozmach segmentu SUV. Začiatkom tohto roku predstavila spoločnosť Ford od základu nový Ford Explorer šiestej generácie zákazníkom v USA. Teraz prichádza výhradne len s hybridným pohonom aj do Európy, kde sa začne predávať v druhej polovici tohto roka.

V ponuke sú dva varianty – športový Explorer ST-Line inšpirovaný vozidlami tímu Ford Performance a luxusný Explorer Platinum. Oba poháňa 3,0‑litrový zážihový motor V6 EcoBoost, generátor a elektromotor. Okrem čisto elektrického pohonu ponúka výkon 331 kW (450 k) a dodá 840 Nm krútiaceho momentu.

Štandardný inteligentný pohon všetkých kolies podporuje sedem režimov jazdy. Spolu s 10-stupňovou automatickou prevodovkou optimalizuje výkon pri jazde v meste aj v teréne. V štandardnej výbave je napríklad adaptívny tempomat s funkciou automatického spúšťania a vypínania motora, rozpoznávanie dopravných značiek s rýchlostným obmedzením, či technológia udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu.

Výnimočne priestranný a luxusný interiér má moderné prvky - dominujú 10,1‑palcová centrálna zvislá dotyková obrazovka a 12,3-palcový digitálny displej združeného prístroja. Rodiny s deťmi môžu naplno využívať vozidlo na rodinné výlety vďaka jeho univerzálnej konfigurácii batožinového priestoru a sedadiel a vhodným inováciám pre túto kategóriu používateľov, ako je ľahké nastupovane a vystupovanie z tretieho radu sedadiel s použitím len jednej ruky.

Jazda s nulovými emisiami

Spaľovací 3,0-litový motor EcoBoost od spoločnosti Ford s výkonom 257 kW (350 k) podporuje elektromotor s výkonom 74 kW (100 k). Lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 13,1 kWh sa dá nabiť pomocou nabíjacieho konektora na prednom ľavom blatníku medzi dverami a oblúkom kolesa. Okrem toho sa akumulátor automaticky dobíja počas jazdy pomocou technológie rekuperačného dobíjania, ktorá zachytáva kinetickú energiu, ktorá by sa inak pri brzdení stratila.

Ford Explorer vie jazdiť aj čisto elektricky a dáva možnosť zvoliť si, kedy a ako použiť napájanie z akumulátora prostredníctvom režimov „EV Auto“, „EV Now“, „EV Later“ a „EV Charge“. Keď je akumulátor takmer vybitý, Explorer sa automaticky vráti do režimu „EV Auto“. Plug-in hybridný model Explorer má mať úroveň emisií CO2 78 g/km a spotrebu paliva 3,4 l/100 km.

Hybridná architektúra plug-in umožňuje aj simultánne využitie plného kombinovaného výkonu a krútiaceho momentu zážihového motora aj elektromotora pre zaistenie výkonu na cestách i v teréne, ako aj ťažnú kapacitu 2 500 kg. Automatická 10-stupňová prevodovka optimalizuje spotrebu paliva.

Inteligentný pohon všetkých kolies analyzuje každých 10 milisekúnd vstupy z desiatok senzorov, ktoré snímajú napríklad rýchlosť a stáčanie vozidla, teplotu okolitého vzduchu, preklzávanie kolies, či stav vlečenia, aby vedela učiť, či je potrebná dodatočná trakcia. Úplne nová jednostupňová rozdeľovacia prevodovka s elektromechanickou momentovou spojkou upraví prenos krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá v priebehu 100 milisekúnd. Podobne ako 10-stupňová automatická prevodovka, aj tento systém využíva adaptívne učebné algoritmy, čím nepretržite prispôsobuje reakcie pre optimalizovania jazdy.

Pre jazdu v teréne sú na výber jazdné režimy. Umožňujú vybrať ten sprány vzhľadom na stav vozovky, počasia aj terénu. K dispozícii sú režimy bežnej jazdy „Normal“, športovej „Sport“, terénnej „Trail“, jazdy na klzkom povrchu „Slippery“, ťahania „Tow/Haul“, ekologickej jazdy „Eco“, jazdy v hlbokom snehu „Deep Snow“ a jazdy na piesku „Sand“. Každému režimu zodpovedá grafické zobrazenie na 12,3-palcovom združenom prístroji. Asistent jazdy z kopca uľahčuje aj jazdu v ťažkom teréne.

Aktívny parkovací asistent umožňuje zaparkovať do pozdĺžnych aj kolmých parkovacích miest pomocou jediného tlačidla. Vozidlo plne ovláda radenie dopredu a dozadu, plyn, brzdenie a riadenie. Plnoautomatizovaný asistent pomáha vodičovi aj pri výjazde z pozdĺžnych parkovacích miest. Nechýbajú ani upozornenia na križujúce vozidlá pri cúvaní. Kamery otočené v smere aj proti smeru jazdy so zabudovanými čističmi šošoviek spolu s kamerami pod vonkajšími spätnými zrkadlami poskytujú 360-stupňový pohľad na okolie vozidla premietaný na centrálny displej.

Prednárazový bezpečnostný dokáže zaznamenať prítomnosť ľudí a cyklistov, ktorí sa nachádzajú na ceste vpredu alebo v jej blízkosti alebo ktorí môžu križovať dráhu vozidla, a automaticky použije brzdy, ak zachytí potenciálny náraz a vodič nereaguje na upozornenia.

Adaptívny tempomat (ACC) s funkciou automatického štartovania a vypínania motora, systém rozpoznávania dopravných značiek s rýchlostným obmedzením a udržiavanie vozidla v strede jazdného pruhu prinášajú menej stresu vodičom pri premávka s častým zastavovaním a rozbiehaním, jazdu po diaľnici aj diaľkové cesty.

Vyše päť metrov dlhý, dva metre široký a takmer dva metre vysoký nový plug-in hybridný Explorer poskytuje luxusný priestor pre sedem cestujúcich v troch radoch sedadiel. V prvom a druhom rade je viac ako jeden meter priestoru pre hlavu a nohy a viac ako 1,5 metra vo výške pliec. Tretí rad sedadiel pohodlne odvezie dospelých, je tam 96 cm priestoru pre hlavu, viac ako jeden meter priestoru vo výške pliec a vyše 83 centimetrov priestoru pre nohy.

Sedadlá v treťom a druhom rade sa dajú sklopiť do roviny a vytvoria batožinový priestor s objemom až 2 274 litrov. Interiér má aj 123 litrov úložných priestorov po celej kabíne a okrem toho majú k dispozícii až 12 držiakov na nápoje.

Medzi štandardné prvky, ktoré zvyšujú komfort a pohodlie patria otočný ovládač radenia prevodových stupňov pre 10-stupňovú automatickú prevodovku, vyhrievané a chladené predné sedadlá s elektrickým ovládaním v 10 smeroch, vyhrievané sedadlá v druhom rade, bezdrôtová nabíjacia podložka pre kompatibilné zariadenia, vyhrievaný volant, zasúvacie slnečné clony v druhom rade a zatmavené sklá v druhom a treťom rade sedadiel. Modely Platinum majú štandardn exkluzívny audiosystém B&O s výkonom 1000 W so sústavou 14 reproduktorov. Pre varianty ST-Line je pripravený exkluzívny audiosystém B&O s výkonom 800 W a 12 reproduktorov.

Zabudovaný modem FordPass Connect zmení plug-in hybridné SUV Explorer na mobilný WiFi hotspot s pripojením až pre 10 zariadení. Okrem toho má aj širokú škálu funkcií vďaka mobilnej aplikácii FordPass, napríklad: lokalizátor vozidla – pomáha nájsť vozidlo na parkovisku, stav vozidla – kontrola hladiny oleja, stavu poplašného systému, životnosti oleja atď., zamykanie a odomykanie dverí – umožňuje sprístupniť vozidlo na diaľku a tiež štartovanie na diaľkové ovládanie.

Zvislo umiestnená 10,1-palcová dotyková obrazovka má kapacitné sklo porovnateľné so smartfónmi a tabletmi, zabezpečujúce rýchlejšiu interakciu s funkciami systému SYNC 3. Ten umožňuje ovládať funkcie audiosystému, navigácie a klimatizácie a tiež pripojené smartfóny pomocou jednoduchých hlasových príkazov.

Plug-in hybridné SUV Explorer sa dodáva v štandardnej výbave s výraznými 20-palcovými diskami kolies z ľahkých zliatin s čiernou strojovou povrchovou úpravou v prípade variantov ST-Line a s tmavou matnou strojovou úpravou pre modely Platinum.

Modely ST-Line majú jednodielnu mriežku chladiča v lesklej čiernej úprave a obloženie dverí a pozdĺžne strešné nosiče zadných dverí s aplikáciou čiernej farby s vysokým čiernym leskom. Sedadlá, koberčeky a volant s plochým dnom majú červené prešívanie, na prístrojovom paneli je vzhľad uhlíkového vlákna.

Modely Platinum majú jednodielnu mriežku chladiča matnú, rovnako tak obloženie dverí a pozdĺžne strešné nosiče zadných dverí. Na prístrojovom paneli sú aplikácie z pravého dreva. V Európe sa začne koncom roka predávať úplne nové sedemmiestne plug-in hybridné športové úžitkové vozidlo (SUV) Ford Explorer.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku