2018-06-06 04:00:00
Audi Q8
Audi Q8
Zdroj: Audi AG

Audi Q8 oficiálne – skoro 40 asistentov a základom je šesťvalec

Absolútna novinka automobilky z Ingolstadtu sa bude pre celý svet vyrábať exkluzívne v Bratislave.

Nové Audi Q8 v sebe kombinuje eleganciu luxusného päťdverového kupé a praktickú všestrannosť veľkého SUV. Má bohaté vybavenie, komplexné digitálne prepojenie a robustnosť pre jazdu mimo spevnených ciest. Je tak spoločníkom pre prácu aj na voľný čas.

Q8 nie je žiadny drobček. Dizajnéri sa to ani príliš nesnažili skryť. SUV-kupé je širšie, kratšie a nižšie ako sesterský model Q7. Má dĺžku 4 986 mm, šírku rovné dva metre, výšku 1710 mm a rázvor náprav tri metre. Vnútorný priestor prekonáva bezprostredných konkurentov vo väčšine rozmerov, napríklad pri vnútornej dĺžke kabíny a výške stropu nad sedadlami. Trojmiestne zadné sedadlo sa dá na želanie pozdĺžne posúvať. Pri sklopení operadla sa základný 605 litrový objem batožinového priestoru, prístupného cez elektricky ovládané piate dvere, zväčší na 1755 litrov.

Zdroj: Audi AG
Zdroj: Audi AG

Predná časť auta má impozantnú a obrovskú osemuholníkovú masku chladiča - v reči Audi označenú Singleframe. Prezentuje novú tvár rodiny modelov Q. Sériové LED svetlomety, na želanie s technológiou HD Matrix LED, sa krčia v rohoch masky. Elegantne splývajúca línia strechy zabieha do šikmo sklonených zadných stĺpikov karosérie a opiera sa o blistre quattro nad výrezmi zadných blatníkov, do ktorých sa zmestia veľké – až 22 palcové kolesá. Spojlery, obklady lemov blatníkov, ochranné lišty na dverách a difúzor v zadnom nárazníku sú farebne odlíšené. To zvýrazňuje offroadový dizajn.

Zdroj: Audi AG
Zdroj: Audi AG

V niektorých detailoch dizajn pripomína prvky prvého modelu Audi quattro z roku 1980. Napríklad  zadné svetlá sú podložené čiernou plochou, čo vyzerá celkom dobre. Cez aplikáciu myAudi App si možno aktivovať mnohé osvetľovacie funkcie zo smartfónu.

Audi je quattro a quattro je Audi – to je akosi samozrejmé už dlhé desaťročia. Platí to samozrejme aj pre Q8, špičkové SUV značky. Jeho čisto mechanicky pracujúci samosvorný medzinápravový diferenciál prenáša krútiaci moment motora štandardne v pomere 40:60 na prednú a zadnú nápravu. V prípade potreby prenesie väčšinu krútiaceho momentu na nápravu s lepšou adhéziou. V kombinácii so svetlou výškou do 254 milimetrov, krátkymi prevismi karosérie a asistentom pre zjazd zo svahu môže Audi Q8 jazdiť ďalej aj tam, kde sa končia spevnené cesty. Podvozok s elektronickou reguláciou tlmičov je štandardom. Na želanie Audi montuje pneumatické pruženie adaptive air suspension s reguláciou tlmičov v komfortnom alebo športovom vyladení. Pneumatické pruženie modifikuje svetlú výšku podľa jazdnej situácie a želania vodiča v rozpätí 90 milimetrov.

Okrem sériového progresívneho riadenia, ktorého prevodový pomer sa

Zdroj: Audi AG
zvyšuje so zväčšujúcim sa uhlom natočenia volantu, Audi ponúka na želanie aj riadenie všetkých kolies. Elektromechanický systém natáča zadné kolesá v uhle do 5 stupňov – pri malej rýchlosti proti smeru natočenia predných kolies pre zvýšenie agility, pri vysokej rýchlosti v rovnakom smere pre zvýšenie stability.

Všetky pohonné agregáty sú vďaka novej technológii mild hybrid (MHEV) zvlášť efektívne. Hlavná elektrická sústava vozidla s napätím 48 V prepája dva dôležité technické komponenty: lítiovo-iónovú akumulátorovú batériu a štartovací generátor, pripojený k motoru drážkovaným remeňom. Pri spomaľovaní dokáže rekuperovať výkon až do 12 kW a nabíjať batériu. Technológia MHEV umožňuje dlhé fázy jazdy s deaktivovaným motorom a rozšírenú oblasť režimu štart-stop, ktorá sa začína už pri poklese rýchlosti pod 22 km/h.

Zdroj: Audi AG

Systém MMI Touch Response ponúka dve dotykové obrazovky miesto štandardnej stredovej konzoly. Tie pod dotykom prsta vibrujú. Ústredným prvkom interiéru v oblasti ovládania je horný dotykový displej MMI. V režime Black Panel vo vypnutom stave je takmer neviditeľne integrovaný do veľkej čiernej plochy. Takmer všetky funkcie Audi Q8 sa dajú vyvolať pomocou dvoch dotykových displejov. Horný s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca) slúži na ovládanie infotainmentu a navigácie. Na spodnom displeji s uhlopriečkou  21,8 cm (8,6 palca) vodič ovláda klimatizáciu, komfortné funkcie a zadáva text. Môže si pritom zápästie oprieť o voliacu páku automatickej prevodovky. Keď prst aktivuje nejakú funkciu, ozve sa citeľné a počuteľné kliknutie ako hmatové a akustické potvrdenie. Hlasové ovládanie prirodzenou rečou robí z Audi Q8 inteligentného partnera pre dialóg. Napríklad rozumie vete „mám hlad“ a navrhne reštaurácie v okolí.

Na želanie dopĺňajú ambientné osvetlenie interiéru sedadlá s individuálne nastaviteľným profilom, masážnou funkciou a ventiláciou, ako aj štvorzónová automatická klimatizácia s kompletom Air Quality Paket s aromatizáciou a ionizáciou vzduchu.

Zdroj: Audi AG
Zdroj: Audi AG

Na zobrazovanie slúži plne digitálny Audi virtual cockpit. Displej s uhlopriečkou 31,2 cm (12,3 palca) a s vysokým rozlíšením sa dá tlačidlami na multifunkčnom volante prepínať do dvoch zobrazení. Verzia Plus obsahuje na želanie tretie, zvlášť športové zobrazenie. Zobrazovanie dopĺňa head-up displej s dôležitými informáciami na predné okno, aj detailné zobrazenie križovatky pre navigáciu.

Na nemeckom trhu má Audi Q8 sériovo špičkový systém infotainmentu MMI navigácia plus. Integruje modul na prenos dát Audi connect so štandardom LTE Advanced a hotspot WLAN. Navigácia rozoznáva preferencie vodiča na základe často používaných trás a môže mu robiť inteligentné návrhy. Štandardom je navigácia s pripojením k internetu pre dopravné informácie, kde navigačný systém po internete komunikuje s cloudom, ktorý zbiera informácie z ostatných, rovnako vybavených áut Audi. Vďaka tomu majú služby Car-to-X informácie aj o dopravnom značení a o možnom nebezpečenstve na trase. Počas niekoľkých mesiacov majú pribudnúť aj informácie o zaplnení parkovísk.

Voliteľný kľúč Audi connect umožňuje odomknutie a zamknutie vozidla, ako aj naštartovanie motora pomocou kompatibilného smartfónu s operačným systémom Android. Auto si zapamätá napríklad nastavenie sedačky a klimatizácie, či obľúbené rádia, alebo ciele pre navigáciu – takto personalizovať možno údajne až 400 parametrov - podľa toho, ktorý vodič vozidlo svojím telefónom odomkne. Je možné takto spárovať až päť telefónov. Začiatkom roka 2019 má pribudnúť do ponuky ešte Audi connect key. To umožní majiteľom smartfónov so systémom Android vozidlo odomknúť a naštartovať pomocou telefónu.

Zdroj: Audi AG

Audi Q8 je na špičkovej úrovni aj v oblasti kvality ozvučenia a spojenia. Ozvučovací systém Bang & Olufsen Advanced Sound System prináša trojrozmerný (3D) zvuk s priestorovou zložkou výšky miestnosti na všetkých päť sedadiel v kabíne.

Súčasťou množstva asistenčných systémov je napríklad adaptívny jazdný asistent, asistent efektívnej jazdy, križovatkový asistent, výstraha pre zmenu jazdného pruhu, upozornenie na obrubník, alebo priestorový kamerový systém. Novinkou je garážový pilot, k dispozícii od začiatku roka 2019. Samočinne zavezie vozidlo do garáže a opäť ho z nej vyvezie von. Pri tom vodič môže vopred vystúpiť z vozidla a celý proces parkovania aktivovať a monitorovať na svojom smartfóne cez aplikáciu myAudi App.

Zdroj: Audi AG
Zdroj: Audi AG

Podobný komfort poskytuje parkovací pilot. Všetky funkcie riadi centrálna riadiaca jednotka asistenčných systémov. Neustále vypočítava diferencovaný obraz okolia a na jeho základe ovláda asistenčné systémy. Dáta získava podľa vybavenia vozidla, z piatich radarových senzorov, šiestich kamier, dvanástich ultrazvukových snímačov a laserového skenera.

Na európskom trhu sa Audi Q8 začne predávať v treťom štvrťroku 2018. Do predaja v Európe vstúpi vo verzii 50 TDI. Takto je označený trojlitrový 210 kW (260 k) šesťvalec so 600 Nm. Motoru bude pomáhať mikrohybridný systém, ktorý nahrádza konvenčný štartér a alternátor jednotkou BAS - Belt Alternator Starter. Tá je k motoru pripojená pomocou klinového remeňa a okrem štartovania funguje ako generátor pre 48V mikrohybridný systém.

Mikrohybrid má batériu s kapacitou 10 Ah, ktorá je uložená pod podlahou batožinového priestoru. Vďaka tomuto systému môže systém vypnúť motor už v rýchlosti 22 km/h pred zastavením. Ak idete z kopca bez plynu, mikrohybrid vie odpojiť motor v rýchlostiach 55 až 160 km/h. h Spolu to má ušetriť 0,7 litra paliva na 100 km. Počas niekoľkých mesiacov po predstavení by mal do ponuky pribudnúť aj slabší dieselový šesťvalec, ktorý ponúkne 170 kW (231 k) a trojlitrový benzínový V6 motor s 250 kW (340 k).


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Audi AG

Komentáre k článku


Stream naživo