01.02.2017

SEAT: Ibiza je širšia, modernejšia, bezpečnejšia a ako prvá stojí na MQB

SEAT včera večer predstavil novú generáciu modelu Ibiza. Je výrazne širšia a priestrannejšia.

Tak ako sme už písali, SEAT v posledný januárový deň predstavil svoj nový model – piatu generáciu Ibizy. Automobil je výrazne širší, má väčší rázvor, no pritom je o pár milimetrov kratší a nižší. Na rovnakej dĺžke však ponúka viac priestoru pre pasažierov, batožinu a to pri vyššej bezpečnosti. Kľúčom k odhaleniu tohto zázraku je okrem rázvoru a šírky vozidla, najmä využitie modulárnej platformy MQB A0, ktorú SEAT využil v rámci segmentu ako vôbec prvý.

SEAT bez akýchkoľvek PR kecov hrdo priznáva silnú inšpiráciu dizajnom väčšieho modelu Leon. Veď to bol práve Leon, ktorý pomohol SEAT vytiahnuť z červených čísel a bol to Leon, ktorý pomohol značke nielen prežiť, ale rásť. To isté SEAT očakáva ako od Atecy, tak aj od Ibizy. Pritom ale Ibiza neparazituje na väčších modeloch a nesnaží sa bojovať zbraňami sesternice z Česka. Drží si svoje pôvodné rozmery.

Model Ibiza, prvý raz uvedený na trh v roku 1984, sa stal ikonou značky SEAT. Je najdlhšie vyrábaným modelom v histórii značky a s celkovým počtom vyše 5,4 milióna kusov aj jej najpredávanejším modelom. Ibiza je jedným z troch pilierov značky, spolu s modelovým radom Leon a novým modelom Ateca. Na týchto pilieroch chce SEAT pokračovať v budovaní značky v budúcnosti.

Kompaktnejší, priestrannejší, efektívnejší

Nový SEAT Ibiza má zväčšený vnútorný priestor kabíny aj batožinový priestor, je robustnejší ako predchodca a aj bezpečnejší. Šírka karosérie je väčšia o nápadných 87 mm, pričom dĺžka je menšia o 2 mm a výška o 1 mm oproti predchodcovi.

SEAT Ibiza novej generácie má oproti predchodcovi o 60 mm väčší rozchod predných kolies a o 48 mm väčší rozchod zadných kolies. Rázvor narástol o 95 mm na hodnotu 2.564 mm. Výsledkom vytlačenia kolies do rohov karosérie je výrazne väčší vnútorný priestor, no tiež vyššia stabilita na ceste. Napríklad priestor na nohy vzadu je väčší o 35 mm, výška stropu nad sedadlom vpredu je väčšia o 24 mm a vzadu o 17 mm. Zväčšená šírka karosérie umožnila použiť o 42 mm širšie sedadlá. Základný objem batožinového priestoru vzrástol o 63 litrov na pôsobivých 355 litrov, čo je najlepšia hodnota v triede. Popri tom konštruktéri znížili výšku nakladacej hrany.

Všetky motory montované do nového modelu SEAT Ibiza spĺňajú emisnú normu Euro6 a vyznačujú sa vysokým výkonom v kombinácii s priaznivou spotrebou paliva. Motory majú celohliníkovú konštrukciu, priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie turbodúchadlom. Základnou pohonnou jednotkou je benzínový trojvalec 1.0 TSI v dvoch verziách s výkonom 70 kW (95 k) a 85 kW (115 k). Koncom roka 2017 do ponuky pribudne aj úplne nový štvorvalec 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k). Úsporný štvorvalcový turbodiesel 1.6 TDI bude na výber v troch výkonových modifikáciách s 59, 70 a 85 kW (80, 95 a 115 k). Stavebnica MQB A0 umožnila použiť aj motor na stlačený zemný plyn CNG. Nový prepĺňaný trojvalec 1.0 TSI CNG dosahuje výkon 66 kW (90 k). SEAT je prvým automobilovým výrobcom, ktorý ponúka takýto moderný ekologický motor v triede malých automobilov. Motory do výkonu 70 kW (95 k) vrátane majú štandardne 5-stupňovú manuálnu prevodovku, pri výkonnejších agregátoch sa montuje 6-stupňová manuálna prevodovka. Na želanie bude pre vybrané motory k dispozícii 7-stupňová prevodovka DSG s dvoma spojkami.

Vďaka o 30 % väčšej torznej pevnosti karosérie má mať automobil podľa SEATu lepšie dynamické jazdné vlastnosti v spojení s vysokým komfortom pruženia. Nový SEAT Ibiza sa bude vyrábať výlučne s 5-dverovou karosériou. Nový dizajn údajne zaručuje natoľko športový vzhľad, že 3-dverová verzia nebude potrebná, aspoň to tvrdí výrobca.

SEAT tiež sľubuje väčší akustický komfort i vo vyšších rýchlostiach.

Štyri verzie vybavenia a nové technológie

Nový SEAT Ibiza sa bude predávať v štyroch líniách výbav. Základná má opäť označenie Reference a prostredná Style. Najvyššie verzie majú označenie FR a Xcellence.

Verzia FR ma tradične výrazne športový charakter. Prvky vybavenia sú zamerané na zvýšenie jazdnej dynamiky a pôžitku z jazdy. K tomu pristupujú exkluzívne prvky dizajnu ako špeciálny predný nárazník, difúzor v zadnom nárazníku a čierny dizajnový komplet (black pack) na karosérii.

Nová verzia vybavenia Xcellence má osloviť zákazníkov hľadajúcich sofistikovanejší a exkluzívnejší dizajn v kombinácii s komfortnejším a inovatívnejším funkčným vybavením. Obidve verzie vybavenia majú rovnakú cenu a poskytujú najlepšie prvky vybavenia pre rozličné skupiny zákazníkov: FR pre športovo založených a Xcellence pre zákazníkov orientovaných na komfort, eleganciu a technológie.

Vnútorné náladové osvetlenie z LED pri verziách FR a Xcellence má dve farby, červenú a bielu. Reflektory a zadné skupinové svetlá z LED poskytujú oveľa vyššiu kvalitu osvetlenia a pritom majú menšiu spotrebu elektrickej energie, čím prispievajú k zníženiu spotreby paliva. Predné reflektory full LED v kombinácii so zadnými skupinovými svetlami z LED, vrátane koncových svetiel do hmly, ako aj kompletným osvetlením interiéru z LED sú novinkou v tejto triede.

Verzia FR má športový podvozok s prepínateľnou charakteristikou tlmičov pruženia v dvoch režimoch Normal a Sport. Tlmiče umožňujú prispôsobiť jazdné vlastnosti preferenciám vodiča alebo cestným podmienkam. Neskôr budú tlmiče s reguláciou charakteristiky s komfortnejším vyladením k dispozícii aj pre verziu Xcellence.

Asistenčné systémy, montované do modelu Ibiza piatej generácie, zahŕňajú prvky už použité v modeloch Leon a Ateca, ktoré sú v tejto triede stále relatívne nové. Ibiza môže mať bezpečnostný systém Front Assist, asistenčný systém pre jazdu v dopravnej zápche Traffic Jam Assist, radarový tempomat Adaptive Cruise Control, systém na odomykanie bez kľúča  Keyless Entry s tlačidlom na štartovanie motora, novú generáciu predných a zadných parkovacích senzorov a cúvaciu kameru s vyššou kvalitou. Obraz cúvacej kamery sa zobrazuje na dotykovom displeji s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov). Tento veľký dotykový displej so skleneným povrchom poskytuje najlepšiu technológiu bez negatívneho ovplyvnenia dizajnu interiéru.

V interiéri patrí k atraktívnym prvkom priehradka na smartfón s bezkontaktným indukčným nabíjaním a bezdrôtovým pripojením telefónu na vonkajšiu anténu vozidla so zosilňovačom signálu GSM. Z hľadiska konektivity Ibiza ponúka tri spôsoby pripojenia smartfónu k systému infotainmentu: Apple Car Play, Android Auto a Mirror Link. 

Nový SEAT Ibiza prezentuje partnerstvo so značkou Beats Audio špeciálnym ozvučovacím systémom, ktorý využíva 8-kanálový zosilňovač s celkovým výkonom 300 W, doplnený digitálnym akustickým procesorom (DSP), napájajúci sústavu 7. špeciálnych  reproduktorov vrátane subwoofera.  

Stavebnica komponentov MQB A0

Modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom koncernu Volkswagen MQB (Modularer Querbaukasten) poskytuje vysokú konštrukčnú flexibilitu a implementáciu rozličných technológií pohonu. Stavebnica umožňuje vytvárať rozličné modely a typy karosérií s identickou mechanikou, pričom rázvor a ostatné základné rozmery podlahovej plošiny sa môžu meniť podľa potreby. Investície značky SEAT do nových výrobných zariadení v ostatných rokoch boli zamerané aj na adaptáciu výrobnej linky 1 v závode Martorell pre stavebnicu MQB A0, určenú pre malé automobily. SEAT je prvou značkou koncernu Volkswagen, ktorá prichádza s modelom skonštruovaným na tejto báze.

Pri konštrukcii novej karosérie sa oproti predchádzajúcej generácii zvýšil počet dielov vytvorených technológiou tepelného tvárnenia, čo prispelo k zníženiu hmotnosti pri súčasnom zvýšení pevnosti karosérie. Ľahšia a pevnejšia karoséria spolu s hmotnostne optimalizovanými komponentmi pohonu a podvozka má pozitívny vplyv na zlepšenie jazdnej dynamiky a zníženie spotreby paliva. Pri výrobe karosérie sa využíva 900 robotov, ktoré s maximálnou presnosťou vytvárajú vyše 4000 bodových zvarov, zaručujúcich vysokú pevnosť vozidla. Okrem toho sa pri výrobe karosérie využíva aj laserové zváranie, prispievajúce k extrémnej štrukturálnej pevnosti ľahkej karosérie. 

SEAT Ibiza piatej generácie bude mať svetovú výstavnú premiéru na ženevskom autosalóne v marci a predávať sa začne v júni 2017.

jh
ZDROJ: Seat

Komentáre k článku