22.11.2016

PRVÁ JAZDA: Nový Ford Kuga - vsádza na pripojenie, pohodlie, bezpečnosť a štýl

Ford sa rozhodol ukázať, čo nová Kuga dokáže a poslal ju z horúceho Grécka až na najsevernejšie miesto Európy.

Boli sme pri tom a v Pobaltí sme absolvovali za volantom takmer zimné stretnutie tretieho druhu. Cesta z litovského hlavného mesta Vilniusu viedla do hlavného a najväčšieho mesta Lotyšska, Rigy. Najprv po cestách, na ktorých sa striedalo mrholenie, s prudkým dažďom. V noci prišla snehová nádielka. V Rige a v okolí známeho kúpeľného mesta a letoviska Jūrmala ležiacom na brehu Rižského zálivu na pobreží Baltského mora sme si mohli vyskúšať Kugu aj na snehovom povrchu. V každých podmienkach ukázala, že jej nadanie a talent zdolávať aj tie náročnejšie povrchy pri modernizácii zostali zachované.

Druhá generácia modelu Ford Kuga prišla v roku 2013. Omladená a vynovená Kuga sa predstavila na konci minulého roka za Veľkou mlákou v Los Angeles najprv ako Ford Edge. Európsku autosalónovú premiéru absolvovala na jar v Ženeve. Zmenil sa najmä vzhľad, výbava, možnosti pripojenia a ako sme sa presvedčili, auto teraz ponúka jednoduchšie ovládacie prvky a vyššiu mieru pohodlia s vyhrievaným volantom.

Ne severe sa stmieva skôr, takže sme mali šancu zistiť aj to, že Kuga pomocou systému adaptívneho predného osvetlenia prispôsobuje lúče svetlometov okolitému prostrediu. Ako to funguje? Systém obsahuje režim osvetlenia závislý od počasia, ktorý automaticky upraví svetlomety tak, aby si vodiči všimli prípadné nebezpečenstvo popri ceste aj v extrémne hustom daždi. Keď systém zaregistruje hustý dážď, skráti a rozšíri lúč svetlometov, čím sa zlepší osvetlenie okrajov vozovky a zníži riziko oslnenia ostatných vodičov od mokrej cesty. Dobrá vychytávka, vďaka ktorej sa môžete cítiť bezpečnejšie.

Zmeny na prvý pohľad

Nová Kuga dostala zaujímavú šesťuholníkovú prednú masku, vďaka ktorej teraz pôsobí oveľa masívnejšie, až robustne a hlavne sebavedomo. Pod hlavným „grilom“ je ešte jeden nasávací otvor pre chladič. Vďaka tomu novú Kugu určite spoznáte a nepomýlite si ju s modelom spred zásadného faceliftu. Nový vzhľad zmenil auto naozaj dosť výrazne a vyzerá, akoby došlo ku generačnej zmene. Výraznejšie predné svetlomety doplnila nová línia denných LED svetiel. Nové sú aj nárazníky a celkovo sa novinka „priostrila“, keď dáva najavo viac hrán na povrchu karosérie.

Vo vnútri som si vychutnal nielen zmeny za vyhrievaným volantom, ktorého dobrodenie sme si v chladnom počasí pochvaľovali asi všetci. Vyskúšal som si peknú porciu kilometrov aj na zadných sedadlách. No a musím povedať, že to bolo príjemné zvezenie. Modifikovaný podvozok priniesol aj zlepšenú akustickú pohodu do kabíny. Či to bude tak aj pri sériových autách zistíme až pri klasickom redakčnom ceste na nám známych cestách. Zmeny na karosérii spôsobili, že výhľad spoza volantu je teraz o čosi lepší a ľavý predný stĺpik až tak „nezavadzia“ vo výhľade.

Športovosť aj luxus

Mali sme možnosť vybrať si špičkovú výbavu Vignale, ale tiež športovo ladenú verziu ST-Line. Majú rozdiely, ktoré síce na prvý pohľad skoro nevidno, ale v interiéri aj počas jazdy ich bolo cítiť.

Totiž aby bolo jasné – okrem bežných modelov sme siahli práve po tom najlepšom, čo bolo v ponuke. Konkrétne: po prvý raz je k dispozícii aj nový model Kuga ST-Line, inšpirovaný športovými vozidlami z dielne tímu Ford Performance. Samozrejme to je tiež luxusná nová Kuga Vignale. Obe ponúkajú zákazníkom väčší výber možností dizajnovej úpravy a špecifikácií vozidla. Modelový rad Kuga sa tak stal doposiaľ najkomplexnejším v histórii sortimentu značky.

Kuga ST-Line prináša naozaj športovejší štýl exteriéru a interiéru s jedinečnými diskami kolies z ľahkých zliatin a športovými sedadlami. Predstavuje ďalší prírastok v novej rodine modelov Ford ST-Line, ktorej členmi sú už Fiesta ST-Line, Focus ST-Line a Mondeo ST-Line. Nová Kuga ST-Line zároveň má zlepšený podvozok a optimalizované zavesenie kolies. O pár milimetrov sa znížila  svetlá výška vozidla, čo v kombinácii s novým riadením zabezpečuje menšie nakláňanie karosérie a ostrejšiu odozvu na pohyb volantu.

Neodolali sme a siahli sme po verzii Vignale, ktorá je vrcholnou verziou značky Ford v Európe. Spája dizajn, kvalitné remeselné spracovanie, vyspelé technológie a exkluzívne špecifikácie. Luxusná Kuga Vignale je v ponuke v exkluzívnej špecifikácii s unikátnou farbou karosérie Milano Grigio, ktorá je vyhradená len pre rad Vignale. Luxusný charakter modelu zvýrazňuje unikátna koža Windsor s výrazným šesťuholníkovým prešívaním a nápadným smokingovým prešívaním sedadiel a vnútornej strany dverí. Kuga Vignale rozširuje európsky rad modelov Ford Mondeo Vignale, S-MAX Vignale a Edge Vignale. A či príde aj na Slovensko? Nuž, to je príjemné prekvapenie, ale o tom inokedy a inde...

Potrebujem zaparkovať!

Najnovšia generácia systému Sync3 počúva konkrétne povely v ďalších piatich jazykoch, medzi ktoré sa zaradila aj čeština. Slovenčina zatiaľ nie je na programe dňa. No ktovie... Vyskúšali sme si to ale v „rodnom jazyku“ Kugy a na anglické povely reagovala bez odvrávania celkom rýchlo. Stačí napríklad stlačiť tlačidlo a povedať „potrebujem kávu“ a na obrazovke navigácie sa vám objavia miesta, kde ju ponúkajú. Potom už len treba na 8-palcovej dotykovej obrazovke zvoliť jedno z nich a Kuga vás tam dovedie. Alebo poviete „potrebujem benzín“, prípadne „potrebujem zaparkovať“, a systém ponúkne vodičovi najbližšie čerpacie stanice a parkoviská, alebo mu pomôže vyhľadať železničné stanice, letiská či hotely. Dotyková obrazovka systému SYNC 3 sa dá ovládať rovnakým spôsobom, ako používate svoj inteligentný telefón. Nové rozhranie ponúka väčšie tlačidlá s jednoduchším ovládaním a po prvý raz podporuje aj dotykové ovládanie pomocou pohybu palca a ukazováka.

K dispozícii sú Apple Carplay a Android Auto™. S nimi aj množstvo aplikácií od Google, či z vášho iPhonu. Na palube sa tak dá využívať Google Search, Google Maps, Google Play. Softvér možno aktualizovať bezdrôtovo prostredníctvom pripojenia Wi-Fi. Systém SYNC 3 prináša zákazníkom aj SYNC AppLink – systém hlasového ovládania aplikácií mobilných telefónov, ktoré možno hlasom aktivovať zo sedadla vodiča. Obsahuje napríklad aplikácie Glympse, Aupeo, Spotify, MyBoxMan, HearMeOut, AccuWeather či Los 40 Principales.

Dotyková obrazovka nahradila množstvo spínačov a ovládačov, ktoré mala predchádzajúca generácia. Aj volant a ovládacie prvky klimatizácie majú menej tlačidiel a prepínačov, sú intuitívnejšie a ľahšie rozpoznateľné, takže sa ľahšie ovládajú.

Bezpečnosť na prvom mieste

Nová Kuga ponúka rozšírenú verziu systému predchádzania nárazom pri nízkych rýchlostiach Active City Stop. Teraz pracuje pri rýchlostiach do 50 km/h namiesto pôvodného limitu 30 km/h. Využíva snímače v prednej časti vozidla, pomocou ktorých vyhľadáva stojace objekty na ceste pred vozidlom, a vopred vytvorí tlak v brzdovom systéme, ak sa vozidlo približuje k objektu príliš rýchlo. V prípade, že vodič nezareaguje, systém zníži krútiaci moment motora a automaticky použije brzdy, aby sa znížil dôsledok nárazu, prípadne aby k nemu vôbec nedošlo. Sneh je však jeho nepriateľom a pre úspešnú funkciu bolo treba raz za čas očistiť prednú masku auta od ťažkého, lepivého nánosu. Inak funguje spoľahlivo a zvyšuje pohodu za volantom a pocit bezpečia.

Platí to aj v prípade parkovania, kde môžete byť bez stresu. Nový Ford Kuga uľahčuje aj parkovanie pomocou dômyselných asistenčných technológií. Poloautonómna technológia aktívneho parkovacieho asistenta, ktorú si minulý rok objednala do vozidla Kuga takmer polovica zákazníkov, má v najnovšej verzii novú funkciu kolmého parkovania. Po stlačení tlačidla umožňuje nájsť parkovacie miesta súbežné s inými vozidlami, aj rovnobežne s vozovkou. Vďaka tomu auto samé zaparkuje do priestoru, pričom vodič ovláda len plynový a brzdový pedál.

Prídavné senzory vo vozidle Kuga zároveň pomáhajú pri vychádzaní z parkovacieho miesta: Asistent pomáha vodičom pri výjazde z pozdĺžneho parkovacieho priestoru. Vodič si zvolí pravú alebo ľavú stranu, a systém začne sám riadiť vozidlo, kým vodič ovláda plynový a brzdový pedál. Systém upozornenia na križujúce vozidlá upozorní vodiča cúvajúceho z parkovacieho miesta na vozidlá, ktoré by mu mohli zozadu bezprostredne skrížiť cestu. Systém pracuje na báze radaru v rozsahu 40 metrov a ak zaznamená, že z niektorej strany sa približuje iné vozidlo, vydá tri výstražné signály.

Ešte taká malá pelička: zasúvacie ťažné zariadenie s elektrickým ovládaním má tlačidlo v batožinovom priestore. Keď ho nechcete používať, automaticky sa uloží mimo dohľadu pod zadný nárazník. Takže nová Kuga si zachová svoj športový vzhľad.

Pod kapotou štvorvalce

Ford Kuga prichádza s piatimi štvorvalcovými motormi. V prípade benzínových je maximálny objem 1,5 litra a v ponuke sú tri výkonové verzie. Benzínové preplňované motory Ford EcoBoost majú priame vstrekovanie paliva a dvojité nezávislé variabilné časovanie vačiek. Naftové TDCi motory sú  raz s objemom 1,5 litra a dve verzie dvojlitrového motora. Všetky buď so šesťstupňovou manuálnou, alebo šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Najprv sme mali možnosť zoznámiť sa s najvýkonnejším naftovým motorom 2,0 TDCI s výkonom 1320kW (180 k) so šesťstupňovou prevodovkou PowerShift a s pohonom všetkých kolies, ktorý papierovo spotrebuje 5,2 l na 100 km. Asi  sme viac nespotrebovali, lebo na v Litve a Lotyšsku sú na európske pomery nízke rýchlostné limity. Cestou z Vilniusu do Rigy sme jazdili v Litve maximálne rýchlosťou 110 km/h. Po prejazde na do Lotyšska sme museli spomaliť, lebo limit na diaľniciach je 100 km/h. Ale Kuga bola veľmi tichá a počas konverzácie stačilo hovoriť bez zvyšovania hlasu. Šesťstupňová prevodovka PowerShift radila ticho a plynulo či už pri pokojnej jazde na diaľnici, ale  aj na cestách v našom ponímaní „okresného“ charakteru. Pri zrýchľovaní menič krútiaceho momentu trocha podrží nižší stupeň po vyššie otáčky, takže potom je zmeny rýchlostí takmer nepostrehnuteľná.

Na druhý deň sme sa zviezli s benzínovým motorom vo verzii ST-Line. Bol to 1,5-litrový motor EcoBoost s výkonom 182 k s pohonom všetkých kolies so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Uvádzaná kombinovaná spotreba je 7,5 l/100 km, no tú sme počas jazdy nesledovali. Viac sme si všímali pohon všetkých kolies, ktorý mal „plné ruky práce“ v kolónach zasneženej Rigy, kde do rána spadlo vyše 15 cm snehu. Je zaujímavé, že sa jeho funkcia dá sledovať v reálnom čase na displeji palubného počítača. Auto bežne zrýchľuje len s pohonom prednej nápravy, no stačí viac šliapnuť na plyn a k slovu sa dostáva aj zadná náprava. V teréne sa dokážu podeliť spoločne o krútiaci moment motora aj v ideálnom pomere 50:50.

Resumé

Nestačili sme vyskúšať všetko a všetko aj priniesť v tomto prehľade. Ďalšie vymoženosti nového vozidla prinesú redakčné testy. Modernizovaná Kuga ma však osobne oslovila. Nebude to mať ale v stále rastúcom segmente ľahké. Napriek tomu sa dobre vyzbrojila na súperenie s konkurenciou. Preferuje jednoduché a elegantné riešenia, ktoré majú blízko k motoristom.  Toto SUV je po zmenách komfortné a zároveň aj výrazne reprezentatívne. Kuga je dobré riešenie použiteľné aj na dlhé cestovanie. Verzia Vignale prináša prostredníctvom kvality spracovania a výberu materiálov výnimočne komfortné prostredie. A ako to bude s touto verziou na slovenskom trhu? Sledujte nás, už čoskoro sa dozviete viac...

Jozef Vydra

Komentáre k článku