02.11.2016

PRVÁ JAZDA: Peugeot 3008 - ako mu chutí diaľnica a serpentíny

Prvá časť našich skúseností vás výrazne zaujala, ako sme zistili z reakcií a počtu čitateľov.

Nečudo, veľmi očakávaný model vstupuje na trh SUV, ktorý nielen najrýchlejšie rastie vo všetkých regiónoch sveta. Plní sa zároveň konkurenciou renomovaných aj netradičných výrobcov. Nový Peugeot 3008 má silné tromfy a argumenty pre náročných zákazníkov. Hlavne pre takých, čo hľadajú nové zážitky a chcú sa odlíšiť.

Nielen inšpiratívnym dizajnom s optimalizovaným tvarom karosérie, ale hlavne mimoriadne zaujímavým riešením, kde sa nový PEUGEOT i-Cockpit® poslednej generácie stal súčasťou štandardnej výbavy každého auta. Čo také iné ešte novinka má, čím získala ambíciu stať s hlavným hráčom? Okrem výbavy, ktorú sme spomínali v prvej časti, zdôrazním nielen veľký 8 palcový dotykový displej ako tablet s kapacitnou technológiou pre lepšiu odozvu. Je v strede palubnej dosky a združuje všetky ovládače komfortu.

Prekvapilo ma, že Peugeot počúva námietky a konštruktívne návrhy. Pod displejom na centrálnej konzole je šesť matno chrómovaných klavírových klávesov – sú to páčkové prepínače, ktoré umožňujú priamy a stály prístup k hlavným ovládacím prvkom: rádio, klimatizácia, navigácia, parametre vozidla, telefón a mobilné aplikácie. Sú príjemné na dotyk a ovládajú priamo najdôležitejšie prvky. Netreba sa tak zložito preklikávať cez menu ponuky ovládania.

Head-up displej v štandardnej výbave tvorí digitálna obrazovka s vysokým rozlíšením, 12,3'' uhlopriečkou a futuristickou grafikou. Prístrojová doska je kompletne prispôsobiteľná a združuje všetko, čo vodič potrebuje mať vo svojom zornom uhle. Päť rôznych režimov zobrazenia, ktoré sú dostupné cez otočný ovládač na volante, umožňujú vodičovi vytvoriť si prístrojovú dosku „na želanie“. Režim „Personal“ je možné nakonfigurovať cez dotykový displej a umožňuje vodičovi zobraziť veľké množstvo informácií: inštrukcie navigácie, pomoc pri riadení, parametre motora, palubný počítač, informácie o ceste, dynamické údaje a ďalšie.

Pre cestujúcich sú na výber dva náladové režimy: „Boost“ na dynamickú jazdu a „Relax“ pre pokojnejšiu jazdu. Oba sa dajú plne prispôsobiť podľa preferovaných potrieb. Aj v základnom režime si všimnete rozdiely. No čo je dôležité, po nastúpení do auta máte pocit, že ho urobili práve pre vás. Zdá sa byť útulné, príjemné – aby čas, ktorý strávite za volantom, či na ktoromkoľvek inom sedadle v kabíne nebol premárneným, či strateným. Už prvý dojem po usadení sa za volant podporuje vnímanú kvalitu a modernosť v kabíne. Použité materiály sú luxusné a kvalita spracovania vysoká. Nájdeme tu kožu, rôzne tlačidlá zo satinovaného chrómu, veľké zóny s karbónovým vzhľadom alebo trocha netradične použitý textil. Látky s „domáckym dizajnom“ sú použité na vnútornej strane dverí, na streche, na stĺpikoch čelného skla. Dokonca ich nájdete aj tam, kde zvyčajne nebývajú v aute použité - napríklad na povrchu palubnej dosky. To robí interiér moderný a prívetivý.

V Peugeote sa rozhodli koncept „Sport Utility Vehicle“ – SUV, ktorý prekonal svoj názov a vytvoril novú legendu, povýšiť. Lebo hoci sú autá tejto kategórie žiadané, zážitok pri riadení SUV je zriedka na úrovni očakávaní. Hlavná výzva pre Peugeot bola ponúknuť auto, ktoré prinesie všetky prednosti segmentu, ale ponúkne celkom nový, moderný, elegantný a inteligentný balík riešení.

Jedným z nich je aj i-Cockpit® Amplify. Jednoduchým stlačením špecifického tlačidla vedľa páčkových prepínačov má nové SUV k dispozícii nastavenia na zvýšenie zážitku z riadenia:  . Vďaka nemu sa dajú meniť nastavenia pre zrak - intenzita náladového osvetlenia a farby na displeji; sluch vďaka nastaveniu hudby; dotyk vďaka viacbodovým masážam rozmiestneným v sedadlách (až 5 programov), pričom predné dobre tvarované sedadlá môžu mať ako voliteľnú výbavu 8-bodový masážny systém. No a nakoniec aj čuch – kde sa nastavuje difuzér vôní. Na výber sú tri a tiež tri intenzity každej vône.

Poďme k jazde - Čo sa týka potešenia z jazdy, reputácia značky je už dobre známa. „Domáci“ dizajnéri pravidelne produkujú vozidlá, ktoré je radosť riadiť bez ohľadu na ich veľkosť. Keď ide o SUV, výzva je nemalá: zvýšená svetlá výška, vyvýšená poloha vodiča, vyššie ťažisko... V tejto kategórii vozidiel je štýl často v nevýhode voči ovládateľnosti vozidla.

Ale napriek tomu, hneď ako sa roztočia kolesá, sú pochybnosti preč. Správanie vozidla je takmer bezchybné, presnosť riadenia, kontakt s cestou, pocit agilnosti a bezpečnosti, všetko je tak, ako má byť. Je to výsledok dlhoročných skúseností technikov značky s vývojom (aj) športových verzií a najmodernejších technológií.

Nová platforma EMP2 je použitá aj v iných modeloch, odkiaľ poznáme jej dynamické vlastnosti. Vďaka nej dosiahol nový Peugeot 3008 rovnováhu medzi komfortom a správaním sa na ceste, inak dosť nevídanú v segmente C SUV. Podvozok je prispôsobený pre celú paletu motorov a celok prispel k zníženiu hmotnosti. Znižuje sa tým spotreba, zlepšuje sa pasívna bezpečnosť a výkon. Treba povedať, že sme počas 800 kilometrovej jazde na prezentáciu pri svižnej a dosť dynamickej jazde na prevažne mokrých diaľniciach dosiahli s motorom 1.6  BlueHDi 120 so systémom štart – stop a automatickou 6 stupňovou prevodovkou EAT6 priemernú spotrebu 5,6 litra na 100 kilometrov. Čo pri plno naloženom a ešte takmer „surovom“ aute (malo doslova pár stoviek kilometrov pred touto cestou) považujem za veľmi dobrý výsledok.

Nový Peugeot 3008 sme si mali možnosť vyskúšať prevažne na cestách, kde sa správalo viac ako mierne zvýšený hatchback, nie ako vozidlo kategórie SUV. Stabilita počas jazdy po diaľniciach bola výborná. No čo ma najviac (príjemne) prekvapilo, nový Peugeot sa nezľakol ani strmých stúpaní a množstva zákrut talianskych ciest. Prudké „vracáky“ prechádzal s noblesou, eleganciou a pritom stále veľmi komfortne a bezpečne. Auto sa v prudkých zákrutách síce nakláňa, ale nie je to nič extrémne. Skôr zaujme, že hoci je pocit z podvozka výrazne komfortný, určite nie je ultra mäkký. Miera nakláňania je subjektívne spoza volantu, aj objektívne pri pozorovaní zvonka menšia, ako by ste čakali. Nakoniec - presvedčte sa o tom na krátkom videu, ktoré sme stihli počas prezentácie - aj keď v nepriaznivom počasí...

Príjemným zistením bolo, že auto dobre radí a keď zvolíte v automatickom režime športový režim, reakcia na plyn aj radenie s naozaj stanú ostrejšími. Plusom je, že sa v manuálnom režime dá radiť aj páčkami pod volantom. Tie sú statické – neotáčajú sa s volantom. Je to výhoda hlavne v prudkých zákrutách, keď netušíte, ako je volant otočený, ale stále viete, že páčkou vpravo radíte smerom hore a ľavou zasa nadol. Pomohlo by, keby boli „pádielka“ trocha dlhšie. Inak výborné riešenie.

Peugeot 3008 je však okrem štýlového spoločníka vhodného aj na dlhé cesty predovšetkým skutočné SUV. Svoje ozajstné off-road vlastnosti má najmä vďaka Advanced Grip Control. Tento systém upravenej trakcie používa optimalizovaný systém trakčnej kontroly s piatimi režimami (Normal, Sneh, Blato, Piesok, ESP OFF) ovládané cez otočný ovládač umiestnený na stredovej konzole, pričom auto má špecifické celoročné 18’’ pneumatiky M+S (Mud & Snow). Auto disponuje aj systémom Hill Assist Descent Control (HADC). Nová funkcia pomoci pri klesaní umožňuje bezpečne ovládať vozidlo na strmých svahoch. Systém je inovatívny, pretože môže udržať vozidlo pri nízkej rýchlosti (3 km/h), poskytuje kontrolu a bezpečnosť v rizikových situáciách. Funkcia sa dá aktivovať priamo tlačidlom na stredovej konzole.

Naplno využívať dynamické vlastnosti tohto SUV možno aj vďaka podpore mnohých systémov pomoci pri riadení, ktoré sú k dispozícii. Tieto ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) poslednej generácie znižujú nebezpečenstvo na ceste. Slúži na to celý arzenál bezpečnostných zariadení:

Systém automatického núdzového brzdenia (Active Safety Brake)

Upozornenie na riziko kolízie  (Distance Alert

Systém detekcie neúmyselného vybočenia z jazdného pruhu  (Active Lane Departure Warning);

Asistent pozornosti vodiča

Automatické zapínanie diaľkových svetiel

Čítanie značiek s odporúčanou maximálnou rýchlosťou

Aktívny obmedzovač rýchlosti  s funkciou Stop (pri automatickej prevodovke)

Systém sledovania mŕtveho uhla

Počas jazdy v meste má vodič k dispozícii ďalších aasistentiv. Napríklad pri prepletaní sa v úzkych uličkách, alebo pri obrubníkoch výrazne pomáha Visio Park (360° pohľad okolo vozidla), alebo  Park Assist poslednej generácie, ktorý uľahčuje parkovanie v pozdĺžnom aj kolmom smere. Priznávam, že na tieto vychytávky už počas prezentácie nebolo dosť času, aby sme ich mohli podrobne preskúmať. Preto ich vyskúšame počas testu vozidla v redakcii.

Jozef Vydra

Komentáre k článku