2016-07-18 14:50:00
Opel Zafira - facelift
Opel Zafira - facelift
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Opel Zafira stratil časť mena a množstvo „gombíkov“ v interiéri

Najprv to vyzeralo, že po facelifte pôjde o hru: nájdi päť rozdielov. Je ich však podstatne viac.

Opel označuje Zafiru za novú. Hovorí o verzii cestovnej lóže Opel 4.0 No nie je to nová generácia auta. Hoci by sa tak mohlo zdať, lebo Zafira, prešla výrazným faceliftom. Nepriniesol síce žiadne zásadné technické zmeny, ale úprav je predsa viac než dosť. Až pochybujete, či je to naozaj to doterajšie vozidlo.

Zafira je pre Opel dosť dôležitý model. Na trhu sa objavila v prvej generácii už v roku 1999 a odvtedy si ju odviezlo 2,7 ​​milióna zákazníkov. Z toho 730 000 zákazníkov si ju vybralo v roku 2015. Keďže uplynulo už päť rokov od predstavenia aktuálnej generácie, celkom logicky musel prísť výraznejší facelift.

Začnime exteriérom. Vlastne ešte skôr jednou zmenou – Zafira prišla o označenie Tourer v názve. Už na prvý pohľad je jasné, že sa predná časť tvarovo výrazne priblížila novej Astre. Bol to zámer, teraz takmer všetky modely Opel pri pohľade spredu majú charakteristické rysy jednotnej DNA, z ktorej dizajnéri vychádzali. Pôsobí tiež širším dojmom, čo vraj tiež chceli dizajnéri dosiahnuť.

V prípade Zafiry zmizli „bumerangy“ predných svetiel a auto získalo serióznejší vzhľad. Možno mierne konzervatívny. ale určite sa bude páčiť. Väčšina motoristov nemá rada rôzne experimenty a radšej sa prikloní k tradičným tvarom. Na prednej maske nájdete novú lištu plynulo nadväzujúcu na nové diódové svetlomety doplnené o dvojité denné svietenie. K tomu ešte pribudol prepracovaný nárazník. Výsledkom je, že sa mi to auto páči. Hlavne kombinácia červenej farby karosérie s čiernym panoramatickým oknom vyšla na jednotku. Zafira teraz pôsobí veľmi moderne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

K najvýraznejším prvkom faceliftu patria nové diódové adaptívne svetlá AFL (Adaptive Forward Lightning). Svetlá automaticky upravujú svoje nastavenie podľa aktuálnych jazdných podmienok. Systém môže vyberať z deviatich rôznych nastavení. Konkrétne ide o mestské svetla, mimomestské svetlá, svetlá do zákrut, odbočovacie svetlá, osvetlenie okolia pri cúvaní, turistický režim a režim eco. Mimochodom režim eco sa aktivuje napríklad pri zastavení na semaforoch, keď systém štart/stop vypne motor a svetlá by tak zbytočne vybíjali batériu. Žiaľ nemali sme možnosť vyskúšať ich v praxi, jednodňová prezentácia neumožnila jazdiť po tme. Adaptívne diódové svetlá sú vo výbave Innovation bez príplatku, v základnej výbave Edition si za ne treba priplatiť. Sú to inak všetky dve výbavy, v ktorých sa Zafira bude teraz ponúkať.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Asistenti ako anjeli strážni

Najnovšia verzia kamery Opel Eye® podporuje mnohé asistenčné systémy ako asistenčný systém diaľkových svetiel High Beam Assist reflektorov AFL LED a funkciu rozoznávania dopravných značiek Traffic Sign Recognition. Kameru využíva aj systém monitorovania odstupu Following Distance Indication a funkcia Forward Collision Alert, ktorá vizuálne a akusticky upozorní vodiča ak sa odstup od vozidla idúceho vpredu zmenšuje príliš rýchlo. Asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu Lane Departure Warning sa aktivuje automaticky pri rýchlosti nad 60 km/h a upozorní vodiča textovou výstrahou v združenom prístroji a akustickým signálom ak má vozidlo tendenciu vybočiť z jazdného pruhu bez zapnutých smerových svetiel. Tempomat Adaptive Cruise Control, vybavený radarovým senzorom za maskou chladiča, pomáha vodičovi udržiavať nastavenú rýchlosť pri dodržaní nastaveného odstupu od vozidla idúceho vpredu. Okrem rýchlosti vodič môže nastaviť aj odstup v troch stupňoch: veľký, stredný a malý.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V interiéri menej tlačidiel

Starším modelom Opel mnohí vyčítali neprehľadné množstvo tlačidiel na stredovom paneli. Už v Astre Opel túto kritiku vypočul a výrazne a počet tlačidiel zredukoval. To isté teraz „postihlo“ omladenú Zafiru. To je plus, ale či tak hodnotiť aj to, že teraz vlastne každá Zafira má dotykový displej, ktorý odpútava pozornosť, to nehodnotím. Sympatické však je, že dotykový displej umiestnili do rovnakej výšky ako prístrojový štít, ktorý je tiež prepracovaný. prospieva to k prehľadnosti ovládania. Vďaka systému Intellilink sa podarilo „upratať“ prebytočné ovládače. Okrem toho, že sa znížil počet tlačidiel, je výsledok v kabíne naozaj prehľadnejší.

 Opel rozdelil tlačidlá do troch skupín: časť je pri radiacej páke, druhá v polovici stredového panelu (to sú našťastie samostatné ovládače klimatizácie) a zvyšok je okolo stredového displeja s uhlopriečkou 17,8 cm (7 palcov). Tých je ale veľmi málo. Nad ním sú dve, ktorými si zvolíte jeden z dvoch ďalších režimov jazdy: Sport a Tour. Menia sa tým dosť výrazne charakteristiky motora, aj odozva riadenia a nastavenie pruženia auta. Adaptívny mechatronický podvozok FlexRide kontinuálne prispôsobuje charakteristiku tlmičov pruženia podľa jazdnej situácie, štýlu jazdy a individuálnych preferencií vodiča. Auto však mierne pritvrdilo a aj v najkomfortnejšom režime Tour sa pri miernom pohupovaní ozývali od podvozka silnejšie rázy. Športový mód sa osvedčil hlavne pri rýchlejšej jazde na diaľnici, ale vzhľadom na spotrebu je asi optimálny zlatý stred – režim Normal, ktorý sa nastaví po naštartovaní auta. Nový, trojrozmerne modelovaný volant s malým krytom airbagu nielen dobre vyzerá, ale má tiež výrazné ergonomické prednosti a veľmi dobre sa drží.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Základom celého multimediálneho systému je Intellink s funkciou MirrorLink a so systémami CarPlay alebo Android Auto. Vďaka tomu si môžete pripojiť a „zrkadliť“ svoj chytrý telefón. Okrem iných aplikácií využiť aj navigáciu z telefónu. To sme si vyskúšali aj my. No moderné riešenie neznamená vždy aj najlepšie riešenie. Nekritizujeme tým Opel. Ten sa iba prispôsobil trendu. Ale navigácia v mnohých prípadoch nestíha. Neraz až za križovatkou zistíte, či ste mali odbočiť, alebo nie. Hlavne na okružných križovatkách (kruhových objazdoch) s viacerými výjazdmi to môže byť niekedy problém. Ešte šťastie, že si záujemcovia, ktorí preferujú vstavanú navigáciu, môžu (už za príplatok ) objednať klasické riešenie so systémom Navi 950 IntelliLink. Zabudovaný multimediálny systém spolupracuje so systémom OnStar, ktorý okrem iného má k dispozícii funkciu „priateľ na telefóne.“ Teda operátorov v centrále. Tí sú k dispozícii 24/7, čiže non-stop.

OnStar

Rovnako ako nová Astra, aj Zafira prichádza so systémom OnStar, ktorý už bude k dispozícii aj na Slovensku. V prvom stupni za príplatok, prípade prvej úrovne výbavy ide o príplatok jedenásť tisíc, druhá výbava Edition má OnStar v štandarde. Prináša systém núdzového volania, keď si auto zavolá pomoc stlačením príslušného tlačidla, alebo sa s vami operátor spojí v prípade, ak dôjde k nehode. Keď vodič nereaguje, automaticky mu pošle pomoc. Ďalšou funkciou sú komfortné služby - môžete sa spojiť s operátorom a zadať mu nejakú úlohu. Nájde vám napríklad reštauráciu a pošle vám trasu do navigácie. So systémom OnStar súvisí tiež aplikácie myOpel. Práve tá vám okrem iného umožní pozrieť sa, kde sa práve nachádza vaše auto. Cez aplikáciu sa dá auto odomknúť, alebo vyhľadať mimo auta trasu a poslať si ju auta. K systému OnStar bude k dispozícii aj Wi-Fi hotspot schopný pripojiť až sedem rôznych zariadení. To aby mohli byť všetci on-line, vrátane vodiča. Wi-Fi ale nebude aktívny, hoci fyzické zariadenie v aute bude. Za aktiváciu si priplatíte. Presnejšie sa to dozvieme o pár týždňov.  Dodávam, že za OnStar sa platí. „Operátora na drôte“ bude mať majiteľ na prvý rok zadarmo, za každý ďalší rok zaplatí 99 eur. Pripojenie na internet bude zadarmo na tri mesiace s obmedzením na 3 GB, potom už budú poplatky závisieť od operátora, u ktorého budete mať pripojenie, lebo auto potrebuje pre pripojenie vlastnú SIM kartu.

Pod kapotou zatiaľ bez zmien

Techniky sa facelift zatiaľ takmer nedotkol. K dispozícii sú motory na benzín, naftu, LPG ale aj na CNG. Na výber je široká ponuku motorov, lebo Zafira novej generácie je jediným modelom vo svojom segmente, ktorý je k dispozícii s kompletnou ponukou spaľovacích motorov. Obsahuje benzínová a naftové motory ako aj agregáty na skvapalnený ropný plyn LPG a stlačený zemný plyn CNG vo výkonovom rozpätí od 88 kW (120 k) do 147 kW (200 k). Spotreba paliva sa pohybuje v meste od 6,1 do 11,5 l/100 km, mimo mesta od 4,9 do 7,5 l/100 km a kombinovaná od 4,5 do 9,0 l/100 km.

Mali sme možnosť vyskúšať na vlastnej koži špičkový motor v ponuke pohonných agregátov pre Opel Zafira. Je ním benzínový štvorvalec 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo s výkonom 147 kW (200 k). S maximálnym krútiacim momentom 280 Nm udeľuje kompaktnému vanu zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy a maximálnu rýchlosť 220 km/h. Motor je pružný a umožňuje zrýchliť z 80 na 120 km/h na 5. prevodový stupeň za 8,3 sekundy. Spotreba paliva so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, systémom Štart/Stop a pneumatikami s nízkym valivým odporom je podľa údajov výrobcu v meste 8,4 l/100 km, mimo mesta 5,9 l/100 km a kombinovaná 6,8 l/100 km. Dosiahli sme v okolí Frankfurtu nad Mohanom o čosi vyššiu, tesne nad 7 litrov, ale viac sme využívali dynamické vlastnosti motora.

Vyskúšali sme aj dvojlitrový naftový motor CDTI s výkonom 125 kW (175 k) s maximom krútiaceho momentu 400 Nm v rozmedzí od 1750 do 2500 otáčok za minútu. Zdal sa nám ešte pružnejší a paradoxne aj tichší, ako najvýkonnejší benzínový motor. Priemerná spotreba je papierovo 4,9 l/100 km. Zhruba trištvrte litra navyše bola daň za dynamickú jazdu (ale v rámci pravidiel). Iné pohonné jednotky sme neskúšali. Opel Zafira sa v priebehu nasledujúcich mesiacov dočká aj nových motorov.

Opel v roku 1999 zaviedol do segmentu kompaktných vanov svoj revolučný integrovaný systém siedmich sedadiel, čím priniesol výnimočnú variabilitu a optimálny komfort pre pohodlné cestovanie na dlhé vzdialenosti. V septembri príde do predaja vynovený Opel Zafira, ktorému nebudú chýbať osvedčené kvality svojho predchodcu - systém sedadiel Flex7®, ergonomické predné sedadlá s certifikátom AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Kampaň za zdravý chrbát) a nosič na bicykle FlexFix®, alebo adaptívny podvozok FlexRide. To spolu s s nadštandardnou konektivitou robí z nového modelu Zafira komfortnú cestovnú lóžu pre vodiča a všetkých spolujazdcov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Variabilné, inteligentné úložné priestory

Multifunkčná stredová konzola FlexRail® s hliníkovými koľajničkami má flexibilné odkladacie moduly medzi prednými sedadlami. Dajú sa posúvať v širokom rozmedzí. Cestujúci v druhom rade si môžu kabínu zmeniť na priestrannú a komfortnú lóžu. Inteligentný mechanizmus sklápania operadla stredného sedadla v druhom rade umožňuje sklopiť ho a otočiť tak, že sa vytvorí pohodlná lakťová opierka pre cestujúcich na vonkajších sedadlách. Ich sedadlá sa navyše dajú posunúť dozadu a do stredu vozidla, čím sa vytvorí veľký priestor na nohy a zväčší sa bočná šírka. Takto miesta v druhom rade sedadiel zodpovedajú luxusnej limuzíne. Sedadlá v treťom rade sa dajú úplne zaklopiť do podlahy, čím sa vytvorí rovná plocha v zväčšenom batožinovom priestore. Táto „cestovná lóža“ môže slúžiť aj ako malý dodávkový automobil. V 5-sedadlovej konfigurácii má Zafira základný objem batožinového priestoru 710 litrov (podľa normy ISO 3832), ktorý sa dá sklopením sedadiel v druhom rade zväčšiť až na 1860 litrov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Okrem toho má posádka k dispozícii vyše 30 odkladacích možností. Zvlášť praktický je príplatkový nosič na bicykle FlexFix®, ktorý sa dá vysunúť zo zadného nárazníka ako zásuvka a uvezie až štyri bicykle (s celkovou hmotnosťou 80 kilogramov). Pretože nosič sa dá aj sklopiť dozadu, dvere batožinového priestoru sa dajú otvoriť aj pri plne naloženom nosiči FlexFix®.

Čakal som, že príplatkové panoramatické predné okno, ktoré siaha od kapoty motora až takmer po úroveň stredných stĺpikov (B) karosérie a strešné okno budú znamenať menšiu tuhosť karosérie. No nič také sa nedialo a auto si ani len nevrzglo. Uvidíme, ako sa bude auto správať v klasickom redakčnom teste, na ktorý by sme mali dostať novinku niekedy koncom septembra.

Záver

Načo meniť to, čo je dobré? Nuž, aby sa to mohlo stať ešte lepším... V rámci tejto filozofie prešla súčasná generácia Zafiry významnou premenou. Prospela jej zmena vzhľadu, ovládania v kabíne aj asistenčné prvky, ktoré sa dostali na palubu. Auto zodpovedá súčasným požiadavkám na jazdu a modernizácia v tomto prípade znamená presne to, čo označuje toto slovo vo svojom význame – zlepšenie na úroveň súčasnosti.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo