29.06.2016

Toyota C-HR - prichádza sériová verzia nového crossoveru

Nové C-HR, resp. kupé „high rider“ navrhovali tak, aby vynikalo vo vlastnom segmente.

Toto auto je potvrdením odhodlania Akia Toyodu, ktorý šéfuje Toyote, že ak chcete vytvoriť atraktívny dizajn a lepší zážitok z jazdy, musíte dať dizajnérom viac slobody a podporovať kreativitu konštruktérov.

Aj preto Toyota C-HR (Coupé High-Rider) mimoriadne verne zachováva základné prvky koncepčných vozidiel, ktoré pritiahli pozornosť širokej verejnosti v Paríži v roku 2014 a vo Frankfurte v roku 2015. Tvary pripomínajú kupé, lebo dizajnéri sa rozhodli vytvoriť auto, ktoré vynikne nielen v rámci ponuky automobilov značky. Toyota C-HR sa snaží nastoliť nový smer medzi crossovermi strednej veľkosti a zameriava sa na vyhranený profil potenciálnych zákazníkov, ktorí  túžia byť jedineční, chcú ako prví zažiť dobrodružstvo a vyskúšať nový produkt.

Štýl a kvalita sú základné hodnoty, ktorými sa riadia pri každom nákupe, a ich automobil je odrazom ich osobnosti. Flexibilitu autu dodáva nová modulárna platforma TGNA v troch hlavných oblastiach – dizajn, pohonné systémy a dynamika jazdy.  Model C-HR, ktorý sa radí medzi Auris TS a RAV4, plánuje v Európe prekonať hranicu 100 000 predaných kusov. Európsky predpredaj začne v septembri a prvé vozidlá sa k zákazníkom dostanú do konca tohto roka.

Nový vietor v segmente crossoverov

Ko povedal Kazuhiko Isawa, hlavný dizajnér modelu C-HR: „Nesnažíme sa vytvoriť SUV, ktoré bude mať dynamické jazdné vlastnosti, ale skôr dynamické vozidlo s  vlastnosťami podobnými SUV.“

Úplne nová Toyota C-HR má charakteristický štýl, ktorý pôsobí robustne. Sériovo vyrábané vozidlo s dĺžkou 4360 mm, šírkou 1795 mm, výškou 1555 mm (hybrid) a rázvorom 2640 mm mimoriadne verne zachováva exteriér koncepčného vozidla, ktoré sa po prvýkrát predstavilo na parížskom autosalóne v roku 2014. Modulárnu konštrukciu modelu C-HR vytvorili na základe konceptu „rýchleho crossoveru orientovaného na zmysly“. Na karosérii s vyvýšenou svetlou výškou dominujú vystupujúce podbehy kolies vo všetkých štyroch rohoch vozidla. Mohutná spodná časť je v kontraste s kabínou typu kupé so štíhlym a elegantným profilom. Úzka predná maska prechádza do agresívne pôsobiacich svetlometov.

Dizajn inšpirovaný vozidlami typu kupé zvýrazňujú kľučky zadných dverí v zadných stĺpikoch. Strecha prechádza do aerodynamického zadného spojlera. Zužujúca sa zadná časť má zabudované výklopné dvere batožinového priestoru. V zadnej časti sú nápadné zadné kombinované LED svetlá. Toyota prišla pri spracovaní interiéru s dizajnovou koncepciou „Sensual Tech“, ktorá kombinuje technologicky vyspelé funkcie a moderný štýl zameraný na zmysly. Výsledkom je príjemné a prívetivé prostredie vzdušnej a priestrannej kabíny, kde palubná doska plynulo prechádza do obloženia dverí so štýlovým zdobením a lesklou čiernou výplňou.

V priestore zameranom na vodiča sú novátorské detaily a moderná technológia. Všetky ovládacie prvky sú mierne natočené smerom k vodičovi, rovnako ako 8-palcová dotyková obrazovka audiosystému  s prepracovaným a vylepšeným rozhraním HMI s ovládacou plochou Toyota Multi-Media ’16 a vylepšenými funkciami pripojenia. Všetky dôležité prvky môže ovládať aj spolujazdec. Dotyková obrazovka nie je vsadená do palubnej dosky, ale z nej vystupuje. Aj vďaka tomu je horná časť palubnej dosky plytšia, čo poskytuje vodičovi lepší výhľad. Dvojúrovňový dizajn predných sedadiel spája štíhlu športovú hornú časť s dolnou časťou, ktorá poskytuje skvelú oporu.

V interiéri sú k dispozícii tri hlavné typy povrchovej úpravy: syntetická koža na všetkých povrchoch v pozadí, jemná useň napa na všetkých dotykových plochách a technická useň na všetkých funkčných prvkoch, napr. na spínačoch. Nový dizajn interiéru s modrým podsvietením prístrojov bude dostupný v troch farebných vyhotoveniach: tmavosivá, čierno-biela, čierno-hnedá.

Výbava uspokojí i najnáročnejších

Toyota všeobecne sprístupňuje pokročilé bezpečnostné systémy. Preto zaradila balík Toyota Safety Sense do štandardnej výbavy v celej ponuke svojich modelov. Súčasťou tohto balíka sú protikolízny bezpečnostný systém (vrátane funkcie rozpoznávania chodcov), adaptívny tempomat, systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu s ovládaním riadenia, automatické diaľkové svetlá a systém rozpoznávania dopravných značiek (systém rozpoznávania dopravných značiek nie je dostupný v základnej výbave).

Zákazníci, ktorí si zvolia najvyššiu výbavu, získajú vyhrievanie sedadiel, systém inteligentného odomykania, zatmavené sklá, zákazkové čalúnenie vrátane čiastočne kožených sedadiel, revolučný inteligentný parkovací asistent (S-IPA) od spoločnosti Toyota, 18-palcové zliatinové disky a dvojfarebný metalický lak karosérie. Pre nový model C-HR si môžete zvoliť na mieru vyrobený prémiový audiosystém JBL, ktorý obsahuje 8-kanálový 576-wattový stereozosilňovač a 9 reproduktorov vrátane dvoch novopatentovaných akustických vlnovodov JBL, ktoré sa nazývajú výškové reproduktory horn tweeter. Systém poskytuje najvyššiu úroveň zvukovej reprodukcie v segmente crossoverov nižšej strednej triedy.

Rôzne prvky interiéru, napríklad okná, strešné okno a čalúnenie, ako aj tuhosť karosérie v okolí jednotlivých reproduktorov môžu mať výrazný vplyv na kvalitu zvuku. Systém ozvučenia je preto výsledkom úzkej spolupráce inžinierov Toyoty a JBL už od začiatku dizajnérskeho procesu. Prémiový audiosystém JBL je dostupný aj  v kombinácii s voliteľným navigačným systémom  a podporuje tiež bezstratové kódovanie zvuku.

Najmodernejšia hnacia jednotka

Model C-HR, vybavený najnovšou generáciou hybridnej hnacej jednotky, produkuje emisie CO2 na úrovni 85 g/km. To ešte nikto v segmente crossoverov nedosiahol. Priemerná spotreba paliva dosahuje 3,7 l/100 km. Nový hybridný systém s výkonom 90 kW (122 k) je hospodárnejší a ľahší ako predchádzajúci systém a ponúka aj vyšší výkon. Konštrukčné zmeny motora zlepšili tepelnú účinnosť na 40 %, čo je v prípade benzínového vozidla neprekonateľný výsledok. Ostatné súčiastky hybridného systému sú ľahšie a menšie. S ohľadom na optimálne uloženie boli premiestnené a prispievajú k nižšiemu ťažisku vozidla.

C-HR je dostupný s novým 1,2-litrovým turbomotorom, ktorý sa po prvýkrát začal používať v Toyote Auris. Má výkon 85 kW/116 koní a krútiaci moment 185 Nm pri spotrebe od 5,7 l/100 km. Môže sa kombinovať buď so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, alebo s kontinuálne variabilnou prevodovkou CVT. Verzie vybavené prevodovkou CVT sú dostupné pre vozidlá s predným náhonom alebo s pohonom všetkých štyroch kolies. Na niektorých trhoch (Ukrajina a Kaukaz) bude k dispozícii model s 2-litrovým motorom s výkonom 150 koní/110 kW a krútiacim momentom 193 Nm, ktorý sa bude dodávať len s prevodovkou CVT.

Komentáre k článku