2016-03-01 07:35:00
Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
Zdroj: Bugatti

Bugatti Chiron je tu! 1500 koní a maximálna rýchlosť viac než 435 km/h

Nástupca modelu Veyron ukázal svoju podobu. V zásade neopúšťa cestu stanovenú Veyronom.

Veru tak, nové Bugatti chce byť opäť najvýkonnejšie, najrýchlejšie a pravdepodobne aj najúžasnejšie sériovo vyrábané hyperšportové auto súčasnosti. Predstaví sa na práve začínajúcom autosalóne v Ženeve. Pritom tieto naj mieni dosiahnuť iba prostredníctvom spaľovania. Žiadne elektromotory, žiadne baterky. Iba quad-turbo 8,0 litrová zmodernizovaná W16-tka, ktorá v prvej verzii Chirona ponúkne maximálny výkon rovných 1500 koní a maximálny krútiaci moment 1600 Nm.

To znamená, že zrýchlenie z 0 na 100 km/h bude Chironovi trvať 2,5 sekundy. Z nuly na 200 km/h zvládne za 6,5 sekundy a zo stoja na 300 km/h zrýchli za fantastických 13,6 sekundy. Maximálna rýchlosť je limitovaná (!!!) na 420 km/h, pričom Chiron sa dokáže posunúť až nad úroveň 435 km/h. Bugatti tvrdí, že maximálnu rýchlosť museli obmedziť na 420 km/h pre „bežné použitie na cestách a bezpečnosť premávky.“ Pri pokuse o rekord o ktorom celý Chiron je však elektronické obmedzenie maximálnej rýchlosti nebude a Chiron bude mať voľné pole pôsobnosti.

Štyri turbodúchadla pracujúce v tandeme umožňujú Bugatti vyžmýkať z dvoch spojených V8-čiek (W16) vyžmýkať maximálny krútiaci moment 1600 Nm od 2000 do 6000 ot/min. Pritom do 3800 ot/min sa auto spolieha iba na dve turbá, až nad touto úrovňou sa spúšťajú ďalšie dve a ďalej pracujú všetky spoločne. Vďaka štyrom turbám prejde cez valce Chirona 60 000 litrov vzduchu za minútu, chladením zas prejde 800 litrov za rovnaký čas. Práve chladenie je pre Chiron najväčší problém. Aby sa motor a okolité komponenty za pár sekúnd neroztopili, Chiron chladí 10 chladičov.

Zdroj: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Zdroj: Bugatti

Štvorica turbodúchadiel spôsobí, že Chiron minie pri maximálnom zaťažení svoju 100 litrovú nádrž za 9 minút. Aj tento parameter je „rýchlejší“ než v prípade Veyrona – ten to zvládol za 12 minút...

Avšak ani ekológovia nebudú musieť hodiť flintu do žita a začať nenávidieť Chirona namiesto naftových motorov. Chiron je nielenže maxi výkonný, je aj maxi ekologický. Titánové výfukové potrubie obsahuje 4 katalyzátory, každý z nich je 6-krát väčší než ten, ktorý nájdete napríklad v benzínovom Mondeu. Chiron má 6 výfukov, štyri koncovky umiestnené klasicky mieriace dozadu, dve sú však namierené smerom dolu pre upravenie prítlačnej sily zadnej časti vozidla ide o tzv. „fúkaný difúzor,“ technológiu vyvinutú pre F1 a v F1 aj zakázanú. V podstate ide o fúkanie spalín na difúzor pre jeho lepšiu funkcionalitu.

Aj brzdy museli byť priamo úmerne k sile motora zväčšené. V priemere sú kotúče o 20 mm väčšie a o 2 mm hrubšie. Vyrobené sú zo zlúčeniny zvanej silikón karbid, teda špeciálnej zlúčeniny karbónu a silikónu, vďaka ktorej brzdy vydržia dlhšie a ovädajú pomalšie. O patričné trenie sa starajú vpredu 8-piestikové a vzadu 6-piestikové strmene pričom každý piestik má mierne odlišné parametre pre maximalizáciu brzdného účinku vo všetkých ohľadoch.

Zdroj: Bugatti

Ak je najväčším problémom udržanie teploty pod kontrolou, druhým najväčším je vytvoriť pneumatiky, ktoré dokážu odolávať ohromnej sile motora. Každý centimeter gumy musí zvládnuť preťaženie až 3800 G. Nové pneu od Michelinu sú vpredu širšie o 14 % vzadu o 12 %. O prenos výkonu na úbohé pneumatiky, ktoré nový majiteľ bude meniť minimálne tak často ako pri Veyrone (každý chvíľu) sa stará zosilnená dvojspojková 7-stupňová automatická prevodovka, pričom krútiaci moment je prerozdelovaný na všetky štyri kolesá prostredníctvom elektronicky riadených diferenciálov medzi prednými i zadnými kolesami.

Konštrukcia Chirona je kompletne z karbónu. Karbónový monocoque, ktorého výroba tvrá 4 týždne, je doplnený o karbónový zadný pomocný rám, ktorý v porovnaní s Veyronom znižuje hmotnosť o 8 kg, pričom zároveň zvyšuje torznú tuhosť vozidla. Aj karoséria je kompletne z karbónu, vďaka čomu si Chiron udržal hmotnosť tesne pod 2 tony – 1995 kg.

Pre lepšiu ovládateľnosť masívneho auta konštruktéri nanovo vyvinuli pruženie i riadenie. Pritom si vodič môže vyberať z piatich jazdných režimov. Zabudnite však na eco, či comfort. Režimy sú: Lift, Auto, Autobahn, Handling a Top Speed. Lift – zdvihni, je režim určený na jazdenie po meste, či nakladanie na príves – Chiron v tomto režime „zdvihne sukienku“ teda zvýši svetlú výšku, aby vodič nepoškodil podvozok. Dostupný je iba do 50 km/h. Auto je základný režim v ktorom všetko ovláda počítačový mozog auta. Ak však prekročíte rýchlosť 180 km/h Auto sa automaticky prepne do režimu Autobahn, kde sa zmäkčí pruženie pre pohodlnejšiu jazdu vysokými rýchlosťami. Režim Handling nastaví všetky nastaviteľné parametre na maximálnu úroveň 11. Handling je primárne určený na okruhy, na ostré prejazdy zákrut a rýchle rovinky – maximálka je limitovaná na 380 km/h. Avšak až pri piatom režime môžete atakovať elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť. Režim Top Speed je určený iba na rovinky (alebo na extra dlhé skoro rovinky). Na aktiváciu tohto režimu potrebujete vložiť druhý kľúč (niečo ako odistenie atómovej zbrane...). V tomto prípade sa auto maximálne pritiahne k zemi a vysunie svoje prítlačné krídlo (má 4 polohy vysunutia).

Zdroj: Bugatti
Zdroj: Bugatti

Samozrejme, nový Chiron má aj úplne nový vzhľad. Najmä v prípade takto pretechnizovaného auta si treba uvedomiť, že všetky zmeny techniky sa chtiac-nechtiac musia premietnuť aj v dizajne. Aj preto Chiron nie je hybrid. Ak by sa ním stal, auto by muselo nabrať viac kilogramov a muselo by si zo sebou vziať i nejaké tie batérie. Konštrukcia vozidla je však tak napasovaná, že sa do nej už nič viac nezmestí. I keď ide o úplne nové vozidlo z hľadiska vonkajších rozmerov je od Veyronu takmer na nepoznanie – rázvor má väčší o 1 mm, šírku o 14 mm a výšku o 6 mm. Vďaka tomu je v kabíne o 12 mm viac miesta nad hlavou – čo pomôže v prípade, že vodič i spolujazdec budú dbať na bezpečnosť a k štandardnej výbave lakovkám a veľmi veľmi drahým nohaviciam a košeli priberú aj helmu.

Nový je ako exteriér, tak i interiér. Zvonka si okrem nového dizajnu, ktorému v každom ohľade dominuje rafinovane ukrytá a vytvarovaná funkčnosť – vrátane krásnej oblúkovej línie nad dverami (ukryté sú v nej nasávacie otvory), môžete všimnúť LED svetlomety, zadná línia je vytvorená z 82 lediek. Interiér je tvorený exkluzívnymi materiálmi ale o nich možno niekedy inokedy, pre nás Podkapotou je najdôležitejšie prekvapivo to, čo je Podkapotou...

Zdroj: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Zdroj: Bugatti
Zdroj: Bugatti

A cena? 2,4 milióna eur. Ak vám zrovna dorazili na účet, poponáhľajte sa, Chiron má presne stanovený počet kusov na 500, z toho už vyše 120 je objednaných. Ak vám tieto peniaze naozaj pribudli, určite zvážte, či pred kúpou ešte čo to nezarobíte, nielen pre extrémne drahú údržbu vozidla, ale tiež pre fakt, že budúci vlastníci modelu Chiron sú smotánka medzi motoristickými nadšencami. Ako vysvetlil Wolfgang Durheimer pre Top Gear, priemerný majiteľ modelu Chiron má totiž 64 automobilov, 3 lietadlá, 3 helikoptéry, 1 jachtu a v priemere s autom najazdí 2500 km ročne. Sú to skrátka milionári, pre ktorých 2,4 milióna nie je veľa a ďalších pár stoviek tisíc za doplnkovú výbavu už vôbec nie. Chiron nemá byť revolúciou, má byť evolúciou na vrchole automobilizmu. Automobilka nemieni pútať pozornosť nových záujemcov, chce aby majitelia Veyrona kúpili novú generáciu.

Top Gear sa pýtal aj na aféru Dieselgate, predsa len, kauza prišla v okamihu, keď vývoj tohto hyperšportového vozidla vrcholil. Durheimer priznal, že udržať projekt pri živote bolo v danej fáze ťažké. „Keď sa to stalo, odletel som do Francúzska a zvolal všetkých ľudí vo fabrike Bugatti. Povedal som im moju verziu príbehu a tiež to, že sa tým nemajú zaoberať. Povedal som, že sa o všetko postarám. Sústreďte sa na vyrobenie najlepšieho auta, nepustite nohu z plynu.“

Zdroj: Bugatti

Zopakujme si ešte prečo sa Chiron volá Chiron. Automobil je pomenovaný po jednom z najlepších pretekárov predvojnového obdobia po Monačanovi Louisovi Chironovi, ktorý pretekal aj vo farbách Bugatti. Chiron víťazil po celej Európe - trikrát aj na Masarykovom okruhu v Československu - 1931, 32, 33 a zároveň bol najstarším pretekárom, ktorý usadol do kokpitu monopostu Formule 1. Mal vtedy 55 rokov.

Nižšie pod článkom nájdete skutočne bohatú galériu, nové auto si tak môžete vychutnáť aj bez účasti na autosalóne v Ženeve.

jh
ZDROJ: Top Gear, Bugatti

Komentáre k článku


Stream naživo