2015-09-30 09:20:00
Mini Clubman Cooper S
Mini Clubman Cooper S
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Nové Mini Clubman už nie je mini...

Rodina Mini sa generačne obmieňa a kontinuálne rozrastá. S počtom modelov rastú aj rozmery.

V prípade nového päťdverového Mini Clubman je to viac než zrejmé. Z kategórie mini áut, ktorú má zakódovanú v mene, sa nová generácia posunula do segmentu prémiových kompaktných vozidiel. Pokračovanie generačnej zmeny v rodine modelov Mini prinieslo inovatívny koncept auta, v ktorom sa spája kombinácia funkčnosti a praktickosti na každý deň.

Zväčšenie rozmerov posunulo model Clubman z kategórie mestského auta a predurčilo ho na dlhé jazdy. Za volantom, aj mimo neho sa v Mini Clubman cítite ako v aute, ktoré je o číslo väčšie, ako čokoľvek, čo sme od Mini doteraz poznali. Vďaka širokej ponuke motorv prinieslo aj radosť z jazdy. Teda hlavne ak hovoríme o tých (naj)výkonnejších pohonných jednotkách. Auto navyše disponuje niečím, čo mnohým konkurentom chýba – má charizmu a jedinečnosť v štýle, takom typickom pre Mini.

Sen mnohých žien

Nechcem tým tvrdiť, že je to auto (iba) pre ženy. Ale ktorá žena by netúžila po krásnych topánkach, ktoré sú zvonka malé a zvnútra veľké? Dokonca sa nebojím povedať obrovské a teda aj mimoriadne pohodlné... Lebo to je prvý dojem, ktorý zanechalo osobné stretnutie s Mini po príjazde na miesto jeho medzinárodnej prezentácie.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Nový Clubman je doslova presiaknutý tradíciou svojich predchodcov a hlavne 5-dverového konceptu typu Shooting brake. Mini už má v ponuke päťdverové verzie, dokonca sa u predchodcu objavilo štvorverové riešenie s „jedenaštvrť“ dverami na pravej strane. Nový Clubman je však na prvý pohľad akoby úplne nové auto. Zachováva DNA značky, no prvýkrát prispôsobené požiadavkám triedy kompaktných áut. Charakterizuje ho dynamicky pretiahnutá silueta so štyrmi postrannými dverami. Netradične tvarovaná zadná časť s dvojicou do strán otváraných dverí vytvára nový pohľad na genetické dispozície novinky. S dvojicou integrovaných, vodorovne orientovaných zadných svetiel, zdôrazňuje šírku auta. Predná časť auta zmohutnela a kapota motora je vyššie. Zaujmú prívody pre vzdušnú clonu predných kolies Air Curtain v predných podbehoch kolies.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mini Clubman má už na prvý pohľad výhodu, ktorá sa ukázala v praxi: dlhá strecha v kontrastnej (bielej, čiernej alebo striebornej farbe k farbe karosérie) neklesá v strednej časti karosérie a to dáva cestujúcim na zadných sedadlách dostatok miesta nielen na nohy, ale aj nad hlavou. Zadná časť strechy s anténou v tvare plutvy (na vrchole ktorej sú LED, dávajúce na známosť status zabezpečovacieho zariadenia auta) sa v momente, keď sa pokúsi o mierny pokles nad batožinovým priestorom, končí. Za ňou nadväzuje odtrhová hrana v podobe mierne zdvihnutého spojlera. Dodáva to autu dynamický vzhľad. Rovnako tak dvojica nových farebných lakov, ktorými sú metalízy v odtieňoch Melting Silver a Pure Burgundy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mini naozaj narástlo

Mini Clubman má jasne vyspelý charakter v porovnaní s predchodcom. Na mysli mám univerzálnosť auta, dostatok miesta v ňom a jeho celkovú podstatu. Nielen vonkajšie, ale aj vnútorné rozmery sú väčšie, tiež v porovnaní s novým 5-dverovým Mini: na dĺžku pribudlo pozoruhodných 27 centimetrov (celkovo 4253 milimetrov), na šírku 9 centimetrov (1800 mm), rázvor narástol o 10 centimetrov (má 2670 milimetrov). Výška auta je 1441 milimetrov. Je potom zrejmé, že v kabíne je dosť miesta. Auto má päť sedadiel. Pre vysokých a dlhonohých je miesto na krajných zadných sedadlách doslova kráľovské. Sú delené v pomere 40:20:40, tak sú sklápateľné aj operadlá. Stredné je teda s obmedzením, ale ak nenastúpia traja zápasníci suma, mali by sa zmestiť. Objem batožinového priestoru je v základe 360 litrov, po sklopení zadných sedadiel narastie maximálny úložný priestor na 1 250 litrov.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Dá sa nakopnúť

Aby neprišlo k omylu – Mini Clubman disponuje riešením Comfort Acces, ktoré uľahčuje jeho používanie a zvyšuje praktické funkcie auta. Rieši dilemu, ako sa dostať do batožinového priestoru ukrytému za strmou zadnou časťou auta s charakteristickými delenými dverami a nápisom cez celú šírku Clubman, keď máte ruky plné nákupov. Bežne stačí chytiť kľučku pravých dverí a tie sa odklopia. S plnou náručou to však nejde. Nemusíte mať ani tanečné nadanie, iba mierne športové, aby ste tento problém obišli. Stačí sa postaviť za auto v istom priestore a ladne „kopnúť“ pod zadný nárazník. Ajhľa – otvoria sa pravé zadné dvere. Ak potrebujete viac „rozďavený“ otvor, stačí to zopakovať a poslušne nasledujú aj tie ľavé dvere. Naložíte, ruky si uvoľníte a dvere už potom ručne – stručne zatvoríte.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

V interiéri ste vo svojej koži

Doslova, lebo predstavené modely boli v najvyššej výbave Mini Cooper S Clubman s príplatkovými koženými sedadlami. Vzhľadom na vonkajšiu teplotu okolo 14° Celzia bolo v aute príjemne a nebolo potrebné ani veľmi skúšať klimatizáciu, či vyhrievanie sedadiel. Nanovo navrhnutý interiér má široký prístrojový panel s logom firmy umiestnenom vo vrchnej časti rámu. Nad volantom, presnejšie na sĺpiku volantu je blok najpoužívanejších prístrojov – teda rýchlomer a otáčkomer. Lodné okienko pripomína kruhová palubná doska s okrúhlym LED podsvietením a obrazovkou pre zobrazenie navigácie vozidla, infotainment, a telefón. Zaujímavé je dizajnovo urobené aj ovládanie jednotky klimatizácie a prepínače pod centrálnou palubnou doskou v leteckom štýle. Nechýba stredová konzola s elektrickou ručnou brzdou, v nej odkladacie priehradky a dva držiaky na poháre, ovládač Mini Controller a opierka na ruku. Centrálnu konzolu lemujú luxusné dekoratívne pásy, ktoré sú aj na obložení panelov dverí.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Na ceste drží veľmi dobre

Bodaj by nie, viacprvková zadná náprava typu Multilink pomáha, aby Clubman „sedel“ na vozovke ako sa sluší. Skôr, ako sme sa mohli trocha „oprieť“ do skúšania jazdných vlastností, som zažil nečakané prekvapenie. Pri odjazde z letiska sa ozýval hluk od podvozka. Presnejšie hluk z odvaľovania pneumatík prenikal do kabíny a valcoval inak veľmi dobre utlmený motor. Žeby v Mini zanedbali takúto vec? Nechcelo sa mi veriť, no bolo to jasné: pneumatiky so zvyšovaním rýchlosti bolo počuť viac a viac. Už som sa začal obávať, či nie je na aute defekt, ale potom sme odbočili na inú cestu a hluk ustal. Konzultácie s ďalšími novinármi potvrdili, že za hluk môže veľmi hrubozrnný povrch niektorých ciest. Uf, to mi odľahlo.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

No zároveň je z toho poučenie – Mini Clubman aj na 17 palcových kolesách s pneumatikami 225/45 R 17 dobre filtruje nerovnosti povrchu, ktorých zasa vo Švédsku majú pomerne skromne napriek nepriaznivým klimatickým podmienkam. (Ako to tí Švédi len robia..?) No hrubý povrch vozoviek mu robí trocha problémy. Zaujímavé. Toto by sme na nemeckých cestách asi nezistili. Základný model Mini One Clubman štartuje na 16 palcových kolesách, vrcholná verzia John Cooper Works má 19-ky. Zvyšok modelov je zväčša na 17, prípadne 18 palcových.

Asistenti pomáhajú – niekedy až príliš

Auto má voliteľne k dispozícii režim Mini Driving pre individuálne nastavenie automobilu. Vyskúšali sme otočný prstenec v spodnej časti manžety riadiacej páky pre aktiváciu režimov MID, SPORT a GREEN. Prepnutie vplýva na charakteristiky zrýchlenia a riadenia, zmenu dynamiky prevodovky Steptronic ako aj nastavenie dynamického riadenia tlmičov Dynamic Damper Control. V režime GREEN sa v spojení s prevodovkou Steptronic pri jazde na voľnobeh objavuje funkcia „plachtenia“ s oddeleným hnacím ústrojenstvom. Aspoň obmedzene som sa pokúšal skúsiť aj dynamickú kontrolu stability (DSC), ktorá sa montuje štandardne vrátane dynamickej kontroly trakcie (DTC) a elektronickej uzávierky diferenciálu (EDLC) s riadením výkonu práve vo verzii Mini Cooper S Clubman. Koža na sedadlách sa nešmýkala ani pri športovejšie ladených prejazdoch. No mal som pocit, že pri prudkom výjazde v zákrute sa elektronika uzávierky diferenciálu snaží až príliš a pribrzďuje vnútorné koleso „skackavo“, nie plynule. Možno to bol iba nevhodný povrch cesty – uvidíme neskôr.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Skúšať treba, aj keď sa „nedá“

Aj by sme si radi šliapli na plyn, ale vo Švédsku je to takmer nemožné. Majú toľko obmedzení rýchlostí (aj na širokých a pohodlných diaľniciach), že sme to mohli iba veľmi obmedzene. A to sme si „vybrali“ najsilnejší motor, aký môže byť pod kapotou – preplňovaný benzínový 4-valec s výkonom  141 kW (192 k) s technológiou Mini TwinPower Turbo Technology a s krútiacim momentom 280 Nm. Pri funkcii overboost dosiahne až 300 Nm. Nič iné počas medzinárodnej prezentácie v ponuke motorov nebolo. Na výber však bola buď 6 stupňová manuálna prevodovka, alebo 8 stupňová automatická Steptronic. Vybrali sme si tú, lebo bola nielen papierovo rýchlejšia pri zrýchlení z nuly na 100 km/h o jednu desatinku (6,1 oproti 6,2 pri manuálnom radení), ale aj výraznejšie „zelenšia“ – teda ekologickejšia. Kombinovaná spotreba so Steptronicom má uvedené hodnoty 5,8-5,9 litra na 100 km oproti 6,2-6,3 litra pri manuálnej prevodovke. Ale priznám sa, toto sú hodnoty, ktoré som neveľmi vnímal. Aj tak sú neporovnateľné s našimi podmienkami, pri ktorých zisťujeme spotrebu v redakčných testoch. Takže na to príde čas, dúfam pri redakčnom skúšaní. Rovnako tak na lepšie vyskúšanie parkovacieho asistenta, či mnohých ďalších jazdných asistentov. Na švédskych cestách som sa spoliehal najviac na príplatkový mini head up displej, ktorý pomáhal orientovať sa v spleti ciest a odbočiek z nich- Aj tak sa nám podarilo raz odbočiť o jeden výjazd skôr, ale navigácia nás ako dobrý ovčiarsky pes pekne „zavrátila“ – naspäť na pôvodnú trasu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: BMW Group

Vyskúšal som z bohatej asistenčnej výbavy ešte zadnú parkovaciu kameru a systém Driving Assistant vrátane aktívneho tempomatu. Upozorňuje nielen na zrážku s auto, ale aj na chodcov s automatickou aktiváciou bŕzd, čo bolo v Štokholme plnom ľudí veľkým plusom. Auto má napríklad ešte aj asistenta diaľkových svetiel, čo sme vzhľadom na jazdenie počas dňa nevyužili a rozpoznávanie dopravných značiek – to sa zišlo pri všetkých tých limitoch a obmedzeniach.

Záver

Auto úplne v pohode, príroda nádherná, cesty kvalitné a rýchlosti obmedzené. To je v skratke výsledok nášho putovania na severe Európy s doteraz najväčším „malým“ autom. Mini Clubman vo verzii Cooper S sa ukázalo ako hrdý nositeľ génov Mini. Na náš trh už prišlo v troch verziách. Verzia Cooper so základným 1,5 litrovým trojvalcovým motorom s výkonom 100 kW (136 k) a 220 Nm pri 1250 otáčkach. Nami skúšaný Cooper S má dvojlitrový štvorvalec 141 kW (192 k) a tretím do partie je Cooper D, ten má pod kapotou premiérový 4-valcový naftový motor 110 kW (150 k).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Cena na Slovensku sa začína od 22 800 eur, autá sú už v základe vybavené veľmi dobre. Samozrejmosťou v prípade Mini (a BMW Group všeobecne) je však možnosť objednať si bohaté príplatkové vybavenie a široká miera individualizácie. Spomeniem napríklad iba voliteľnú technológiu LED svetlometov vrátane denného svetla, zadných svetiel, ako aj smerovky a hmlovky a mohli by sme pokračovať ešte napríklad doplnkami vzhľadu, či ozvučenia. Môžete si vybrať medzi automobilmi unikátny palubný program MINI Connected, ktorý má širokú škálu funkcií a príležitosť pre sústavné rozširovanie vďaka aplikáciám, ktoré je možné do vozidla nainštalovať prostredníctvom smartfónu.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo