2015-09-08 03:59:59
Ako sa krotí najrýchlejšia
Škoda Octavia 230 RS
Zdroj: Škoda auto

Ako sa krotí najrýchlejšia sériová Škoda Octavia všetkých čias

Skratku RS pre označenie modelu použila značka Škoda prvýkrát v roku 1974.

Prvými modelmi, ktoré mali tento znak, boli pretekárske automobily Škoda 180 RS a 200 RS. Legendou je ale hlavne Škoda 130 RS, ktorá patrila v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch k najúspešnejším športovým vozidlám.

Označenie RS teda symbolizuje športové úspechy značky Škoda, rovnako ako výkonnosť vybraných sériových modelov. Aká je výkonná a rýchla Škoda Octavia  RS 230, sme vám predstavili takpovediac „v predpremiére“, v našom redakčnom  teste.

Aké to však je, osedlať najrýchlejší sériovo vyrábaný model značky Škoda pri vysokej rýchlosti na okruhu? Takú možnosť  nemá každý. Pár desiatok vybraných novinárov zo sveta a ešte niekoľko „statočných“ z „domáceho“ prostredia. Medzinárodná prezentácia na Slovensku má pre našinca iný „cveng“. Máme sa čím hrdiť. SlovkiaRing je veľmi zaujímavý okruh a okrem pretekov formuly 1 už hostil nejedno zaujímavé športové zápolenie a európsku prezentáciu.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

No byť za volantom absolútne najrýchlejšej sériovej Škody na okruhu, kde nehrozí nebezpečenstvo okolitej premávky, to je iná káva. Hlavne ak má Škoda Octavia RS 230 už v sériovej výbave diferenciál s elektronicky riadenou svornosťou pre vysoko efektívne prejazdy zákrutami. To si nesmieme nechať ujsť! Chcem presne vedieť, ako veľmi pomáha – aj keď jazda na SlovakRingu nie je Nordchleife, kde vraj táto technológia priniesla na celom okruhu skrátenie času v prepočte na vzdialenosť 400 metrov. Niečo na tom teda bude, až ma svrbia dlane...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Škoda auto

Škoda Octavia už síce nie je žiadnou novinkou, no stále boduje atraktívnym športovým dizajnom, modernou technikou a pôsobivým výkonom. Z neho pochádza aj označenie 230 novej verzie RS. Je to počet „koní“ uväznených pod kapotou, ktoré dávajú z dvojlitrového benzínového motora TSI spoločne výkon 169 kW, čiže 230 koní. Pre verziu RS 230 posilnila Škoda dvojliter modelu Octavia RS o 7 kW (10 koní). V spojení s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou zrýchli Octavia RS 230 z 0 na 100 km/h iba za 6,7 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h. Škoda Octavia RS 230 sa tak stáva najrýchlejším sériovo vyrábaným modelom Octavia všetkých čias.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Nie je to však pravé športové náradie, ako by sa zdalo. Že ide viac o sériové auto, napovedá aj fakt, že predajcovia ponúkajú novú Octaviu RS 230 s predĺženou zárukou na 4 roky alebo do 120 000 km a doživotnou garanciou mobility Premium. V porovnaní s modelom RS ponúkne nová Škoda Octavia RS 230 v základnej výbave navyše nielen predný diferenciál s elektronicky riadenou svornosťou,ale aj elektricky nastaviteľné predné sedadlá u vodiča s pamäťovou funkciou, poťahy sedadiel v kombinácii kože a umelej kože, funkciu voľby jazdného profilu Performance Mode Selection, 19-palcové disky z ľahkej zliatiny Xtreme v lesklom čiernom dizajne, parkovacie senzory vpredu, farebný grafický displej palubného počítača Maxi DOT, čierny dizajn paket, ktorý zahŕňa rámik prednej masky a vonkajšie kryty spätných zrkadiel v čiernej lesklej farbe. To by sme teda mali, ale aké to je s ňou na okruhu?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Najprv škola bezpečnej jazdy

Bolo nás v ten deň na okruhu spoločne 40 novinárov, chtivých vyskúšať, čo Octavia RS 230 dokáže. Skôr, ako sme sa k tomu dopracovali, naša skupina išla nacvičovať slalom, aby sme zistili, aké jazdné vlastnosti má auto aj pri nižších rýchlostiach. Drží stopu do vysokej rýchlosti. Potom prišiel na rad vyhýbací manéver pri kritickom brzdení, čo oceníte v situácii, keď niet dosť miesta na dobrzdenie a treba sa vyhnúť prekážke. Z rýchlosti 60-70 km/h to nie je práve najjednoduchšie. Gumy pištia, brzdy smrdia, adrenalín stúpa, ale Octavia sedí ako pribitá. Tak to skúšam zo 78 kilometrovej rýchlosti, čo je maximum, ktoré sa dá na krátkej dráhe dosiahnuť v športovom režime automatickej prevodovky. Možno ešte tie 2 kilometre za hodinu navyše a už sa nevojdem do vytýčenej dráhy! No to už nevyskúšam. Končíme a presúvame sa na vytúžený okruh...

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Skôr ako sa posadíme za volant, aby sme odkrúžili pár dosť ostrých kôl na takmer 6 kilometrovom okruhu, ešte brífing, kde sa dozvieme podrobnosti  a technické riešenie aktívneho diferenciálu. Najzaujímavejšie je, že aktívny diferenciál nepoužíva pribrzďovanie na vnútornom kolese, ale naopak posiela viac výkonu na to vonkajšie a tak pomáha zatočiť autu do zákruty bez straty výkonu a rýchlosti.

Prehodím ešte pár slov s prítomnou legendou motoristického športu - Hans Joachim Stuck mi hovorí, že s týmto autom sa mu jazdí výborne, no má dilemu: je to na prvý pohľad rodinné auto, hlavne verzia kombi. Ostré naladenie však dáva naozaj rýchlo zabudnúť na rodinné určenie a hneď sa vžijete do role pretekára. Takto to ale v Mladej Boleslavi vymysleli: aby sa cez týždeň dalo jazdiť s autom na nákupy, po deti a cez víkend si otecko (alebo aj mamička?) trocha prevetrajú pierka.

Okruh nedáva šancu na chybu

Jazdíme vo dvojici – som najprv na sedadle spolujazdca. Ostré kolo najprv „v závetrí“ za ďalšími dvoma autami, po zmene poradia hneď za inštruktorom. Treba dobre šliapať na plyn, aby sme mu stačili. Vodičom je Mike z Izraela, ktorého spovedám, ako sa mu páči Slovensko, okruh a Octavia. Najprv je zhovorčivý, no pri ostrom kole zmĺkne a sústredene nasleduje inštruktora pred nami a jeho pokyny. Veľmi sa u nedarí držať krok, snaží sa ísť po vnútornom oblúku zákrut, ale to nie je najrýchlejšia stopa. Tak ho to „uťahalo“, že si na sedadlo spolujazdca už nesadá a ja zostávam za volantom sám. Stúpa mi sebavedomie aj odvaha. Skúšam, či dokážem držať krok s ostatnými najprv na konci „vláčika“. Bez problémov.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Keď dostanem priestor hneď za inštruktorom, „lepím“ sa na neho, ako sa len dá. Vďaka tomu sme ostatným trocha „odskočili“. Možno sa práve toto inštruktorovi nepozdáva a v poslednej zákrute pred cieľovou rovinkou náhle bez predchádzajúcej výstrahy výrazne spomalí. Ak mu nechcem „vyliezť na chrbát“, musím ubrať plyn a dokonca použiť brzdy, čo ma vynesie z ideálnej stopy. Končí sa to miernym vyjdením ľavých kolies za asfaltový okraj dráhy  s mohutným a efektným prachovým  oblakom. Ale Octavia poslúcha na slovo aj v tejto krízovej situácii a drží stopu, akoby som prechádzal cez ideálne pogumovanú asfaltovú trať. Čo dodať? Vôbec som nepochyboval, že to ustojíme – spolu s autom. Dôveroval som mu a teraz môžem ešte viac. Jednoducho Octaviu RS 230 dostanete do ruky skôr a lepšie, ako akékoľvek iné auto. A kde má limity? Na trati SlovakiaRingu som na to neprišiel – možno keby som dostal šancu na „divokú kartu“ s neobmedzeným počtom kôl, tá chvíľa by prišla. Takto to však bolo bezpečné, napriek hollywoodskym „obrazovým efektom“, o ktoré som sa nedopatrením pokúsil...

Zdroj: Jozef Vydra

Lahôdka na záver

Nebolo to len o Octavii RS 230. Súčasťou zážitkového dňa so Škodou bola jazda na sedadle spolujazdca v súťažnom rely špeciále Škoda R5. Janne Esapekka a Emil Pontus striedavo vozili všetkých prítomných novinárov. Patrím vzrastom k tým vyšším a mohutnejším, takže zapasovať sa do úzkej škrupiny sedadla bol malý hrdinský čin. Vozili nás po obslužných cestách okolo okruhu. Boli to asfaltové povrchy, žiadna šotolina. Nedosahovali sme pritom závratné rýchlosti, ale R5 sa predstavila v tom najlepšom svetle – ľahká, dynamická, obratná, s účinnými brzdami. Ej veru nielen mne poriadne „mykalo“ hlavou pri brzdení. S „blembákom“, teda prilbou na hlave, ktorá niečo váži sa ani nečudujem. Dopredný pohyb bol taký intenzívny, až som ľutoval, že nemám záchytný systém HANSA... Ale viete čo? Máte šancu pozrieť si moju jazdu zo záznamu a vyjadriť sa, či by ste sa menili...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo