29.07.2015

FOTO: Ferrari 488 Spider je tu. Turbo V8 a dravosť rovnaká ako so strechou

Ferrari predstavilo nový model 488 Spider odvodený od 488 GTB. Má rovnaký motor, no je bez strechy.

Tak ako 488 nahrádza 458, nahrádza 488 Spider končiacu 458 Spider. Model 488 je pre Ferrari skutočne výnimočný. Obsahuje totiž niečo, čo už Podkapotou superšportu z Maranella s motorom uprostred dlho nebolo – prepĺňanie. A to rovno dvojnásobné.

Nový motor V8 s objemom 3,9 litra dosahuje pri 488 Spider rovnaké výkonnostné maximá. Vďaka tomu 488 Spider preberá žezlo najvýkonnejšieho kabrio Ferrari po verzii 458 Speciale Aperta.

Vďačí za to okrem vylepšenej konštrukcie, elektroniky a jazdných vlastností aj dvojitému prepĺňaniu. To spôsobuje, že z menšieho „downsizingovaného“ motora (458 malo 4,5 l V8) dokáže vytlačiť 493 kW (670 k) pri 8000 ot/min a až 780 Nm krútiaceho momentu, ktorý je dostupný už od 3000 ot/min, čo je rukolapný dôkaz obrovskej zmeny, ktorá sa vo Ferrari odohrala.

Ferrari si však dalo záležať na tom, aby auto aj napriek prepĺňaniu naďalej šlo po otáčkach a neznelo ako pridusený mixér a tiež aby nemalo charakteristiku typického turbomotora. Iste, výkon a najmä krútiaci moment sú k dispozícii nižšie, no stále „dosť vysoko“. Navyše sa Ferrari postaralo o elektronické obmedzenie krútiaceho momentu na nižších prevodových stupňoch tak, aby zabezpečilo plynulejší nárast výkonu bez zbytočného trhania pneumatík.

Rozdiel je okrem vyššieho výkonu a krútiaceho momentu z nižšieho objemu najmä v reaktivite motora a dynamike aj pri nižších otáčkach, kde by sa štandardné Ferrari ešte len pomaly prebúdzalo. Odpoveď na otázku, či je to dobré, alebo zlé, necháme na tých, ktorí si Ferrari môžu dovoliť.

Ale späť k parametrom auta. Z 0 na 100 km/h zrýchli 488 Spider r rovnako rýchlo ako 488 GTB – za 3 sekundy. Z nuly na 200 km/h zrýchli za 8,7 sekundy, čo je o 5 desatín pomalšie ako verzia s pevnou strechou. Maximálna rýchlosť kabrioletu je vyše 326 km/h. To všetko auto dokáže aj vďaka modernej pretekárskej 7-stupňovej automatickej prevodovke s možnosťou radenia pádlami pod volantom.

Minimálny rozdiel v šprinte a v charakteristike zabezpečuje relatívne nízky nárast hmotnosti o 50 kg (1420 kg), pri zachovaní údajne identickej torznej tuhosti. Môže za to využitie ľahkých materiálov v konštrukcii vrátane 11-tich rôznych zliatin hliníka a tiež horčík. Rovnako i fakt, že ide o auto so skladateľnou strechou, nie látkovou, ktorá by bola o 25 kg ťažšia. Ani po zložení strecha nezaberie veľa miesta a zloženie i opačný pohyb zvládne mechanizmus za 14 sekúnd, teda rovnako ako doteraz najrýchlejšie kabrio 458 Speciale Aperta. Oproti predchádzajúcej verzii 458 Spider je auto o 23 % tuhšie.

Ferrari tiež tvrdí, že auto je aerodynamicky najefektívnejším autom značky. To v preklade znamená, že má doteraz najlepší pomer medzi odporom vzduchu a prítlakom. K tomu sa nedá dopracovať bez hojného testovania v aerodynamickom tuneli. Technici to dosiahli vďaka špecifickým úpravám karosérie i podvozku.

488 Spider dokáže niečo s čím má mnoho extrémne výkonných kabrioletov problém a to najmä pri ozaj vysokých rýchlostiach – komfort posádky. A pritom nejde o kožené sedadlá, či klimatizáciu. Ide o zamedzenie „rotácii“ prúdiaceho vzduchu v kabíne. Pri lacnejších kabrioletoch na to slúži nastaviteľný deflektor, no 488 Spider má nastaviteľné sklenené zadné okno, ktoré sa môže nastaviť v troch pozíciách podľa preferencií posádky.

 

  

Ján Hargaš

Komentáre k článku