2015-07-14 14:47:25
Škoda Superb Combi je
Škoda Superb Combi je kráľom priestoru
Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto

PRVÁ JAZDA: Škoda Superb Combi nie je iba o kráľovskom priestore

Či sa líši jazdnými vlastnosťami kombi verzia od modelu s karosériou liftback sme zisťovali počas prvých kilometrov.

najväčšom modeli značky sme už napísali mnoho, dokonca sme mali možnosť exkluzívne si ho nafotiť v predstihu. Po skúsenostiach s karosériou liftback počas prezentácie, ale aj po prvom teste, som sa nedočkavo tešil na prvé kilometre za volantom verzie Combi. Nasledovali totiž bezprostredne po týždni, keď som „osedalával“ limuzínu a tak boli dojmy veľmi čerstvé a bolo čo porovnávať.

Na rozdiel od veľkého a masívneho prvého Superbu, ktorý bol bez verzie kombi a trocha „jazvečíkovskej“ (dlhej a relatívne úzkej) druhej generácie, je tretí Superb celkom iné auto. Okrem veľkého vnútorného priestoru je naozaj širší. Nielen opticky a zvonka, viac miesta si užijú aj cestujúci. Viac sa o aute dozviete v článku o prvých dojmoch, ktoré kombi verzia zanechala..

V okolí Mníchova a jazera (aj mestečka) Tegernsee viedli naše trasy po všetkých druhoch ciest: diaľnice, okresné cesty, horské uzučké cestičky – v kombinácii s výborným povrchom až po hrboľatejšie vozovky, ktoré vzdialene pripomínali naše cesty vo vyššom štandardne. V prvej časti sa pod kolesami toho najsilnejšieho modelu, ktorý je v ponuke s dvojlitrovým benzínovým motorom TSI s výkonom 206 kW a pohonom „na všetky štyri“, striedali iba takmer ideálne, rovné povrchy ciest. V diskusii počas obeda sme preto celkom oprávnene poukazovali na to, že voľba jazdného profilu Driving Mode Select, ktorým sa nastavuje jeden zo štyroch režimov  adaptívneho podvozka Dynamic Chassis Control (DCC), neprináša takmer žiadne rozdiely. Spolu s kolegom, s ktorým sme sa striedali za volantom som cítil sklamanie, veď na slovenských cestách som pociťoval výrazné rozdiely po voľbe jedného z jazdných módov.

Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto
Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto

V čom je teda problém? Žeby niečo nefungovalo? Vŕtalo nám to hlavou, kým sme nevyrazili na ďalšiu časť trasy. Tu sa ukázalo, že dynamické riadenie podvozka predsa len funguje. A dobre. Presvedčili sme sa o tom na cestách, ktoré vzialene pripomínali tie naše naše. Mali od ideálu ďaleko, preto rozdiel medzi komfortným režimom, počas ktorého sa Super na pozdĺžnych nerovnostiach mierne pohupoval v štýle obrovského parníka, a priečne nerovnosti slušne odfiltroval a najtvrdším športovým režimom bol jednoznačný a dostatočne čitateľný. V športovom móde stvrdlo mierne aj riadenie, hoci vzhľadom na vlastnosti podvozka by som prijal ešte o niečo tvrdší chod. Celkové správanie auta bolo kompaktnejšie, prevodovka (automatická DSG) radila tiež v ostrejšom štýle. Jediným negatívom bolo „natriasanie“ na železničných priecestiach a priečnych nerovnostiach v na prvý pohľad komfortnej limuzíne. Inak bolo auto o čosi istešie a v prípade ostrejších zákrut mu pribrzďovanie vnútorného kolesa vďaka rozšírenej funkcii elektronickej uzávierky diferenciálu systému XDS+ pomohlo v obratnosti. Úplne predvídateľne sa vďaka tomu auto správalo aj v tých najostrejších „vracákoch“, kde sme to neraz skúšali „na doraz (až „na krv“)... Napriek tomu, že táto vlajková loď nemá mať prečo športové ambície, je to skôr veľmi pohodlné auto na dlhé trasy. No aj v režime normal vás vytrasie viac, ako by ste asi čakali.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Kombiverzie odvodené od základných  modelov mávajú ešte jednu nectnosť, ktorú sa konštruktérom nedarí vždy odstrániť. Je to dunenie v vzadnej časti, hlavne ak je batožinový priestor prázdny. Dávajú si tam totiž „rande“ zvukové vlny, ktoré sa šíria od prednej časti auta (od motora konštrukciou karosérie), aj od podvozka a vytvárajú stojaté vlnenie. Podobný efekt zažijete, ak otvoríte počas jazdy iba zadné okná. Musím vás potešiť dobrou správou – v Mladej Boleslavi si dali záležať a nepríjemné dunenie sme nezaregistrovali pri žiadnom jazdnom režime.  Pritom sa v kufri prevážali iba naše dva kusy batožiny upevnené „simply clever“ príchytkami o dno, aby nelieteli kade – tade počas dynamickej jazdy. A teda mali by sa kde pohybovať, lebo nová Škoda Superb Combi disponuje najväčším interiérom a najväčším batožinovým priestorom vo svojej triede. Celkový maximálny objem v dvojmiestnom usporiadaní interiéru sa blíži k 2 000 litrom, pri plnom obsadení piatich pasažierov ponúkne batožinový priestor 660 litrov.

Ešte jeden faktor chcem spomenúť – takzvaný waw efekt...  Už sme o tom dosť veľa diskutovali, keď sa objavili prvé fotky Superba. Toto auto je prvé a zatiaľ jediné, ktoré v rámci rukopisu šéfdizajnéra Jozef Kabaňa nemá tie dva povestné šikmé, do vnútra smerujúce prelisy na zadnej časti. Nemá ich liftback a nemá ich ani Superb Combi. Naschvál sme sa vozili pár kilometrov za zadnou časťou auta, aby sme si mohli prezrieť zadok kombíka z viacerých uhlov. Nech si hovorí kto chce a čo chce, ja tvrdím, že je to jeden z prvkov, ktorého absencia prospela zadnej časti Superba v oboch karosárskych verziách.

Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto
Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto

V prvej časti materiálov z dynamickej prezentácie som nespomenul ešte prvky, ktoré sa podieľajú na vysokej úrovni bezpečnosti. Dokonca takej, aká nie je u áut v tomto segmente stále samozrejmosťou. Mladoboleslavská novinka je štandardne vybavená systémom elektronickej kontroly stability ESC vrátane multikolíznej brzdy, pre krajiny Európskej únie tiež systémom Front Assist s funkciou núdzovej brzdy City, elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách, siedmimi airbagmi, piatimi trojbodovými bezpečnostnými pásmi so signalizáciou ich nezapnutia a bezpečnostnými hlavovými opierkami. Na želanie môže byť automobil vybavený aj zadnými bočnými airbagmi. Súčasťou štandardnej výbavy je aj už spomínaná rozšírená funkcia elektronickej uzávierky diferenciálu XDS+ a od výbavy Ambition má auto aj obmedzovať rýchlosti.

Na želanie môže mať nový Superb Combi vo výbave celý rad inovatívnych asistenčných systémov. Vyskúšali sme ai aj adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control (ACC), ktorý udržiava automobil pri zvolenej rýchlosti v bezpečnej vzdialenosti od vozidiel idúcich pred ním. Verím, ze rozšírená funkcia Crew Protect Assist pripraví auto a jeho posádku na hroziacu nehodu, no do takje situácie som sa, našťastie nedostal. Udržať auto v jazdnom pruhu pomáha dosť intenzívne a snaživo systém Lane Assist. Potrebuje však, aby ste nad ním mali kontrolu. Po signále o prevzatí riadenia (aspoň položením rúk na volant) vás upozorní aj pípaním a keď nereagujete – zastaví auto na okraji cesty. Všeobecne, ak nie je vodič náhle schopný jazdy, nový systém Emergency Assist auto automaticky zabrzdí až do úplného zastavenia. Fajn funkcia. Rovnako ako použitie elektrickej „ručnej“ brzdy v prípade ohrozenia posádky (napríklad keby skolaboval vodič), ktorá zastaví auto núdzovým brzdením všetkých kolies... A ešte spomeniem systém Traffic Jam Assist, ktorý je pre model Škoda Superb Combi novinkou, no určite je prínosom, lebo zvyšuje bezpečnosť pri jazde v kolóne a dopravných zápchach. Overené priamo na mieste – funguje to.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pre model Superb Combi úplne nový systém Blind Spot Detect umožňuje vodičovi bezpečnejšie prechádzať z pruhu do pruhu vďaka varovaniu pred autami, ktoré sa nachádzajú v mŕtvom uhle spätného zrkadla. Súčasťou systému Blind Spot Detect je ďalšia novinka pre tento model - funkcia Rear Traffic Alert pre výjazd z priečneho parkovacieho miesta, ktorá zabraňuje, aby ste vycúvali priamo do jazdnej dráhy vozidla. Zaujímavé je, že reaguje aj na prichádzajúcich chodcov. Keby vás premohla únava, čo v našom prípade nehrozilo, Driver Alert sleduje bdelosť vodiča, varuje pred hroziacou únavou a snaží sa jej predísť navrhnutím prestávky pri šoférovaní. Toto sa nám nepodarilo aktovať... No a na záver ešte spomeniem systém Travel Assist s rozpoznávaním dopravných značiek, ktorý je pre model Škoda Superb Combi k dispozícii prvýkrát, vodiča priebežne informuje o aktuálnom dopravnom značení.

Aj keď v ponuke na Slovensku nebude (aspoň sa zatiaľ o tejto verzii neuvažuje), vyskúšal som si ešte najslabší benzínový motor, ktorý sa kombinuje s pohonom 4x4 a spojkou Haldex. Motor 1,4 TSI s výkonom 110 kW a s vypínaním valcov sa pri bežnej, normálnej jazde príliš neodlišoval pocitovo od toho najvýkonnejšieho, lebo tentoraz som bol v aute sám. Rozdiely tam boli, samozrejme, najmä v prípade vyššieho nároku na dynamiku auta. Ale zasa nie až také priepastné, ako by sa z porovnania výkonov mohlo zdať. Asi by som povedal niečo iné pri plnom zaťažení auta. No ak nechcete používať Superb (a hlavne verziu Combi) ako športové auto, na čo sa podľa mňa nehodí a je určené prioritne na pohodlnú, komfortnú jazdu na dlhé vzdialenosti, potom aj vzhľadom na nákupnú cenu a spotrebu aj o slabšej verzii. A keby ste mali zálusk na motor konzumujúci naftu - mali sme možnosť odviezť sa aj na slabšom dvojlitrovom TDI. Okrem výrazne vyššieho krútiaceho momentu v nižších otáčkach sa neprejavoval výraznejšie hlukom. Jazda aj s ním bola príjemná, no môjmu naturelu je predsa len bližší benzínový pohon. Je to otázka použitia a preferencií, diesel by som uprednostnil pri naozaj veľkom počte kilometrov, kde prinesie reálne úsporu pri spotrebe.

V tomto momente končím, všetko podstatné ste si už prečítali. Je tu ešte jedna vec, ktorú však posudzovať v tejto chvílí nechcem, lebo sa týka hlavne noci a osvetlenia, čo sme počas prezentácie nezažili. Inovatívne systémy osvetlenia som však vyskúšal počas redakčného testu modelu liftbacku, takže sa (nielen) o nich dočítate o pár dní v redakčnom teste.

Na záver ešte doplním úplnú tabuľku cien podľa verzií, ktoré budú na našom trhu:

Motor

prevodovka

Active (€)

Ambition (€)

Style(€)

L&K (€)

1,4 TSI 92 kW

M/6

22 490

24 490

-

-

1,8 TSI 132 kW

M/6

25 990

28 290

30 590

34 490

1,8 TSI 132 kW

DSG/7

28 290

30 590

33 890

36 790

1,6 TDI 88 kW

M/6

24 990

27 290

-

-

1,6 TDI 88 kW

DSG/7

27 290

29 590

-

-

2,0 TDI 110 kW

M/6

25 990

28 290

30 590

34 490

2,0 TDI 110 kW

DSG/6

28 290

30 590

32 890

36 790

2,0 TDI 140 kW

M/6

-

30 890

33 190

37 090

2,0 TDI 140 kW

DSG/6

-

33 190

35 490

39 390

2,0 TSI 206 kW 4x4

DSG/6

-

36 690

38 990

42 890

2,0 TDI 110 kW 4x4

M/6

28 290

30 590

32 890

36 790

2,0 TDI 140 kW 4x4

DSG/6

-

35 490

37 790

41 690

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo