2015-06-25 04:44:44
Seat Ibiza po facelifte
Seat Ibiza po facelifte
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÉ JAZDNÉ DOJMY: Vynovený Seat Ibiza dostal preplňovaný trojvalec 1,0 TSI

Doslova už len pár týždňov pred začiatkom predaja sme mali možnosť vyskúšať nový Seat Ibiza.

Ibiza je pre Seat významný model, a to aj na slovenskom trhu. Vyrába sa aktuálne jej štvrtá generácia, pričom najnovšia prišla na trh v roku 2008. O štyri roky neskôr prebehla modernizácia, ktorá priniesla potrebný iný dizajn svetlometov a zadných svetiel. Už to vyzeralo, že sa čoskoro predstaví nová Ibiza, nakoniec auto absolvovalo len ďalší facelift. Pritom všetky hlavné konkurenčné modely medzitým prešli aspoň raz generačnou obmenou.

Preto „trocha“ prekvapilo, že verzia modelového roku 2015, ktorú Seat označuje za „novú" Ibizu, je od tej doterajšej takmer doslova na nerozoznanie. Podľa Seatu je vzhľad súčasného vozidla stále populárny a nebolo teda veľmi čo meniť. Napriek tomu bystré oko zmeny nájde.

Najvýraznejší je iný dizajn predným svetlometov, ktoré dostali diódy pre denné svietenie, aj zadné svetlá LED. Nové sú aj farebné schémy (pakety), ak chcete napríklad kolesá a kryty zrkadiel červené, či fialové rovnako ako prvky v interiéri, nie je to problém. Objaviť je možné tiež odtiene laku sivá Moonstone a veľmi peknú červenú Chilli. Zmien napriek tomu nie je málo, to zásadné a nové sa odohralo pod kapotou na motoroch, konektivite, podvozku aj v interiéri. Vydali sme sa do Španielska, aby sme vyskúšali modernizovanú novinku.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak sa exteriér nezmenil prakticky vôbec, v interiéri je tých noviniek predsa len viac. Základný tvar palubnej dosky s mäkčeným povrchom a volantu zostali rovnaké, Seat však upravil detaily a modernizoval ponuku audio systémov. Je to určite krok vpred, auto sa kvalitou spracovania i použitými materiálmi blíži Leonu, má dokonca veľmi podobné „budíky“, takže automobilka celkom oprávnene hovorí o akejsi „leonizácii“ Ibizy.

Ibiza teraz má v závislosti od výbavy aj systémy Car Play a Mirror Link. Tie spolu tvoria tzv. Full Link. Full Link teda integruje MirrorLink čiže zrkadlenie obrazovky telefónov s Androidom na stredovom 6,5 "displeji s dotykovou obrazovkou, k tomu tiež rozšírené hlasové ovládanie vrátane odpovedania na správy a tiež ovládanie telefónov s OS Android aj iOS. Teoreticky tak môžete hlasom alebo cez dotykovú obrazovku ovládať veľa aplikácií, ktoré vo svojom šikovnom mobile máte a bežne ich používate. Slovenskí zákazníci však musia rátať s obmedzenou funkčnosťou, údajne kvôli obmedzeniam na strane Apple, resp. Google.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na silnejúci trend individualizácie, ktorý sa rozmohol medzi malými autami reaguje španielska značka ponukou farebných paketov. Ich podstatou je zvýraznenie vonkajších i vnútorných detailov nápadnými farebnými odtieňmi. Farebné pakety obsahujú farebne zladené detaily exteriéru aj interiéru; niektoré položky majú byť k dispozícii aj jednotlivo, počet možných kombinácií podľa Seatu vraj dosahuje až štvormiestne číslo, takže tisíc...

Krok s bezpečnostnou výbavou konkurencie Ibiza dorovnáva aspoň čiastočne novými systémami. Napríklad sledovanie bdelosti vodiča vyhodnocuje mieru vašej únavy podľa toho, ako narábate s volantom, multikolízna brzda zastaví Ibizu po náraze iného vozidla. Nové sú aj ďalšie prvky výbavy, auto sa nimi približuje k sesterskému Polu. Nechýba napríklad parkovacia kamera.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj keď sa konštrukcia podvozku nezmenila (naďalej je to v segmente obvyklá kombinácia predných vzpier a zadných vlečených ramien), Seat sľubuje veľký posun v jazdných vlastnostiach vďaka novým pružinám, tlmičom, stabilizátorom a kalibrácii elektrického posilňovača riadenia. Bežný podvozok je teraz naladený mäkšie a viac do komfortu vďaka novým tlmičom a upraveným skrutným stabilizátorom. Pozor! Ibiza po facelifte môže mať aj nastaviteľné tlmiče pruženia, čo je medzi malými autami naozaj vzácnosť. Podvozok s príplatkovými adaptívnymi tlmičmi, ktorý má dva režimy Comfort a Sport, je dostupný pre stupeň výbavy FR.

Rozdielne je tiež riadenie, ktoré má poskytovať viac citu. No, ja som mal z neho celkom dobrý pocit a pozdávalo sa mi, hlavne presnosťou. Najmä pri nízkych rýchlostiach je síce až príliš ľahké, teda mierne preposilňované, ale v ostrejšom tempe prirodzene stuhne a neprejavuje sa v ňom hysterézia, teda to „gumové“ oneskorenie na natočenie volantu, ktorá sa prejavuje pri mnohých autách s elektrickým posilňovačom umiestneným na stĺpiku riadenia.

Zdroj: Jozef Vydra

Malá revolúcia nastala aj v ponuke motorov, kde začali vládnuť trojvalce. Základom je trojvalec 1,0 l, ktorý poznáme z produkcie mladoboleslavskej značky. Atmosférický variant má výkon 55 kW, k dispozícii sú aj verzie preplňované turbodúchadlom. V Ibize bude k dispozícii ako základ atmosférický motor 1,0 MPI (55 kW, 95 Nm) s variabilným zdvihom ventilov a výfukovým potrubím integrovaným do hlavy valcov. Motor je kombinovaný s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. Výkonnejšie preplňované verzie 1,0 TSI dostanú aj medzichladič stlačeného vzduchu integrovaný do nasávacieho potrubia a dvojité variabilné časovanie ventilov. Ako je u moderných maloobjemových preplňovaných zážihových motorov obvyklé, jednotka má tri chladiace okruhy a systém riadenia teploty. Motor 1,0 TSI bude dostupný buď ako 70 kW (160 Nm) verzia alebo 81 kW (200 Nm) verzia. Slabší je kombinovaný s päťstupňovým manuálom, výkonnejší so šesťstupňovým manuálom alebo sedemstupňovou DSG prevodovkou.

Ak máte radšej štyri „hrnčeky“, stále je na výber preplňovaný motor 1,2 TSI s výkonom 66 kW, rovnako ako zatiaľ vrcholný variant 1.4 TSI ACT s vypínaním dvoch valcov a výkonom 110 kW. Neskôr príde ešte variant Cupra s motorom 1.8 TSI, výkonom 140 kW a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Z ponuky vypadol naftový 105 kW dvojliter, ktorý v dnešnej dobe downsizigu už nedával veľký zmysel, bol to však jeden z mála veľkých dieselov v malom aute. Ale to, čo bolo kedysi pomerne bežnou záležitosťou, dnes je už len história. Aj 1,6 litrový štvorvalec vystriedal 1,4 litrový trojvalec s výkonmi 55 kW (210 Nm), 66 kW (230 Nm) a 77 kW (230 Nm), pričom tá najslabšia sa chváli kombinovanou spotrebou 3,4 litra na 100 km.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Počas prvých jázd v okolí Barcelony som chcel v prvom rade vyskúšať adaptívne tlmiče, preto bol jasnou voľbou najvýkonnejší zážihový motor FR 1.4 TSI ACT. Seat Ibiza sa ním dokáže „rozkotúľať“ až na 220 km za hodinu a zrýchli z pokoja na sto kilometrov za hodinu za 7,6 sekundy. Motor má veľmi kultivovaný prejav, pričom pri bežnej jazde väčšinou ani nemáte šancu postrehnúť, že systém ACT odpojil dva valce. Pri vyššom zaťažení ich zasa hneď bez nejakých známok šklbnutia znova pripojí. Motor je veľmi pružný, nemá pritom žiadnu výraznú výkonovú špičku vo vysokých otáčkach. Napriek tomu, ako som mal možnosť sa presvedčiť na úzkych cestách plných prudkých zákrut, ide v celom spektre otáčkomera veľmi húževnato a srdnato aj vďaka príjemne odstupňovanej šesťstupňovej manuálnej prevodovke, ktorá má krátke a presné dráhy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Adaptívny podvozok, presnejšie tlmiče s ich funkciou sa prepínajú tlačidlom na stredovom paneli. Keď svieti, je aktívny režim Sport, inak pracujú tlmiče v komfortnom móde. Výrazný rozdiel medzi oboma režimami nie je, ale reálne je postrehnuteľný. Pri športovom móde je auto tuhšie a lepšie kopíruje povrch cesty na úkor neveľmi zhoršeného pohodlia jazdy. V komfortnom režime sa oproti športovému trocha pohojdáva.

Samozrejme ma zaujímal nový litrový trojvalec, preto som si ešte „odskočil“ na chvíľu s motorom 1.0 TSI s výkonom 70 kW, ktorý je spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Existuje aj silnejší variant s 81 kW, ktorý má šesťstupňovú prevodovku a kotúčové brzdy na zadnej náprave. Zaujímavosťou je, že popri novom trojvalci je k dispozícii aj tisícdvestovka TSI so 66 kW, ktorá má byť aj na našom trhu lacnejšia. Ceny sa dozvieme ale neskôr. Nový motor je na trojvalec neuveriteľne kultivovaný, hlavne počas bežnej jazdy, hlavne ustálenou rýchlosťou. Iba pri výraznejšom zrýchľovaní sa ozve typický ryk troch valcov, ale motor je dobre utlmený, takže nebude obťažovať. Motor je pritom veľmi pružný, má záťah už od 1500 otáčok za minútu. Tam ešte cítiť drobné vibrácie, no pri vyšších otáčkach sa motor upokojí. Celkom prekvapilo, ako rýchlo sa zbiera a dokáže vyletieť do otáčok ďaleko dychtivejšie než rovnako výkonný motor 1,2 TSI.

Motor najprv najsilnejšie zatiahne okolo 2000 otáčok za minútu, potom ťah mierne  rastie a zosilnie v okolí 5000 otáčok. Ďalej ide nekompromisne až k červenému poľu. Nadšenie agregátu trochu tlmia dlhé prevody iba päťstupňovej prevodovky. Výkon motora ale na auto stačí bez problémov aj pre svižnejšiu jazdu. Radenie manuálnej prevodovky je príjemné podobne, ako pri šesťstupňovej verzii silnejšieho motora, čiže hladké, krátke a presné.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra


Ibiza je najdôležitejším a najpredávanejším modelom značky. Hoci auto zvonku vyzerá stále takmer rovnako, v mnohom sa zlepšilo a vidno, že si dali inžinieri Seatu záležať aj na druhom facelifte štvrtej generácie. Auto má príjemný a agilný podvozok, jazdí ticho a nový litrový trojvalec takisto nemá zásadné slabiny. Zákazníci sa doteraz pozerajú na toto riešenie s nevôľou a nedôverou, ale naozaj na to nie je dôvod. Aspoň z hľadiska prevádzkových vlastností. Ako to bude so spoľahlivosťou ukáže až čas. Príjemný je aj interiér. Zhrnuté v kocke: auto zostalo tou „starou dobrou známou“ Ibizou a omladzovací elixír jej pridal na nových vlastnostiach a na zaujímavosti. Uvidíme, čo na to všetko povedia motoristi. Myslím si však, že vďaka zlepšeniam sa auto dostalo veľmi vysoko, až blízko k vrcholu triedy.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo