03.06.2015

FOTO: BMW X1 II. generácie prichádza a zásadne sa mení. Vzhľad bližšie k X3 a X5

Nové najmenšie SUV BMW X1 prichádza v druhej generácii. Stojí na novej platforme, s novými motormi a novým pohonom.

Model BMW X1 prišiel na trh v roku 2009 ako najmenší zo súrodencov „generácie X“ pochádzajúcej z Bavorska, respektíve zo závodu v USA v Spartanburgu. I keď je možné vnímať ho ako SUV, koncepciou je na pomedzí terénne ladených kombi a SUV. Auto sa od svojich väčších súrodencov líšilo dizajnom, ale tiež použitými materiálmi, motormi a ďalším. Jedno však malo spoločné – koncepciu motor vpredu kombinovaný s prioritne zadným pohonom. Nová generácia však prináša lacnejšiu a praktickejšiu koncepciu s motorom i pohonom umiestneným vpredu s tým, že v drahších verziách sa môže pripájať aj zadná náprava cez novú verziu xDrive.

BMW X1 prvej generácie stojí na platforme BMW radu 3 Touring (E 91), druhá generácia však zdieľa platformu s označením UKL1 s automobilmi značky Mini, BMW 2 Active Tourer a Gran Tourer. Typickým prvkom je okrem pohonu prednej nápravy aj priečne uloženie motora (doteraz bol motor štandardne uložený pozdĺžne).

I keď by sa mohlo zdať, že ide len o úsporu nákladov, prínos tejto zmeny je markantný najmä na vnútornom priestore. Nová X1 si totiž mohla skrátiť motorovú časť auta, tým sa akoby celá kabína presunula viac dopredu medzi kolesá. Vďaka tomu sa výrazne zväčšil priestor pre posádku i pre batožinu. Tým, že zadní pasažieri už nesedia „na kolesách“, ale viac v strede vozidla mohla značka urobiť ďalšie zmeny. Okrem iného o 3,5 cm zvýšila posed na predných sedadlách a až o 6,4 cm na zadných sedadlách. Vďaka tomu sa pasažieri vzadu nebudú cítiť utopený a budú mať lepší výhľad na okolie. K tomu si treba prirátať o 3,7 cm väčší priestor v oblasti kolien pre pasažierov vzadu. Priestor pre pasažierov vzadu sa dá ešte zväčšiť, alebo zmenšiť v závislosti od potreby miesta pre batožinu pozdĺžnym posunutím zadných sedadiel. Aj kufor sa nafúkol na pekných 505 litrov, čo je zväčšenie o 80 litrov. Po sklopení zadných operadiel nastane vzadu takmer rovina. Sedadlá sa dajú deliť v pomere 40:20:40.

Pritom je auto medzigeneračne kratšie o 3,6 cm s dĺžkou 443,9 cm, ale zároveň širšie o 2,1 cm so šírkou 182,1 cm a tiež vyššie o 5,3 cm s celkovou maximálnou výškou 159,8 cm. Ako z uvedeného vyplýva, vozidlo je kratšie, širšie a zároveň vyššie. Vďaka tomu pôsobí robustnejšie a z diaľky bude veľmi ťažké odlíšiť X1 od X3. To je však očividne zámer. Automobilka odlišuje autá skôr priestorom, motormi a ponúknutou výbavou než dizajnom. Zvlášť ak ide o rovnaký modelový rad (od radu 2 sa X1 dizajnom predsa líši).

Platforma UKL1 je pripravená na osádzanie motormi novej generácie, medzi ktoré sa radia iba trojvalce a štvrvalce, a to ako benzínové, tak i naftové. Pri uvedení na trh budú mať zákazníci k dispozícii iba štvorvalce. Základnou motorizáciou bude zatiaľ predokolka sDrive20i s benzínovým dvojlitrom s výkonom 141 kW (192 k) a s krútiacim momentom 280 Nm. Druhou možnosťou bude štvorkolka xDrive20i s rovnakými parametrami. Vrchol ponuky predstavuje xDrive25i s výkonom 170 kW (231 k) a krútiacim momentom 350 Nm.

Naftové agregáty zatiaľ takisto zastupujú iba štvorvalce s objemom 2,0 litra. Menovite sDrive18d s výkonom 110 kW (150 k) a 330 Nm, ďalej xDrive20d 140 kW (190 k) a 400 Nm. Finále má na starosti xDrive25d s výkonom 170 kW (231 k) a krútiacim momentom 450 Nm.

Motory by mali byť kombinovateľné ako so šesťstupňovou manuálnou, tak i osemstupňovou automatickou prevodovkou. Auto si môžete detailne obzrieť v priloženej bohatej galérii.

Okrem technických a rozmerových parametrov sa zmenil dizajn palubnej dosky. Badať novú robustnú radiacu páku, kompletne prestavaný je aj stredový tunel s menším počtom ovládacích prvkov a zvýraznený lesklým plastovým lemom. Z auta ďalej zmizla ručná brzda, nahradila ju elektronická. Zákazníci si opäť budú môcť vyberať z bohatej doplnkovej výbavy a paketov. Dostanú sa okrem moderných elektronických asistentov aj k Full LED svetlometom, k adaptívnemu tempomatu, k ochrane pred čelnou zrážkou, mestskému núdzovému brzdeniu s ochranou chodcov, varovaním pred nechceným opusteným jazdného pruhu, k automatickým diaľkovým svetlám, parkovacej kamere, senzorom, head-up displeju a asistentovi pozdĺžneho parkovania.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: BMW via autoblog.com

Komentáre k článku