2015-03-17 10:05:00
BMW X5 xDrive 40e
BMW X5 xDrive 40e
Zdroj: BMW

BMW X5 xDrive 40e je prvý sériový plug-in hybrid značky. 4 valce a elektromotor

BMW spája xDrive a eDrive Podkapotou svojho najväčšieho SAV. Prvý plug-in a prvýkrát benzínový štvorvalec.

BMW sa zaraďuje medzi značky, ktoré vkladajú svoje nádeje do technológie hybridných vozidiel. Prvou lastovičkou, či v tomto prípade skôr orlom bielohlavým je model X5 označený ako 40e. Podkapotou skrýva najsilnejší benzínový prepĺňaný štvorvalec, ktorému významne pomáha elektromotor integrovaný do osemstupňovej prevodovky Steptronic od ZF.

Spojenie s touto prevodovkou môže byť veľmi úspešné, keďže ZF je špecialistom nielen na prevodovky, ale aj na pohon budúcnosti – elektrinu. X5 40e sa tak stáva prvým plug-in hybridom odvodeným zo sériového automobilu a zároveň prvou X5-ťkou, ktorá má Podkapotou benzínový štvorvalec. Doteraz sa totiž do tohto obra montovali výhradne šesťvalce a osemvalce. Iba nedávno sa v motorovom priestore objavil aj naftový štvorvalec. Benzín má však svoju premiéru.

A premiéra je to poriadna, keďže dvojlitrový radový štvorvalec prichádza v najvýkonnejšej verzii. Maximálny výkon je 180 kW (245 k) pri 5 000 – 6 500 ot/min a maximálny krútiaci moment 350 Nm 1250 – 4800 ot/min. To by pre vyše dvojtonovú X5-ťku bolo dosť málo, no keďže sa k štvorvalcu pripája aj synchrónny elektromotor s maximálnym výkonom 83 kW (113 k) pri 3 170 ot/min a s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm pri 0 ot/min, parametre možno označiť ako dostačujúce. Samozrejme už na prvý pohľad je jasné, že maximá výkonu a krútiaceho momentu nemožno pre maximálne systémové schopnosti vozidla len tak zrátať, no i spoločný reálny max. výkon 230 kW (313 k) a max. krútiaci moment 450 Nm vôbec nie sú zlé. Najmä ak si uvedomíme, že elektromotor má svoj krútiaci moment k dispozícii od 0 ot/min, a teda výrazne dynamizuje jazdný prejav vozidla.

Zdroj: BMW

Vďaka koncepcii umiestnenia elektromotora priamo do automatickej prevodovky je všetka vytvorená sila presúvaná na kolesá prostredníctvom systému xDrive naraz. Podobný hybridný systém využíva aj nové Audi Q7 e-tron a ďalšie hybridné modely od Audi.

X5 40e dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h za 6,8 sekundy. Maximálnu rýchlosť má obmedzenú na 210 km/h a výhradne na elektrinu dokáže ísť 120 km/h (tiež elektronicky obmedzená) s maximálnym elektrickým dojazdom 31 km. Vzájomná pomoc oboch motorov umožňuje dosiahnuť priemernú spotrebu podľa aktuálneho európskeho cyklu 3,3-3,4 litra na 100 km, respektíve 15,3-15,4 kWh/100 km. Celkové priemerné emisie obrovskej X5-ťky tak vďaka tomuto systému klesli na obdivuhodných 77-78 gramov CO2 na kilometer jazdy podľa obutia a výbavy.

Štvorvalec s objemom 1,997 litra používa najnovšiu techniku BMW TwinPower Turbo s jedným TwinScroll turbodúchadlom, priamym vstrekovaním High Precision Injection, variabilným časovaním ventilov Valvetronic a variabilným riadením vačkového hriadeľa na sacej aj výfukovej strane motora (Double-VANOS). Pre lepší jazdný zážitok sa X5 40e dá dovybaviť ovládaním radenia pádielkami pod volantom. Okrem systému xDrive sa o maximálnu trakciu a stabilitu v zákrutách stará aj štandardný DSC systém. Vysokonapäťový akumulátor s 96-timi článkami s celkovou kapacitou 9 kWh sa stará o prísun energie počas jazdy na elektrinu.  

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Hybridný systém vozidla si môže vodič nastaviť podľa svojich potrieb. K dispozícii je po novom tlačidlo eDrive na stredovom tuneli hneď vedľa štandardných tlačidiel ovládania nastavovania jazdy, kde si aj v tomto aute môže vodič nastaviť režim Sport, Comfort a Eco Pro. Všetky režimy majú vplyv na prestavenie mapy škrtiacej klapky, vlastností riadenia, reakcií 8-stupňovej prevodovky, ako aj vlastností Dynamic Damper Control, systému, ktorý je v základnej výbave. Tlačidlo eDrive pridáva ďalšie tri samostatné režimy jazdy. Po naštartovaní je automaticky zapnutý režim Auto eDrive, ktorý prioritne využíva elektromotor v nižších rýchlostiach. Po dosiahnutí rýchlosti 70 km/h alebo po prudšom stlačení akcelerátora zapína systém benzínový motor, následne motory spolupracujú pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby paliva.

Šofér môže prepnúť systém do čisto elektrického režimu Max eDrive. Vozidlo bude vtedy poháňané výhradne elektromotorom. Tento režim je navrhnutý pre pokojné šoférovanie s nulovými lokálnymi emisiami bez toho, aby bol spaľovací motor naštartovaný.

Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

K dispozícii je aj tretí režim: Save Battery umožňuje vodičovi šetriť alebo zvýšiť energiu vo vysoko napäťovom akumulátore na prípadné neskoršie využitie. Napríklad počas jazdy na diaľnici môže byť stav nabitia konštantný alebo zvýšený. Energia vysokonapäťového akumulátora sa dá neskôr využiť počas jazdy v plne elektrickom režime v mestskom prostredí. Takto sa dá uložená elektrická energia cielene využiť presne vtedy, keď je to žiaduce.

Akumulátor je pritom pre lepšie rozloženie hmotnosti ukrytý v bezpečnostnom obale pod batožinovým priestorom. Ten má mierne znížený objem na základných 500 litrov alebo 1720 v prípade sklopenia zadných sedadiel.

Všetky spomenuté režimy eDrive i Driving Experience Control sa môžu podľa želania navzájom kombinovať. Riadiacej jednotke to umožní nastaviť vozidlo presne podľa prevládajúcej situácie a osobným preferenciám vodiča.

Automobil pritom zvonka odlišuje od bežnej verzie iba prípojka na elektrické dobíjanie umiestnená na pravej strane vozidla medzi výrezom kolesa a prednými dverami spolu s označením auta ako 40e.

Hybrid pre vyšší komfort a dorovnanie vyššieho zaťaženia zadnej nápravy akumulátorom je štandardne vybavený pneumatickým pružením vzadu.

Automobil schádza z tej istej výrobnej linky ako X5 a X6 v Spartanburgu v USA. Výroba si vyžiadala začleniť do procesu špeciálne montážne kroky, aby bolo možné montovať hybrid-špecifické komponenty. Vysokonapäťový akumulátor je vyrábaný v novovybudovanej výrobnej hale v areáli závodu BMW Spartanburg v USA. Závod BMW Spartanburg vyniká svojím účinným systémom na využívanie zdrojov na dodávku energie. Tu sa prvýkrát zaviedol inteligentný systém Energy Data Management (iEDMS) s kontinuálnym a porovnávacím meraním spotreby energie. Veľká časť energie potrebnej na výrobu vozidiel sa získava z metánu pomocou vysoko účinných turbogenerátorov.

Zdroj: BMW

 

Ján Hargaš
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo