2015-02-03 15:45:00
Ford Focus RS 2015
Ford Focus RS 2015
Zdroj: Autocar, Ford

Nový Ford Focus RS sa ukázal celému svetu. Má výkon vyše 320 koní a aj 4x4!

Čakanie na nový Focus RS sa oplatilo. Nielenže bude mať obrovský výkon vďaka vyladenému motoru z Mustanga. Má aj 4x4!

A nejde pritom o len tak hocaký systém pohonu všetkých štyroch kolies s pripájaním zadnej nápravy. Ford tvrdí, že jeho systém funguje na základe dvoch elektronicky riadených spojok na zadnej náprave, ktoré pripájajú zadný náhon podľa potreby, no zároveň rozdeľujú energiu vozidla medzi kolesá, čím významne zlepšujú jazdné vlastnosti. Pohon auta tak v podstate funguje ako štvorkolka so samosvorným diferenciálom na zadnej náprave. Rozdiel je v tom, že riešenie Fordu je viac hi-tech a diferenciál, či ak chcete dvojica spojok, ovláda elektronika, resp. riadiaca jednotka.

Riadiaca jednotka pritom neprestajne monitoruje situáciu (100-krát za sekundu) a v reálnom čase posiela silu motora dozadu, či dopredu a taktiež na strany podľa potreby.

Systém by mal na zmenu situácie reagovať okamžite. Keď napríklad vodič otočí volantom, krútiaci moment sa presúva na vonkajšie zadné koleso, čím auto vtlačí do zákruty a podľa Fordu tým úplne eliminuje nedotáčavosť. Pritom auto pri vyšších rýchlostiach nevypovie službu a systém v zákrute dokáže ustáť preťaženie viac než 1G.

Motor z Mustanga

Vyššie uvedená technika spolu s veľmi dobre vyladeným podvozkom by nebola ničím v prípade, že by sa Podkapotou Focusa RS neskrýval poriadny motor. Keďže päťvalce sú už dnes pasé, Focus prichádza s novým motorom 2,3 EcoBoost, ktorý ste doteraz mohli nájsť jedine v Mustangu.

Vo Forde Focus RS však bude mať výkon viac než 320 koní (presné číslo ešte nie je známe). Vyšší výkon však neprišiel len vďaka úprave riadiacej jednotky, Ford tvrdí, že motor prešiel kompletnou úpravou pre potreby Focusu Rs, ktorý je mimochodom 30-ty Ford s označením RS v histórii automobilky.

Automobilka zvýšila výkon prostredníctvom turba s nízkou zotrvačnosťou, ktoré je dopĺňané väčším kompresorom. Vďaka tomu je do motora tlačené výrazne väčšie množstvo vzduchu, čo si pochopiteľne vyžiadalo väčší medzichladič.

Zdroj: Autocar, Ford

Motor sa môže poriadne nadýchnuť vďaka menej obmedzujúcemu dizajnu prívodného potrubia, väčšiemu vŕtaniu a športovému výfukovému potrubiu s elektronicky ovládaným ventilom vo výfuku, ktorý pomáha optimalizuje vyvážanenie spätného tlaku a zvuku rinúceho sa von.

Hlava valcov tiež prešla úpravou, je vyrobená zo špeciálnej zliatiny schopnej odolávať vyšším teplotám, ktorá je k bloku pripevnená cez vylepšené robustnejšie tesnenie so zlepšenou termálnou odolnosťou. Aj samotný blok prešiel úpravou, keďže používa pevnejšie a odolnejšie liatinové vložky.  

Ako už naznačuje vyššie uvedené, chladenie motora malo najvyššiu prioritu. Inžinieri preto vytvorili dodatočný priestor v prednej časti vozidla na to, aby doň mohli vložiť výrazne väčší chladič, ktorý umožní adekvátne chladenie motora aj pri extrémnej záťaži na okruhu.

Aj charakteristika motora bola upravená tak, aby vyhovovala tým najnáročnejším fanúšikom značky. Výsledkom by mali byť ostré reakcie v nízkych otáčkach s mimoriadne silným ťahom v stredných otáčkach a vrcholom výkonu pri 6800 ot/min.

Fajnšmekrov však poteší aj posledný odsek o pohonnej jednotke. Motor je totiž spriahnutý s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá prešla úpravou, vďaka čomu má kratšiu páku pre športovejší fíling. Tak prevodovka, tak spojka boli vylepšené silnejšími komponentami, ktoré si poradia s vyšším krútiacim momentom motora.

Zdroj: Autocar, Ford
Zdroj: Autocar, Ford

K autu tiež patria brzdy Brembo, nastaviteľné tlmiče s dvoma režimami, pričom tvrdší je určený pre jazdu na okruhu a tiež špeciálne pre RS vyvinuté pneumatiky Michelin na 19 palcových diskoch.

O dizajne sa zbytočne rozpisovať nebudem. Je na každého zvážení, či sa mu vzhľad modelu Focus RS páči, za Podkapotou musím napísať, že auto vyzerá drsne a zároveň esteticky, vďaka čomu bude jednak dráždiť pohľad majiteľa i okolia, a tiež len tak nevybledne a nezačne nudiť.

Nový Focus RS je celosvetovým modelom, čo znamená, že sa bude predávať všade tam, kde Ford uzná za vhodné vrátane USA a Kanady. Focus RS budú vyrábať ručičky v závode automobilky v Saarlouis v Nemecku.

Cena vozidla by sa podľa odhadov mala pohybovať na úrovni cca 39 000 eur, no isté to ešte zďaleka nie je. Auto si môžete detailne vychutnať v galérii, ktorá obsahuje jednak oficiálne fotografie Fordu a tiež fotografie od britského časopisu Autocar.

Ján Hargaš
ZDROJ: Ford, autocar.co.uk, carmagazine.co.uk

Komentáre k článku


Stream naživo