17.12.2014

PRVÁ JAZDA: Aký je nový Ford Mondeo sme vyskúšali na vlastnej koži

So štvrtou generáciou Mondea si dal Ford poriadne na čas. Ale na dobré sa vraj oplatí počkať.

Platí to aj v tomto prípade? Čo bolo vlastne za dvojročným oneskorením? Podľa vyjadrenia Fordu môže za to okrem iného uzatvorenie továrne v belgickom Genku a sťahovanie výroby do španielskej Valencie. Pritom klon Mondea pre Severnú Ameriku, model Fusion, je na tamojšom trhu už viac ako dva roky.

Za ten čas vraj konštruktéri pracovali na rôznych zlepšeniach modelu. No nech je akokoľvek, Ford tvrdí, že autu sa vďaka týmto „naťahovačkám“ vyhnú  ranné, či detské problémy zvyčajné pri uvádzaní nového modelu. Teraz už je to ale jedno, pretože nové Mondeo je konečne tu. Vzhľadom k oneskorenému príchodu sa ale ponúka akademická otázka, či  nepoznačilo vynútené oneskorenie celkovú úroveň, očakávanú od nového auta? Alebo inak: Bude schopný plne konkurovať najnovším modelom vo svojej triede?

Z gruntu nové

Ford Mondeo štvrtej generácie je úplne novým vozidlom. Spolu so spomínaným modelom Fusion je to prvé auto značky, postavené na novej globálnej platforme CD3. Pre zaujímavosť, veko kufra je vyrobené z horčíka a samozrejme nechýba vysokopevnostná oceľ rôznych úrovní, použitá na skelet karosérie, kde okrem zložitých tvarov zabezpečuje vysokú pevnosť proces hydrotvarovania vo výrobe. Pri vývoji dbali na nižšiu hmotnosť (aj) kvôli úspore paliva.



Už prvé Mondeo sa preslávilo vyspelým podvozkom. Od samého začiatku malo oveľa dokonalejšiu  viacprvkovú nápravu, ako konkurencia. Nové Mondeo dostalo úplne novú zadnú nápravu Integral link. Cieľom vývoja bolo najmä minimalizovať hluk od cesty, alebo taktakzvaný faktor NVH (Noise Vibration Harshness). Vpredu musí stačiť modifikovaný McPherson. Novinkou je však aj elektromechanický posilňovač riadenia najdokonalejšieho typu, použitý už na súčasnom Focuse a  C-MAXe.

Tri kabáty, každý iný

Ford prichystal pre jeden zo svojich ťažiskových modelov v Európe tri druhy karosérie. Okrem obľúbeného liftbacku, ktorý pôsobí zo všetkých najviac dynamickým dojmom a v Európe veľmi vyhľadávanou verziou kombi sa do ponuky dostal aj klasický sedan. Ten zatiaľ s hybridným pohonom. V ponuke budú na začiatok tri motory s piatimi výkonmi, pričom sa v doteraz najširšej ponuke motorov objavia nové zážihové motory EcoBoost s objemom 1,5 litra výkonom 118 kW (160 k) a neskôr aj prvý 1,0-litrový motor v segmente a nový 2,0-litrový vznetový motor TDCi s výkonom 155 kW (210 k) s dvojitým sekvenčným preplňovaním. Po prvý raz je v ponuke aj Hybrid.

Novinkou pri Mondeu sú aj Full LED svetlá, ktoré pozostávajú až z 500 komponentov. Dynamicky prispôsobujú svetelný lúč podmienkam, čo znamená nielen natáčania svetla a automatické prepínanie diaľkových svetiel, ale aj jeho zmeny v prípade nepriaznivého počasia, či počas jazdy v meste.

Ford Mondeo je však najmä o jazdení

Priznávam, že na to som sa tešil najviac. Šancu jazdiť s novým Mondeom už mali viacerí a hodnotenia boli občas rozporuplné. Ak niekto očakával hviezdne výsledky v každom smere, mohol byť rozladený. Neposudzoval som ambície novinky vzhľadom na neustály vývoj v triede, rastúcu konkurenciu a už spomínané meškanie za bod, ktorý zatrasie vesmírom. No vzhľaxom na doterajšie skúsenosti s prechádzajúcimi generáciami som tajne dúfal, že Mondeo zostane niekde vysoko. Nemal by som to prezradiť na začiatku, ale nedá mi to: novinka predčila (nielen moje) očakávania.

Ešte predtým ako som si sadol prvý raz za volant nového Mondea, som počul a čítal, že Mondeo už nie je ako predtým. No veď samozrejme, bolo by zlé zostať stáť. Treba sa posúvať vpred. Lenže čo znamená to „iné?“. Čo sa za tým skrýva? Toto auto naozaj patrilo bez ohľadu na generáciu za etalón jazdných vlastností nielen svojho segmentu. Ponúkalo vždy nevídané prepojenie vodiča s vozidlom, skvelú ochotu zatáčať a k tomu len tak akoby mimochodom vynikajúci komfort odpruženia. Pravdou je, že nové Mondeo je iné, lebo hlavne v posledne menovanej disciplíne ide novinka oveľa ďalej. Aj na (inak príplatkových) devätnásťpalcových kolesách hltá nerovnosti s až neuveriteľnou samozrejmosťou. V otázke kvality jazdy sa mu tak v strednej triede asi nevyrovná nikto. Pochopiteľne takto komfortne naladený podvozok nemôže ponúknuť ovládateľnosť „tvrdších  riešení.“ No napriek posunu k vyššiemu komfortu sa akcent na vodiča nevytratil. Iba ho je trocha menej, ale stále viac, ako majú súperi.

Dobrá výchova, uhladenejšie spôsoby

Mondeo reaguje na pokyny presného riadenia možno s trocha menšou vehemenciou, ale celkový prejav je akýsi plynulejší. Hodnotím to ako posun od naturálnej živočíšnosti k noblesnému správaniu s uhladenejším prejavom. Napriek tomu stále srdnato vzdoruje nedotáčavosti, k čomu prispieva výborná priľnavosť prednej nápravy. Na niektorých úsekoch testovacej trate sme mali vyznačené úseky s vyššou šmykľavosťou, kde sa mieša jemný piesok so soľou od mora. Už v suchom stave to bola výborná previerka jazdných vlastností Mondea. Stačilo, aby trocha mrholilo a mali sme pod sebou výrazne šmykľavý povrch, s ktorým si však Mondeo poradilo viac ako dobre.

Veľmi komfortne naladený podvozok sa však prejavil pri naozaj rýchlej jazde na zvlnených a rozbitých cestách, kde sa už mäkšie pružiny občas dostávajú na limit. Výsledkom bola mierne obmedzená priľnavosť v kombinácii s takmer nenápadným hojdaním karosérie. Stretli sme sa aj s občasnými rázmi do riadenia, ale musím povedať, že sme (síce v rámci predpisov) nejazdili pomaly, skôr naopak. Dokonca tak, že jeden z pasažierov nás požiadal, aby sme mu umožnili prestúpiť do iného auta s „pokojnejším“ vodičom... Nejazdili sme síce úplne na hrane možností auta, ale zhodli sme sa, že hoci väčšina vodičov ani zďaleka nebude využívať nové Mondeo tak intenzívne, jemnulinké pritvrdenie podvozka by nebolo na škodu.

Kde zostal hluk

Ktovie však, ako by sa to zasa prejavilo v parametri, kde Mondeo skutočne exceluje. Je to disciplína s názvom: veľmi nízky hluk od podvozka. Na tom má obrovský podiel už v úvode spomínaná nová zadná náprava. Keď to mierne preženiem, zozadu sa ani pri prejazde priečnych nerovností a rôznych retardérov neozvalo vôbec nič. Celkovo je vnútorný hluk v kabíne naozaj veľmi nízky, na tom Ford dobre zapracoval.  Dovnútra sa neprenáša ani hluk z okolia a vetra pri rýchlej jazde cez zasklenie. Bolo však cítiť, že sedíme v predsériových autách, lebo pri sedení na zadných sedadlách sa v prípade karosérie liftabck a rýchlosti okolo 120 – 130 km/h ozýval mierny šum netesniaceho výklopného veka batožinového priestoru. Keď som zapol klimatizáciu na vyšší výkon, mal som tiež pocit, že to skoro vôbec nepočuť.

Technológie pod kabátom

Hoci som bol zvedavý hlavne a predovšetkým na jazdné vlastnosti nového Mondea, ešte pár slov k tomu, čo dnes nesmie chýbať v novom aute nielen tejto kategórie. Úplne nový Ford Mondeo prichádza napríklad s technológiou detekcie chodcov, kde sa predstavuje nový prednárazový bezpečnostný systém Pre-Collision Assist s funkciou rozpoznávania chodcov Pedestrian Detection. Dokáže zaznamenať ľudí na ceste pred vozidlom, prípadne chodcov, ktorí by mohli križovať dráhu vozidla – a ak vodič nereaguje na varovanie, vozidlo začne automaticky brzdiť.

Vyskúšali sme si kombi...

Prvým bol Ford Mondeo Kombi 1,5 EcoBoost s karosériou kombi, ktorá bude na Európskom trhu určite najpredávanejšou. Je  v nej miesta pomaly za dve menšie autá, hoci po otvorení piatych dverí nemáte pocit, že sa pozeráte do jaskyne. Kombi má dokonca o 25 litrov menší kufor ako liftback, no naložíte prvý kufor a stratí sa v rozľahlom objeme. Zdanie niekedy klame, v tomto smere ale Mondeo boduje. Autu  veľmi pristala tmavomodrá farba, ktorá ho spolu s peknými diskami kolies „šupla“ na hranicu prémiových modelov.

Celkom nový je aj motor, ktorý sa prejavil ako dostatočne výkonný a bez problémov sa popasoval s autom. Neprekvapí enormným rastom krútiaceho momentu najmä menej skúsených vodičov, lebo jeho krivka je pomerne plochá.  Navyše motor je veľmi dobre utlmený a so zvyškom vytvára výbornú kombináciu

... a ešte aj lifback

Tmavočervený Ford Mondeo Liftback 2,0 TDCI bol vpredu takmer navlas rovnaký, zmena prichádza na zadných sedadlách. Hoci mám 191 cm, vyskúšal som si jazdu aj tam a potvrdzujem mierne obmedzenie s minimálnou rezervou na hlavu. To je vzhľadom na zvažujúcu sa strechu celkom prirodzené. No do zhruba 185 cm sa pasažieri nebudú mať na čo sťažovať, hlavne keď pred kolenami zostáva doslova kráľovský priestor.

Farba karosérie a sympaticky dynamicky vyzerajúce veľké päťlúčové disky kolies doslova nabádali vyskúšať si čo najšportovejší štýl jazdy. Až na pár doslova šmykľavkových úsekov sa napriek ťažšiemu motoru Mondeo snažilo veľmi dobre o športové prejazdy zákrut s vysokou mierou neutrálneho správania. Kľukatiace sa zákruty mu nerobili problém a podvozku dobre sekundoval aj výkonný motor s dobrým priebehom krútiaceho momentu. Nesledovali sme tentoraz nejako úzkostlivo spotrebu, ale zdá sa mi, že by hlavne na dlhých trasách mal byť až  prekvapujúcu „málo smädný.“

Aká je teda odpoveď na otázku, či sa oplatilo teda čakať? Jednoznačná – áno, stálo to za to. Mondeo určite patrí zaslúžene medzi najlepšie voľby v strednej triede. Keď bude reálne na trhu, vyberte si výbavu, kde sa dajú priplatiť Full LED svetlomety. Čo si vybrať z motorov? Nuž hoci nie som priaznivcom nafty, „klasický“ dvojliter TDCi sa ukázal v skvelej forme. No stále viac ako dostačujúci sa mi zdá byť aj nový 1,5 litrový EcoBoost. Takže to bude ťažká voľba – a padne na vás, čo už dávnejšie „poškuľujete“ po novej generácii s tradičným menom.

Podčiarknuté a zrátané

Aké je vlastne nové Mondeo? Hoci mnohí tvrdia, že na prvý pohľad ťažko odlíšiteľné od doterajšieho, je pôvabné, veľmi komfortne jazdiace a dobre vybavené. Možno nie je až tak výnimočné, ako by ste čakali, napriek tomu jazdiť s ním je stále zábava. Prečo? Nuž tu je argument veľmi jednoduchý: pretože niektoré dobré veci sa s generačnou obmenou nevytratili. A to je dobre, veľmi dobre...

Jozef Vydra

Komentáre k článku