2014-11-16 04:06:40
URO Vamtac
URO Vamtac
Zdroj: URO Vamtac

Uro Vamtac je rodený Španiel - akoby vypadol z oka modelu Humvee

Španielsky špeciál si okrem armády našiel cestu aj k polícii a hasičom. Ohromí svojimi terénnymi schopnosťami.

Asi každá armáda potrebuje viacúčelové vozidlo. Jeep Willys z čias druhej svetovej vojny je už dávno prekonaný. Nepísaným kráľom vojenských výprav je americký Humvee. Presnejšie HMMWV alebo High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (Vysoko mobilné viacúčelové kolesové vozidlo). Toto vojenské terénne vozidlo vyrábané firmou AM General je známejšie práve pod názvom Humvee, ktorý vznikol skomolením oficiálnej skratky americkými vojakmi.

Americký Hummer alias Humvee, teda ono armádne vozidlo, vzniknuté zo súťaže automobiliek v 80. rokoch minulého storočia, je iste veľmi úspešné. Ani zďaleka to však nie je jediné auto podobného typu. Ak nechcete nakúpiť a máte na to, postavte si svoje vlastné auto. Tak to bolo aj v prípade Španielska, kde jedným z áut, ktoré sa Humvee nechalo silno inšpirovať, je Uro Vamtac.

Je to kópia? Alebo klon amerického originálu? Niektorí ho označujú ako derivát, no vedzte, že je to celkom iné auto. Ten trocha divný názov VAMTAC je skratka. Znamená to Véhicule de Alta Movilidad Tactic, teda taktické vozidlo vysokej mobility. Tento stroj vyvinuli v španielskej firme UROVESA (URO VehiculosEspecialeses S.A.) zo Santiago de Compostela a na svet prišiel v roku 1998, teda asi pätnásť rokov po Humvee. Napriek tomu na ňom vidno veľmi silnú inšpiráciu americkou predlohou. Nielen vonkajším dizajnom. Dieselový osemvalec 6,2 l s trojstupňovou prevodovkou, resp. 6,5 l motor so štvorstupňovou prevodovkou ako používa Humvee od roku 1995 nečakajte, ale veľkosťou sa s predlohou môže smelo porovnávať, dokonca ju o čosi prekonáva. Má dĺžku 4,84 metra, na šírku má 2,18 metra a je vysoký 1,88 metra. Svetlá výška je 440 mm.

Zdroj: URO Vamtac
Zdroj: URO Vamtac

Tieto rozmery nie sú náhodné, či jednoduchým výsledkom vývoja - boli zvolené s ohľadom na čo najnižšie ťažisko, aby vozidlo dokázalo bojovať s najťažším terénom a vyjsť aj ten najstrmší kopec. Výsledok, ktoré Vamtac dosahuje, je pôsobivý: zvládne 45° stúpanie. Pomáha tiež predný nájazdový uhol 70°, zadný 50° a prejazdový 140°. Ak mu stojí v ceste rieka, po špeciálnom utesnenie prejde Vamtac až 1,5 metra hlbokou vodou. V bežnom nastavení zvládne polovičnú hĺbku. Terénne schopnosti tohto stroja najlepšie demonštruje video, ktoré nájdete na konci článku. Je ohromujúce, čo všetko dokáže Vamtac prejsť. Vďačí za to pohonu všetkých kolies, a trom stopercentne uzatvárateľným diferenciálom s tuhými nápravami. Pod kapotu sa pochopiteľne montujú len diesely. Základom je štvorvalec Iveco s výkonom 90 kW (122 k), ďalje je v ponuke šesťvalec od firmy Steyr, ktorý ponúka 120 kW (163 k). Obrnené a teda aj ťažšie verzie sú vybavené silnejším šesťvalcom Steyr so 156 kW (213 k). Auto má štvorstupňovú automatickú prevodovku a na ceste dosiahne maximálnu rýchlosť až 135 km/h, väčšinou sa však cestovná rýchlosť pohybuje okolo stovky.

S hmotnosťou od 3000 do 3500 kilogramov v prázdnom stave a s užitočnou hmotnosťou 1 500 až 2 000 kg ale nemožno očakávať nejaké extra zrýchlenie. Stodesaťlitrová palivová nádrž stačí na čosi vyše 600 km dojazd.

Zdroj: URO Vamtac
Zdroj: URO Vamtac

Vamtac je primárne vozidlo na vojenské použitie, takže možnosti nadstavieb karosérie sú široké. Štvordverová verzia môže slúžiť pre transport alebo pre velenie a vzadu môže byť ešte strieľňa. Na vozidlo sa tiež dá namontovať mínomet, protitankové rakety alebo napríklad ľahké rakety zem-vzduch. Vo vnútri nečakajte žiaden luxus alebo veľa priestoru, všetko musí predovšetkým fungovať - napríklad nad hlavou je miesta len veľmi málo, ale nie pre veľmi vysokých. Vodič má pred sebou celkom osem ukazovateľov, ktoré mu ukážu všetky potrebnú údaje a informácie o aute.

Uro Vamtac využíva okrem španielskej armády aj niekoľko ďalších krajín, napríklad Rumunsko, Malajzia, Maroko alebo Thajsko a podľa niektorých zdrojov ich skúša aj Belgicko a Brazília. No nielen v armáde našiel Vamtac využitie - v Španielsku ho používajú tiež hasiči, záchranná služba a polícia. A tiež existuje v úplne civilná verzia, v ktorej má pod kapotou šesťvalec od Steyr-u s výkonom 142 kW (193 k) a päťstupňový automat. Možnosti nadstavieb karosérie sú aj tu veľmi široké, ako sa môžete presvedčiť na obrázkoch v galérii.

Cenník áut nemáme k dispozícii, ale žiadnu „lacnotku“ nečakajte. Predsa len je to kusisko auta, ktoré vydrží snáď všetko, čo po ňom môže človek chcieť. Dokonca si trúfame podľa videa nižšie odhadnúť, že to skôr „zabalí“ posádka než auto samotné...

Jozef Vydra
ZDROJ: URO

Komentáre k článku


Stream naživo