10.09.2014

Nová generácia Hyundai i20 naplno odhalila interiér, poznáme aj podobu i20 Coupe

Päťdverová verzia odvezie vyše 1000 litrov batožiny, vieme tiež, čo bude mať podkapotou.

Mesiac pred svetovou premiérou na autosalóne v Paríži Hyundai predstavil stovke vybraných novinárov z Európy model Hyundai i20 novej generácie. Novinári zároveň ako prví videli skice 3dverovej verzie i20 Coupe

Druhú generáciu kórejského hatchbacku sme si už predstavili začiatkom augusta, keď po únikoch vzhľadu zverejnila automobilka prvé oficiálne fotky. Teraz je tu množstvo ďalších, ktoré sa poriadne sústredili nielen na karosériu, ale odhaľujú tiež interiér a motorový aj batožinový priestor. Okrem nich sú k dispozícii aj podrobné technické údaje. Takže načo potom predstavenie na autosalóne? To už pomaly môžeme vo svetle týchto okolností považovať len za rýdzo formálnu záležitosť...

Ešte predtým, ako sa vyberieme preskúmať kabínu auta, pripomenieme jeho celkovú dĺžku 4035 milimetrov. Je to o 40 mm viac, ako má terajší model. Rázvor narástol o 45 milimetrov na 2 570 mm, z čoho 1 892 mm pripadá na nohy cestujúcich vpredu a vzadu. Táto kombinovaná hodnota je podľa Kórejcov rekordom vo svojej triede. Auto pomohla dlhšia kapota motora, vďaka čomu je vyššie umiestnená palubná doska a posunutá schránka pred spolujazdcom.

Pre porovnanie sú rozmery v tabuľke:

 

i20 novej generácie

+ / -

i20 prvej generácie

Dĺžka

4035

+40

3995

Šírka

1734

+24

1710

Výška

1474

-16

1490

Rázvor

2570

+45

2525

Predný previs

815

0

815

Zadný previs

650

-5

655

Cestujúci vpredu môžu rátať s väčším miestom na hlavu o 33 milimetrov (1038 mm celkovo), na nohy ich pribudlo 24 (k dispozícii majú 1098). Šírka v bokoch má hodnotu 1301 mm (+6 mm) a v oblasti ramien 1 365 mm (+15 mm). Vzadu sú hodnoty 978 milimetrov pre hlavu, 794 mm pre nohy a 1350 mm pre ramená, čo dáva predpoklad miesta aj pre troch dospelých. To však budeme vedieť reálne zhodnotiť až počas testu auta o niekoľko mesiacov.

Batožinový priestor má v štandardnom stave 326 litrov. To je slušná porcia objemu navyše oproti prvej generácii, ktorá má len 295 l. Kapacitu možno navyše zvýšiť sklopením zadných sedadiel, čím nevznikne len úplne rovná podlaha, ale tiež 1042litrový objem.



Okrem väčšieho priestoru potom Hyundai zapracovalo tiež na vyššej kvalite materiálov, palubná doska a panely dverí sú vyrobené z materiálu TPO (Thermal Plastic Olefin). Ten má mať dlhú životnosť, pričom sa hrdí prémiovým vzhľadom aj po dlhom používaní. Navyše je extrémne mäkčený, čo značka vysvetľuje tým, že okrem volantu sú práve palubovka a dvere tými časťami vozidla, ktorých sa cestujúci dotýkajú najčastejšie. Stredová konzola je natočená o päť stupňov smerom k vodičovi. V predných dverách sú schránky na 1,5-litrové fľaše a v zadných na litrové. Spomeňme ešte panoramatickú strechu s posuvnou prednou časťou a látkovou clonou. Zlepšené bolo aj odhlučnenie interiéru, pričom v rámci farieb ponuka ráta s béžovým, modrým, hnedým a sivým odtieňom vo farbách Comfort Grey, Elegant Beige, Cappuccino a Grey Blue.

Poďme k technike, ktorá vyznáva monitoring jazdy vo zvolenom pruhu, má predné aj zadné parkovacie snímače, automatické odmrazovanie čelného okna, vyhrievaný volant alebo sedempalcový displej. Nechýba pritom ani navigácia či možnosť integrácie so smartphonmi, štandardne dodávaný port pre USB je pre Hyundai samozrejmosťou.

Ďalšie detaily sa týkajú pohonných jednotiek, ktoré bude zastupovať pätica motorov. Zákazníci, ktorí uprednostňujú benzínové motory majú na výber osvedčený štvorvalec s objemom 1,25 litra z konštrukčného radu Kappa v dvoch modifikáciách s výkonom 55 kW (75 k) alebo 62 kW (84 k). V oboch prípadoch je maximálny krútiaci moment 120 Nm pri 4000 otáčkach za minútu. Tento celohliníkový motor sa štandardne montuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Alternatívne je k dispozícii štvorvalec 1,4 litra s výkonom 74 kW (100 k) a krútiacim momentom 134 Nm pri 3500 ot/min. Tento výkonnejší motor radu Kappa sa štandardne kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, na želanie so 4-stupňovou automatickou.

Moderná konštrukcia motoru Kappa zahŕňa ventilový rozvod DOHC, kontinuálne variabilné časovanie nasávacích i výfukových ventilov (CVVT), veľmi pevný hliníkový blok s liatinovými vložkami valcov, hliníkovú hlavu valcov so štvorventilovou technikou, ľahké ojnice a pohon ventilového rozvodu bezúdržbovou reťazou s dlhou životnosťou.

Ako reakciu na rastúci dopyt po ekonomických naftových motoroch s nízkymi emisiami Hyundai ponúka európskym zákazníkom na výber dva motory zo svojho populárneho konštrukčného radu ‘U-II’: trojvalec s objemom 1,1 litra, výkonom 55 kW (75 k) a 180 Nm pri 1750 – 2500 otáčkach za minútu a štvorvalec 1,4 litra s výkonom 66 kW (90 k). Ten má maximum krútiaceho momentu 240 Nm v rozsahu otáčok od 1500 do 2500. Obidva motory sa montujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Majitelia modelov i20 novej generácie s naftovými motormi ocenia zníženie hlučnosti vďaka použitiu reťazových kolies s gumovým povrchom, prispievajúcich k primeranému zlepšeniu oproti modelu i20 prvej generácie.

Obidve manuálne prevodovky montované do modelu Hyundai i20 novej generácie – 5-stupňová aj 6-stupňová extenzívne testovali, aby umožňovali presnejšie radenie s menšími ovládacími silami. Prevodovky teraz majú multikužeľovú synchronizáciu s krúžkami s karbónovým povrchom pri dvoch najnižších prevodových stupňoch, synchronizačný krúžok s karbónovou povrchovou úpravou tretieho stupňa a antivibračný mechanizmus na prevodoch spiatočky, zabraňujúci škrípaniu pri radení. Presnosť radenia zvýšila vodiaca kulisa vložená do spoja radiacej páky.

Spotrebu ani dynamiku jazdy zatiaľ nezverejnili. S týmito údajmi asi prídu Kórejci ešte pred začatím autosalónu, najneskôr na ňom.

Hyundai i20 novej generácie má vpredu nezávisle zavesené kolesá na tlmičových vzperách McPherson a zadnú nápravu s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou. Konštruktéri Hyundai ich vyladili tak, aby vozidlu dodali lepšiu stopu, využili pritom výrazne pevnejšiu štruktúru karosérie a zmenili rozloženie hmotnosti na nápravy. Autá majú elektrický posilňovač riadenia MDPS (Motor-Driven Power Steering) vybavený bezkefkovým elektromotorom na striedavý prúd s permanentným magnetom (BLAC) pre presnejšiu reakciu. Prevodovka riadenia vyžaduje 2,7 otáčok medzi krajnými polohami, polomer otáčania 5,1 metra uľahčuje manévrovanie v hustej mestskej premávke.

Tlmiče pruženia na prednej náprave majú nový systém ventilov. Umožňuje komfortnejšiu jazdu a znižuje hlučnosť a vibrácie podvozka. Na zadnej náprave umožnili rekonštruovaná podlahová plošina a vnútorné blatníky montáž tlmičov pruženia vo vertikálnej polohe, čo výrazne znižuje trenie a zlepšuje reakciu zadnej nápravy na nerovnosti. Vďaka zlepšeniam je lepší aj jazdný komfort a zároveň sa zlepšila ovládateľnosť.

Každý Hyundai i20 novej generácie je štandardne vybavený elektronickým stabilizačným systémom ESC (Electronic Stability Control) a systémom manažmentu stability vozidla VSM (Vehicle Stability Management), ktoré spolu redukujú prešmykovanie kolies a stratu ovládateľnosti na povrchu s nízkou adhéziou. Systém ESC bol starostlivo vyladený tak, aby neobmedzoval vodiča pri ovládaní vozidla.

Spomeňme ešte príchod trojdverovej verzie, ktorá má zamieriť do predaja v marci alebo apríli budúceho roka pod názvom i20 Coupe. Oproti päťdverovej verzii má viac skosenú strechu, spojler a skosenejšiu zadnú partiu. Preto možno ponúkne aj menší kufor. Kompenzovať to vraj majú zážitky za volantom. No tak na to sme úprimne naozaj dosť zvedaví!

Jozef Vydra
ZDROJ: Hyundai Motors

Komentáre k článku