2013-12-05 11:55:00
Nová Dacia Duster
Nová Dacia Duster sa predstavila na lesných cestách.
Zdroj: Jozef Vydra

Vyskúšali sme vynovenú Daciu Duster, za štyri roky vyrobili v Rumunsku pol milióna

V závode Mioveni neďaleko Pitešti v Rumunsku zišiel z výrobnej linky Duster, ktorý mal poradové číslo 500 000 tisíc

Dosiahnuté číslo je zaujímavé, lebo od spustenia výroby modelu ubehli necelé štyri roky. Polmiliónty kus s pohonom 4x4 má motor 1,5 dCi a je určený pre francúzskeho zákazníka. Nečudo, veď až 95 % produkcie rumunského závodu putuje na export. Vo výrobe patrí modelu Duster 40 percentný podiel. Dynamika rastu výroby je obdivuhodná.

Daciu Duster začali vyrábať v roku 2010. Február tohto roka znamenal dôležitý míľnik – zo závodu v Mioveni vyexpedovali už 400 tisíc kusov áut kategórie SUV. Vyrobiť ďalších stotisíc trvalo zhruba 10 mesiacov. Dacia sa bude snažiť toto tempo udržať, veď Duster patrí medzi najpredávanejšie modely značky. Ak to naozaj pôjde doterajším tempom, Duster s poradovým číslom 600 000 by mal výrobné linky v Mioveni opustiť už niekedy v septembri 2014.

Spolu s Dusterom produkovaným a predávaným pod značkou Renault v ďalších piatich závodoch (Rusko, India, Brazília, Kolumbia) sa už toto SUV pomaly blíži k hranici 900 tisíc vyrobených kusov. Značka, o ktorú by pred časom mal záujem len málokto, sa stala úspešnou v očiach množstva motoristov v 43 krajinách sveta.

Zdroj: Dacia

Pozoruhodný je však fakt, že celosvetovo sa predalo už viac ako 820 000 týchto áut na celom svete a Duster už motoristi nevnímajú len ako nízkonákladové auto v štýle SUV. Presvedčili sa o jeho ozajstnej priechodnosti v teréne, aj jazdných vlastnostiach na ceste. Aj na Slovensku, kde si doteraz našlo svojich majiteľov už 3000 Dusterov. Vďaka tomu sa Dacia dostala na 4. miesto v kategórii SUV.

Zvýšiť záujem a predaj by mal aj faceliftovaný model, ktorý Dacia uviedla na jesennom frankfurtskom autosalóne. Okrem inovovaného vzhľadu má Duster aj nový motor 1,2 TCe (92 kW/125 k), dotykový displej s navigáciou MediaNav a ďalšie zmeny, ktoré sme mali možnosť vyskúšať naživo včera za volantom auta.

Duster mierne opeknel, trocha pribral a výrazne stíchol

Inovovaný vzhľad exteriéru s modernizovanou prednou maskou, ktorá má nový tvar mriežky chladiča a nové zdvojené predné svetlomety s funkciou denného svietenia, je iba kozmetická  drobnosť, s ktorou nový Duster prichádza. Zmenili sa aj strešné nosiče, sú robustnejšie a dlhšie. Iné sú aj zadné svetlá. Najviac sa toho odohralo v kabíne vozidla, kde je nový interiér s kompletne prepracovanou palubnou doskou a k slovu prišli ďalšie výraznejšie zmeny. Vpredu dominuje stredová konzola s výrazným oddelením zvislých línií. Na výber je buď kompletný multimediálny systém Dacia MEDIA NAV so 7 palcovou (18 cm) dotykovou obrazovkou vrátane satelitnej navigácie, alebo „klasický“ multimediálny systém Dacia Plug&Radio s rádiom, prehrávačom CD/MP3, pripojením Bluetooth a audio a USB konektormi. Nová Dacia Duster prináša štyri nové typy čalúnenia, vrátane kože. Komfort zvyšuje aj nový tvar sedadiel a spevnené operadlá na zadnej lavici.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo zistíte okamžite po rozjazde, to je podstatné zníženie hlučnosti, ktorú dosiahli lepšou akustickou izoláciou kabíny. Konštruktéri znížili hlučnosť, ktorá pochádza od podvozka (doplnené výstuhy do vozidla), od motora (stlmený upravením zvukovej izolácie palubnej dosky a pridaním nafukovacích vložiek do dutých častí vozidla a takisto aj aerodynamickú hlučnosť. V tomto prípade pridali ešte jednu izolačnú vrstvu do A-stĺpika a na celú strechu. Lepšie utesnenie majú aj dvere. Podstatné je, že naštartovaný motor (mali sme Pod kapotou celkovo najpredávanejší naftový 1,5 dCi) zvonka počujete, ale z kabíny takmer vôbec nie. Daňou je pár nepodstatných kíl navyše.

Nové prvky aktívnej bezpečnosti…

V štandardnej výbave je elektronický stabilizačný systém (ESP) aj brzdový asistent (AFU), ktorý dopĺňa systém ABS. Nová 6-stupňová manuálna prevodovka s prvými krátkymi prevodmi zabezpečuje hladké preraďovanie aj pri nerovnom teréne, lepší rozjazd a stúpavosť do kopca, ale tiež lepšiu kontrolu pri schádzaní dolu kopcom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový Duster má nové prvky výbavy, napríklad tempomat a obmedzovač rýchlosti, zadné parkovacie senzory (v niektorých verziách), automatické uzamknutie dverí a  merač vonkajšej teploty. Ovládače elektrických okien sú teraz vo dverách a na strane vodiča je ich ovládanie impulzné. Nová Dacia Duster má ešte priestrannejšiu kabínu a batožinový priestor sa rozrástol na 475 litrov. Zadné plató je teraz pevné a vyberateľné. Do auta je možné prikúpiť rozsiahle príslušenstvo, ktoré uľahčuje každodenný život.

Jazdí ako kamzík

Auto aj na lesných cestách bolo tiché, hutné, kompaktné. Žiadna huspenina, ale dobré vedenie stopy aj na rozbitom povrchu. V Dacii si dali záležať. Už prvá generácie Dustera najazdila 4 milióny testovacích kilometrov. Nemožno sa potom čudovať, že v ankete, na ktorej sa zúčastnilo 29 000 zákazníkov vo Francúzsku, v Španielsku, Portugalsku, Belgicku a Taliansku, bola Dacia hodnotená ako najspoľahlivejšia značka roka 2012.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nová Dacia Duster sa podrobila ešte náročnejšiemu testovaniu – autá najazdili 1 600 000 kilometrov. Prejavilo sa to aj na prudkých, úzkych serpentínach lesných ciest, kde sa prejavila rýchlosť a kvalita rozdeľovacej prevodovkou s uzáverom diferenciálu zadnej nápravy, ktorú Duster získal z Nissanu Murano. Auto vďaka tomu jazdí o poznanie lepšie a hlavne a naozaj tichšie. V našich očiach získal titul vysokohorský kamzík. Aj keď sme neboli vysoko v v horách. Nový Duster je už v predaji a úvodné ceny zostali na úrovni predchádzajúceho modelu. Podrobnejšie sa novinke budeme venovať v našom redakčnom teste.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo