22.11.2013

Prvá jazda: Mercedes triedy S aj z pohľadu pravého zadného sedadla

Ako najlepšie spoznáte kvality vlajkovej lode značky? Nielen za volantom, ale necháte sa odviezť na „riaditeľskom“ mieste.

Najnovšia generácia triedy S nenechala nikoho na pochybách, že patrí medzi top modely  značky. Lepšie ako stokrát počuť, alebo rad vidieť, je vyskúšať to. Stalo sa, mal som príležitosť (nechať) sa odviezť aj na sedadle vyhradenom pre riaditeľské hlavy a VIP osoby.

Polemiky o tom, ktorý model označuje značka s trojcípou hviezdou za svoju vlajkovú loď, nechajme bokom a venujme sa najväčšej limuzíne v ponuke. Klasický štvordverový sedan je v najnovšej generácii naozaj výnimočné auto. Aspoň to tvrdili všetci – od automobilky, po prvé skúsenosti užívateľov. Netvrdíme, že je bez chyby, ale na spoznávanie bolo určené prvé zoznámenie sa v reáliách slovenských ciest. Máme prvé osobné zážitky z novej triedy S a najmä z jazdy.

Nový Mercedes triedy S

Iba relatívne nedávno sa objavil, predstavil a relatívne potichu sa aj zaradil do predaja. Tiež na Slovensku. Existujú (zatiaľ) dve verzie – krátka a dlhá, ktorá sa však konštruovala ako základný model. Má dĺžku 5246 milimetrov, rázvor náprav je 3165 mm. Kratšia verzia má celkovú dĺžku menšiu o 130 mm a aby sa to neplietlo, tak rázvor úplne rovnako. „Menší“ model má aj tak vyše 5 metrov (presne 5116 mm) a rázvor je viac ako dostatočných 3035 mm. Neobmedzuje sa však ani na šírku (1899) ani na výšku (1496 mm). Pod kapotou je na výber zatiaľ jediný vznetový motor, alebo benzínové. Poháňať môžu buď zadné kolesá, v prípade verzie 4MATIC všetky štyri.

Vybrali sme si verziu S 350 Blue Tec so šesťvalcovým  naftovým motorom. Disponuje výkonom 190 kW (258 k) a poháňa iba zadnú nápravu – ale môžete si vybrať obe dĺžky karosérie. K dispozícii bola tá „riaditeľská“, ktorá má nastaviteľné pravé zadné sedadlo až do pozície „ležiaceho strelca“. Presnejšie plážového ležadla. V tom prípade sa však auto zmení na trojmiestne – pasažier vedľa vodiča sa nezmestí. Jeho sedadlo sa posúva úplne dopredu a uvoľňuje priestor pre nohy oddychujúceho

Naozaj iba pre „pomazané“ hlavy?

Keď sme sa rozhodovali pre naftový základ, bolo jasné, že toto by šejkovia pod kapotou svojich limuzín v okolí Perzského zálivu, alebo celebrity v USA neakceptovali. No práve preto sme chceli vedieť, či zistíme rozdiel oproti benzínu. Európsky trh je však špecifický a Slovensko na tom nie je inak -  zatiaľ základný motor S 350 BlueTec čaká zrejme skvelá budúcnosť. Aspoň také sú skúsenosti na našom trhu s luxusnými limuzínami so šesťvalcovými „dieselovými“ motormi.

Nebude prekážať hluk a vibrácie?

Môžeme zodpovedne prehlásiť, že nie. Teda ak sa bavíme v rozmedzí rýchlostí maximálne v okolí u nás dovoleného diaľničného maxima. Vyššie rýchlosti a horší povrch vozoviek prináša pár decibelov hluku navyše, ale nie je to nič, čo by novinka nezvládla bez zvyšovania intenzity hlasu. V aute sme boli traja, preto sme predné sedadlo „neodpratali“ do blízkosti palubnej dosky. Aj pri jeho obsadení spolujazdcom je na nohy miesta z kategórie: „ajajáj!“ Naozaj, znamená to viac než čakáte.

Dokonca aj vtedy, keď si chcete urobiť pohodlie a posuniete sedadlo celkom dopredu, ale nie až do úpravy na ležadlo. Operadlo sklopíte celkom dozadu a kocháte sa počas jazdy. Bez extra otrasov, bez hlukového zaťaženia ušných bubienkov. Takmer ako vo vatičke. Aj keď niektoré rozbité úseky ciest na trase Kúty – Senica – Brezová pod Bradlom – Vrbové –  Krakovany dokázalo sériové vzduchové pruženie AIRMATIC filtrovať takmer dokonale, na absolutórium s hviezdičkou to ešte nebolo. Mal by si s tým poradiť celkom detailne systém Magic Body Control, kde podvozok vopred skúma kamera a nastavuje jeho parametre. Skúšané vozidlá ho nemali k dispozícii.

Celkom iný pocit

Po presadnutí na miesto za volantom to bolo celkom o inom. Keď sa držíte volantu, máte pocit omnoho vyššieho levelu blaha a pocitu dokonalosti. Prečo? Lebo v tejto pozícii skúšame a hodnotím autá takmer vždy. Na tom zadnom sedadle sa zvezieme výnimočne, takmer nikdy... Preto vieme volantovú pozíciu ihneď porovnať. Stačí povedať: skvelé? Nechcem a nebudem hýriť superlatívmi. Jednoducho a stručne: auto sa perfektne ovláda, výnimočne reaguje na pohyby volantu. Tu sa treba pozastaviť – možno je posilňovač riadenia pri priamej jazde v komfortnom móde až zbytočne citlivý a treba doslova mikropohyby volantom, aby ste sa vyhli vlnovkovitej jazde. V režime šport je to už v pohode, ale hodilo by sa malé „pritvrdenie“. Asistent držania stopy fungoval tiež mimoriadne presne. Každú chvíľu sa však dožadoval pozornosti a aspoň dotyku na volant, aby mal pocit, že máte kontrolu nad ním. Bolo to aj treba, lebo sa orientuje podľa čiar na ceste. No a tie – ako je miestami na Slovensku „bežné“ – na mnohých úsekoch chýbali.

Auto je napriek zadnému pohonu neutrálne v zákrutách, kde vás podržia (po nastavení) sedadlá s dofukovaním bočných opierok. Akcelerovalo naozaj takmer podľa papierových hodnôt (výrobca udáva z 0 na 100 km/h za 6,8), brzdy boli excelentne presné a účinné. Aktívny tempomat po úvodnom „zaučení“ reagoval na rýchlo a presne na všetky podnety. A čerešňou na tom všetkom bolo prehľadné zobrazenie množstva rozličných údajov na dvojici vyše 12-palcových hlavných displejov umiestnených v strede palubnej dosky.

Dobre vycvičené „koníky“

Motor bol ľahko nadpriemerne utlmený a vedeli ste o ňom až vtedy, keď vám pohľad zablúdil na ručičku otáčkomera, alebo pri akcelerácii s otáčkami vyše 4000 za minútu. Inak naftový šesťvalec presvedčil dynamikou. Športové orgie s ním síce nezažijete, ale pánovi riaditeľovi bude vedieť poriadne „pohrčkať“ telesné tekutiny po dobrom obede.  V nádrži pritom nebude vír ako pri kamióne. Veď aj keď sme skúšali akceleráciu auta aj jeho parametre jazdy pri trocha vyššej rýchlosti, „odlialo“ to reálne počas necelých 300 kilometrov rozmanitých ciest (diaľnica, horský priechod, cesty prvej až tretej triedy) zhruba 8 litrov benzínu na sto odjazdených. No, tak to teda môže byť! Potešenie ducha aj peňaženky spôsobovala jazda po okresných cestách mimo mesta, kde sa cestovná spotreba dostala na hodnotu tesne pod 6 litrov na stovku. Nechápate? Napriek tomu je to pravda...

Čo je ešte pod kapotou

Okrem základného naftového šesťvalca by sa mal v blízkej budúcnosti objaviť štvorvalcový S 300 BlueTec Hybrid, ktorý bude menej výkonný, ale ešte lacnejší. Verzia S 400 Hybrid je kombináciou benzínového šesťvalca s výkonom 225 kW (306 k) a 20 kW (27 k) elektromotora, ktoré poháňajú iba zadnú nápravu buď v krátkom, alebo dlhom vyhotovení. S benzínovým osemvalcom s výkonom 335 kW (455 k) je k dispozícii model S 500. Ten už dáva na výber nielen dĺžku karosérie, ale aj pohon všetkých kolies. Momentálne špičkový výkon ukrýva verzia S 63 AMG, kde má osemvalec 430 kW (585 k), ktoré rozhýbavajú „krátku“ verziu so zadným pohonom, alebo dlhšiu štvorkolku. Keď sa k nám dostane aj vrcholná verzia S 65 AMG, bude naozaj vrchol – aj cenový. Momentálne sa základ Mercedesa triedy S začína na cene 80 160 za krátky model S 350 Blue Tec. Za normálnu dĺžku si priplatíte 4596 eur. S 63 AMG je s phonom 4MATIC za 153 600. No a podľa uvedených cien pre Nemecko sa S 656 AMG s dvanásťvalcom bude ponúkať za cenu výrazne prekračujúcu sumu 200 000.

Pozor na výbavu, pozor na výber

Pri sedane najvyššej úrovne, ktorý už základnou cenou dosť necitlivo načrie do financií, sa asi väčšina majiteľov neuspokojí so základnou sériovou výbavou. A pritom auto nerobí kompromisy už ani vtedy v technike, jazdných vlastnostiach a kvalite. No ak si chcete priplatiť za komfort, zvážte, či všetko čo cenník ponúka, naozaj musíte mať. Cena sa totiž dokáže vyšplhať na viac ako dvojnásobok základnej ceny ako švihnutím čarovného prútika. V jednom i druhom prípade zaťal Mercedes pomyselnú vojnovú sekeru do segmentu prémiových limuzín poriadne hlboko.. Kým sa priamy konkurent z Ingolstadtu hrdí sloganom náskok vďaka technike, Mercedes nič neproklamoval, ale preskočil konkurenciu o poriadny kus. Mali by si to všimnúť aj v Mníchove, ale možno tiež v iných častiach sveta, kde chcú, aby ich výrobky patrili tiež do top segmentu. Majú čo doháňať.

Jozef Vydra
ZDROJ: mercedes-benz

Komentáre k článku