2013-11-14 15:20:00
Škoda Yeti sa predstavila
Prepracovaný model Škoda Yeti sa predstavil v okolí Düsseldorfu.
Zdroj: Jozef Vydra

Nepredstaviteľné? Škoda Yeti zdolá aj terén, kde sa bojíte prejsť pešo

Viete si predstaviť model Yeti v úlohe dobre sa šplhajúceho kamzíka? Takto sa predviedol včera počas jázd v teréne v okolí Düsseldorfu

Boli sme súčasťou dvojtýždňovej medzinárodnej prezentácie vynoveného modelu v Nemecku. Na vyskúšanie boli k dispozícii dvojkolky aj verzie s pohonom 4x4. A práve tie prekvapili väčšinu prítomných svojimi vlastnosťami v teréne. „To nemôže zdolať, tade neprejde!“ bola prvá reakcia väčšiny novinárov, ktorí sa zoznamovali s novinkou za volantom lesných ciest, kde povrch pripomínal najťažší polygón na skúšanie off-roadov. Prečo ľudia chcú silou-mocou off-road, keď im stačí SUV?

Kto nezažil, neuverí, ale je to tak: Yeti sa môže smelo porovnávať aj s autami, ktoré už na prvý pohľad naznačujú, že sú určené prioritne do terénu. V jeho prípade máte na výber – buď si vybrať štýlovejší Yeti určený pre „mestskú džungľu“, alebo robustnejšie ladený Yeti Outdoor pre jazdy mimo spevnených ciest. No a práve ten sme si mohli vyskúšať aj v teréne.

Kade ani tank neprejde...

Nepreháňam, cestičky v lesoch boli úzke, prudké, strmé s takým stúpaním, kde by ste na zablatenom povrchu mali problém so šmýkaním. A keby aj nie, určite s dychom. Klesanie ďaleko nemalo od 100 % (45 stupňový uhol). Yeti to ale zvládal nonšalantne. Pritom sa v teréne netváril ako nejaká huspenina, v aute aj pri maximálnom krížení karosérie s jedným kolesom vo vzduchu nič nevŕzgalo, neškrípalo. Ako sa teda dá rozpoznať dobré auto tejto kategórie? Nuž, zväčša je celkom nenápadné. Platí to aj pre modernizovaný model Škoda Yeti, ktorý sa dá odlíšiť už na prvý pohľad od pôvodného niekoľkými dizajnovými zmenami.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zmeny, ktoré prospeli

V prednej časti prichádza modernizované auto v novom dizajne značky. Auto prišlo o charakteristické okrúhle svetlomety do hmly, ktoré sa presťahovali  nižšie v úzkom tvare do prepracovaného predného nárazníka. Hlavné svetlomety sú voliteľne ako bixenónové s integrovanými LED svetlami pre denné svietenie. Prepracovaná zadná časť modelov Yeti je jasne členená. Piate dvere získali dva kubistické trojuholníkové prvky a nové logo značky ŠKODA - presne v duchu aktuálneho dizajnového jazyka. Výrazné zadné združené svetlá môžu svietiť v tvare písmena „C“, ktoré je tvorené z LED prvkov.

Zdroj: Jozef Vydra

Zdroj: Jozef Vydra

Auto pôsobí výraznejším dojmom, s jasnými znakmi súčasného dizajnového jazyka značky: ostré hrany a línie, zdôraznenie horizontálnej línie a nové logo na kapote. Novinka má aj nové kolesá z ľahkých zliatin a štyri nové farby karosérie. K tomu pribudli nové volanty (veľmi dobre sa držia), osviežený interiér a väčšia ponuka motorov a prevodoviek – okrem manuálnych aj DSG. Yeti Outdoor okrem oplastovania podbehov a prahov, čiernych bočných líšt a iného tvaru predného a zadného nárazníka rozpoznáte na prvý pohľad aj vďaka strieborno lakovaným krytom spätných zrkadiel.

Hore kopcom, dole kopcom – všetko jedno

Elektronicky riadený pohon všetkých kolies zabezpečuje pripojením zadnej nápravy medzinápravová spojka Haldex piatej generácie. So svetlou výškou 180 mm je kompaktné SUV pripravené na jazdu nielen na cestách, ale aj mimo spevnených ciest. Elektronická uzávierka diferenciálu EDS umožňuje rovnomerný a komfortný rozjazd na povrchu s nerovnomernou adhéziou. Bezpečný rozjazd do kopca zaistí na želanie dodávaný asistent rozjazdu do kopca. Aktivuje sa v stúpaní nad päť percent a umožňuje jednoduchý a bezpečný rozjazd bez cúvnutia auta, pričom netreba použiť ručnú brzdu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Boli sme zvedaví hlavne na asistenta pre schádzanie zo svahu, ktorý je k dispozícii pre model s pohonom všetkých kolies. Aktivuje sa automaticky, keď auto začne ísť dole kopcom a udržiava konštantnú rýchlosť pri schádzaní zo svahu aj v extrémnom klesaní, čo sme si mohli overiť na vlastnej koži. Je zaujímavé, že to funguje aj keď máte zaradený neutrál! Umožňuje to vodičovi viac sa sústrediť na riadenie auta.

Bezpečnosť v každom prípade

Aktívnu bezpečnosť modelu Škoda Yeti podporujú elektronické bezpečnostné systémy. Pre krajiny EU je v štandarde vo výbave stabilizačný systém ESC (Electronic Stability Control) vrátane ABS (protiblokovací systém), MSR (regulácia brzdného momentu motora), HBA (brzdový asistent), ASR (regulácia preklzu) a EDS (elektronická uzávierka diferenciálu). Skúšali sme aj intenzívne rozjazdy do zablateného kopca. Piata generácia medzinápravovej spojky Haldex reagovala bleskovo a nezaznamenali sme prakticky žiadne preklzávanie kolies, čo potvrdzuje tvrdenie výrobcu, že ASR podporuje rozjazd a akceleráciu bez pretočenia kolies na povrchu so zníženou adhéziou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Sedem motorov, manuálne prevodovky aj dvojspojkové DSG

Na výber sú štyri dieselové a tri benzínové turbodúchadlom preplňované motory s priamym vstrekovaním paliva. Rozsah výkonov je od zážihového turbomotora 1,2 TSI/77 kW (105 k) po vznetový motor 2,0 TDI/125 kW (170 k). Podľa konkrétneho motora má auto pohon buď len prednej, alebo oboch náprav. Verzia GreenLine s predným pohonom a motorom 1,6 TDI/77 kW, pohonom predných kolies a manuálnou prevodovkou má emisie CO2 len 119 g/km. To zodpovedá spotrebe 4,6 litra nafty na 100 km. Tri motory sú v ponuke vo verzii Green tec, ktorá pomáha znižovať spotrebu paliva kombináciou systému Start-Stop, rekuperáciou brzdnej energie a pneumatík so zníženým valivým odporom: 2,0 TDI/103 kW s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, 1,6 TDI/77 kW so sedemstupňovým DSG a benzínový motor 1,4 TSI/90 kW v kombinácii s manuálnou prevodovkou.

Dieselový motor 2,0 TDI/125 kW je k dispozícii tiež v kombinácii pohonu všetkých kolies a šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG. Pre vozidlo Yeti s pohonom predných kolies a motorom 1,6 TDI/77 kW sa bude dať objednať dvojspojkové ústrojenstvo DSG so siedmimi stupňami.

Modernizovaný Yeti sa na slovenský trh chystá začiatkom roka 2014, vtedy budú známe aj ceny u nás.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo