2013-11-08 15:42:58
Nissan Qashqai 2014
Nissan Qashqai 2014
Zdroj: Nissan

Nový Nissan Qashqai je tu! Xenóny nahradili LED svetlá.

Nissan uviedol svoj kľúčový model so všetkou cťou. Čaká od neho veľa. Nástupca pioniera medzi crossovermi prišiel sedem rokov po uvedení prvej generácie.

Nissan Qashqai bol skutočne jedným z prvých (ak nie úplne prvý) crossover na svete. Od roku 2007, kedy sa svetu ukázala prvá generácia ubehlo veľa času, no Qashqai je stále veľmi obľúbený.

Jeho nástupca rozmerovo narástol (dĺžka o 49 mm, šírka o 20 mm), poskytuje viac priestoru, no v prvom rade predstavuje technologický skok. Za sedem rokov výroby sa predali 2 milióny áut s týmto krkolomným menom. Jeho úspech je teda nepopierateľný. Otázka však znie, či nebude nástupca stáť iba v jeho tieni.

Nissan však urobil všetko preto, aby bola druhá generácia lepšia než tá prvá. Reklamná kampaň bola skutočne masívna. Niekoľko dní pred finálnym odhalením auta marketingové oddelenie Nissanu vytrvalo bombardovalo novinárov a verejnosť kúskami zo skladačky menom Qashqai. Nissan si od auta sľubuje naozaj veľa. Nečudo, veď dizajnéri a konštruktéri prekopali auto, vybavili ho novými technológiami, znížili spotrebu, váhu, znížili emisie a zväčšili priestor. Qashqai zdedil dizajnové prvky od modelu X-trail predstaveného na autosalóne vo Frankfurte. Qashqai síce má cudzokrajné meno, no je podstatne európskejší než by sa mohlo zdať. Vyvíjaný bol takmer výhradne v Európe a stavať sa bude vo Veľkej Británii v závode v meste Sunderland.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Praktickejší, priestrannejší

Začneme odzadu. Qashqai v batožinovom priestore narástol o 20 litrov oproti minulej verzii na súčasných 420 litrov. Okrem väčšieho priestoru ponúkne aj dvojitú podlahu, obojstranný koberec (z jednej strany textil, z druhej guma) a viac miesta na nakladanie, keďže sa piate dvere otvárajú o 150 mm vyššie než u pôvodného Qashqaia. Keď sa posunieme na zadné sedadlá, zistíme, že dizajnéri zväčšili priestor pre nohy pasažierov a viac miesta by malo byť vďaka nárastu auta do šírky aj v oblasti ramien.  K pohodliu pasažierov a vodiča by mali prispieť tiež vylepšené sedadlá poskytujúce väčšiu oporu krížov a chrbtice, takže Qashqai je lepšie pripravený na dlhé cestovanie. Pracovisko vodiča je ergonomickejšie, príjemnejšie a riadi sa heslom: všetko po ruke. Zásuvka pred spolujazdcom by mala poňať aj manželkinu kabelku (no schválne!). Aj keď Qashqai rozmerovo narástol, tretieho radu sedadiel sa definitívne vzdáva.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Nové technológie, nové vychytávky

Spomedzi všetkých technologických noviniek zaujme najmä vychytávka s názvom Active Grille Shutter system, ktorá sa stará o uzatváranie prieduchov chladenia v prípade, že auto ide rýchlejšie než 30 km/h. Prieduchy sa otvoria, až keď si motor vyžiada chladenie. Aj vďaka tomuto kroku, no hlavne vďaka zlepšeniu aerodynamiky je súčiniteľ odporu iba 0,32. Prispel k tomu aj rovný a hladký kryt podvozku a nižšia výška o 1,5 cm.

Nissan Qashqai je na prednej náprave vybavený zavesením McPherson, vzadu je v prípade pohonu 4x2 jednoduchá náprava a v prípade pohonu 4x4 viacprvková. Pri SUV sme sa často stretali s problematickým nastavením pruženia. Buď bolo auto príliš "cestné" a v teréne skackalo ako zajac, alebo bolo príliš mäkké, vhodnejšie skôr do terénu. Vyladenie podvozku si tak zväčša vyžadovalo kompromis. Pri Qasqai-ovi druhej generácie kompromisné riešenie nečakajte. Aby sa posádka cítila ako v bavlnke je auto vybavené technológiou dvojpiestnych tlmičov, kde sa jedna časť stará o tlmenie väčších nárazov nižšej frekvencie (v teréne) a druhá časť pohlcuje menšie nerovnosti vyššej frekvencie, teda na ceste.

Nissan sa pri tvorbe druhej generácie snažil pozrieť na každú jednu súčasť automobilu a položil si otázku: Nejde to lepšie? A ide! Qashqai obsahuje nový posilňovač riadenia, ktorý Nissan uvádza naprieč celým modelovým radom. Jeho výnimočnosť by mala spočívať v menšom rajde, lepšej odozve od kolies a teda v prirodzenejšom a menej umelom šoférovaní pri zachovaní komfortu. Aby toho nebolo málo, Nissan vytvoril dva módy šoférovania, ktoré si vodič môže ľubovoľne prepínať a zažiť tak komfortnejšie, alebo naopak športovejšie riadenie.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Koniec Xenónom

LED-ky vládnu svetu a Nissan to veľmi dobre vie. Preto auto vybavil LED-kami pre denné svietenie a príplatkové xenóny nahradil stretávacími a diaľkovými LED svetlami (vo vyšších výbavách). Presvedčení zástancovia Xenónov zostanú ako obarení, avšak Nissan to myslí smrteľne vážne. LED svetlomety majú totiž belšie svetlo, navyše majú bližšie k prirodzenému dennému svetlu, čím pomáhajú vidieť lepšie a ostrejšie.    

Zdroj: Nissan

Asistenti, asistenti...

Nielen politici, ale aj vodiči majú právo na nejakého asistenta. Moderným autám však trčí nejaký asistent odvšadiaľ. Qashqai nie je výnimkou. Bezpečnostní asistenti sú zhrnutí pod názvom Nissan Safety Shield. Nissan Qashqai dokáže zabrániť prednému nárazu a robí to v troch krokoch. V prvom kroku, v prípade hroziacej kolízie (znižujúceho sa rozostupu) zvukom upozorní vodiča, keď to nepomôže pribrzdí, a keď sa vodič ani potom nechytí, začne brzdiť naplno. Dokázať by to mal v hocakej rýchlosti. Qashqai dáva pozor aj na vodiča, a keď si všimne únavu, vodiča upozorní. Asistent desať minút sleduje vodičov štýl jazdy, a keď zistí zmeny k horšiemu, reaguje. Qashqai asistenti tiež sledujú dopravné značky a informujú o nich vodiča. Kamery dokážu rozoznať značky bez ohľadu na krajinu, v ktorej sa nachádzate (v rámci Európy), a tiež dokážu správne informovať v prípade, ak sa značka vzťahuje na počasie (znížená rýchlosť za zhoršených poveternostných podmienok). Ďalší asistent sa stará o udržanie auta v jazdnom pruhu, iní dáva pozor na pohybujúce sa objekty pri parkovaní z "pohľadu vrtulníka." Dokáže tak upozorniť vodiča v prípade, že k autu pribehne zboku dieťa a podobne. Qashqai vie zároveň automaticky nastavovať svetlá tak, aby vodič videl v akýchkoľvek podmienkach (jazda v kopcoch). Súhrn asistentov Nissan Safety Shield uzatvára asistent mŕtveho uhla. Výpočet asistentov však ani zďaleka nekončí a asi by ani neskončil, tak spomeniem len tie naj. Vylepšený parkovací asistent, asistent rozjazdu do kopca, asistent brzdenia motorom a asistent "šasi," ktorý Qashqai prevzdal z Nissanu GT-R a ktorý zahŕňa viacero pomocníkov. Auto sa dokáže popasovať so stratou trakcie a automaticky pribrzďuje kolesá a to aj pri hroziacom šmyku a aj pri rýchlejšom prejazde zákrutou, čím prispieva k výrazne dynamickejšiemu a istejšiemu prejavu auta.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Motory a motorčeky...

Downsizing je výraz, ktorí úradníci milujú, vodiči namrzene tolerujú a automobilky vyslovene neznášajú (alebo naopak?). V nedávnej minulosti stála táto byrokratická hračka slov nemalé peniaze a povesť. Dnes sa situácia pomaly obracia k lepšiemu a roky vývoja začínajú prinášať ovocie. Downsizing neobišiel ani alianciu Renault-Nissan. Qashqai tak prichádza aj s malými prepĺňanými benzínovými motormi 1,2 DIG-T, a 1,6 DIG-T. V Renaulte ich poznáme pod iným označením, avšak nie sú úplne rovnaké. Boli mierne upravené pre potreby Nissanu a špeciálne Qashqaia. 1,2 DIG-T nahrádza základný atmosférický motor s objemom 1,6 litra, 1,6 DIG-T zas nahrádza benzínový dvojliter. 1,2 DIG-T má výkon 85 kW (115 k), krútiaci moment 190 Nm a kombinovanú spotrebu 5,6 litra a k dispozícii šesťstupňový manuál. 1,6 DIG-T dosahuje maximálny výkon 110 kW (150 k), krútiaci moment 240 Nm, s rovnakou kombinovanou spotrebou ako menší súrodenec.

V naftových motoroch sa udiala jedna zásadná zmena. Z ponuky zmizol dvojliter, ponuka sa tak zmenšila na dva motory vrcholom naftovej ponuky sa stal agregát s obsahom 1,6 litra. Slabší motor 1,5 dCi šiestej generácie je naladený na 81 kW (110 k). Krútiaci moment 260 Nm je o 20 Nm väčší než má 1,5 dCi v prvej generácii auta. Kombinovaná spotreba sa dostala na 3,8 litra. 1,6 dCi je jediný motor kombinovateľný aj s pohonom 4x4. Má výkon 96 kW (130 k). V prípade pohonu na predné kolesá má priemernú spotrebu 4,6 litra, zatiaľ čo 4x4 verzia si vypýta 4,9 litra v priemere. Tento motor bude zároveň k dispozícii aj s novou automatickou prevodovkou X-tronic.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Pripravili sme pre vás bohatú fotogalériu, kde si nový model môžete obzrieť naozaj zblízka. Ak chcete vidieť ako to vyzeralo na predstavení, pozrite si toto krátke video:

jh
ZDROJ: Nissan

Komentáre k článku


Stream naživo