2013-10-02 15:36:00
Peugeot 308 sa prezentuje
Peugeot 308 sa prezentuje novinárom a mieri do predaja.
Zdroj: Jozef Vydra

Peugeot 308 potvrdil, že Francúzi vedia vyrobiť naozaj dobré auto

Sochaux, Bratislava. Na medzinárodnú prezentáciu si Peugeot pre svoj nový model 308 (druhý s týmto označením) vybral miesta neďaleko rodiska auta.

V Sochaux, v jednom z najväčších automobilových závodov vo Francúzsku s výrobnou kapacitou viac ako 320 000 áut sa nový model 308 vyrába. Tam smerovalo prvých 80 kilometrov našej jazdy. Očakávania vyskúšať si auto za volantom po všetkých statických „obkukávačkách“ boli vysoké. Aký naozaj je? Zmenila sa podstata, alebo zasa len obal? Dizajn je totiž trocha inde, ako sme boli doteraz pri Peugeote tejto triedy zvyknutí. Našťastie aj zvyšok. Auto je neporovnateľne odlišné od predchodcu. Hlavný rozdiel hľadajte v podvozku postavenom na novej platforme EMP2.

Tichší, istejší. Nielen na diaľnici, ale aj (a hlavne) v horských serpentínach neďaleko mesta Colmar, kadiaľ sme sa presúvali po prezentácii. Zásluhu na jazdných vlastnostiach má jeho vyššia tuhosť a celkové vyladenie. Aj tým sa takmer podarilo odstrániť odskakovanie zadnej nápravy na nerovnom povrchu. Aj zníženie hmotnosti o 70 kg robí svoje. Predchodca síce jazdil slušne, no toto je naozaj iná káva. Novinka veľmi dobre filtruje nerovnosti, do karosérie sa takmer neprenášajú rázy od podvozka a s motorom 1,6 THP  s výkonom 114 kW (155 k) ukázala, že vie veľmi dobre zabrať aj v úzkych (miestami vlhkých až mokrých) vlásenkovitých zákrutách. Ešte k hmotnosti:  Citroën C4 má so spomenutým motorom hmotnosť 1420 kg, Peugeot 1160. Doslova rozdiel triedy. Lev poriadne zoštíhlel, ale prospelo mu to!

Je to ideál? Ešte nie

Ak to vyzeralo, že som nekriticky nadšený z novinky, nájdu sa aj miesta, kde to mohlo (a  malo) byť lepšie. Napríklad prevodovka a radenie rýchlostí - identifikujete veľmi rýchlo značku, hoci nastalo zlepšenie. Chýba už len kúštik do konkurenčnej precíznosti. Volant však má celkom peknú a takmer priamu odozvu. Peugeot si vzal príklad z konkurenčného Golfa a urobil naozaj auto, ktoré si užijete a za volantom vás to bude baviť. Ale, predsa nie je všetko dokonalé. Je to asi smer určený generáciou „odkojenou“ na smartfónoch, ale sústrediť ovládanie všetkých zariadení cez dotykovú obrazovku nepovažujem za správny smer. Odpútava to pozornosť od diania na ceste, dostať sa k nastaveniu klimatizácie/vetrania cez menu nie je to čo by sme radi videli vzhľadom na bezpečnosť. Takisto nechápem, načo je v aute pripojenie na internet, presnejšie na sociálne siete. Odpútava to ešte viac a treba si to nechať na doma. Už aj tak je tých informácií, čo nemajú súvis s jazdou požehnane. Že je to trend? No a čo? Niektoré veci majú zostať ako doteraz. Iné sa môžu a majú vyvíjať. Napríklad palubný systém má množstvo aplikácií: na vyhľadávanie voľného parkovania, reštaurácií a získavanie informácií o aktuálnom dianí na ceste. To je celkom v súlade s dnešným trendom, využitie niektorých sa zdá sporné.

Zdroj: Jozef Vydra

Základná výbava však má aj jednoduchú verziu bez displeja. Zdá sa, že je nielen pre tých, ktorí nebažia po multimediálnych doplnkoch. Základný stupeň výbavy má mechanickú ručnú brzdu a samostatné manuálne ovládanie vetrania a klimatizácie. klimatizáciou. Celkom najjednoduchší model nemá výstavné materiály, aj odhlučnenie je troch slabšie. Stále je to výborné a bude dobrou voľbou.

Na čo Francúzi zabudli

Popri sústredení na jazdné vlastnosti a vzhľad interiéru, kde hlavne palubná doska je pomerne jednoduchá, sa nenašlo dosť miest na odkladacie priestory. Vlastne sú, ale skúste strčiť jedenapollitrovú fľašu do dverí. Nemožné. Ak teda použijete menšiu, bude vám „cestovať“ v pomerne veľkej, len tvarovo nepraktickej kapse dverí, čo radosť z jazdy nezlepší. Musíte sa uskromniť s malou fľašou v držiaku pred lakťovou opierkou. Ten by si zaslúži tiež trocha viac pozornosti dizajnérov. Pre cestujúcich vzadu je miesta menej ako u predchodcu. Priestor obetovali v Peugeote kufru, ktorý má 470 litrov teoreticky (ak by ste prevážali vodu) a 420 prakticky podľa metodiky VDA. Pre vysvetlenie netreba ísť ďaleko. Je to aj preto, že tento model si kupujú (hlavne vo Francúzsku, ale aj inde v Európe) v prvom rade mladšie rodiny s jedným dieťaťom, kde až tak na priestore na sedenie nezáleží, ale na veľkosti kufra áno.

Zdroj: Jozef Vydra

A ešte pár postrehov

Vysoko umiestnená radiaca páka dobre padne do ruky, pre vodičov s dlhšími rukami znamená radenie do dvojky a štvorky kontakt lakťa s operadlom sedadla. Nedelené predné  okná umožňujú výborný výhľad hlavne v serpentínach, ktorých sme si užili až-až. Aj posed, tak trocha „motokárovský“ s nižšou polohou volantu a vyššie umiestnenými „budíkmi“ prispieva k výhľadu spoza volantu. Vyšším však môže prekážať až príliš nízka poloha  volantu. Na zadných sedadlách to síce trocha počuť, na predné sa neprenesie – hovoríme o zvuku výfuku „vytočeného“ motora. Aj podvozok je výborne odhlučnený a aerodynamika sa tiež podpísala pod nízky hluk karosérie aj pri vysokých rýchlostiach.

Budúcnosť sú prepĺňané trojvalce aj automat

Multimediálna výbava zasa o kúsok predbehla niektoré vozidlá v triede od konkurencie.  Peugeot sleduje mŕtvy uhol z vonkajšieho spätného zrkadla ale aj zo zadného nárazníka, , upozorňuje na auto vpredu, zisťuje prekážky a keď horzí kolízia, preventívne núdzovo brzdí. Dokonca do určitej rýchlosti (cca 30 km/h) dokáže zastaviť a predísť nárazu.

Na úvod predaja budú aj na slovenskom trhu v ponuke známe motory 1,6 HDi a benzínové prepĺňané štvorvalce 1,6 THP. Výkony a parametre sú v tabuľke. Onedlho príde aj trojvalec 1,2 VTi, ktorý si Peugeot dovolil použiť vďaka pohotovostnej hmotnosti 1075 kg. Neskôr pribudnú generačne celkom nové vznetové motory 1,6 a 2,0 BlueHdi. Budú mať nový časticový filter s prídavnou nádržou na aditívum, vďaka ktorému nový časticový filter FAP zachytí 99,9 percent pevných častíc a až 90 % oxidov dusíka (NOx). No a na budúci rok to bude nová automatická prevodovka a motory 1,2 THP s výkonom 81 a 96 kW s emisnou normou Euro6.

Model 1,6 HDi "92" 1,6 eHDi "115" 1,2 Vti "82" 1,6 THP "125" 1,6 THP "155"
           
palivo nafta nafta benzín benzín benzín
prevodovka/stupne manual/5 manual/6 manual/5 manual/6 manual/6
výkon (kW(k)) 68(92) 85(115) 60(82) 92 (125) 115(155)
krútiaci moment (Nm) 230 270 118 200 240
priemerná spotreba (l/100km) 3,8 3,8 5 5,8 5,8
zrýchlenie 0-100 km/h 12,2 10,9 15,2 9,7 8,4
pohotovostná hmotnosť (kg) 1090 1160 1075 1165 1165
Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo