2013-08-30 12:25:54
Ford S-MAX Concept
Ford S-MAX Concept naznačuje novú generáciu sériového vozidla.
Zdroj: Ford motors

Nový Ford S-MAX Concept ukazuje, aká bude nasledujúca generácia minivanu

Ford S-MAX je na trhu už pekných sedem rokov, je teda jasné, že potreboval obnovu.

Predstavenie štúdie veľkého SAV (Sport Activity Vehicle), ako ho priamo nazýva Ford, sa odohrá na autosalóne vo Frankfurte.  Technológie pokročili a preto značka s modrým oválom integrovala mnohé z nich do novinky. Bolo by vhodné, keby sa príťažlivý vzhľad konceptu čo najviac pretavil do sériovej verzie, lebo sa naozaj podaril.

Používa typický dizajnérsky jazyk Forda a línie aj proporcie skutočne naznačujú, že sa oproti prvej generácii posunul k lepšiemu aj ten. Kombinácia známeho tvaru mriežky chladiča s dvoma veľkými päťuholníkovými otvormi na stranách spolu s mohutnou kapotou je doslova magnetom na pohľady záujemcov. Navyše čisté dizajunové línie nerušia ukryté kľučky dverí.

Väčší priestor v interiéri

Na prvý pohľad je dominantné  panaromatické čelné sklo a všeobecne veľké presklené plochy karosérie. Vo vnútri bude zasa dosť miesta pre štyroch cestujúcich a kopec batožiny, alebo až sedem sedadiel na prepravu rodiny. Výhodou hlavne druhého radu sedadiel  má byť vysoká flexibilita, pretože stredné sedadlo v druhom rade bude vyberateľné. Vďaka tomu automobil poskytuje dostatok miesta pri obsadení šiestimi cestujúcimi a tiež komfortnejšie nastupovanie na zadný rad sedadiel. Sedadlá v ňom majú byť tenšie a ľahšie a budú sa dať sklopiť do podlahy jedným pohybom. Skrátený stredový tunel zasa poskytuje viac priestoru medzi vodičom a spolujazdcom.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Monitoring zdravotného stavu

Koncept S-MAX má tiež systém Ford SYNC, ktorý umožní okrem vytvoriť Wi-Fi prístupový bod na internet pre posádku. Zadné sedadlá majú dokovaciu stanicu pre tablet. Interiér má čisté línie s menším počtom tlačidiel a spínačov. Centrálna dotyková obrazovka „dual-view“, zobrazí napríklad vodičovi navigáciu a pre solujazdca bude na nej bežať film. Ovládanie funkcií vozidla dopĺňa veľký otočný ovládač.

Zdroj: Ford motors
Zdroj: Ford motors

Aby mal vodič prehľad o svojom zdravotnom stave, do jeho sedadla sú zakomponované snímače EKG. Systém tak môže sledovať činnosť srdca a ak vyhodnotí neštandardnú situáciu, je schopný zavolať záchrannú službu, alebo, ako uvádza Ford v tlačových informáciách aj „prevziať kontrolu nad vozidlom“. Teda minimálne ich využiť na včasnú aktiváciu bezpečnostných systémov. Cez systém konektivity SYNC  sa vie pripojiť na glukomer a napríklad varovať rodičov, že ich dieťa na zadnom sedadle má diabetický záchvat. Utópia? Asi hej – zatiaľ.

S-MAX Concept okrem toho sám parkuje, v núdzi sám brzdí, komunikuje s podobne talentovanými okolitými vozidlami, lebo má systém pre komunikáciu vozidiel medzi sebou. Automobil tak dostane varovanie o prekážke, ktorú sám nevidí, o núdzovom brzdení, prípadne  o nehode oveľa skôr, ako na to dokáže zaregistrovať vodič.

Ešte si počkáme, kým príde

Nový S-Max má zdieľať podlahovú platformu spolu s novou generáciou modelu Mondeo. Aj preto prvé kusé a nepotvrdené informácie hovoria, že by sa mal na trhu objaviť začiatkom roka 2015, krátko po odloženom nástupe Mondea. Pod kapotou Fordu S-MAX Concept je nový motor 1,5 EcoBoost, ktorý by mal nahradiť doterajší s objemom 1,6. Práve tento motor by sa mal vyznačovať väčšou hospodárnosťou a takisto by mal vrčať aj pod kapotou nového Mondea.

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku


Stream naživo