2013-07-30 14:00:00
BMW i3 je prvé
BMW i3 je prvé celkom elektrické auto nemeckého výrobcu - ale môže mať aj palubný generátor v podobe benzínového dvojvalca.
Zdroj: BMW Group

BMW oficiálne odhalilo novú elektrickú BMW i3 na troch miestach na svete

BMW v utorok 29. júla neskoro popoludní nášho času kompletne ukázalo elektrickú budúcnosť mobility.

Predstavenie prebehlo na troch miestach súčasne - v New Yorku, Londýne a v Pekingu. Má to svoju logiku, pretože na trhoch v Európe sa začne predaj revolučnej novinky od novembra, USA a Čína pribudnú od polovice roka 2014.

BMW i3 je prvým predstaviteľom novej divízie, presnejšie subznačky BMW i, ktorá pred dvoma rokmi takmer na deň presne predstavila dva koncepty: BMW i3 ako plne elektrický automobil a BMW i8 ako hybrid. Teraz je tu produkčná verzia prvého modelu, o rok má nasledovať aj dá druhá.

BMW Group sa vo všeobecnosti prezentuje ako značka, ktorá si potrpí na udržateľný vývoj svojho biznisu: po stránke ekologickej, ekonomickej aj sociálnej. No a pri svojej novej subznačke BMW i, ako aj pri jej prvých dvoch modeloch, to platí ešte výraznejšie.

Triezvejšia realita v sériovej podobe

Na rozdiel od konceptu tu pár zmien je, hlavne mierne triezvejšie tvary. BMW ale treba pochváliť treba, že zachovalo po celý čas základnú myšlienku modelu, ktorý však pôsobí celkom nekonvenčne. Zostal pohon, ktorý je úplne elektrický. BMW i3 poháňa elektromotor s výkonom 125 kW (170 k) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm, ktorý je k dispozícii okamžite od rozjazdu. Jeho hmotnosť je iba 50 kg a ani výkonom a reakčnými schopnosťami nemá vo svete elektrickej mobility konkurenciu.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Špeciálna konštrukcia hybridného synchrónneho elektromotora, vyvinutého exkluzívne pre BMW i3, umožní udržiavanie lineárneho priebehu výkonu aj vo vyšších pásmach otáčok. Napájajú ho 22 kWh batérie. Maximálna rýchlosť je pre úsporu energie obmedzená na 150 km/h, no zrýchlenie má toto štvormiestne vozidlo z pokoja na 100 km/h skutočne ako športové vozidlo: dokáže to za 7,2 sekundy. Dobré dynamické  vlastnosti auta profitujú z nízkej hmotnosti. BMW použilo na stavbu vozidla ľahké  materiálov. Napríklad škrupina, v ktorej sa nachádzajú pasažieri, je vyrobená z karbónu, podvozok je hliníkový. Výsledkom je hmotnosť necelých 1 200 kilogramov.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Elektrická „i trojka“ dokáže prejsť na jedno nabitie 130 až 160 kilometrov. BMW tvrdí, že tento akčný rádius by mal stačiť väčšine užívateľov vozidla, lebo podľa prieskumov BMW prejde jeden vodič v priemere denne 64 kilometrov. O približne 20 kilometrov sa predĺži pri využití jazdného režimu ECO PRO a ešte raz o tú istú vzdialenosť v móde ECO PRO+.

A predsa aj benzín

Ak patríte k menšine, ktorej ani to nestačí, je tu alternatíva. BMW i3 bude na želanie k dispozícii aj so spaľovacím motorom, predlžujúcim dojazd, ktorý sa stará o udržiavanie stabilnej miery dobitia batérie za jazdy a aktivuje sa hneď, ako miera jej nabitia poklesne pod istú stanovenú hodnotu. Tejto úlohy sa zhostí benzínový dvojvalec s objemom 650 cm³ a výkonom 25 kW/34 k. Je uložený hneď vedľa elektrického motora pri zadnej náprave. So samotnou nápravou však nie je spriahnutý, slúži výlučne na generovanie elektrickej energie pre batériu. Objem batožinového priestoru sa tým nijako nenaruší, vďaka kompaktnej konštrukcii motora a uloženiu 9-litrovej nádrže na benzín v prednej časti vozidla. Príplatkový spaľovací dobíjací motor dokáže predĺžiť dojazd pri každodennom jazdnom štýle až na približne 300 kilometrov. Dobitie batérie na 80% kapacity z modernej vysokovýkonnej nabíjacej stanice s výkonom 50 kW trvá menej než 30 minút, plné dobitie z bežnej domácej elektrickej siete zaberie približne 8 hodín.

Wieviel kostet dieses Spass?

Alebo ako sa u nás pod Poľanou hovorí, koľkože takáto „sranda“ bude stáť? Nuž zatiaľ sú ceny známe v Nemecku: BMW i3 stojí 34 950 eur. Príplatok za "maličkýprídavný" spaľovací motorček však maličký nie je – bude stáť 4 500 eur.

Jozef Vydra
ZDROJ: BMW Group

Komentáre k článku


Stream naživo