2013-06-28 05:50:00
Nová Mazda 3 s
Nová Mazda 3 s predstavila súbežne na piatich miestach na svete.
Zdroj: Mazda

Mazda predstavila nový model Mazda3 na piatich miestach naraz

Presne po desiatich rokoch od uvedenia prvej generácie sa tak stalo v Londýne, Petrohrade, Istanbule, New Yorku a v Melbourne.

Značka pripisuje novinke z nižšej strednej triedy naozaj veľký význam a predstavila ju vybraným novinárom naraz už teraz, hoci oficiálnu premiéru bude mať na jeseň. Kompaktný hatchback a sedan je najpredávanejším modelovým radom Mazdy, v dvoch generáciách sa zatiaľ vyrobilo 3,5 milióna kusov.

S novou Mazdou3 opäť prichádza dizajnový smer Kodo a technika Skyactiv. Podľa týchto princípov vzniklo už SUV CX-5 a model strednej triedy Mazda6. „Trojka“ však nie je len nejakou zmenšeninou týchto áut. Konštruktéri jej pridali niekoľko výrazných noviniek. Dizajn zodpovedá aktuálnym tvarom nových modelov Mazda. Kompakt bude preto povedomý hlavne majiteľom vozidiel Mazda6, či CX-5, lebo štýl Kodo - „Duša pohybu“ je ďalším vývojovým stupňom dizajnu v Mazde, kde ho upravili pre športový kompaktný hatchback.

Neveľká, ale dôležitá zmena rozmerov

 Nová Mazda3 je rovnako dlhá, ako doteraz. Od predchádzajúcej generácie je však nižšia o 20 mm, širšia o 40 mm a rázvor 2700 mm je dlhší o 60mm. Skrátené previsy a predĺžený rázvor náprav priniesli atraktívnejší celkový vzhľad exteriéru vozidla. Celkové rozmery novinky sú 4460×1795×1450 mm, batožinový priestor narástol o 10 litrov a má základný objem 350 l. Celkový objem je 1 250 litrov. Zvýšený podiel vysokopevnostnej ocele v konštrukcii karosérii a ostatných konštrukčných prvkoch zabezpečil podľa Mazdy údajne až o 30 % vyššiu pevnosť karosérie.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Na výber zo štyroch motorov

Novú Mazdu3 budú poháňať dva benzínové motory, pričom objemnejší má dva výkonové varianty a jeden naftový motor. Základom je štvorvalec 1,5 Skyactiv-G s výkonom 74 kW(100 k) a krútiacim momentom 160 Nm. Dvojlitrový Skyactiv-G má výkon 88 kW(120 k), alebo 121 kW(165 k) vo verzii Skyactiv-G High Power, ktorý je vybavený rekuperačným systémom i-ELOOP. Naftu zastupuje turbodiesel 2,2 Skyactiv-D, ktorý disponuje výkonom 110 kW(150 k). Základnou prevodovkou je 6-stupňová manuálna. Slabší benzínový dvojliter a diesel môžu mať za príplatok aj 6-stupňovú automatickú. Sériovo sa bude montovať štart-stop systém.

Mazda na rozdiel od konkurencie neurobila krok späť a použila aj pri novej trojke viacprvkovú zadnú nápravu v kombinácii so zavesením typu MacPherson vpredu. Automobilka prisľúbila nielen lepšie jazdné vlastnosti, ale najmä vyšší komfort pruženia a lepšie odhlučnenie.

Zdroj: Mazda
Zdroj: Mazda

Novinkou je v tejto triede zjednodušený head-up displej nazvaný Active Driving Display. Premieta najdôležitejšie prevádzkové informácie nie na čelné sklo, ale na priehľadný štítok do zorného poľa vodiča, ktorý si nájde miesto na novo navrhnutých sedadlách. Nový multimediálny systém so 7-palcovým dotykovým displejom a vylepšeným ovládaním umožní pripojenie na internet, písanie e-mailov, posielanie SMS, podporuje Bluetooth a ponúka aj navigačné služby.

Novinka plná elektroniky

Mazda3 má množstvo anjelov strážnych v podobe elektronických systémov. Napríklad prednú časť auta má strážiť pred rozbitím varovný systém Forward Obstacle Warning, ku ktorému sa pridá funkcia núdzového brzdenia Smart Brake Support. Aktívny tempomat MRCC má strážiť bezpečný odstup a udržiavať rýchlosť jazdy až do tempa 200 km/h. Už len výpočet najmodernejších systémov aktívnej bezpečnosti dá zabrať predstavivosti: Detektor bezpečnej vzdialenosti, Systém preventívneho brzdenia, Adaptívny tempomat, Systém upozornenia na neúmyselné opustenie jazdného pruhu, Systém monitorovania mŕtvych uhlov, Ukazovateľ bezpečnej vzdialenosti, Adaptívne svetlomety - a to sme ešte pri výpočte neskončili.

Autosalónovú premiéru si odkrúti japonská novinka na jeseň vo Frankfurte. Na slovenský trh má prísť v októbri tohto roku. Päťdverový hatchback má ešte v tomto roku doplniť aj verzia sedan.

Jozef Vydra
ZDROJ: Mazda

Komentáre k článku


Stream naživo