2013-05-31 12:00:00
VW Golf GTI
VW Golf GTI sa bude snažiť po 37 rokoch prekonať legendu prvej generácie Golfu GTI.
Zdroj: VW

Volkswagen Golf sa vrátil po rokoch opäť k modelu GTI

Ako to urobiť, aby bol rýchly hatchback zábavný v serpentínach a mal zároveň vlastnosti skoro komfortnej limuzíny?

Už viac ako 37 rokov sa Volkswagen snaží prekonať métu, ktorú nastavil s prvým Golfom GTI. Ako to bude v siedmej generácii?  Snaha je dobehnúť a prekonať  to najlepšie z esencie schovanej za trojicou písmen GTI. Najprv prišiel koncept minulý rok do Paríža, v tomto roku sa do Ženevy vybral už sériový model.

Skoro na chlp rovnako tvarovaný nárazník, dvojica okrúhlych výfukov, strešný spojler, grafika svetiel sú si podobné na nerozoznanie. Viditeľne iné boli 17 ” kolesá namiesto osemnástok v štúdii. No tie majú byť za príplatok tiež...

Interiér je celkom špecifický, vlastne pre GTI typický so športovými sedadlami a volantom, kovovými pedálmi a čierno-bielo-červeným károvaným poťahom sedadiel. Je celkom logické, že k tomu sú k dispozícii tri farby karosérie: čierna, biela a červená. Pod kapotou drieme prepĺňaný štvorvalec 2.0 TFSI s výkonom 162 kW (220 k) a krútiacim momentom 350 Nm. Nestačí? Vybrať si ešte môžete za príplatok variant Performance, vyladený na 169 kW (230 k). V jednom aj druhom prípade je na výber šesťstupňová manuálna, alebo robotizovaná dvojspojková prevodovka DSG s prenosom sily len na predné kolesá – pohon 4x4 nie je.

Zdroj: VW
Zdroj: VW

Preteky za výkonom

Novému GTI trvá zrýchliť z 0-100 km/h iba 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť je 246 km/h. Silnejší motor vie ubrať desatinku pri zrýchlení a maximálku zaokrúhliť na 250 km/h. Pritom priemer spotreby sa má hýbať na hodnote šesť litrov s manuálom, kým pre DSG to má byť 6,4 a 6,5 l/100 km. To všetko pri hmotnosti športovej verzie 1 351 kilogramov. Oproti sériovému modelu má Golf GTI tvrdšie pruženie a výkonnejšie brzdy. Základom sú chladené kotúče vpredu s priemerom 314 mm a 300 mm vzadu. Verzia Performance má chladené brzdy na oboch nápravách. Priemery sú 342 a 310 mm. Vzadu je samozrejme viacprvková náprava a GTI má aj o 15 mm nižší podvozok.

GTI, alebo Performance

Rozdiel sedem kilowattov pri početnom stáde koní pod kapotou ťažko zistíte. No iný je priebeh krútiaceho momentu, maximálka a zrýchlenie. Základný rozdiel je však v tom, že Golf GTI Performace má štandardne elektronickú uzávierku predného diferenciálu, čo má výrazne uľahčiť prejazdy zákrutami. Inžinieri sa netradične „pohrali“ s elektronikou, kde sa na rozdiel šiestej generácie dá ESP prepnúť do športového režimu. Vtedy auto dovolí aj mierne šmyky a zareaguje až vtedy, keď vyhodnotí stratu kontroly nad vozidlom. Úplne vypnúť sa však nedá.

Zdroj: VW
Zdroj: VW

No a aby športový model vedel splniť aj druhú požiadavku uvedenú v úvode, upravili aj systém jazdných režimov. Poznáte ho z rôznych na platforme MQB. Toto je ten správny doplnok, ktorý robí z GTI-čka univerzálne auto, pretože rozdiel medzi módom šport a komfort je výrazný.  Prispieva tomu aj zvuková kulisa, kde je v komfortnom režime zrejmá snaha maximálne utlmiť prejav motora. Pri športovom režime je to celkom o inom. Žiadny nervydrásajúci rev sa nekoná, ale počuť ho na ceste, aj v kabíne. No a ako rozoznať GTI od základu? Na prvý pohľad sú to typické dekoračné elementy GTI, hlavne červená linka v spodnej časti masky chladiča, ktorá prechádza až do svetlometov. Zadné LED svetlá sú mierne stmavené a za zmienku ešte stoja prahové obklady, spoiler nad zadným okonom  a náznak difúzora v spodnej časti zadného nárazníka s dvojicou kruhových koncoviek výfuku. Samozrejme nemožno zabudnúť na netradičné 17 palcové zliatinové disky kolies.

Jozef Vydra
ZDROJ: VW

Komentáre k článku


Stream naživo