11.12.2012

Škoda Octavia III oficiálne predstavená

Očakávané sa stalo skutočnosťou - dnes popoludní sa v múzeu Škoda Auto v Mladej Boleslavi ukázala novinárom pri statickej prezentácii tretia generácia najpredávanejšieho modelu značky Škoda.

Škoda Mladá Boleslav tvrdí, že Octavia bude desiatym najpredávanejším autom sveta. Okrem nej však predstaví do roku 2015 šesť noviniek. Od roku 1996 sa vyrobilo už 3,7 milióna Octavií všetkých variantov oboch karosárskych verzií. To nie je pre dve generácie zlá vizitka, no ambície automobilky sú podstatne vyššie. Desiate celosvetovo najpredávanejšie vozidlo je obdivuhodné predsavzatie, keď podľa blogu Best Selling Cars bola v roku 2011 Octavia v rebríčku najpredávanejších áut 34. Ak sa chce dostať na desiatu priečku, potrebovala by v predaji dosiahnuť skoro dvojnásobok. Ale pozrime sa radšej novej Octavii na zúbok.

Široký rozsah výkonov

Tých vecí, ktoré sme ešte nevideli je málo – najmä interiér. Údajov, ktoré automobilka stále nezverejnila je viac. Oficiálne už poznáme koeficient aerodynamického odporu Cₓ 0,29. To spolu s redukčnou diétou a približne o 100 kilogramov nižšou hmotnosťou bude mať pozitívny vplyv na dynamiku jazdy a na spotrebu. Iba neoficiálnou je správa, že viacprvkovú zadnú nápravu dostanú modely s pohonom 4x4 (podľa britského Autocaru bude vraj v predaji spolu s modelom Scout až v roku 2014), hoci sa objavili informácie, že by ju mohli mať aj autá s výkonom nad 110 kW. Všetky ostatné sa musia uspokojiť s torznou zadnou priečkou. O pohon sa postarajú štyri benzínové motory TSI (1.2, 1.4 a 1.8 l) a štyri naftové motory TDI (1.6 a 2.0 l), neskôr má pribudnúť aj verzia na CNG. Prevodovky budú manuálne, alebo dvojspojkové DSG. Najslabším motorom bude 1.2 TSI s výkonom 63 kW (85 k), do príchodu verzie RS predstavuje špičku 1.8 TSI so 132 kW (180 k). Výkon najostrejšej verzie RS na prezentácii nepotvrdili, zatiaľ je to iba odkaz, že to  bude vôbec najrýchlejší model značky... S výnimkou základných motorov budú všetky verzie k dispozícii aj s paketom Green tec, ktorý obsahuje systém štart - stop.

Väčšia, ľahšia, vybavenejšia

Premiére významného automobilu predchádzala kampaň, ktorú sme sledovali aj my. Pri nej sa postupne odhalilo niekoľko detailných fotiek. Teraz poznáme novinku konečne (oficiálne) aj zvnútra. Na dĺžku meria novinka 4 659 mm (+ 90 mm), je široká 1 814 mm (+ 45 mm) a rázvor zväčšený o 108 mm na aktuálnych 2 686 mm vytvoril vzadu na svoju triedu miesto ako pre kráľa. Hoci vozidlo na platforme MQB spadá do rovnakej kategórie ako nedávno predstavený Golf, či Audi A3, vonkajšie, ale aj vnútorné rozmery atakujú strednú triedu. Cestujúci vpredu majú navyše 39 mm na šírku v oblasti ramien a 8 mm nad hlavou, vzadu je to plus 73 mm na kolená a 26 mm na šírku. Doterajší primát vo veľkosti batožinového priestoru nová generácia prekonáva. Má v základe 590 dm3, po sklopení zadných sedadiel dokonca až 1890. Je to teda naozaj „kus auta navyše“, ako sa zdôrazňovalo na premiére.

Bezpečnosť až na prvom mieste

Octavia sa hrdí bohatou bezpečnostnou výbavou. Za príplatok ju bude možné vybaviť asi všetkými technickými vychytávkami, ktorými koncern disponuje. Môže mať až 9 airbagov (prvý raz je v Octavii aj kolenný airbag vodiča dokonca v štandardnej výbave), Lane Assistant uvádzaný doslova ako technika ktorá „udržiava vozidlo v jazdnom pruhu“ (pravdepodobne to znamená aktívne zasahovanie do riadenia vozidla), systém núdzového brzdenia Front Assistant, snímač únavy Driver Activity Assistant, systém predprípravy cestujúcich na náraz v prípade hroziacej nehody Crew Protect Assistant, ale tiež napríklad aktívna kapota, ktorá má slúžiť na maximálnu ochranu chodcov v prípade zrážky.

Luxus? Áno. (za príplatok)

Ak by toho bolo na vás stále ešte málo, k dispozícii je tiež adaptívny radarový tempomat, aktívne svetlá s „asistentom“ na prepínanie diaľkových svetiel, automatické parkovanie, systém na rozpoznávanie dopravných značiek, alebo celkom zaujímavý výber režimu jazdy Driving Mode Selection – ten prispôsobí nastaviteľné prvky riadenia aktuálne pre zvolený mód. A nezabudnime na prvky luxusnejšej výbavy, kam sa má zaradiť dotykový displej s ovládaním navigácie a rádia pohybom prstov podobne ako pri mobilných telefónoch (funkcia zoom a podobne), bezkľúčový prístup a štartovanie s označením Kessy a presklená strecha.

Všetko? Nie.

Hoci sa na špionážnych fotkách objavila aj Octavia Combi, ktorá podľa nich je tiež celkom hotová, na prezentácii chýbala. Automobilka si ju asi chystá ako bonbónik na autosalón do Ženevy. Najmä vzhľadom na to, že predstavený liftback sa chystá do predaja už vo februári budúceho roka. Navyše Škoda nezverejnila takmer žiadne technické údaje o pohonných jednotkách a ďalšie technické údaje. Nepoznáme ani ceny – tie sa dozvieme zrejme tesne pred uvedením do predaja.

Tak, všetko – zatiaľ. A teraz sa už môže rozprúdiť živá diskusia...

Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku