2022-05-31 19:50:00
Kawasaki H2R
Ilustračné foto

Extrémne hlučné motorky pohodlne prechádzajú cez STK, aj keď ich výfuky nie sú v poriadku

Kontrolami STK neprešlo len 8 % motoriek. Nie všetky problémy sa reálne kontrolujú.

Pravidelné technické kontroly „veľkých motoriek“, ktoré jazdia po slovenských cestách, odhalili počas vlaňajšku najviac problémov s ich brzdami. Tie tvorili vyše polovicu zo všetkých zistených vážnych a nebezpečných chýb. Potom nasledovali nedostatky so svetlami a osvetlením, ktorých bola z odhalených chýb  viac ako štvrtina. Kontroly motocyklov na STK počas celého roku 2021 dopadli vo všeobecnosti lepšie, ako to bolo u áut. „STK-čkami“ neprešlo len 8 percent motoriek, zatiaľ čo v prípade áut to bolo 13 percent.  U motocyklov sa však v praxi nepreverujú dostatočne všetky parametre, napríklad ich nadmerná hlučnosť či nedovolené úpravy. Vyplýva to zo zistení spoločnosti TESTEK, ktorá vykonáva odborný dozor a overovanie STK v rámci Slovenska.   

S oteplením prišlo obdobie, kedy sa na cestách objavuje čoraz viac motocyklov.  Motorkári sa chystajú na sezónu, čo prakticky znamená, že mnohí vytiahnu zaprášené motorky z garáží a skladov, pričom niektorí budú musieť navštíviť aj STK, aby absolvovali pravidelnú technickú kontrolu. Štatistiky ukázali, že počas roku 2021 v kategórií L3e, teda “veľkých motoriek“, ich neprešlo pravidelnou technickou kontrolou spolu približne 8 percent. 

Zdroj: Testek

Pravidelné technické kontroly motoriek počas vlaňajšku odhalili najviac problémov v prípade brzdového zariadenia, ktoré tvorili až 51 percent zo všetkých zistených vážnych a nebezpečných chýb, potom to boli vady pri osvetlení a elektrickom zariadení (viac ako 26 %).    

Pozor na nepovolené úpravy motoriek  

Technici technickej kontroly sa na STK stretávajú s viacerými nepovolenými úpravami. Aby motocykle boli hodnotené ako spôsobilé na cestnú premávku, ich majitelia by si mali dávať pozor na mnohé detaily.  „Ide o nedovolené úpravy motocyklov, ako sú výmena riadidiel, výmeny hlavných svetlometov a smerových svietidiel za neschválené, rôzne tuningové  úpravy, prestavby motocyklov na obľúbené cafe racer, demontáže častí kapotáže či použitie neschválených komponentov na motorkách, ktoré sa predávajú  v obchodoch. Taktiež sú to opravy po nehodách, narovnané vidlice, ohnuté páčky na ovládanie brzdy alebo spojky,“ hovorí Miroslav Šešera z TESTEKu.

Zdroj: testek

Hlučnosť motocyklov je najvypuklejší problém

Problém, ktorý vníma v prípade motoriek naviac aj bežná verejnosť, je v mnohých prípadoch ich nadmerný hluk, často až ohlušujúci rachot. Nezriedka sa stáva, že majitelia motoriek si vymenia pôvodný homologizovaný výfukový systém alebo demontujú jeho časti a tak s ním jazdia. Pred absolvovaním pravidelnej STK to ale môžu dať do pôvodného stavu a vyhnú sa tak odhaleniu. „Postup pri technickej kontrole, ktorý vychádza zo smernice EÚ, umožňuje, aby technik na STK najprv vyhodnotil hlučnosť motocykla subjektívne sluchom, a až keď sa mu zdá príliš vysoká, použil schválené meradlo – zvukomer. Žiaľ, aj to je dôvodom, prečo sa v praxi hlučnosť na STK meria zvukomerom pomerne zriedkavo,“ približuje  Miroslav Šešera.

Na podobné výmeny výfukov pred STK sú však pracoviská technickej kontroly krátke. Extrémnu hlučnosť by bolo potrebné merať tam, kde sa vyskytuje – teda priamo v premávke. Zaujímavé riešenie pritom už dlhodobo testujú a zavádzajú mestá i štáty na západe. Meranie hlučnosti vykonávajú cez merače umiestnené priamo na uliciach a ďalej riešia nepovolenú hlučnosť vozidiel buď prostredníctvom objektívnej zodpovednosti, alebo priamo na mieste s pomocou polície.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Testek

Komentáre k článku


Stream naživo