23.05.2020

Dacia sa vypracovala: za 15 rokov od jedného modelu k úspechu

Dacia, ktorá bola založená v Rumunsku v roku 1966, bola odjakživa prepojená so značkou Renault.

Jej prvým modelom dostupným na domácom trhu, bol Renault 8, premenovaný a označovaný ako Dacia 1100. Model bol zostavený z častí vyrobených vo Francúzsku. Neskôr prišiel model Dacia 1310, čo bol vlastne Renault 12.

V roku 1999 Získala Skupina Renault rumunského výrobcu s jasnou víziou: rozvinúť odborné znalosti a geografickú situáciu spoločnosti Dacia a uviesť na trhy východnej Európy najlacnejší sedan! V čase, keď sa táto lokalita nachádzala vo víre rekonštrukcie a zmien. Veľmi ambiciózny cieľ priniesť revolučný, cenovo dostupný model, ktorý sa Skupina Renault rozhodla dosiahnuť zmenou štandardných pravidiel.

Prvýkrát v automobilovom priemysle sa navrhovalo auto s prihliadnutím na náklady použitím metódy „design to cost“. Táto vtedy inovatívna metóda obrátila logiku doterajšieho procesu dizajnu „na hlavu“: nevyhnutná bola optimalizácia nákladov v každej fáze dizajnu vozidla bez zníženia spoľahlivosti a bezpečnosti.

Konečná predajná cena sa premietla do všetkých technických obmedzení. V rámci toho bolo prínosom použitie osvedčených amortizovaných častí a technológií Skupiny Renault. Od dizajnu cez koncept až po výrobu, pracovali projektové tímy Dacia ako startup: od nuly a s obmedzeným rozpočtom!

Model Logan predstavený v roku 2004 dodržal všetky svoje sľuby: rekordná veľkosť k pomeru priestoru a základné vybavenie za bezkonkurenčnú predajnú cenu. Na automobilovom trhu nastala revolúcia! Nové auto s cenou porovnateľnou s jazdenýmmi zažil Logan úspešný štart: od roku 2005 sa začal v celej Európe! Dacia sa stala referenciou pre spotrebné automobily. Dacia Logan možno považovať za ikonický model. Na trhu je dodnes. Doteraz sa predalo 1,8 milióna kusov.

Víťazné trio

Po úspechu modelu Logan rozšírila Dacia svoju ponuku v roku 2008 o Sandero a jeho SUV verziu - Sandero Stepway. Vďaka kompaktnosti a priestrannému interiéru tento vyšší hatchback zaujal univerzálnosťou.

Nová revolúcia sa začala v roku 2010 uvedením modelu Dacia Duster. Tento dnes už bestseller, spravil v segmente SUV poriadny prievan. Trh s SUV, kde boli dovtedy väčšinou top značky, bol zrazu oveľa dostupnejší.

Verné hodnotám, ktoré si Dacia vytvorila - rekordná priestrannosť, jednoduchosť, robustnosť a bezkonkurenčná cena – sa oba nové modely stali komerčným úspechom. Sandero (vrátane Sandero Stepway) bol model č.1 v predaji súkromnej klientele v Európe v roku 2018. Od jeho uvedenia na trh sa predalo spolu 2,1 milióna kusov. Model Dacia Duster zaznamenal predaj 1,6 milióna vozidiel od roku 2010.

Dacia uspokojuje základné potreby svojich zákazníkov jednoduchými, spoľahlivými a robustnými automobilmi bez zbytočných príkras. V roku 2007 rozšírila svoju ponuku o Logan MCV (kombi), v roku 2012 prišli modely Lodgy (MPV) a Dokker (MPV a van).

Vďaka záujmu svojich zákazníkov má značka aktívnu zákaznícku komunitu. Dacia je teraz piata značka z hľadiska predaja súkromnej klientele v Európe.

V súčasnosti Dacia oslavuje svoje výročie ponukou nového odtieňa laku - modrej Iron Blue, ktorý nesie číslo 15! Táto séria je k dispozícii vo všetkých krajinách, v ktorých sa značka predáva.

Ponuka zajtrajška

Očakávania zákazníkov a spôsob, akým používame autá, sa menia. Dacia je moderná značka, ktorá počúva svojich zákazníkov a je si vedomá výziev, ktoré predstavuje mobilita budúcnosti.

V reakcii na environmentálne výzvy je Dacia jediným výrobcom, ktorý ponúka plný sortiment LPG verzíí.

Budúca revolúcia Dacia bude vychádzať z 10-ročných skúseností Skupiny Renault v oblasti elektromobility a bude zahŕňať dostupné elektrické vozidlá. V marci 2020 predstavila značka svoj prvý koncept elektromobilu Dacia Spring. Bude to prvé mestské vozidlo, ktoré bude mať podpis Dacia! Päťdverové vozidlo so 4 skutočnými sedadlami a dojazdom takmer 200 km.

Dacia Spring je dôkazom toho, že Dacia môže tiež sľubovať udržateľnú mobilitu prístupnú pre všetkých a zostať verná svojim hodnotám. Dacia je „game changer“ v automotive priemysle, prinajmenšom posledných 15 rokov. So svojimi revolučnými krokmi nie je ani zďaleka na konci.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Renault Slovensko

Komentáre k článku