2020-04-27 16:30:00
Výroba Wolfsburg Covid-19
Výroba Wolfsburg Covid-19
Zdroj: tasr, dpa

Volkswagen zapol Wolfsburg, Škoda Česko, u nás skoro nič nové

Volkswagen spustil výrobu vo svojom najväčšom závode vo Wolfsburgu. Škoda spúšťa tiež.

Nemecký automobilový koncern Volkswagen (VW) v pondelok oznámil, že obnovil výrobu vo svojej najväčšej továrni vo Wolfsburgu, kde zaviedol nové hygienické opatrenia pre pandémiu nového koronavírusu.

Nemecko po poklese nových prípadov nákazy uvoľnilo blokády. Výrobcovia automobilov sa pritom spoliehajú na schopnosť krajiny vystopovať a udržať pod kontrolou šírenie nového koronavírusu, aby sa mohla najväčšia ekonomika Európy vrátiť späť do práce.

Vo Wolfsburgu, kde sa vyrába napríklad model VW Golf, začalo v pondelok opäť pracovať na montážnych linkách približne 8000 ľudí. Tento týždeň by sa v továrni malo vyrobiť 1400 áut a do 14 dní by produkcia mala stúpnuť na 6000 kusov.

Výroba v závode Wolfsburg bude na začiatku na úrovni 10 až 15 % predkrízovej kapacity a nasledujúci týždeň by mala dosiahnuť zhruba 40 %, informoval Andreas Tostmann, člen predstavenstva VW zodpovedný za výrobu.

Reštart najväčšej automobilky v Európe po týždňoch odstávky je dôležitým symbolom pre našich zamestnancov, našich predajcov, dodávateľov, nemecké hospodárstvo a pre Európu,“ uviedol Tostmann.

VW prepracoval svoje postupy tak, aby zahŕňali nové hygienické opatrenia. Zamestnanci si musia zmerať teplotu a obliecť sa do pracovných kombinéz ešte doma, aby sa zabránilo zhlukovaniu ľudí v šatniach továrne.

Na dlážku vo výrobných halách boli umiestnené značky, aby boli pracovníci lepšie schopní dodržiavať pravidlo o dištancovaní zhruba vo vzdialenosti 1,5 metra a dostali tiež čas navyše na dezinfekciu nástrojov a povrchov, uviedol VW.

Začiatkom apríla začal Volkswagen vyrábať komponenty v továrňach v Braunschweigu, Kasseli, Salzgitteri a Hannoveri, 20. apríla obnovil výrobu automobilov v Zwickau a Bratislave a 23. apríla v Chemnitzi.

Tento týždeň skupina Volkswagen obnoví výrobu v Portugalsku, Španielsku, Rusku, Južnej Afrike a Južnej Amerike a od 3. mája v Chattanooga v Spojených štátoch.

Volkswagen ďalej uviedol, že znovu otvoril približne 70 %  svojich autosalónov v Nemecku.

Najväčší exportér v Českej republike, Škoda Auto, obnovil výrobu

Najväčší exportér v Českej republike, Škoda Auto, v pondelok obnovil výrobu. Automobilový sektor však čelí neistote, keďže pandémia nového koronavírusu má negatívny vplyv na dopyt po vozidlách.

V Česku sa pritom automobilový priemysel podieľa zhruba desatinou na výkone tamojšej ekonomiky a štvrtinou (25 %) na exporte z krajiny, pričom zamestnáva približne 150.000 ľudí. No v tomto roku 2020 bude jeho výkon výrazne pod jeho kapacitou.

Škoda, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen, zastavila svoje aktivity v marci, keď sa začal počet nakazených novým koronavírusom v Európe prudko zvyšovať. Česko však už uvoľňuje blokádu a niektoré obmedzenia.

V pondelok sa podľa vládnych plánov začali otvárať aj české obchody s rozlohou do 2500 štvorcových metrov a miesta ako fitnes centrá.

Zamestnanci Škody sa vrátili do práce s maskami a boli podrobení kontrole teploty, čo je súčasť 80 nových opatrení, ktoré zahŕňajú aj dezinfekcie rúk a predĺženie prestávok na vyčistenie pracovných priestorov.

Približne 90 % výrobcov áut v ČR v marci zastavilo alebo obmedzilo produkciu. V najbližších týždňoch by ju mohli takmer všetci obnoviť, uviedlo české združenie automobilového priemyslu AutoSAP.

Pre pokles produkcie o 36 % minulý mesiac prišli českí výrobcovia automobilov a ich dodávatelia na tržbách o 67 miliárd korún (2,45 miliardy eur), uviedol AutoSAP. Jeho riaditeľ Zdeněk Petzl odhaduje, že takmer celá aprílová produkcia bude stratená. V máji očakáva zvýšenie výroby na 60 % "normálnej" kapacity.

Odhaduje sa, že v tomto roku sa bude produkcia pohybovať v pásme 60 - 90 % kapacity.
„Začiatok reštartu bude dosť neistý,“ povedal Petzl, podľa ktorého má toto odvetvie najväčší strach z vývoja na trhoch. Automobilový priemysel v Česku stratil zatiaľ približne 4000 pracovných miest. Väčšinou išlo o agentúrnych pracovníkov. No 42 % firiem zvažuje prepúšťanie, uviedol AutoSAP.

Spoločnosť Koyo Bearings Czech Republic, ktorá je súčasťou japonskej JTEKT Corporation, tento mesiac po dvojtýždňovej odstávke tiež obnovila výrobu. Produkcia sa začala na úrovni 10 % kapacity, pričom tento týždeň by mala dosiahnuť 60 % normálnej kapacity, uviedol prezident spoločnosti Petr Novák.

"Očakávame, že reštart a návrat k normálu bude veľmi postupný a až do roku 2021 nebudeme realizovať plné (výrobné) objemy," uviedol Novák.

Aj Škoda obmedzí výrobu, informoval týždenník odborov. Škoda prevádzkuje najväčšiu z troch automobiliek v Česku. V roku 2019 vyrobila 1,43 milióna vozidiel.
Spoločnosť Hyundai Motor tiež obnovila výrobu a 14. apríla spustila dve z troch zmien. Spoločnosť TPCA, spoločný podnik automobiliek Toyota Motor a Peugeot, začne vyrábať od 4. mája.

Ministerstvo financií v ČR odhaduje, že výkon českej ekonomiky tento rok klesne o 5,6 % v dôsledku blokád spojených s pandémiou.

Na východe... (skoro) nič nové

"Volkswagen Slovakia pokračuje v postupnom opätovnom nábehu výroby za prísnych opatrení na ochranu zdravia zamestnancov. Od pondelka 27. apríla začína obnovovať výrobu v jednozmennej prevádzke v ďalšej časti výroby bratislavského závodu," uviedla hovorkyňa Volkswagenu Kovarovič Makayová.

O ktoré modely pôjde, prípadne koľko zamestnancov sa tak po viac ako mesačnej prestávke k výrobným linkám vráti, však hovorkyňa nespresnila. Podľa internetového denníka hnonline.sk, ktorý prišiel s informáciou ako prvý, by sa mali rozbehnúť aj linky vyrábajúce SUV Volkswagen Touareg a Audi Q7 a Q8 či výroba malých mestských vozidiel NSF.

Trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia výrobu zatiaľ neobnoví

Dôvody, kvôli ktorým trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia prerušila pred piatimi týždňami produkciu, pretrvávajú. Vedenie sa výrobu rozhodlo neobnoviť najmenej do 30. apríla. O ďalšom vývoji bude podľa hovorcu Petra Šveca následne informovať.

Automobilka pozastavila výrobu 19. marca kvôli komplikáciám s dodávkami dielov, poklesu dopytu o viac ako 90 % a tiež kvôli ochrane zamestnancov pred novým koronavírusom. Odvtedy spoločnosť prijala ďalšie opatrenia pre zvýšenie štandardu zdravotnej bezpečnosti zamestnancov. Aktuálne vytvára automobilka v Trnave okolo 4500 pracovných postov.
 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo