2020-04-22 19:20:00
Renault Clio
Renault Clio
Zdroj: Renault

Na cestách je bezpečnejšie – zásluhu na tom majú inovácie

Za posledných 35 rokov sa počet úmrtí na cestách znížil o 80%. Vďačíme za to mnohým faktorom.

Pritom ešte stále každý rok umrie pri dopravných nehodách po celom svete približne 1 350 000 ľudí. Hrozivé číslo. Pokles smrteľných nehôd o 80% je výsledkom zavedenia nových technológií do automobilov a legislatívnych zmien. Okrem iného sa zaviedol rýchlostný limit, zavedené sú ustanovenia o prípustnom obsahu alkoholu v krvi. Bezpečnostné pásy a airbagy sú dnes už neodmysliteľnou súčasťou výbavy vozidla. To všetko prinieslo merateľné účinky.

V budúcnosti môžu autonómne vozidlá priniesť ďalšie zlepšenie bezpečnosti. Takýto názor vyjadrilo 58% respondentov v prieskume verejnej mienky v štúdii Vedecom (oddelenie pre výskum udržateľnej mobility) pre Francúzske generálne riaditeľstvo pre infraštruktúru, dopravu a námorné záležitosti pod Mnisterstvom ekológie a inkluzívnej transformácie (Direction générale des Infrastructure, des transports et de la mer). No skôr, ako sa tak stane, môžu mať vodiči úžitok z čoraz vyspelejších technológií asistencie pri jazde. V tomto idú príkladom aj nový Renault Clio a nový Renault Captur. Oba modely získali najvyššie hodnotenie, päť hviezdičiek v bezpečnostných testoch Euro NCAP.

Zdroj: Renault

Technický pokrok v oblasti bezpečnostných pásov a airbagov za posledných 40 rokov je výsledkom výskumu realizovaného v laboratóriu LAB. Laboratórium založili v roku 1969 výrobcovia automobilov Renault a Peugeot Citroën s cieľom robiť výskum nehôd, biomechaniky a správania ľudí.

„LAB analyzuje bezpečnostné otázky pomocou údajov, ktoré pochádzajú z nehôd v reálnom svete. Tieto znalosti potom analyzujeme, aby sme identifikovali rôzne scenáre hrozieb. LAB sa podieľa na európskom výskume, v ktorom zdieľa poznatky a analýzy s ostatnými centrami, ktoré ich potom integrujú do svojich bezpečnostných činností“ zdôrazňuje Stéphane Buffat, riaditeľ LAB.

V súčasnosti sa práca LAB zameriava na nové systémy asistencie pri jazde a stále vyspelejšie palubné technológie. Podľa spravodajkyne Európskeho parlamentu Róży Thun, sa do roku 2038 v Európe ročne zabráni až 25 000 smrteľným nehodám a 14 000 vážnym zraneniam. Bude to vďaka opatreniu, ktoré hovorí, že od roku 2022 bude potrebné vybaviť nové autá aktívnym regulátorom rýchlosti a aktívnym systémom núdzového brzdenia.

Zdroj: Renault
Zdroj: Renault

V budúcnosti môžu inteligentné systémy úplne nahradiť vodiča. Na našich cestách zatiaľ nie sú žiadne autá bez vodiča, ale použité technológie podporujú osobu, ktorá sedí za volantom. Nový Renault Clio získal päť hviezdičiek v testoch Euro NCAP okrem iného vďaka rozsiahlemu balíku systémov asistencie pri jazde. Systém núdzového brzdenia AEBS s detekciou chodcov a cyklistov bol už od prvej verzie vybavenia uznávaný ako štandard. Auto tiež ponúka diaľničného asistenta v dopravných zápchach, to je prvý krok k autonómnej jazde.

Zdroj: Renault
Zdroj: Renault

Aj nový Renault Captur používa rovnaké systémy a v testoch Euro NCAP získal tiež päť hviezdičiek. Nový Captur má rovnako 6 airbagov, ABS s asistentom núdzového brzdenia, kamery a radary, ktoré sú potrebné na činnosť asistenta udržania v jazdnom pruhu, varovanie pred prekročením rýchlosti, systém rozpoznávania dopravnej značky a núdzové brzdenie. Nový Captur je navyše vybavený regulátorom/obmedzovačom rýchlosti.

Zdroj: Renault

Rovnako tak aj výstražným systémom pre nezapnuté bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách a funkciou núdzového volania eCall v prípade nehody. Optimálnu viditeľnosť najmä v noci zabezpečujú 360 stupňová kamera, 100% LED svetlomety, automaticky zapínané diaľkové svetlo a vnútorné spätné zrkadlo s nastavením počas dňa/noci.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo