08.04.2020

Automobilky môžu stratiť na tržbách približne 100 miliárd

To v prípade, ak zostanú továrne po oboch stranách Atlantiku zatvorené do konca apríla.

Európski a americkí výrobcovia áut dosiahnu tak či onak astronomické straty - asi 100 miliárd dolárov (92 miliárd eur). Pritom v Európe, ak sa nepredá 2,6 milióna áut, by sa mohli straty dostať dokonca až na 66 miliárd eur. V Spojených štátoch, ak sa nepredajú 2 milióny áut by mohli byť straty 52 miliárd dolárov (47 mld. Eur)

Veľkí výrobcovia áut pôvodne očakávali, že sa výrobné závody opäť otvoria ešte buď koncom marca,  alebo v apríli. Dnes je už ich rétorika iná a mnohé automobilky, vrátane Nissanu, Forda a General Motors deklarujú, že výrobne zostanú zatvorené na neurčito. Návrat k normálnej výrobe predpokladajú najskôr v máji. Ani to však nie je v súčasnej dobe isté. Otázkou tiež je, či sa výroba áut po tomto breakdowne ešte vôbec niekedy dostane na pôvodné čísla.

Až teraz sa naplno ukazuje obrovská mašinéria a ozrutnosť výroby áut a s tým spojené náklady a tržby. Je pozoruhodné, ako rýchlo rastú výrobné straty odvetvia. Za každý týždeň, ktorý zostanú zatvorené európske továrne, sa strata zvýši o 8 miliárd eur. Zavreté americké továrne generujú každý týždeň stratu zhruba 7,5 miliardy dolárov.

Nemecký automobilový koncern Volkswagen pre koronavírus predĺžil odstávku výroby v nemeckých továrňach svojej hlavnej značky VW do 19. apríla. Škoda Auto, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen, predĺžila odstávku výroby vo všetkých troch českých závodoch najmenej do 14. apríla. Rovnako na Slovensku sa v troch závodoch Volkswagen Slovakia nebude pracovať minimálne do 19. apríla. Spoločnosť reaguje predovšetkým na klesajúci dopyt na trhoch s vozidlami a obmedzenia v dodávateľskom reťazci. Presný termín opätovného nábehu výroby včas oznámi. Súčasne podnik intenzívne pracuje na opätovnom nábehu produkcie s rozsiahlym balíkom opatrení na ochranu zdravia zamestnancov.

Ďalšie dve automobilky na Slovensku sú tiež zatvorené a jedine závod Kia Slovakia začala v pondelok s prácou na dve pracovné zmeny. Možno aj preto, že výroba áut v Kórei skolabovala už pred dvoma mesiacmi. V Kórei sa celý február (aj marec) vo výrobe áut prepadol. Produkcia nových áut v februári klesla na 189 tisíc kusov, čo je o 26,4 percenta menej v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Realita je ešte horšie - podľa odhadov kórejskej automobilovej asociácie sa na konci mesiaca výroba prepadla skôr na štvrtinu, nie o štvrtinu. Je pre nich šťastie, že sa niektoré autá vyrábajú mimo ich domoviny. Lenže pre tie zasa môžu chýbať niektoré diely.

Mnoho komponentov sa vyrába v Číne a zatvorené boli aj továrne kvôli epidémii v samotnej Kórei. Výroba sa tak prepadla v marci oveľa viac, ako vo februári. Kto ale bude kupovať autá v tomto čase, keď ľudia obmedzili svoje aktivity hlavne na nákup potravín a najnutnejších základných potrieb, nevedno. Zadováženie nového vozidla nie je pre väčšinu ľudí momentálne ani prioritou, ani nutnosťou.

No ak by ste mali práve teraz záujem o niektoré z áut vyrábaných v Kórei, asi by nebolo rozumné veľmi s nákupom váhať. Už vo februári Huyundai a Kia varovali, že autá v nasledujúcich mesiacoch jednoducho nebudú. Alebo iba vo veľmi obmedzenom množstve.

V USA sa predaj áut v marci prepadol na najnižšiu úroveň za desať rokov. Ako to bude s Európou, tiež ešte celkom nie je jasné, ale hlavne predaj áut spadol v marci veľmi výrazne. Najprv sa to zdalo, že o dve tretiny. Ale ani to nie je pravda a prepad je vyše 80%. Je to najviac od druhej svetovej vojny.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: ČTK, Reuters, bloomberg

Komentáre k článku