2020-03-12 12:55:00
VW Gropu končí s
VW Gropu končí s CNG

Nečakaný odkaz VW: „Končíme s autami na zemný plyn“!

VW Group odstrihol CNG, nevidí v ňom budúcnosť, Vrhne sa len na batérie.

Aby sa mu to nevypomstilo! Volkswagen odpísal jedno alternatívne riešenie pohonu svojich áut. Vrazil si tým nožík do vlastného chrbta. Elektromobilita v dnešnej podobe nie je ani zďaleka to, po čom by sme túžili. Jednostranná orientácia nie je nikdy dobrý stav.

Platí to v mnohých odvetviach života, platí to aj v prípade využitia palív pre automobily. Ešte pred časom svetom „fičal“ ako alternatívny pohon hlavne skvapalnený propán-bután, teda LPG. Je to vlastne „odpad“ pri výrobe benzínu z ropy, tak prečo ho nevyužiť? Dodnes niektoré automobilky ponúkajú autá priamo z výroby na tento pohon. Je ich však čim ďalej tým menej...

Potom prišiel záujem o zemný plyn. Buď tiež v kvapalnej podobe (LNG), ale viac ako stlačený zemný plyn – CNG. Má lepšie výsledky exhalátov ako LPG, je výrazne ekologickejší, ale aj ekonomickejší. Výrobcov, ktorí ho podporovali, však bolo málo. Napriek tomu, že autá s pohonom (aj) na CNG môžu parkovať aj v podzemných garážach. Čo však mnohí buď nevedia, alebo „nevedia“ a vedieť nechcú. Benefitov bolo viac.

Obmedzením je nižší dojazd a teda potreba častejšieho tankovania. No a to bol a je hlavný problém, hlavne u nás. Na rozdiel od vyspelejšieho motoristického sveta je plniacich miest na CNG u nás žalostne málo. Ich počet zrátate na prstoch dvoch rúk. Plané sľuby SPP nás už čičíkakú dlho, ako sa sieť rozrastie a tým aj dostupnosť jazdiť lacno a pritom ekologicky. Pritom v susednej Českej republike ja plničiek na CNG vyše 60.

Teraz sa Volkswagen Group rozhodol zaraziť tomuto stále perspektívnemu spôsobu pohonu „ranu z milosti“. Jednoducho ho doslova a do písmena „zarezal“. Kým pred dvoma rokmi najväčšia európska automobilka poverila vývojom pohonu na CNG španielsku značku SEAT, teraz toto alternatívne palivo úplne zavrhla.

Je to zaujímavý obrat, pretože ešte pred niekoľkými rokmi sa zdalo, že Volkswagen tento pohon bude presadzovať s ešte ďaleko väčším úsilím než na začiatku storočia. Nádrže na zemný plyn sa objavili napríklad aj v modeloch prémiovej značky Audi (A4 a A5), a napríklad Škoda a SEAT nimi vybavila aj svoje menšie modely. Práve španielska značka dostala pred necelými dvoma rokmi poverenie tento pohon vyvíjať pre vozidlá celého koncernu. Šéf vývoja koncernu Volkswagen Frank Welsch však vyriekol rezolútne: „Končíme s autami na zemný plyn“!

Čo je za týmto rozhodnutím? Na prvý pohľad iba predajné výsledky. „Nikdy to u zákazníkov naozaj nerezonovalo. Ak to zároveň myslíme vážne ohľadom mobility a cieľov v oblasti životného prostredia, musíme sa zamerať na elektrické motory poháňané batériami. Všetko ostatné je plytvanie úsilím,“ povedal Welsch pre nemecký ekonomický denník Handelsblatt.

Výsledky jeho tvrdeniu napovedajú, ale celkom sa s nimi nedá súhlasiť. Podobne ako pri elektromobilite, do ktorej nás už roky dosť nezmyselne tlačia európske predpisy, ani alternatívne pohony sa nezaobídu bez podpory, osvety a dotácií (hlavne na výstavbu plniacich staníc, ale aj nákup nových ekologických áut). To nerobí takmer nikto, nuž nečudo, že koncern Volkswagen predal počas minulého roka celosvetovo iba 110 tisíc vozidiel na CNG. Teda takých, ktoré môžu vo svojom motore spaľovať stlačený zemný plyn (CNG). To je ale veľmi málo na to, aby to významnejšie znížilo flotilové emisie CO₂. Nuž a práve toto je pravdepodobne hlavný dôvod k vyhlásenie šéfa technického vývoja spoločnosti Franka Welscha, že súčasne ponúkané modely s pohonom na CNG už nedostanú nasledovníkov.

Ešte skôr ako Volkswagen prestali ponúkať autá na CNG aj Opel a Mercedes-Benz. Okrem modelov koncernu Volkswagen má niektoré modely s takým riešením Fiat, ktorý však ponúka aj autá na LPG. No v Európe sa okrem úžitkových áut FIAT akosi vytratil. K pohonu na plyn sa nedávno pridala aj Dacia.

Čo to znamená pre súčasnosť a budúcnosť? Je vysoko pravdepodobné, že sa okamžite neskončí výroba modelov SEAT Leon, či Arona TGI, podobne aj Škoda Octavia, Scala, Kamiq či Citigo vo verzii G-Tec. Je však takmer na betón isté, že ďalšie generácie s takýmto pohonom už neprídu. Čo je dozaista škoda väčšia, ako si teraz uvedomujeme.

Martin Hrdlička, šéf technického vývoja automobilky Škoda v Mladej Boleslavi, je tiež veľký zástanca CNG pohonu. Pred časom, keď aj podkapotou.sk bola v motorárni v Mladej Boleslavi konštatoval, že vďaka pohonu na CNG sa dajú pomerne veľmi lacno znížiť emisie CO₂. Úpravy na motore sú síce potrebné, ale nie sú príliš nákladné.

Dve z najvýznamnejších výhod zemného plynu (CNG) v porovnaní s benzínom a naftou sú  čistejšie spaľovanie a tiež vyšší obsah energie. Na príslušných čerpacích staniciach je možné CNG doplniť podobne jednoducho a rýchlo ako konvenčné pohonné hmoty. Pritom sa sieť čerpacích staníc s CNG v Európe trvalo rozširuje. Taliansko, ktoré je v rámci Európy známe aj veľmi širokou ponukou čerpacích staníc na LPG, predstihlo v polovici roka 2019 s necelými 1 300 čerpacími stanicami Nemecko. To má približne 900 čerpacích staníc. Na treťom mieste, pred Švédskom a Holandskom, sa umiestnila Česká republika, pritom všetky tri krajiny sa blížia k počtu 200 čerpacích staníc na CNG. U nás je to momentálne 13.

V prevádzke automobilu na CNG sú emisie CO₂ pri použití prírodného zemného plynu najmenej o 25 percent nižšie ako u bežného benzínového motora. Prímes 20 percent prírodného CNG (teda bioplynu), ktorá je v súčasnosti bežná v Nemecku, zlepšuje bilanciu CO₂ už o 35 až 40 percent. V prípade ešte vyšších podielov bioplynu zo zvyškových materiálov rastlín a biologických odpadov možno dosiahnuť zníženie emisií až o 90 percent. To znamená, že v tomto prípade je prevádzka takmer klimaticky neutrálna. Úplnú klimatickú neutralitu možno dosiahnuť použitím syntetického metánu, ktorý sa vyrába ekologicky získanou elektrinou pri použití technológie premeny elektriny na plyn. Tento postup uviedla značka Audi, momentálne je v súčasnosti ešte stále vo fáze vývoja.

Výrazné zníženie nákladov na pohonné látky

Keďže má CNG v porovnaní s benzínom a naftou vyšší obsah energie a je zároveň lacnejší, výrazne znižuje náklady na pohonné látky na prejdenú vzdialenosť. V Nemecku, najväčšom trhu značky Škoda v Európe, dosahuje cenová výhoda oproti naftovým automobilom približne 40 percent, v porovnaní s automobilmi vybavenými benzínovým motorom dokonca 50 percent. V Taliansku je úspora pre vyššie ceny benzínu a nafty ešte väčšia. Pohon na CNG má aj ďalšie výhody: takmer zanedbateľnú produkciu oxidov dusíka a pevných častíc. Až natoľko, že takéto motory by vlastne nemuseli mať GPF pre najprísnejšie emisné normy. Teda časticový filter, ako už dávno majú vznetové motory. Lenže motor na CNG je iba mierne upravený zážihový motor, ktorý pracuje aj na benzín, takže GPF-ku sa nevyhne...

Príde k znovuzrodeniu LPG?

Užívatelia áut s pohonom na CNG využívajú hlavne nízke náklady na palivo, dokonca nižšie ako pri LPG, tichú prevádzku auta a pomerne krátke čerpanie plynu. Trvá to iba trocha dlhšie, ako klasické tankovanie benzínu, alebo nafty. Veľkou výhodou pre životné prostredie je aj to, že palivo sa dá pre tieto vozidlá vyrábať aj z komunálneho, či poľnohospodárskeho odpadu v bioplynových staniciach. V bežnej prevádzke je dojazd približne 300-500 kilometrov. Keď sa plyn minie, k ďalšej plniacej stanici možno dôjsť vďaka benzínovej nádrži.

Volkswagen Group sa teda takmer výhradne bude v súčasnosti orientovať na elektromobily. Divízia Audi má na svojich pleciach vodíkový pohon. Sériových áut s vodíkovými palivovými článkami sa však tak rýchlo nedočkáme.

Kombinácia vodík a elektromobilita je konečne svetlom na konci tunela momentálneho polovičatého riešenia „zelenej“ elektromobility, kde sa elektrina neraz vyrába z fosílnych palív – najmä z hnedého uhlia. Jeho spaľovanie nie je určite ekologické pre našu planétu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: die welt, VW Group, Handelsblatt

Komentáre k článku


Stream naživo