2020-03-10 10:15:00
StreetScooter
StreetScooter
Zdroj: StreetScooter

Projekt elektro dodávok krachol. Vyhovorili sa na koronavírus

Sen o elektromobilite sa rozplynul, Deutsche Post končí s projektom elektrickej dodávky.

Dôvod je veľmi prozaický – nemecká pošta (skupina Deutsche Post DHL Group) na ňom prerábala. Pritom sa StreetScooter z dielne nemeckej pošty zdal pri uvedení ako revolúcia, ktorá mala robiť ťažké vrásky na čele tradičným výrobcom. Pár rokov vyviedlo všetkých z omylu a zaujímavý projekt sa končí neúspechom.

Finančná riaditeľka nemeckej pošty Melanie Kreisová priznala, že spoločnosť celé roky trpela straty za vývoj a výrobu elektrickej dodávky. Presné údaje o výške straty dcérskej spoločnosti pošty so závodom v Aachene nie sú známe. V uplynulom roku to vraj bolo 100 miliónov eur. Chystala sa aj ďalšie továreň v Severnom Porýní-Vestfálsku, aby sa mohla zvýšiť ročná výroba na dvadsať tisíc kusov. Dlhodobý plán dokonca rátal s výrobou až sto tisíc vozidiel ročne.  

Zdroj: StreetScooter
Zdroj: StreetScooter

Spoločne s nákladmi na vlastný vývoj a odpismi investícií však podľa denníka Die Welt predstavuje podľa odhadov odborníkov celková strata za dobrodružstvo s menom StreestScooter viac ako jednu miliardu eur. Nemecká pošta to už nemieni znášať a výrobu StreetScooteru v tomto roku ukončí. Pritom však zostáva vyrobiť a dodať ešte niekoľko tisíc objednaných kusov, ktoré poputujú aj k ďalším zákazníkom.

Keď Deutsche Post pred rokmi riešila zákazku na nové dodávky, ktoré mali byť kvôli zníženie emisií vybavené elektrickým pohonom, zistila, že na trhu nie je žiadne vozidlo podľa jej požiadaviek. A tak miesto nákupu áut od zavedených výrobcov investovala do spoločnosti StreetScooter, ktorá pracovala na vlastnom elektrickom vane. Zo začiatku to vyzeralo ako nádejný projekt, ktorý mal spôsobiť revolúciu.

Zdroj: StreetScooter

Deutsche Post kúpila malú startupovú firmu založenú univerzitou v Aachene a tridsiatimi ďalšími spoločnosťami, ktoré vyvinuli jednoduchú dodávku na batérie, v roku 2016. S novým majiteľom sa do projektu zapojili aj poštári. Práve podľa ich pripomienok a požiadaviek auto upravili. Vozidlo pre čo najvyššie možné zníženie výrobnej ceny maximálne zjednodušili. Malo iba jediné sedadlo pre vodiča a miesto pre spolujazdca nahradila priehradka pre balíky. Nemalo rádio alebo klimatizáciu. Neskôr pribudlo vyhrievané sedadlo a automatická klimatizácia pre zaistenie väčšieho pohodlia a tiež parkovacia kamera na uľahčenie manévrovania.

„Máme jediný cieľ - aby nestála dodávka na batérie viac ako klasická,“ tvrdili tvorcovia pri uvedení StreetScooteru. Napriek tomu cena nebola nízka – základ bol okolo 32 000 eur, no vyšplhala sa až na 40 000. Bola to daň za malosériovú výrobu zo špecifických dielcov, ktoré výrobca nemohol nakupovať s veľkoobchodnou zľavou ako tradičné automobilky.

Zdroj: StreetScooter

„Vždy sme hovorili, že nie sme výrobcovia automobilov,“ povedal Appel, šéf Deutsche Post. Ešte nedávno bola v bonnskej centrále poštovej spoločnosti vízia, že by v spolupráci s partnerom z Ázie alebo Európy mohol vzniknúť najväčší výrobca elektrických dodávok. Pošta sa hľadanie partnera venovala niekoľko rokov. Automobilky ako VW alebo Daimler spoluprácu niekoľkokrát odmietli. Hľadanie kupca medzi finančnými investormi a automobilkami pošta okamžite ukončuje.

Zdroj: StreetScooter

O auto mali v minulosti pôvodne aj banky, maloobchodníci a ďalší klienti. Pôvodní nadšení záujemcovia však nakoniec neprišli. Aj preto, že aj tradiční výrobcovia začali ponúkať svoje elektro dodávky. Po pár rokoch StreetScooter končí.

Keď firma ukázala StreetScooter v roku 2016 na veľtrhu v Hannoveri, vyhlásil Matthias Müller, vtedajší „diseselgatový“ krízový šéf Volkswagenu, že je z neho otrávený až do špiku kostí. „Prečo Deutsche Post na vývoji nespolupracovala s nami?“ čudoval sa Müller. Nemecká pošta jazdila dovtedy s dodávkami Volkswagen a začala ich nahrádzať elektrovanmi vlastnej výroby.

Zdroj: StreetScooter
Zdroj: StreetScooter

Krach projektu bude problémom pre Ford, ktorý plánoval montovať elektrickú výzbroj StreetScooteru do svojho dodávkového modelu Transit. V továrni automobilky v Kolíne sa dokonca od jesene 2018 montovali väčšie modely StreetScooter XL na báze Transitu. Nepomohlo. Problémom bolo, že s veľkou batériou a dostatočnou nosnosťou sa celková hmotnosť prehupla cez 3,5 tony. Dopravca na to musí mať vodiča na nákladné auto a tých je málo.

Zdroj: StreetScooter

Vlani na jeseň pritom StreetScooter najal dvoch špičkových manažérov. "Na obchodný rozvoj daného Peter Bardenfleth-Hansen, ktorý predtým pomáhal Tesle so vstupom na všetky významné trhy mimo USA, mal na starosti obchodný rozvoj a technický vývoj prevzal skúsený Ulrich Stuhec,. Dvadsaťpäť rokov viedol mnoho projektov vo Forde či BMW. Do firmy ďalej investovala pol miliardy eur významná čínska automobilka Chery, ktorá chcela StreetScooteru preraziť cestu do svojej domoviny.

Už v minulom roku vyrobila pošta len štvrtinu z oznámeného počtu kusov StreetScooteru. Momentálne je nedokončených niekoľko tisíc vozidiel. Pre technický nedostatok musel výrobca elektrické dodávky upraviť.

StreetScooter sa tak nakoniec nestane revolúciou. Zdal sa ňou byť v čase, keď sa predstavoval svetu. Vývoj sa začal ako univerzitný projekt. Deutsche Post ho neskôr prevzala pod svoje krídla. Jej vedenie totiž zistilo, že tradiční výrobcovia nemali záujem o zamýšľaný nákup elektrických dodávok. Prípadne nevedia ponúknuť vozidlo podľa predstáv pošty. Napríklad vedenie Daimleru tvrdilo, že takéto vozidlo je príliš drahé. Nemecká pošta sa však chcela pripraviť na dobu, kedy by mohli byť v centrách miest zakázané vozidlá s naftovým motorom. A navyše chcela zásadne znížiť emisie svojich vozidiel.

Zdroj: StreetScooter

„Nové objednávky sa už nebudú prijímať," povedal hovorca pošty v rozhovore pre nemeckú spravodajskú agentúru DPA. Je predpoklad, že expedícia dokončených áut bude trvať ešte do budúceho roka. Zázrak sa však nekoná. Bez dotácií, podpory a pozitívneho prístupu nemá elektromobilita sama šancu presadiť sa.

Zaujímavosťou je, že zmienku o krachu sľubného projektu skryli do správy o koronavíruse!     Je doslova pikantné, že predstavenstvo spoločnosti oznámilo správu o konci projektu v úplne inej súvislosti – pri hlásení o následkoch koronavírusu na obchodné výsledky. Podľa zverejnenej správy ráta nemecký poštový koncern za mesiac február so zaťažením vo výške až 70 miliónov eur v súvislosti so šírením nákazy v Ázii a Európe. Výpadok sa prejavuje na medzinárodnej preprave listov a balíkov predovšetkým z Číny.

Zdroj: StreetScooter

V súvislosti s touto krajinou firma zvažovala výrobu v Číne, kde sú elektrinou poháňané vozidlá stále veľmi populárne. Expanziu v krajine draka mala pomôcť tamojšej automobilka Chery. K tomu ale už nedôjde, aj kvôli tomu, že aj tradiční výrobcovia už musia ponúknuť elektrinou poháňané úžitkové vozidlá, ktorých ponuka rastie. Nielen Deutsche Post, ale aj ďalší záujemcovia majú zrazu na výber oveľa viac, ako iba jednoduchú dodávku StreetScooter. Nemecká pošta mimochodom dnes používa asi 11 000 týchto vozidiel. Flotila elektromobilov tak bude ešte niekoľko rokov v prevádzke a údržbe.

Hlavným benefitom malo byť to, že elektromobily majú všeobecne oveľa nižšie prevádzkové a servisné náklady v porovnaní s klasickými autami so spaľovacím motorom. V klasických dodávkach sa navyše dnes používajú takmer výhradne naftové motory, ktorým mestskú prevádzku nesvedčí. Poštové a zasielateľskej firmy sú pritom pre výrobcov elektrododávek ideálnymi zákazníkmi. Po mestách jazdí na veľmi krátke vzdialenosti, často za deň najazdí len desiatky kilometrov. Jazda na batériu je efektívnejšia, predovšetkým vďaka častým rozjazdom a zastavovaniu.

Nemecká pošta tak ukončuje najväčší a najdrahší dobrodružstvo uplynulého desaťročia. K už hotovým trinástich tisícom vozidlám od roku 2014 pribudne ešte ďalších sedem tisíc nových áut. Výsledok tohto drahého pokusu je, že aj Deutsche Post od roku 2021 bude opäť nakupovať dodávky u tradičných výrobcov automobilov.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: DPA, StreetScooter, Die Welt

Komentáre k článku


Stream naživo