2020-02-16 13:00:00
JAC iEV7S
JAC iEV7S
Zdroj: JAC Motors

Zaplavia nás čínske elektroautá? Ak budú konkurovať cenou

Nie všetko z Číny ale musí byť iba lacné a nekvalitné. Môže to byť aj inak.

Presviedčame sa o tom čím ďalej, tým viac. Hoci sa čínsky „útok“ na európsky trh automobilov zatiaľ masívne neudial, môže sa tak stať s príchodom elektromobilov. Pri elektromobilite je totiž štartovacia čiara pre (takmer) všetkých výrobcov vyrovnaná.

Možno si spomínate na veľké ambície vtedy najbezpečnejšieho auta v rámci testov EuroNCAP značky Qoros. Vo finále nepriniesli reálny výsledok. Číňania sa pritom už dávno naučili vyrábať kvalitné autá. Všetky veľké (aj európske) automobilky považujú čínsky trh za najväčší a mnoho ich vyrába svoje modely práve v Číne. Je jasné, že sa čínske automobilky naučili rýchlo využívať možnosti a technológie, ktoré takto dostali (aj v spoločných podnikoch) k dispozícii. Napriek tomu sa okrem pár niekoľkých krajín (s výnimkou Ruska) zatiaľ čínske autá v našich zemepisných oblastiach nepredávajú.

Zdroj: JAC Motors
Zdroj: JAC Motors

Čo nebolo, môže byť. Čínske automobilky sa objavujú čoraz častejšie na autosalónoch v Európe - na rozdiel od tých renomovaných domácich. Pritom čoraz viac čínskych startupov v oblasti e-mobility ohlasuje, že bude predávať svoje elektromobily aj na európskom trhu. Prvým pionierom, ktorý by mohol ukázať cestu je čínska automobilka JAC Motors. Nie je to žiadny nováčik a má 56-ročnú tradíciu. Svoj model iEV7S, čo je plne elektrické malé SUV už predáva v Českej republike. Je to naozaj prielom? Oplatí sa toto auto v porovnaní s inými elektromobilmi?

Zdroj: JAC Motors

Spomeňme ešte zaujímavosť, že JAC Motor kedysi uvažovali o výstavbe závodu aj u nás, na Slovensku. Spoločnosť je čínskou štátnou automobilkou. Kooperuje s ňou koncern VW. Spolupráca znamená, že na základe tohto bude Volkswagen ponúkať v Číne elektromobil Sol. Takže iEV7S by nemal byť žiadna technologická katastrofa, ale solídny elektromobil. JAC Motors momentálne má vo výstavbe spoločný podnik s Volkswagenom na elektromobily vo východnej Číne. Investícia 750,8 milióna dolárov by malo priniesť 100 000 elektromobilov ročne. Otázkou je, či táto spolupráca prospeje viac Číňanom, alebo Volkswagenu.

Zdroj: JAC Motors
Zdroj: JAC Motors

Dovozca do Českej republiky, spoločnosť e-Way uvádza, že vozidlo má „5-hviezdičkovú“ bezpečnosť. Možno podľa čínskych predpisov, alebo ázijskej odnože NCAP, ktoré sa však veľmi výrazne nemusia líšiť od štandardov EuroNCAP. Výrobca uvádza, že 21% karosérie je vyrobenej z vysokopevnostnej ocele.

Zdroj: JAC Motors
Zdroj: JAC Motors

JAC iEV7S poháňa synchrónny elektrický motor s permanentným magnetom, ktorý má výkon 85 kW. Jeho krútiaci moment má  hodnotu 270 Nm. Akcelerácia z 0 na 50 km/h zaberie 4 sekundy (z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd). Maximálna rýchlosť JAC iEV7S je na úrovni diaľničnej maximálky 130 km/h.

Zdroj: JAC Motors

Rozmery tohto malého 5-miestneho crossoveru (hoci ho výrobca charakterizuje ako malé SUV) s neveľkou svetlou výškou 130 mm sú 4 135 mm na dĺžku, široký je 1 750 a vysoký 1 560 mm. Rázvor osí kolies je 2 490 mm. Mohol by tak byť priamym konkurentom napríklad modelom Hyundai Kona Electric, Kiu e-Niro, Mazda MX-30, či Peugeot e-2008 Electric, alebo ďalším podobne veľkým vozidlám.

Zdroj: JAC Motors
Zdroj: JAC Motors

Interiér je už sériovo bohato vybavený. Má tempomat, kožené čalúnenie, automatickú klimatizáciu, 8-palcový displej a systém zobrazenia okolia pomocou kamier. Nechýbajú 16-palcové hliníkové disky, denné diódy, vyhrievané zrkadlá a tiež diaľkové centrálne odomykanie.

Zdroj: JAC Motors
Zdroj: JAC Motors

Malý SUV-elektromobil má Li-ion batériou typu NCA od výrobcu to Samsung SDI s kapacitou 40 kWh. Čínska automobilka uvádza dojazd 300 km, ale podľa zastaralého „optimistického“ cyklu NEDC. Takže podľa novej metodiky WLTP to bude určite menej.

Zdroj: JAC Motors

Podľa výrobcu má však mať pri konštantnej rýchlosti 60 km/h na jedno nabitie dojazd až 350 km. Kvapalinou chladená batéria umiestnená v podlahe sa nabije z 0 na 80 % za 60 min. Podľa údjov to však vyzerá, že DC nabíjanie je dostupné len cez čínsky konektor „GB“. To by však znamenalo, že v Európe sa tento elektromobil na rýchlonabíjačke nebude dať nabíjať. Pri AC zdroji to z 0 na 100 % má trvať 8 hodín pričom využíva palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 kW.

Pýtate sa na cenu? JAC iEV7S stojí na českom trhu (podľa portálu auto.cz) 809 490 Kč s DPH. To je v prepočte necelých 32 400 €. Aj vám sa zdá byť táto cena napriek pomerne bohatej výbave pomerne vysoká? Možno je to vďaka „vysokohorskej“ prirážke českej firmy, lebo inde v Európe sa dá kúpiť za menej ako 31 000.

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: jacauto.cz, JAC Motors

Komentáre k článku


Stream naživo