16.02.2020

Zaplavia nás čínske elektroautá? Ak budú konkurovať cenou

Nie všetko z Číny ale musí byť iba lacné a nekvalitné. Môže to byť aj inak.

Presviedčame sa o tom čím ďalej, tým viac. Hoci sa čínsky „útok“ na európsky trh automobilov zatiaľ masívne neudial, môže sa tak stať s príchodom elektromobilov. Pri elektromobilite je totiž štartovacia čiara pre (takmer) všetkých výrobcov vyrovnaná.

Možno si spomínate na veľké ambície vtedy najbezpečnejšieho auta v rámci testov EuroNCAP značky Qoros. Vo finále nepriniesli reálny výsledok. Číňania sa pritom už dávno naučili vyrábať kvalitné autá. Všetky veľké (aj európske) automobilky považujú čínsky trh za najväčší a mnoho ich vyrába svoje modely práve v Číne. Je jasné, že sa čínske automobilky naučili rýchlo využívať možnosti a technológie, ktoré takto dostali (aj v spoločných podnikoch) k dispozícii. Napriek tomu sa okrem pár niekoľkých krajín (s výnimkou Ruska) zatiaľ čínske autá v našich zemepisných oblastiach nepredávajú.

Čo nebolo, môže byť. Čínske automobilky sa objavujú čoraz častejšie na autosalónoch v Európe - na rozdiel od tých renomovaných domácich. Pritom čoraz viac čínskych startupov v oblasti e-mobility ohlasuje, že bude predávať svoje elektromobily aj na európskom trhu. Prvým pionierom, ktorý by mohol ukázať cestu je čínska automobilka JAC Motors. Nie je to žiadny nováčik a má 56-ročnú tradíciu. Svoj model iEV7S, čo je plne elektrické malé SUV už predáva v Českej republike. Je to naozaj prielom? Oplatí sa toto auto v porovnaní s inými elektromobilmi?

Spomeňme ešte zaujímavosť, že JAC Motor kedysi uvažovali o výstavbe závodu aj u nás, na Slovensku. Spoločnosť je čínskou štátnou automobilkou. Kooperuje s ňou koncern VW. Spolupráca znamená, že na základe tohto bude Volkswagen ponúkať v Číne elektromobil Sol. Takže iEV7S by nemal byť žiadna technologická katastrofa, ale solídny elektromobil. JAC Motors momentálne má vo výstavbe spoločný podnik s Volkswagenom na elektromobily vo východnej Číne. Investícia 750,8 milióna dolárov by malo priniesť 100 000 elektromobilov ročne. Otázkou je, či táto spolupráca prospeje viac Číňanom, alebo Volkswagenu.

Dovozca do Českej republiky, spoločnosť e-Way uvádza, že vozidlo má „5-hviezdičkovú“ bezpečnosť. Možno podľa čínskych predpisov, alebo ázijskej odnože NCAP, ktoré sa však veľmi výrazne nemusia líšiť od štandardov EuroNCAP. Výrobca uvádza, že 21% karosérie je vyrobenej z vysokopevnostnej ocele.

JAC iEV7S poháňa synchrónny elektrický motor s permanentným magnetom, ktorý má výkon 85 kW. Jeho krútiaci moment má  hodnotu 270 Nm. Akcelerácia z 0 na 50 km/h zaberie 4 sekundy (z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd). Maximálna rýchlosť JAC iEV7S je na úrovni diaľničnej maximálky 130 km/h.

Rozmery tohto malého 5-miestneho crossoveru (hoci ho výrobca charakterizuje ako malé SUV) s neveľkou svetlou výškou 130 mm sú 4 135 mm na dĺžku, široký je 1 750 a vysoký 1 560 mm. Rázvor osí kolies je 2 490 mm. Mohol by tak byť priamym konkurentom napríklad modelom Hyundai Kona Electric, Kiu e-Niro, Mazda MX-30, či Peugeot e-2008 Electric, alebo ďalším podobne veľkým vozidlám.

Interiér je už sériovo bohato vybavený. Má tempomat, kožené čalúnenie, automatickú klimatizáciu, 8-palcový displej a systém zobrazenia okolia pomocou kamier. Nechýbajú 16-palcové hliníkové disky, denné diódy, vyhrievané zrkadlá a tiež diaľkové centrálne odomykanie.

Malý SUV-elektromobil má Li-ion batériou typu NCA od výrobcu to Samsung SDI s kapacitou 40 kWh. Čínska automobilka uvádza dojazd 300 km, ale podľa zastaralého „optimistického“ cyklu NEDC. Takže podľa novej metodiky WLTP to bude určite menej.

Podľa výrobcu má však mať pri konštantnej rýchlosti 60 km/h na jedno nabitie dojazd až 350 km. Kvapalinou chladená batéria umiestnená v podlahe sa nabije z 0 na 80 % za 60 min. Podľa údjov to však vyzerá, že DC nabíjanie je dostupné len cez čínsky konektor „GB“. To by však znamenalo, že v Európe sa tento elektromobil na rýchlonabíjačke nebude dať nabíjať. Pri AC zdroji to z 0 na 100 % má trvať 8 hodín pričom využíva palubnú nabíjačku s výkonom 6,6 kW.

Pýtate sa na cenu? JAC iEV7S stojí na českom trhu (podľa portálu auto.cz) 809 490 Kč s DPH. To je v prepočte necelých 32 400 €. Aj vám sa zdá byť táto cena napriek pomerne bohatej výbave pomerne vysoká? Možno je to vďaka „vysokohorskej“ prirážke českej firmy, lebo inde v Európe sa dá kúpiť za menej ako 31 000.

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: jacauto.cz, JAC Motors

Komentáre k článku