22.01.2020

Tatra okolo sveta 2 – po 30 rokoch vyráža na novú expedíciu

História sa opakuje, ale nie celkom. Presne o mesiac vyštartuje druhá expedícia s Tatrou.

V roku 1987 sa vydala šesťkolesová Tatra s netradičnou nadstavbou na cestu okolo sveta. Mnohí v napätí očakávali, ako táto československá expedícia dopadne. Po troch rokoch sa jej účastníci vrátili späť s túžbou vydať sa na podobné dobrodružstvo čo najskôr.

Medzitým sa významne zmenili podmienky, z pôvodnej posádky žije už len jediný člen. Lenže sny sa majú plniť. Ten kto prešiel celý svet, chce to skúsiť zas a znova, aj keď trocha inak.

V sobotu 22. februára 2020 odštartuje expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 2 (ďalej TKS2) z Prahy a hneď v nedeľu 23. februára bude štartovať na cestu okolo sveta z Hviezdoslavovho námestia v Bratislave. „Bude to najvýznamnejšia česká a aj slovenská expedícia“ povedal na tlačovej konferencii Marek Havlíček, jeden zo zakladateľov projektu TKS2. Trasa je rozdelené na tri etapy. Najprv povedie z Európy cez Strednú a Východnú Áziu, potom prejde Južnou, Strednou a Severnou Amerikou a nakoniec cez celý Africký kontinent späť do Českej republiky. Celkom je v pláne prejsť viac ako 270 000 kilometrov a navštíviť takmer 70 krajín sveta.

Zakladatelia projektu TATRA KOLEM SVĚTA 2, Marek Havlíček a Petr Holeček, sú ostrieľaní cestovateľskí matadori a presne 30 rokov po návrate pôvodnej československej expedície vyrazia na trojročné putovanie. „TKS2 je úplne nový súčasný projekt, v ktorom si kladieme za cieľ nadviazať na pôvodnú expedíciu z rokov 1987 – 1990, vzdať jej tak poctu a oživiť jej vtedajšiu veľkosť. TKS2 ale určite nechce pôvodnú expedíciu kopírovať,“  dodáva Petr Holeček.

„Snažíme sa sprostredkovať poznanie každému, kto má túžbu naplno prežiť bežné denné činnosti naozajstnej expedície a zažiť autentické zážitky z ciest, ktoré sa nedajú nahradiť iba rozprávaním na prednáškach či sledovaním dokumentu v TV. Dočasní členovia nášho tímu budú naši podporovatelia a priaznivci, ktorí zažijú životné dobrodružstvo a odvezú si priamu skúsenosť z jednotlivých krajín a práve aj vďaka nim celý projekt môžeme realizovať,“ hovorí Petr Havlíček. „Chceme, aby po skončení expedície zostalo niečo trvalé s ňou. Máme v pláne prispieť k lepšiemu svetu. Budeme rozdávať po svete školské potreby deťom a nakrúcať dokumentárny seriál o ceste a krajinách ktorými budeme prechádzať. Jedným z mini projektov je aj vymazanie našej uhlíkovej stopy, takže budeme počas cesty vysádzať pamätne stromy,“ uzatvára Marek Havlíček.

Expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 bude mať 4 stálych členov posádky: vodiča, kameramana, šéfa projektu a špecialistu na danú oblasť, ktorý bude ovládať miestne jazyky a bude aj pre všetkých sprievodcom a dá sa povedať, že aj styčným dôstojníkom s krajinami, ktorými bude expedícia prechádzať. Zároveň aj psychológom, aby sa neprejavila „ponorková“ choroba medzi členmi posádky.

Okrem stálych členov budú posádku počas celých troch rokov tvoriť aj fanúšikovia – podporovatelia, ktorí sa na 9 až 14 dní stanú dočasnými členmi posádky so svojimi právami, ale aj povinnosťami. Ubytovanie je zabezpečené jednak v kabíne vodiča a v nadstavbe (10 ľudí), ale súčasne aj na streche nadstavby na špeciálne vyvinutých matracoch a v štyroch špeciálnych stanoch (10 ľudí). „Tiež budeme viezť so sebou stany na prespanie aj mimo vozidla.  Počet miest na spanie je trocha predimenzovaný, okrem 4 stálych členov posádky budeme v nadstavbe viezť 12 členov dočasnej posádky,“ dodáva Marek Havlíček.

Projekt z veľkej časti financujú z vlastných zdrojov zakladatelia projektu a jeho sponzori.  Ďalšou, veľmi podstatnou časťou financovania projektu, sú práve príspevky od dočasných členov posádky, ktorí si kúpením miestenky na jednotlivé etapy expedície vlastne spolufinancujú expedíciu. „Pretože sme otvorená expedícia a ešte nemáme plnú obsadenosť na všetkých etapách, môžu sa záujemcovia na našom webe www.tatrakolemsveta2.cz dozvedieť, ako sa k nám pripojiť,“ pripojil Marek Havlíček.

„Cestovateľský sen je splnený! Trvalo nám 18 mesiacov, kým sme z pôvodného vojenského špeciálu určeného pre iracké púšte postavili naše expedičné vozidlo, v ktorom prežijeme tri roky života na ceste okolo sveta. Auto vyzerá úplne inak, než to pôvodné z prvej československej expedície „Tatra kolem světa“ - a to je dobre. Tak sme to od začiatku chceli,“ dodáva Petr Holeček.

Rovnako ako interiér sa bude líšiť i celkový vzhľad auta - počnúc iným počtom náprav. Oproti šiestim kolesám budú kolesá štyri, hlavne z ekonomických dôvodov. Motor je vidlicový osemvalec s objemom 12 667 cm³ , ktorý má výkon 230 kW. Je čiastočne prestavaný aj na vstrekovanie vodíka, čím sa zvýšil jeho výkon o 12% a zároveň sa znížili jeho emisie o 37%.  „Vyrobili sme tak prvú hybridnú expedičnú Tatru, ktorá sa vydá na cestu okolo sveta s výrazne menšou uhlíkovou stopou,“ podotkol  Marek Havlíček.

Podvozok 4x4 má pneumatiky 14,00 R20 a pre efektívnejšiu jazdu v teréne doinštalovali systém s vonkajším dofukovaním každej pneumatiky. Maximálna rýchlosť vozidla je 125 km/h. Pohotovostná hmotnosť expedičného vozidla je 13 ton a celková hmotnosť 16 ton. Na dĺžku má vozidlo 10 metrov, šírka je 2,55 m a výška 3,86 m.  Kabína má jedno závislé olejové kúrenie a jedno nezávisle naftové kúrenie. Nadstavbu vyhrievajú dve nezávislé kúrenia Webasto. Vozidlo  odvezie 720 litrov vody. Posádka vďaka nej dokáže prežiť až týždeň mimo civilizácie bez dopĺňania. Palivové nádrže s objemom 840 litrov zabezpečia, že nebude treba hľadať až 2 500 km čerpaciu stanicu. 

„Vozidlo je unikátne vybavené snímačmi na prenos dát z cesty, ktoré fanúšikom po celom svete umožnia okrem aktuálnej polohy expedície, resp. vozidla, sledovať veľmi veľa údajov o vozidle (napr. teplotu motora, oleja, stav ostatných agregátov, nadmorskú výšku, čistotu vzduchu v mieste kde sa vozidlo nachádza a množstvo ďalších údajov).  Tento telemetrický systém je určený nielen na zvýšenie atraktivity projektu, ale aj z hľadiska predchádzania možným poruchám na vozidle,“ podotkol Petr Holeček.

Komfort posádke v nadstavbe zabezpečia 2 sprchy, 2 WC a aj dve nezávislé klimatizačné jednotky MOLPIR. Klimatizácie sú dvojokruhové, špeciálne skonštruované ako dva nezávislé systémy, každý so svojím kompresorom a chladivom.  Jedna vetva je určená pre kabínu vodiča a druhá pre priestor pasažierov a zadné zázemie stálej posádky.

„V roku 2018 ma oslovilo vtedajšie vedenie automobilky Tatra s prosbou, či by som nepomohol  projektu TATRA KOLEM SVĚTA 2. Prakticky okamžite sa mi vynorili spomienky a s nimi spojené emócie na moju mladosť, keď som v roku 1987, ešte ako študent, sledoval osud československej expedície Tatra kolem světa. Ani na okamih som s odpoveďou neváhal.  Tatra je pre mňa srdcovou záležitosťou, lebo prvopočiatky mojej spoločnosti MOLPIR sú spojené práve s touto automobilkou a trvajú už 20 rokov až do dnešných dní. Spolupracujeme pri rôznych civilných ale aj vojenských projektoch. Projekt TATRA KOLEM SVĚTA 2 bol pre nás obrovskou výzvou, museli sme vyvinúť dve unikátne klimatizácie, ktoré musia vydržať bezchybne fungovať počas 3 rokov expedície. Teším sa že sa nám to podarilo a že aj ja osobne takouto formou môžem byť súčasťou tohto unikátneho projektu,“ dodal Jozef Hostin majiteľ slovenskej spoločnosti MOLPIR  s.r.o.

„Chceli by sme sa veľmi pekne poďakovať našim rodinám, partnerom, jednotlivcom či už za finančnú pomoc alebo aj za pomoc pri stavbe špeciálu. Ďakujeme jednoducho všetkým, ktorí nám akokoľvek pomohli splniť si náš cestovateľský sen,“ pridal Petr Holeček, spoluzakladateľ projektu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku