2020-01-09 06:55:00
Mercedes-Benz Vision AVTR
Mercedes-Benz Vision AVTR
Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes predstavil svojho Avatara – VISION AVTR

Hoci sa inšpiráciou filmu Avatar režiséra Jamesa Camerona vôbec netají, jeho označenie znamená niečo iné.

Hoci tento elektromobil akoby patril priamo do filmu Avatar, jeho názov je skratkou z označenia Advanced Vehicle Transformation - teda pokročilá transformácia vozidla. Platí to celkom presne.

Veľtrh CES v Las Vegas patrí k dôležitým a kľúčovým hlavne pre fanúšikov spotrebnej elektroniky, mobilných zariadení, technológií a podobných oblastí nášho života. V posledných rokoch sa stalo akousi nepísanou tradíciou, že sa na ňom objavujú v premiére netradičné, hlavne elektrizované novinky z automobilového sveta. Výnimkou nie je ani aktuálny ročník 2020, na ktorom sa predstavil výnimočný koncept z dielne automobilky Mercedes-Benz.

Zdroj: Mercedes-Benz AG

V kabíne by ste celkom márne hľadali volant a pedále. Auto ich nemá. Je pre to celkom jednoduché vysvetlenie - v tomto type vozidla vodič už nie je viac šoférom, len ďalším cestujúcim. Je v tomto prípade do počtu. O všetko sa totiž stará autonómny systém. Vodič - nevodič tak vlastne počas jazdy relaxuje. Môže to využiť dokonale, lebo vozidlo sa zameriava najmä na komfort, ktorý poskytne cestujúcim.

Mercedes-Benz VISION AVTR predstavuje víziu ekologického automobilu vzdialenejšej  budúcnosti. Charakteristické sú pre ňu nulové emisie, udržateľnosť a dokonalé prepojenie človeka so strojom. Automobilka na veľtrhu CES verejnosti oznámila, že plánuje do roku 2030 znížiť pri výrobe spotrebu vody na jedno vozidlo o 30 percent a spotrebu elektrickej energie o 40 percent. Spolu s tým chce pri výrobe vozidla vytvárať o 40 percent menej odpadu.

Zdroj: Mercedes-Benz AG

Mercedes-Benz uvádza, že v budúcnosti bude najväčším luxusom spojenie ľudstva s prírodou. Práve o to sa snaží aj najnovšia stuttgartská vízia. Pre dokonalé splynutie auta s posádkou zlepšuje intuitívnosť dotyková (haptická) odozva pri dotyku a vibrácie sedadiel s ôsmimi vibračnými prvkami. Ich prostredníctvom cítia cestujúci vonkajší svet, ale tiež svoj vlastný pulz. Dopĺňa to 360-stupňový priestorový zvuk.

Zdroj: Mercedes-Benz AG

Interiér posádku neoddeľuje od okolitého sveta, ale naopak. Prináša jeho zvuky, napríklad spev vtákov či hukot tečúcej vody až do interiéru. Posilňuje tak spojenie medzi človekom a prírodou. Ak je na palube celá rodina, AVTR to zistí a prispôsobí viaceré funkcie. Dokáže nastaviť monitorovanie detí na zadných sedadlách. Systém Magic Pool deťom umožňuje využiť benefity rozšírenej reality – hry, prezentáciu zaujímavých bodov na trase, alebo učenie.

Futuristickú limuzínu Vision AVTR poháňajú štyri elektromotory v blízkosti kolies. Každý je ovládaný individuálne a natáča sa spolu s kolesami. Umožňuje to celkom nový druh pohybu. Napríklad diagonálne v uhle 30 stupňov. To uľahčuje parkovanie. Predné a zadné kolesá sa môžu vychyľovať aj proti sebe. Extrémne tak zmenšujú polomer otáčania.

Zdroj: Mercedes-Benz AG

​Štúdiu elektromobilu pripravil Mercedes-Benz v spolupráci s Jamesom Cameronom a nechal sa inšpirovať filmom Avatar z roku 2009. Vo vozidle sa prezentuje futuristický dizajn, obrovské kolesá a priehľadné sklenené dvere, ktoré sa otvárajú ako krídla hmyzu. Vďaka tomu je prístup do futuristického interiéru jednoduchý. Priehľadné plochy a ambientné osvetlenie v štýle tečúcich čiar vytvárajú dojem magického hologramu. Väčšina plôch umožňuje 3D projekciu. Posádka tak môže prežiť let ponad Pandoru, prechádzku cez posvätný les alebo si vybrať animáciu čínskych hôr Huangshan či ružového soľného jazera Hillier v Austrálii. Všetky materiály v kabíne sú pritom recyklovateľné a kabína je vyrobená s ohľadom na vegánsky spôsob. Napríklad namiesto kože sa objavuje imitácia DINAMICA a používa sa pravý ratan.

Zdroj: Mercedes-Benz AG

V interiéri chýba volant a pedále, vonkajšie spätné zrkadlá nahradili kamery. Namiesto displeja využíva na projekciu palubovku i stredovú konzolu. Vozidlo bez volantu sa dá ovládať gestami. Koncept má byť autonómny, elektrický a ekologický. Celkový výkon 350 kW má zabezpečiť vynikajúcu dynamiku.

Najviac ale zaujme použitie revolučných batérií na báze grafénu. Je to najtenšia forma uhlíka. Znamená to úplné skoncovanie s drahými kovmi či toxickými látkami, ktoré sú dnes bežnou súčasťou akumulátorov. Po skončení životnosti batérie sa dajú recyklovať kompostovaním, takže nijako nezaťažujú prírodu. Neuveriteľná je aj ich energetická hustota 1,2 kWh na liter objemu. Výhodou toho sú kompaktné rozmery a nízka hmotnosť. Kapacita 110 kWh by mala zabezpečiť dojazd 700 km. Ani nabíjanie nemá byť problém. Na plnú kapacitu to má trvať len 15 minút. Nepoznáme však výkon nabíjačky. Celé to znie ako sci-fi. Mercedes-Benz však uvádza, že nové revolučné akumulátory sú ešte len vo fáze výskumu.

Zdroj: Mercedes-Benz AG
Zdroj: Mercedes-Benz AG

Dizajn prísne aerodynamickej limuzíny je inšpirovaný kultovým sci-fi filmom Avatar Jamesa Camerona. Tvar kolies odkazujú na tvar semena posvätného stromu duší. Sedadlá odkazujú na tvar listov hlavného stromu a spolu so stredovou konzolou vytvárajú špirálu, ktorá akoby vrastala do palubnej dosky. Interiér neobsahuje žiadne klasické tlačidlá ani podobné ovládacie prvky. Komunikácia s vozidlom sa začína položením dlane na podsvietenú centrálnu riadiacu jednotku integrovanú v stredovej konzole. Interiér doslova ožije a vozidlo rozpozná majiteľa podľa dychu. Všetky povely sa zadávajú buď hlasom, alebo gestami. Okrem plne autonómneho riadenia Vision AVTR umožňuje tiež poloautonómne a manuálne riadenie. Podľa zvoleného módu sa riadiaca jednotka vysúva zo stredovej konzoly.

Zdroj: Mercedes-Benz AG

Z Pandorinej ríše pochádza aj 33 bionických klapiek v zadnej časti, ktoré sa vyklápajú, poskytujú svetelnú komunikáciu s okolím. Slúžia aj ako solárne panely pre napájanie nízkoenergetických čipov a snímačov palubnej elektroniky.

Niektoré prvky by sa mohli čoskoro objaviť v sériovej produkcii Daimlera. Načasovanie predstavenia konceptu nebolo náhodné. Film Avatar by sa totiž mal dočkať pokračovania v roku 2021.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Mercedes-Banz AG

Komentáre k článku


Stream naživo