23.10.2019

Takto vás bude vidieť aj v tme

Zatiaľ nám počasie servíruje akoby neskoré leto, ale súmrak a tma už prichádzajú oveľa skôr.

Zmena letného času na zimný tento víkend však prinesie oveľa skoršie stmievanie. Aby vás znížená viditeľnosť na ceste nezaskočila, pamätajte na známe heslo o bezpečnosti: vidieť a byť videný!

Neplatí to len pre vodičov, ale aj pre chodcov. Samozrejme čisté, a vyleštené hlavné reflektory áut sú zárukou optimálneho dosvitu vašich svetiel. No môžete mať akokoľvek dobré svetlá, ak sa po ceste pohybuje chodec, ktorý splýva s čiernočiernou tmou. Pre bezpečnosť na vozovke totiž nie je nič rizikovejšie ako chodec v tmavom oblečení.

Hoci on potme vidí auto so zapnutými svetlami lepšie ako za jasného dňa, vodič ho veľmi často nezbadá v dostatočnom predstihu. Neraz na poslednú chvíľu. Niekedy naozaj na poslednú... Čo teda môžete urobiť pre svoju bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky? Technologická spoločnosť 3M má návod na riešenie.

Zrak človeka je stimulovaný rozdielmi kontrastu a zameriava sa predovšetkým na čiary a okraj. Čím konkrétnejšie čiary a okraje teda reflexný materiál má, tým kratší čas potrebuje vodič na rozpoznanie prekážky na ceste. Mnohí ľudia riešia viditeľnosť po svojom. Niekto rozsvieteným mobilom, iný svetlou farbou oblečenia. Obliekať sa do svetlých farieb je iba čiastočné riešenie, lebo ani biela farba oblečenia nestačí pre lepšiu viditeľnosť na ceste. Ani jedno nie je dostatočné.

Experiment „No white at night“ spoločnosti 3M ukázal, že chodca s vhodnými reflexnými prvkami zaregistruje vodič už pri vzdialenosti viac ako 300 metrov, kým chodca v bielom oblečení až pri vzdialenosti cca 75 metrov. „Pri rýchlosti 90 km/h vidí vodič chodca v bielom o deväť sekúnd neskôr ako chodca s reflexnými prvkami,“ varuje odborník na osobnú bezpečnosť Jan Bidlas, zo spoločnosti 3M.

Byť na ceste viditeľný

Reflexné vesty, pásky, nažehľovačky, nášivky. Možností, ako byť viditeľnejší na ceste, je množstvo. Nie všetky ale dostatočne plnia svoju funkciu – upozorniť okoloidúce autá na chodca na ceste, či neosvetlenom priechode pre chodcov. Podľa čoho teda reflexné prvky vyberať? „Vo výbere kvalitného reflexného materiálu môže pomôcť označenie certifikátom kvality CE alebo aj značka skúseného výrobcu takýchto materiálov, napríklad 3M Scotchlite,“ hovorí Jan Bidlas. Ak kupujeme odev, nemala by chýbať ani informácia o spôsobe prania a o tom, koľko pracích cyklov vydrží reflexný materiál bez zmeny vlastností odrazu svetla.

Retroreflexný - neznamená historický

Reflexné materiály pracujú na princípe odrazu svetla pri styku s materiálom a záleží na jeho zložení, akú veľkú má odrazivosť a či je odraz zreteľne viditeľný na všetky strany. Práve to je pre bezpečnosť na ceste to najdôležitejšie. Klasické reflexné materiály lúč svetla z bodu jeho dopadu len odrazia, či už v zníženej alebo rovnakej intenzite v závislosti na type materiálu. Retroreflexné materiály sa však vďaka zrkadlovej vrstve, v ktorej sú tisíce malých guľôčok schopných zaostriť a odraziť svetlo, celé rozžiaria a zabezpečia dokonalú viditeľnosť človeka zo všetkých strán.

Deti potrebujú dvojnásobná ochranu

Aj napriek tomu, že malé deti sa bez sprievodu dospelého potme zväčša nepohybujú, dostatočná viditeľnosť je v tomto prípade mimoriadne dôležitá. Malé deti si totiž vodiči často nevšimnú, čo môžu pomôcť vyriešiť kvalitné reflexné prvky. „Najväčšou istotou, že budú deti na ceste viditeľné, sú reflexné prvky priamo na vrchnom oblečení. Ak ich tam nemajú, retroreflexné prvky 3M Scotchlite sa dajú jednoducho na oblečenie našiť alebo nažehliť,“ pripomína Jan Bidlas.

Bezpečne aj  pri športe

Na bezpečnosť počas zníženej viditeľnosti už nemyslia len výrobcovia oblečenia, ale aj obuvi. Športová značka Adidas v spolupráci s 3M tento rok priniesla špeciálnu edíciu bežeckej obuvi Adidas Originals Nite Jogger, s reflexnými prvkami Scotchlite na prednej časti topánky, na päte aj na stranách. Tá zaručí vysokú viditeľnosť a bezpečnosť aj pri horších svetelných podmienkach, napríklad pri nočnom behu.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku