16.05.2019

Audi A4 – športovejšie, modernejšie, aj s elektrikou

Model A4 predstavuje pre značku Audi jeden z ťažiskových modelov značky.

Preto Audi po štyroch rokoch výroby vynovilo svoj úspešný model strednej triedy. Exteriér obsahuje nové výrazové zmeny značky. Veľký dotykový displej MM touch zákazníkom poskytuje ovládanie, na ktoré si zvykli zo smartfónov. Mnoho motorov je so systémom mild-hybrid (MHEV). Z tejto elektrifikácie profituje efektivita a komfort jazdy.

Platí to aj aj pre športový model  S4 TDI - po prvý raz prichádza s naftovým motorom V6 TDI, 48-voltovou hlavnou elektrickou sústavou a elektricky poháňaným kompresorom. To zabezpečuje spontánnejšiu reakciu motora. Je to jedinečná kombinácia výkonu, krútiaceho momentu a efektívnosti v danom segmente.

Dizajn karosérie má športový vzhľad

Vďaka športovým akcentom pôsobí modernizovaný modelový rad Audi strednej triedy ešte dynamickejšie. Jednodielna maska chladiča Singleframe je širšia a nižšia, na prednej aj zadnej časti karosérie zvýrazňujú šírku horizontálne línie. Z bočného pohľadu sú viditeľné výrazne modelované „svaly“ nad blatníkmi a medzi nimi je nižšie položená bočná línia. Spolu tvoria výrazné kontúry, navonok signalizujúcgény legendárneho prvého modelu Audi quattro.

Audi A4 má teraz sériovo reflektory z LED, špičkový model využíva technológiu Matrix LED s adaptívnymi diaľkovými svetlami. Nová je tiež koncepcia stupňov výbavy: vonkajšie majú teraz označenie Basis, Advanced a S line. Modely S4 a A4 allroad quattro majú špecifický dizajn. Zákazníci majú na výber 12 farieb laku karosérie, medzi nimi nový odtieň Terra Grey.

Aj interiér Audi A4 má horizontálne línie. V strede prístrojového panelu je mierne k vodičovi natočený veľký dotykový displej MMI touch, ktorý tvorí centrum nového systému ovládania. Nové komplety interiéru design selection a Interieur S line sa dajú voľne kombinovať s líniami exteriéru. V tme dodáva interiéru akcenty komplet kontúrového/náladového osvetlenia.

Komplexné digitálne prepojenie

S novým systémom MMI komplexne digitálne prepojené Audi A4 poskytuje rovnaký spôsob ovládania ako moderný smartfón. Displej MMI touch s akustickou spätnou väzbou preberá funkciu doterajšieho kombinovaného otočného/tlačidlového ovládača MMI na stredovej konzole. Dotykový displej TFT má uhlopriečku 25,7 cm (10,1 palca). Jeho grafika je zámerne čistá a jednoduchá. Štruktúra menu so svojimi prísnymi hierarchiami uľahčuje ovládanie. MMI umožňuje online vyhľadávanie v databázach. Hlasové ovládanie prirodzenou rečou, ktoré je ďalšou funkciou nového systému, rozumie mnohým formuláciám z bežnej reči.

Navigácia je v modernizovanom Audi A4 všestrannejšia a užívateľsky priateľskejšia. Portfólio Audi connect a Audi connect plus obsahuje mnoho online služieb, medzi nimi aj služby Car-to-X, ktoré využívajú kolektívnu inteligenciu flotily automobilov Audi. Okrem online informácií o dopravných značkách a nebezpečných miestach v premávke, ako aj služby On-Street Parking pribudli ako novinka informácie o semaforoch. Vďaka digitálnemu prepojeniu s infraštruktúrou mesta Audi A4 zo servera dostáva informácie z centrálneho počítača riadiaceho semafory, takže vodič môže prispôsobiť svoju rýchlosť k najbližšej zelenej fáze. V združenom prístroji vidí individuálne odporúčanú rýchlosť a zostávajúci čas po najbližšiu zelenú fázu už keď vodič čaká na červenej. Systém tak prispieva k efektívnemu spôsobu jazdy a k plynulosti premávky. Je to súčasťou ponuky  Audi connect a postupne bude zavádzaná vo vybraných európskych mestách.

Služby Audi connect núdzové volanie a volanie servisu sú štandardné, bezplatná aplikácia myAudi prepája smartfón vodiča s automobilom. S voliteľnou funkciou elektronický kľúč Audi connect môže vodič odomknúť a zamknúť vozidlo, ako aj naštartovať motor pomocou kompatibilného smartfónu s operačným systémom Android. Personalizácia umožňuje až 14 užívateľom myAudi uložiť si nastavenia do individuálnych profilov.

Modernizované Audi A4 má aj ponuku dodatočne objednateľných funkcií – functions on demand. Po kúpe auta sa dajú doobjednať tri funkcie infotainmentu podľa potreby. V Nemecku je to MMI plus, prijímač digitálneho rozhlasového vysielania DAB+ a Audi smartphone interface. Tieto funkcie sa dajú aktivovať trvalo alebo na určitý čas. Pre zoznámenie sa s nimi si môže zákazník nechať jednorazovo aktivovať na testovacie obdobie jedného mesiaca. Už v tejto fáze má možnosť si ju predĺžiť – opäť na jeden mesiac, na jeden rok alebo natrvalo. Ak nemá záujem, funkcia sa po uplynutí doby automaticky deaktivuje.

Nový systém MMI má novú hlavnú jednotku. Je prepojená s novým, priestorovo oddeleným komunikačným boxom. Združuje  všetky úlohy konektivity – telefonovanie, služby Audi connect a integruje aj hotspot WLAN. Na výber je aj Audi phone box a ozvučovací systém Bang & Olufsen Premium Sound System s trojrozmerným (3D) ozvučením prednej časti kabíny.

Pre združený prístroj sú na výber dve možnosti: dva čiastočne analógové združené prístroje s displejom informačného systému vodiča, alebo v kombinácii s MMI plus plne digitálny združený prístroj Audi virtual cockpit plus. Displej s uhlopriečkou 31,2 cm (12,3 palca) s rozlíšením  Full HD sa ovláda pomocou multifunkčného volantu prepínať možno tri rozličné zobrazenia. Head-up displej premieta dôležité informácie na predné okno do zorného poľa vodiča.  A4 má k dispozícii mnoho asistenčných systémov. Sú združené do troch kompletov „Tour“, „Mesto“ a „Parkovanie“. V komplete „Tour“ je dôležitý adaptívny asistent na udržiavanie rýchlosti s funkciou Stop & Go a automatickým udržiavaním vzdialenosti. Spolu s s prediktívnym asistentom efektívnej jazdy vie Audi A4 aj bez sledovania vozidla idúceho vpredu prediktívne spomaľovať a zrýchľovať. Na to vyhodnocuje upozornenia Car-to-X, dáta navigácie a dopravné značky.

Pohon aj s elektrikou

Na začiatku predaja v Európe bude modelový rad Audi A4 so šiestimi turbokompresorom prepĺňanými motormi s priamym vstrekovaním paliva. Tri benzínové TFSI a tri naftové TDI. Ich výkon siaha od 110 kW (150 k) do 255 kW (347 k). Ponuku neskôr rozšíria dva naftové motory: 30 TDI s výkonom 100 kW (136 k) a 35 TDI s výkonom 120 kW (163 k). Všetky motory s rezervou spĺňajú emisnú normu Euro 6d-temp.

Tri motory budú od začiatku predaja vybavené systémom mild-hybrid (MHEV) s 12-voltovou elektroinštaláciou. Znižuje spotrebu paliva a zvyšuje komfort. V krátkom čase budú nasledovať dva ďalšie. V bežnej ennej premávke môže systém MHEV podľa individuálnych meraní Audi znižovať spotrebu paliva až o 0,3 litra na 100 kilometrov.

Pre každú motorizáciu je k dispozícii buď 6-stupňová manuálna prevodovka, 7-stupňová dvojspojková prevodovka S tronic, alebo 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic, v kombinácii s pohonom predných, alebo všetkých kolies. S výnimkou základného benzínového motora TFSI majú všetky modely A4 sériovo automaticky radiacu prevodovku (S tronic alebo tiptronic). Benzínový motor 35 TFSI s výkonom 110 kW (150 k) sa montuje s manuálnou prevodovkou, rovnako 40 TDI s výkonom 140 kW (190 k) a pohonom predných kolies.

Podvozok je športovo-harmonický

Športovo vyvážený štandardný podvozok je základom, ako alternatívu možno objednať aj ďalšie verzie vrátane adaptívnych podvozkov. Komfortný podvozok má oproti štandardnému podvozku o 10 milimetrov zmenšenú svetlú výšku a reguláciu charakteristiky tlmičov. Športový podvozok má zmenšenú svetlú výšku o 23 milimetrov. Dynamickejším základným vyladením zvýrazňuje športový charakter pri zachovaní komfortu. Normálny aj športový podvozok môžu mať na želanie tlmiče pruženia s reguláciou charakteristiky. Obidva adaptívne podvozky sú prepojené so systémom Audi drive select. Tento systém regulácie jazdnej dynamiky ovplyvňuje aj charakteristiku dynamického riadenia, automatickej prevodovky a škrtiacej klapky. Cez Audi drive select  môže vodič nastaviť 5 rozličných profilov.

Diesel Power
Oba športové modely – Audi S4 TDI a S4 TDI Avant – sa na európskych trhoch budú predávať s novým naftovým motorom V6 3.0 TDI. Dosahuje výkon 255 kW (347 k) a maximálny krútiaci moment 700 Nm. Limuzína S4 TDI s nim zrýchľuje za 4,8 sekundy z 0 na 100 km/h a ďalej až po elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h.

K vysokému temperamentu motora pri rozjazde a takmer lineárnemu nárastu výkonu prispieva elektricky poháňaný kompresor EAV pripojený k novej 48-voltovej hlavnej elektrickej sústave vozidla. Eliminuje zvyčajné oneskorenie turbokompresorom prepĺňaného motora a umožňuje bezprostrednú reakciu na pedál akcelerátora. Elektrická sieť 48 V má ešte väčší potenciál pre zvýšenie efektivity ako systém MHEV pri modeloch A4 so štandardnou 12-voltovou elektrickou sústavou. Vedľajšia elektrická sústava s napätím 12 V je prepojená s hlavnou sieťou 48 V cez výkonný menič jednosmerného prúdu (DC/DC). Výkonný 48-voltový štartovací generátor je pripojený k motoru drážkovaným remeňom a pri brzdení motorom dodáva rekuperačný výkon až do 8 kW. Zásobníkom elektrickej energie je vzduchom chladená lítiovo-iónová batéria s kapacitou 0,5 kWh. Je uložená pod podlahou batožinového priestoru. Systém v modeloch S4 v reálnej premávke znižuje spotrebu paliva až o 0,4 litra na 100 kilometrov.

Štandardom je 8-stupňová automatická prevodovka tiptronic a permanentný pohon všetkých kolies. Na želanie Audi montuje športový diferenciál. Aktívne rozdeľuje krútiaci moment na zadné kolesá, kde pri dynamickej jazde v zákrute prenáša väčší podiel krútiaceho momentu na vonkajšie koleso v zákrute. To eliminuje tendenciu k nedotáčavosti. Audi S4 má sériovo športový podvozok so špecifickým vyladením pre modely S. Športový zážitok z jazdy si zákazník môže ďalej umocniť voliteľným športovým podvozkom S s reguláciou charakteristiky tlmičov.

Na všetky cesty a necesty
Vďaka systému pohonu všetkých kolies quattro a o 35 milimetrov zväčšenej svetlej výške kombinuje Audi A4 allroad quattro vysoký jazdný komfort a schopnosť jazdy v ľahšom teréne. S voliteľným podvozkom s reguláciou tlmičov, sa dá ďalej zvýšiť komfort a dynamika. S dodatočným režimom offroad v systéme Audi drive select je k dispozícii 6 jazdných režimov. Od kombi A4 Avant sa allroad pohľad líši detailmi na karosérii ako nájazdové štíty v nárazníkoch a rozšírené lemy blatníkov. Okrem toho má A4 allroad o 12 milimetrov väčšie kolesá a rozšírený rozchod – vpredu o 6 a vzadu o 11 milimetrov.

Audi A4 allroad je na výber s troma motormi – jedným benzínovým a dvoma naftovými. Štandardom sú automatické prevodovky. Batožinový priestor má rovnako ako pri kombi A4 Avant základný objem 495 litrov, sklopením zadného operadla a naložením až po strop je k dispozícii maximálny objem 1.495 litrov. Dvere a kryt batožinového priestoru majú sériovo elektrické ovládanie.

Pre rýchlo sa rozhodujúcich
Na začiatok predaja značka so štyrmi kruhmi pripravila zvláštny model A4 s označením „edition one“. Je k dispozícii pre limuzínu aj kombi Avant s troma verziami pohonu – benzínovým štvorvalcom 2.0 TFSI s výkonom 180 kW (245 k), naftovým štvorvalcom 2.0 TDI s výkonom 140 kW (190 k) a naftovým šesťvalcom 3.0 TDI s výkonom 170 kW (231 k). Vonkajší dizajn obsahuje prvky z kompletu S line Exterieur, doplnené markantnými detailmi z kompletu Designpaket Black. V interiéri má zákazník na výber dve vyhotovenia – design selection alebo komplet S line Interieur.

Začiatok predaja v Európe

Modely Audi A4 a modely S4 s motorom TDI sa začnú predávať v Nemecku a v Európe na jeseň tohto roku. 

Na trhoch mimo Európy bude Audi predávať S4 a S4 Avant s motorom 3.0 TFSI. Turbokompresorom prepĺňaný benzínový šesťvalec s priamym vstrekovaním paliva dosahuje výkon 260 kW (354 k) a v pásme otáčok od 1370 do 4500 za minútu poskytuje maximálny krútiaci moment 500 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 4,7 sekundy (Kombi S4 TFSI Avant o 0,2 s dlhšie), maximum je elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť 250 km/h.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku