13.05.2019

Opel pod prúdom: Grandland X Hybrid4 s pohonom všetkých kolies

Opel bude elektrický - celé produktové portfólio bude elektrifikované do roku 2024.

Nemecký automobilový výrobca pokračuje v implementácii kľúčového prvku strategického plánu PACE! predstavením novej verzie PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) modelu Grandland X. Elegantný Grandland X Hybrid4 je vrcholným modelom ponuky SUV značky Opel (ktorá obsahuje aj modely Crossland X a Mokka X).

S pohonom všetkých kolies a voliteľnou čiernou kapotou motora kombinuje výkon turbodúchadlom prepĺňaného benzínového štvorvalca 1,6 litra a dvoch elektromotorov pre  systémový výkon 221 kW (300 k). Predbežná hodnota spotreby paliva podľa WLTP/NEDC  (vážená, kombinovaná) je 2,2 l/100 km a emisie CO2 49 g/km. Prvý model plug-in hybrid značky Opel sa bude dať objednávať už o niekoľko týždňov, dodávky zákazníkom sú plánované na začiatok roka 2020. Grandland X Hybrid4 je v zmysle stratégie zameranej na plnenie budúcich limitov emisií CO2 prvým príspevkom k elektrifikácii kompletného produktového portfólia nemeckého výrobcu do roku 2024. Ďalší krok bude uvedenie plne elektrickej verzie modelu Corsa novej generácie, ktorá sa začne predávať ešte v tomto roku.

Nový špičkový model radu Grandland X predstavuje najaktuálnejšiu úroveň pohonu plug-in hybrid. Systém pohonu Grandland X Hybrid4 tvorí turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva s objemom 1,6 litra a výkonom 147 kW (200 k). Je certifikovaný podľa WLTP, spĺňa emisnú normu Euro 6d-TEMP a je špeciálne adaptovaný pre hybridný systém pohonu.

Dva elektromotory s výkonom 80 kW (109 k) a lítiovo-iónová vysokonapäťová (300 V) akumulátorová batéria má kapacitu 13,2 kWh. Jeden elektromotor je uložený vpredu a integrovaný do 8-stupňovej automatickej prevodovky. Druhý elektromotor je spolu s invertorom a diferenciálom integrovaný do modulu zadnej nápravy, čím podľa potreby zabezpečuje pohon všetkých kolies.

Spaľovací motor poháňa vozidlo v oblasti stredných až vysokých rýchlostí, krátkodobý pohon pri nízkej rýchlosti zabezpečujú elektromotory. Opel Grandland X Hybrid4 má dojazd do 50 kilometrov s elektrickým pohonom podľa metodiky WLTP (60 km podľa NEDC). Štúdie v Nemecku ukazujú, že 80 percent všetkých každodenných jázd je na vzdialenosť menšiu ako 50 km (jazdy do práce a späť). Takíto zákazníci môžu teoreticky jazdiť v priebehu týždňa s modelom Grandland X Hybrid4 bez lokálnych emisií.

Grandland X Hybrid4 má štyri jazdné režimy – elektrický, hybridný, AWD a športový. Umožňujú vodičovi prispôsobiť si charakteristiku vozidla svojim preferenciám, alebo špecifickým prevádzkovým podmienkam. Napríklad v režime hybrid vozidlo automaticky volí najefektívnejší spôsob pohonu, elektrický režim umožňuje jazdu výlučne s elektrickým pohonom – napríklad v centrách miest. Režim AWD aktivuje elektromotor poháňajúci zadné kolesá pre dosiahnutie maximálnej trakcie na všetkých druhoch povrchov.

Grandland X Hybrid4 dokumentuje, ako Opel dbá na potreby zákazníkov. Napríklad zásuvka na nabíjanie batérie pomocou integrovanej nabíjačky vozidla s výkonom 3,3 kW (na želanie 6,6 kW) je umiestnená na opačnej strane ako klapka uzáveru palivovej nádrže. Akumulátorová batéria pohonu je uložená pod zadnými sedadlami, čím neuberá z vnútorného priestoru kabíny ani batožinového priestoru.

Elektrická energia je lacnejšia ako benzín, zákazníci môžu šetriť prevádzkové náklady pravidelným dobíjaním batérie. Doba nabíjania batérie závisí od druhu použitej nabíjačky. Okrem kábla, určeného na pripojenie do bežnej elektrickej zásuvky v garáži, Opel dodáva k vozidlu aj káble na nabíjanie z verejných nabíjacích stojanov, resp. z domácej nástennej nabíjacej stanice wallbox. Ak má wallbox výkon 7,4 kW, potom sa batéria nabije úplne za 1 hodinu a 50 minút. Aby sa zachoval komfort posádky pri výlučne elektrickej jazde, má Grandland X Hybrid4 špecifické prvky - elektrický kompresor klimatizácie a elektrické kúrenie.

Na zvýšenie pohodlia vodiča pri nabíjaní, môže Grandland X Hybrid4 využívať služby „Free2Move“ – značky mobility koncernu PSA. Ponuka obsahuje nabíjaciu kartu, umožňujúcu prístup k vyše 85 000 nabíjacím staniciam v Európe a plánovač cesty, ktorý odporúča najvhodnejšie trasy pri zohľadnení aktuálneho dojazdu a umiestnenia nabíjacích staníc pozdĺž trasy. Online navigácia systému infotainmentu Navi 5.0 IntelliLink umožňuje vyhľadávanie optimálnych trás a navádzanie k zvoleným nabíjacím staniciam.

Pre Grandland X Hybrid4 sú k dispozícii aj nové telematické služby Opel Connect. Zahŕňajú užitočné funkcie ako navigáciu s dopravnými informáciami v reálnom čase, kontrolu stavu vozidla pomocou aplikácie a priame spojenie s dispečingom asistenčnej, resp. záchrannej služby s funkciou núdzového volania. Ak sa pri nehode nafúknu airbagy a napnú bezpečnostné pásy, systém vytvorí automatické telefonické spojenie so záchranným dispečingom a odošle údaje o polohe vozidla. Vodič môže stlačením červeného tlačidla nadviazať spojenie aj manuálne.

Ovládanie jedným pedálom

Pre zvýšenie efektívnosti má Grandland X Hybrid4 brzdovú sústavu s rekuperáciou. Pri spomaľovaní a brzdení premieňa kinetickú energiu vozidla na elektrickú energiua tou sa dobíja batéria. Vďaka tomu sa predlžuje dojazd modelu Grandland X Hybrid4 priemerne o 10 percent. Vodič môže ovplyvňovať režim rekuperácie. Prepnutie na „Regeneration on Demand“ dosahuje maximálnu rekuperáciu. Brzdný moment elektromotora je vtedy taký veľký, že vodič v normálnej premávke nemusí použiť brzdový pedál. Tak sa dá Opel Grandland X Hybrid4 ovládať iba prostredníctvom pedála akcelerátora (ovládanie jedným pedálom).

Nový Grandland X Hybrid4 predstavuje predvoj novej generácie elektrifikovaných vozidiel Opel. Kým elektrický model Ampera-e zostáva v predaji na vybraných trhoch, nemecký výrobca v najbližších 20 mesiacoch uvedie na trh štyri verzie nových modelov s plne elektrickým pohonom. Bude to Corsa novej generácie, Zafira Life MPV, Vivaro novej generácie v úžitkovej verzii a nástupca modelu Mokka X.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku