09.04.2019

Prečo prezuť vaše auto na letné pneumatiky?

Leto sa pomaly, ale isto blíži. Pre nás motoristov to znamená jedno. Čas prezuť svojho štvorkolesového tátoša.

Najlepšie na poriadne a kvalitné pneumatiky. Zákon určuje používanie zimných pneumatík od 15.11 do 31.3.Zimné pneumatiky sú svojím zložením aj vzorom naozaj určené len na zimu. Na leto by ste mali prezuť pneumatiky s prispôsobeným vzorom, pričom dôvodov je hneď niekoľko:

  • Je hospodárnejšie jazdiť v lete na plytších letných gumách, ako na zimných s hlbokým dezénom, ktorý by potom už v zime nemusel byť dostačujúci
  • Letné pneumatiky v lete výrazne bezpečnejšie – majú menšiu brzdnú dráhu, ľahšie priľnú na vozovku a pri aquaplaningu sa chovajú predvídateľnejšie a umožňujú lepšie ovládanie vozidla.
  • Zloženiu zimných pneumatík je iné, (obsahujú viac oxidu kremičitého). Ľahšie sa prichytávajú k horúcej vozovke, trhajú si povrch a zvyšujú spotrebu vozidla.

Poznáme ešte jeden špeciálny druh pneumatiky, takzvané celoročné pneumatiky. Musíte ale počítať s tým, že v lete nedosiahnu také dobré výsledky, ako letné pneumatiky a v zime zase ako zimné pneumatiky. Sú kompromisom, použiteľným v oboch obdobiach, ale pri nižšej bezpečnosti a zhoršených jazdných vlastnostiach.

Pre vzor letných pneumatík je typické, že majú menej lamiel a viac blokov, menej drážok a smer pneumatiky je menej výrazný. Naopak, nechýbajú úzke drážky, ktoré odvádzajú spod pneumatiky vodu a znižujú tak riziko aquaplaningu. Celkovo vzor nemusí byť úplne hlboký, dezén sa po zakúpení pohybuje okolo ôsmich milimetrov. Bežná je pre letné pneumatiky vyššia hodnota rýchlostného indexu a vzhľadom na menšiu tolerovanú hĺbku dezénu aj dlhšia životnosť.

Pri použití v lete:

  • Vysoká priľnavosť k povrchu vozovky
  • Odvod vody drážkami, čím sa zvyšuje priľnavosť na mokrej vozovke
  • Šetrnejšia jazda
  • Menšia hlučnosť

Pri použití v zime:

  • Menšia stabilita na vozovke
  • Zhoršená ovládateľnosť v dôsledku nízkej priľnavosti povrchu
  • Zníženie životnosti
  • Výrazné riziko nehody

AUTOR: PR článok

Komentáre k článku