2018-11-23 11:55:00
Druhý život pneumatík
Druhý život pneumatík
Zdroj: Jozef Vydra

Toto je druhý, zaujímavý život pneumatík, keď doslúžia

Keď vymeníte pneumatiky za nové, už iste viete kam so starými – necháte ich zadarmo v predajni, alebo v pneuservise.

Stretnete sa s nimi možno ešte niekoľkokrát – a často ani len netušíte, že to, čo je pred vami, alebo pod vami, boli pôvodne pneumatiky. Ako sa dostali pneumatiky na chodníky, cesty, rôzne povrchy, či do tlmiacich materiálov? Cesta je to zaujímavá aj náročná. Ale stojí za to.

Začnime od začiatku - na Slovensku už dlhšie platí zákon o odpadoch, ktorý rieši spätný zber pneumatík. Všetky pneuservisy a predajcovia pneumatík preto majú zo zákona povinnosť odoberať pneumatiky od motoristov – konečných užívateľov zadarmo. Bez ohľadu na ich značku. Pneumatiky môžete zadarmo odovzdať aj v prípade, že nenakupujete ďalší tovar  či nevyužívate ich služby. Likvidácia pneumatiky je totiž započítaná v jej nákupnej cene a túto informáciu nájdete na doklade o zaplatení.

Takže ako sa zbaviť pneumatík je jasné. Určite nemajú skončiť niekde na skládke, či ešte horšie v lese. Pneumatika sa totiž v prírode rozkladá 200 až 300 rokov. Žiaľ ešte sa stále veľmi často stretávame s pneumatikami voľne „odloženými“ v prírode. Lenže tá má iné starosti, ako „konzumovať“ zmes gumy, kovu, textilu a ďalších prímesí. To sú pritom materiály, ktoré si vedia nájsť svoje opätovné uplatnenie. Riešením totiž nie je ani spaľovanie starých pneumatík, pri ktorom sa uvoľňuje množstvo nebezpečných látok a toxických splodín. Dlhodobý vplyv týchto látok môže mať karcinogénne následky. 

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Čo sa teda deje s pneumatikami ďalej po ich odovzdaní? Aj keď už nemôžu slúžiť pre svoj vek, alebo majú ojazdený dezén, v každej pneumatike je zhmotnenej veľa energie a materiálov. Tie by bola škoda nevyužiť a nechať len tak napospas. Materiál z pneumatík sa dá recyklovať. Čo je určite lepšie riešenie, ako čakať, ako si s nimi poradí príroda. Navyše výrobky z recyklovaných pneumatík majú všestranné využitie. Zabrániť znečisťovaniu znamená zelenú pre recyklovanie. Má to len jeden, ale podstatný háčik – materiál z použitých, jazdených pneumatík sa nedá znova použiť pri výrobe nových pneumatík. Bolo treba nájsť pre ne iné využitie. Nájsť im „druhý život.“

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Cesta pneumatiky

Čo sa teda deje s pneumatikou po jej odovzdaní?  Spoločnosť ELTMA, nezisková organizácia  zodpovednosti výrobcov pneumatík zabezpečuje odvoz v širokej sieti servisov a predajní na Slovensku. Všetky tieto zberné  miesta sú označené nielen na interaktívnej  mape www.eltma.sk, ale  sú vybavené aj špeciálnou nálepkou s označením „Miesto spätného zberu pneumatík Eltma“. Keď predajca  či pneuservis zhromaždí približne 100 kusov osobných pneumatík (700 kilogramov), zadá objednávku do systému a spracovateľ ich jednoducho a bezplatne vyzdvihne a prevezie do spracovateľského závodu. Tam sa začína  ich cesta k novému životu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ekologické spracovanie

Mali sme možnosť pozrieť sa, ako to celé prebieha. V závode RPG Recycling na spracovanie pneumatík v Uherskom Brode najprv pneumatiky vytriedia podľa veľkosti. Potom ich rozpolia a odstránia pätkové lanká. Takto očistené od najväčšieho podielu kovu sa drvia na menšie kúsky. Ďalej putujú do špeciálneho stroja na mechanické rezanie a drvenie. Pneumatika sa rozomelie a pomocou magnetov sa zo zmesi odstránia kovové časti. Zvlášť sa oddelí aj textilné vlákno. Zvyšná guma sa ďalej ekologicky spracováva, kým vznikne gumový granulát v rôznej zrnitosti. Z neho sa potom vyrábajú finálne produkty.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nový život

Všetky časti pneumatiky sú pri recyklácii využité do posledného zvyšku. Textilný  odpad vo forme „vaty“ sa používa napríklad v stajniach ako podstielka, alebo ako výborný izolačný materiál v stavebníctve. Spolupracujúce výskumné ústavy a vysoké školy však hľadajú aj jeho ďalšie a čo najlepšie využitie. Vyseparovaná „kovová vata“ v podobe drobných kúskov drôtikov z oceľového kordu (kovová „tkanina“, ktorá slúži ako výstuha behúňa) sa dá tiež využiť a putuje na ďalšie spracovanie v oceliarňach, kde sa kov roztaví a znova použije.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Finálny rozomletý gumový granulát má široké využitie. Vyrábajú sa z neho napríklad aj gumové rohože do áut, gumové obrubníky, tlmiace a odhlučňovacie pásy pre koľajovú dopravu - pre vlaky, či električky, protihlukové plochy, tlmiace a antivibračné materiály, ale tiež mozaikové podlahy do interiéru.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Recyklované pneumatiky sú využiteľné aj ako povrchový materiál pre športoviská, telocvične, no tiež aj ako súčasť športového náradia. Materiál sa výborne osvedčil ako dopadové tlmiace plochy pre detské ihriská, ale tiež pre kúpaliská. Granulát sa s úspechom používa ako prísada do „šepkajúceho“ asfaltu, kde pridaná guma znižuje hluk a zvyšuje životnosť ciest.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Veľké množstvo ľudí ešte stále netuší o svojom práve odovzdať pneumatiky ZADARMO. Preto mnoho pneumatík stále končí nesprávne na nelegálnych skládkach, či pohodené v lese, na ulici, alebo pri bežných odpadkových nádobách.  Preto, ak máte  zbytočné ojazdené  pneumatiky, zbavte sa ich správne: ZADARMO a EKOLOGICKY. Recyklácia pneumatík je jednou časťou z veľkého procesu celkovej a komplexnej recyklácie a teda komplexného nakladania s odpadom.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na trhu sa každý rok objavujú tisícky ton nových pneumatík. Ak sa nebudeme správať zodpovedne, bude to mať fatálne následky na prírodu a samozrejme, aj na nás. Recyklácia surovín vrátane pneumatík je cesta nielen k novým produktom a originálnym bytovým doplnkom, ale najmä k zlepšeniu prostredia, v ktorom žijeme.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo