2018-09-03 05:20:00
Meranie emisií WLTP
Meranie emisií WLTP
Zdroj: VW

Z ponuky VW zmizla polovica modelov, mnohé sa nevrátia

Dôvodom sú emisie, či skôr ich meranie po novom. V EÚ totiž začala platiť nová norma zisťovania škodlivín vo výfukových plynoch.

Problém zaskočil mnohé automobilky. Volkswagen prestal predávať polovicu zo svojich modelov. Predáva iba skladové zásoby, nové autá, ktoré by sa zadávali do výroby nemajú šancu. Dôvodom je  zavedenie novej metodiky merania spotreby a emisií pre všetky autá na trhu. Predstavuje vo svojej celistvosti veľký problém pre väčšinu automobiliek. Už na prelome minulého a tohto roka oznamovali, že schváliť v ňom všetky autá v ponuke nebude možné a preto sa preriedi ponuka motorov. Aj keď vtedy bolo do „Dňa D“ ešte osem mesiacov, zdalo sa neuveriteľné, že by nebolo dosť času na novú homologáciu či úpravy všetkých áut. Teraz je to jasné: nebolo.

O tom, že bude 1. september 2018 pre automobilový priemysel v Európe naozaj čiernym dňom, napovedali nedávne obrovské zmeny v ponuke motorov značky Škoda, keď napríklad Superb sa ponúka len s dvojlitrovým naftovým motorom TDI a Octavia sa ponúka s obyčajnou trojicou slabších motorov. Informácie od iných značiek naznačovali vyradenie niektorých špecifických modelov. Celý dopad nových pravidiel sa ale teraz ukázal po tom, čo sa deje teraz vo Volkswagene.

Zdroj: VW

Jednu z najväčších automobiliek sveta zrejme zaskočil urýchlený nástup World-Harmonized Light-duty Vehicles Test Procedure zjavne zaskočil. Nový spôsob merania v laboratóriách je doplnený o cestnú skúšku Real Driving Emissions (RDE). Je tiež spojený s tým, že každý jeden typ vozidla je nutné homologovať zvlášť. Pre automobilku s tak širokou ponukou špecifických verzií bolo zjavne nemožné všetko stihnúť včas. Keďže bez absolvovania WLTP a RDE je predaj nového auta v EÚ od soboty protizákonný, VW jednoducho nebude vôbec predávať celý rad áut. Teda aspoň nie tých, ktoré by sa mohli novo objednať priamo z výroby.

Wolfsburg uviedol  vo svojom najnovšom vyhlásení pre agentúru Reuters, že len polovica modelov osobných áut značky pre nemecký trh je v súlade s novými štandardmi. Keďže aj vo zvyšku Európy (okrem krajín mimo EÚ) sa Volkswagen opiera o rovnakú homologáciu, dotýka sa to aj ostatných krajín. Automobilka uvádza, že získala oprávnenie predávať iba 7 zo svojich 14 hlavných modelových radov. „Nové testy sú ťažšie a trvajú dvakrát až trikrát dlhšie ako v minulosti. Ešte aj modely limitovaných edícií treba testovať oddelene,“ vyjadrila sa automobilka. To vysvetľuje, prečo sa VW ocitol v slepej uličke. Aj najlepšie predávaný model - Golf patrí medzi vozidlá, ktoré čakajú na schválenie príslušnými orgánmi. Mal by dostať pečiatku od úradov do konca septembra. Homologácie ďalších modelov ale bude trvať dlhšie. Vedenie spoločnosti očakáva výrazný pokles predajov v septembri, októbri a pravdepodobne aj v novembri.

Zdroj: VW

Bude teda trvať niekoľko mesiacov, kým sa VW vráti svojou ponukou do normálu. Golf z ponuky nezmizne, verzia R príde o vyše 7 kW (10 koní) a manuálnu prevodovku.Obmedzená bude aj ponuka verzií GTI . Takáto čistka môže zasiahnuť aj bežnejšie varianty. Pretože homologovať sa naozaj musí každá verzia zvlášť a ak sa nepredáva skvele, VW ju radšej vyradí z ponuky.

Budú to ťažké časy pre automobilový priemysel. Aj firmy ako Daimler alebo dodávateľ dielcov Valeo znížili očakávania tohtoročných ziskov pre spomalenie celosvetových predaja daného ťažkosťami v Európe.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: Reuters

Komentáre k článku


Stream naživo