2018-07-03 16:15:00
Shell Eco Marathon 2018
Shell Eco Marathon 2018
Zdroj: Jozef Vydra

V Shell Eco-Marathon Europe budú súťažiť aj stredoškoláci z Trnavy

Študenti Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave sa po svojej minuloročnej premiére v Londýne opäť zúčastnia na pretekoch Shell Eco-marathon Europe 2018.

Počas 34. ročníka pretekov v úspornej jazde, ktoré sa uskutočnia 5. – 8. júla v Londýne, zabojujú so svojím elektromobilom o dobrý výsledok. Za Slovensko predstavia úsporné vozidlá spolu tri študentské tímy.  

Tím z Trnavy je najmladším slovenským tímom a jediným stredoškolským. Účastníkom pretekov Shell Eco-marathon Europe je od roku 2016, kedy sa študenti úspešne kvalifikovali v „nominačných pretekoch“ z okruhu Le-Mans vo Francúzku. Minulý rok si vychutnali premiérovú účasť vo veľkom finále v Londýne a teraz sa na trať postavia so svojím úsporným elektromobilom opäť. Veľa si sľubujú od zlepšení na vozidle.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tento rok  náš elektromobil získava vďaka systému rekuperácie elektrickú energiu aj z kinetickej energie vozidla. Spevnili sme tiež karosériu a zvýšili maximálnu rýchlosť vozidla z pôvodných 35 km/h na 55 km/h,“ opisuje zmeny kapitánka tímu Darina Nádaská. V minulom roku im totiž chýbali necelé dve sekundy na to, aby sa dostali počas jazdy na jedno kolo z kvalifikácie do hlavnej súťaže.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Trnavskí študenti zabojujú o dobrý výsledok v silnej konkurencii 143 tímov z  24 prevažne európskych krajín. Pred ich cestou do Londýna predstavili svoje vozidlo v sídle školy na Študentskej ulici v Trnave. Povzbudiť ich prišiel aj župan Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič. Nielen že zaželal celému tímu veľa šťastia, ale na naliehanie študentov si aj vyskúšal jazdu na tomto vozidle.

Jeho vodičkou je kapitánka tímu, ktorý pozostáva ešte z vedúceho celého projektu a z dvoch „elektrikárov“ a jedného mechanika, ktorý je zároveň náhradným pilotom. Má však o 15 kilogramov viac, čo je výrazný hendikep. Darina Nádaská v kombinéze a s prilbou na hlave je presne na minimálnom limite hmotnosti, ktorú predpisujú pravidlá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Energeticky najefektívnejšie vozidlá planéty, ktoré prejdú na jeden liter paliva alebo jednu kilowatthodinu stovky až tisíce kilometrov, môžu návštevníci vidieť počas pretekov Shell Eco-marathon Europe 2018. Sú súčasťou festivalu Make the Future, ktorý prináša vízie o budúcich zdrojoch energie a spôsoboch, ako budeme v mestách žiť, pracovať či cestovať. Dejiskom festivalu je Queen Elizabeth Olympic Park v Londýne.

Zdroj: Jozef Vydra
 
Zdroj: Jozef Vydra
 
Zdroj: Jozef Vydra

 Vozidlo, ktoré študenti postavili má zaujímavé parametre. Jeho rozmery sú 2700 x 900 x 800 mm (dĺžka x šírka x výška) a hmotnosť je 45 kg. Pohon zabezpečuje trojfázový elektrický motor s výkonom 250 W, ktorý napája lítium – iónová batéria s napätím 36 V a kapacitou 10 Ah. Riadenie je pákové, brzdy sú mechanické kotúčové. Karoséria je zhorovená z kombinácie laminátu a uhlíkových vlákien. Vývoj a výroba vozidla trvali 400 hodín.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Do boja idú s chuťou aj dva slovenské vysokoškolské tímy

Okrem Trnavčanov má Slovensko ďalšie dve želiezka v ohni: študentov košickej Strojníckej fakulty TUKE a študentov bratislavskej Strojníckej fakulty STU. Oba vysokoškolské tímy majú z pretekov viacročné skúsenosti.

Tím Bratislava: Študenti Strojníckej fakulty STU sa na hlavnej časti súťaže zúčastnia tento rok už po šiestykrát. Predvedú sa s novým dizajnom, s ktorým im pomáhajú študenti Fakulty architektúry. S novou, výrazne žltou farbou vozidla ich na trati neprehliadne žiadny súper. Zmenou oproti minulému roku je aj benzínový pohon a nový spôsob riadenia vozidla. Volant vystrieda pákové riadenie a klasickú odstredivú spojku zase jednokotúčová suchá trecia, ktorá má účinnejší chod.

Tím Košice: Košický tím je prvým slovenským tímom a zároveň aj prvým tímom zo strednej Európy, ktorý sa zúčastnil na pretekoch Shell Eco Marathon Europe. Študenti Strojníckej fakulty TUKE začali svoju históriu v súťaži písať už v roku 1994. Tento rok sa budú snažiť prekonať svoj doterajší rekord 783 km na liter paliva a atakovať métu 1 000 km. Najskúsenejší slovenský tím predvedie na trati nové vozidlo s minimálnym odporom vzduchu. Vylepšili totiž aerodynamický tvar vozidla a odľahčili karosériu, čím klesla hmotnosť vozidla na 35 kg.


AUTOR: © Zoznam/Jozef vydra

Komentáre k článku


Stream naživo