24.05.2018

Dunlop SportSmart TT – pneumatiky pre voľné jazdy na okruhu aj na ceste

Je dôležité mať kvalitné pneumatiky – pri motocykloch to platí dvojnásobne.

Majú polovičný počet kolies a teda aj menšiu styčnú plochu, ako autá. Orientovať sa v ponuke nie je jednoduché. No ak chcete jazdiť športovo a pritom bezpečne, môžete siahnuť po pneumatikách Dunlop. Značka v marci roka 2018 uviedla na trh štvrtú novinku vo svojom portfóliu hyperšportových pneumatík. Pneumatiky Dunlop SportSmart TT sú vyvinuté tak, aby naplnili požiadavky jazdcov najnovších športových motocyklov a výkonných naháčov, ktorí chcú používať rovnaké pneumatiky pri voľných jazdách na okruhu, ako aj pre jazdu po ceste.

Názov SportSmart TT je odvodený z cestného radu SportSmart Dunlop, doplnkové písmená TT odkazujú na okruhovú technológiu (Track Technology). S novými pneumatikami SportSmart TT sa značka Dunlop vracia do segmentu, v ktorom bola pred viac ako desiatimi rokmi vďaka oceňovaným pneumatikám Qualifier RR. Pneumatika SportSmart TT je štvrtá nová hyperšportová pneumatika, ktorú Dunlop uvádza na trh v priebehu jediného roka. Potvrdzuje stratégiu nového vymedzenia sortimentu, ktorú Dunlop ohlásil. Jej cieľom je, aby si z ponuky vybral skutočne každý jazdec.

Víťazná technológia z Majstrovstiev sveta

Rok 2017 bol pre Dunlop náročný, nielen pre tempo uvádzania nových produktov. Úspechy zožal aj pretekárskej dráhe. Pneumatiky Dunlop si zvolili Ian Hutchinson a Michael Dunlop, vyhrali s nimi preteky Isle of Man v kategóriách TT Superbike a Senior a vybrala si ich stajňa GMT94, ktorá s nimi vyhrala Majstrovstvá sveta endurance FIM, vrátane pretekov Bol d'Or a 24 hodín Le Mans.

Pre tieto preteky vyvinul Dunlop nový polymér, ktorý využíva v motoristickom športe pre zvýšenie priľnavosti a odolnosti pneumatík. V nových pneumatikách SportSmart TT Dunlop použil špeciálnu pretekársku zmes, ktorá podáva stále rovnaký výkon vo veľmi širokom rozsahu prevádzkových podmienok. To je mimoriadne dôležité pri kombinovanom nasadení na ceste i na okruhu.

Pre optimalizáciu styčnej plochy pneumatiky s povrchom dráhy využíva Dunlop pre pneumatiky SportSmart TT novú technológiu NTEC RT (Road and Track - cesty a okruh). Umožňuje upravovať tlak v zadnej pneumatike tak, aby sa maximalizovala styčná plocha pri jazde na okruhu. V cestnej premávke môžu jazdci využívať štandardné, výrobcom odporúčaný tlak, zatiaľ čo pri jazde po okruhu si môžu zvýšiť kontaktnú plochu pneumatiky s povrchom okruhu až o 24%. Vďaka NTEC tak majú dostupnú priľnavosť, ktorá sa blíži 100% priľnavosti špeciálnych pneumatík pre pretekársky okruh.

Testy (ne)prekvapili

Po uvedení pneumatík Dunlop SportSmart TT urobil Dunlop rozsiahly test, v ktorom porovnával ich výkonnosť s konkurenčnými hyperšportovými pneumatikami. S využitím superbikov s motorom s objemom 1000 a 600 cm³ usporiadal „slepý test“ na náročnom okruhu v juhofrancúzskom Mireval. Pri prvej skúške porovnával svoj posledný model pneumatík s tromi hlavnými konkurentmi na zvlnenom, 3,3 kilometra dlhom okruhu na motocykli Yamaha R1 na pneumatikách 120/70ZR17 vpredu a 190/55ZR17 vzadu. Na konkurenčných pneumatikách motocykel zvládol okruh s priemerným časom 1 minúty a 24,44 sekúnd. Po obutí pneumatík Dunlop SportSmart TT dosiahla Yamaha R1 čas 1 minútu a 22,85 sekúnd. SportSmart TT tak boli o 1,5 sekundy na kolo rýchlejšie ako priemerný čas konkurenčných pneumatík. Čas jedného z kľúčových konkurentov pri teste prekonali dokonca o neuveriteľných 2,6 sekundy.

Podobné čísla priniesol aj test na ľahšom motocykli Yamaha R6. Pneumatiky Dunlop pri ňom dosiahli o 1,9 sekundy kratší čas ako jedny konkurenčné pneumatiky, a boli celkovo o 1,2 sekundy rýchlejšie oproti priemernému času, ktorý na prejdenie okruhu potrebovali konkurenčné výrobky. Pri teste použili pneumatiky 120/70ZR17 vpredu a 180/55ZR17 vzadu.

Pôsobivý čas pritom podľa jazdcov nebol dosiahnutý na úkor ich pocitu pri jazde, sebadôvery alebo spätnej väzby. Jeden skúsený jazdec poznamenal, že SportSmart TT pri jazde robili dojem „pneumatík kategórie Moto2 na ceste“, a ich priľnavosť bola dlhodobá a nevykazovali tendenciu k jej znižovaniu. Toto tvrdenie nie je žiadnym veľkým prekvapením. Pneumatiky Dunlop sa v roku 2010 stali oficiálnymi pneumatikami Majstrovstiev sveta Medzinárodnej motocyklovej federácie Moto2 a Dunlop priebežne vyvíja nové zmesi a konštrukcie pre tieto najintenzívnejšie pretekárske kategórie.

Práve pre preteky na najvyššej úrovni - Moto2 a Majstrovstvá sveta endurance Medzinárodnej motocyklovej federácie, vyvinula spoločnosť Dunlop nový polymér, ktorý zvyšuje priľnavosť a odolnosť pneumatík. V nových pneumatikách Dunlop SportSmart TT je tento polymér využitý ako súčasť zmesi MultiTread. Je jednou z príčin stabilnej výkonnosti pneumatík, ktorú často spomínali testovací jazdci.

Mireval – zasvätený rýchlosti

Vysokorýchlostný skúšobný okruh v Mireval je jedným z najnáročnejších okruhov pre testovanie pneumatík až na samú hranicu ich možností. Okruh sa nachádza v kopcoch neďaleko Montpellier a je kombináciou extra rýchlych zjazdov s pozvoľnými oblúkmi, na ktorých musia pneumatiky predovšetkým podporovať sebadôveru jazdcov, ako aj úsekov, na ktorých musia jazdci vzápätí prudko brzdiť. To zase kladie veľké nároky na predné pneumatiky z hľadiska stability. Pri návrate na štartovaciu čiaru potom jazdci prechádzajú technickým úsekom, ktorý preveruje presnosť riadenia a priľnavosť. Práve vďaka tejto kombinácii najrôznejších zákrut vyhľadáva Dunlop okruh v Mireval pre skúšky pri vývoji hyperšportových pneumatík.

Novinka SV Tread

Vizuálne najpôsobivejším prvkom pneumatík SportSmart TT je charakteristický dezén behúňa so špeciálnymi "rýchlostnými prieduchmi" Speed Vent. Behúň ‚SV-Tread‘ zaisťuje optimálnu teplotu vďaka dômyselne navrhnutému rozloženiu dezénových drážok a stopy. Predná pneumatika sa pri jazde vpred chladí priamo aerodynamickým prúdením vzduchu. V zákrutách potom SV-Tread zdokonaľuje roztváranie a zatváranie dezénových drážok, čo zlepšuje priľnavosť a pohlcovanie uvoľňovaného tepla.

Dynamické zloženie zmesi prednej pneumatiky

Konštrukcia a tvar prierezu nových pneumatík boli preverené v motoristickom športe a poskytujú jazdcom presne takú spätnú väzbu, ktorú si vždy priali. Cieľom skúseného testovacieho tímu spoločnosti Dunlop bolo dosiahnuť čo najúčinnejšiu kombináciu pohyblivosti a stability, čo viedlo konštruktérov k vývoju nového riešenia pri využití konštrukcie bezšvového pásu (Jointless belt; JLB) a viskózových vrstiev. To všetko spolu s novým zložením zmesi poskytuje užívateľom pneumatík SportSmart TT maximálnu sebadôveru pri zvládaní veľmi rýchlej jazdy.

Dunlop má najmladší a najinovatívnejší sortiment hyperšportových pneumatík

  • Pre sezónnych pretekárskych jazdcov - GP Racer D212 - uvedená v januári 2017
  • Pre cesty a príležitostné použitie na okruhu - SportSmart2 Max - uvedené v marci 2017
  • Pre profesionálnych jazdcov - D213 GP Pro – uvedené v lete 2017
  • Pre skúsených jazdcov na okruhu aj na ceste: SportSmart TT - uvedená v marci 2018

Nezabudnite, ojazdené pneumatiky nepatria do kontajnera ani do lesa. Máte právo ich nechať zadarmo v ktoromkoľvek pneuservise alebo predajni pneumatík.
Viac info na www.eltma.sk


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: Dunlop, PBR

Komentáre k článku