2017-06-06 15:00:00
Shell V-Power Dynaflex
Shell V-Power Dynaflex
Zdroj: Jozef Vydra

Nové palivá dokážu poriadne vyčistiť motor zvnútra

Spoločnosť Shell predstavila najnovšiu generáciu palív s výrazným čistiacim účinkom.

Ako vyčistiť motor zvnútra a prečo vlastne? Prevádzkou vznikajú usadeniny, ktoré zhoršujú trenie piestov vo valci a zanášajú jemné vstrekovacie dýzy. Väčšie množstvo usadenín sa prejaví predĺženou dobou vstreku paliva (sledovaná na údajoch z riadiacej jednotky motora). Usadeniny zmenšujú prierez trysky, a tým predlžujú čas vstreku benzínu a zvyšujú množstvo spotrebovaného paliva, ktoré sa nezapáli v optimálnom čase, takže všetko palivo nezhorí a spaľovanie je neefektívne a rastie  spotreba.

Ako teda vyčistiť motor? Napríklad po jeho rozobratí. Alebo... pomôcť môžu aj moderné technológie a palivá s prísadami, ktoré nielen zabránia vzniku usadenín, ale ich dokážu aj postupne odstraňovať a vyčistiť tak motor. Nové palivá Shell Sú navrhnuté pre zvýšenie účinnosti benzínových a naftových motorov. Novinka prichádza po viac ako päťročnom výskume a desiatkach tisíc hodín testov v laboratórnych podmienkach aj bežnej prevádzke.

Všetky palivá Shell dnes obsahujú novú DYNAFLEX technológiu, ktorá odráža požiadavky najmodernejších motorov, pričom ich efekt sa prejaví aj na starších typoch motorov. Najvýkonnejšími a najúčinnejšími palivami v sortimente sú uvádzané pod označením Shell V-Power.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Máme pred sebou najväčšiu technologickú inováciu v zložení palív a zároveň výrazný míľnik v histórii nášho výskumu. Historicky prvýkrát sme v jednom momente zmodernizovali celé portfólio benzínových aj naftových palív,“ poznamenáva Jan Čapský, riaditeľ prevádzky čerpacích staníc Shell v Českej republike a na Slovensku. „Naším cieľom boli palivá, ktoré lepšie čistia a chránia motor. Všetci sme motoristi a z vlastnej praxe vieme, že je dôležité, aby sme do cieľa cesty prišli bezpečne, ale aj to, aby vozidlo pracovalo efektívne.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Všetky palivá Shell obsahujú novú DYNAFLEX technológiu, ktorá pomáha čistiť a chrániť kľúčové komponenty motora, akými sú sacie ventily alebo vstrekovače, od škodlivých usadenín. Technológia použitá v benzínoch Shell V-Power sa zameriava na hlavné faktory ovplyvňujúce účinnosť motora a jeho výkon: trenie a usadeniny.

Nový prémiový benzín Shell V-Power obsahuje 3x viac čistiacich a trenie znižujúcich zložiek v porovnaní so základným palivom Shell FuelSave Natural 95. Nová DYNAFLEX technológia prináša o 20  % viac čistiacich molekúl oproti predchádzajúcej generácii benzínového paliva pod označením Shell V-Power Nitro+. Nové naftové palivá Shell V-Power Diesel pomáhaju obnoviť výkon motora tým, že odstraňujú už vzniknuté usadeniny. Všetky palivá Shell sú koncipované tak, aby splnili náročné požiadavky moderných motorov, ale efekt palív sa prejaví aj na starších agregátoch.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vývoj motorov v posledných rokoch smeroval k nárastu výkonu. Našou úlohou je reflektovať tento vývoj – modifikovať palivo tak, aby pracovalo efektívne aj v nových podmienkach. Každý vodič totiž očakáva od motora svojho auta maximum,“ povedala pri predstavení novinky Johanne Smith, palivová expertka Shell, ktorá sa podieľala na vývoji nových palív.

Palivá Shell V-Power - aj ich najnovšia generácia, vyvíjajú v spolupráci so Scuderia Ferrari, legendárnym tímom formuly 1. Palivo, ktoré poháňa monoposty Scuderia Ferrari má na 99 % rovnaké zloženie s palivom Shell V-Power Racing 100, ktoré je bežne dostupné na slovenských čerpacích staniciach Shell. Nová DYNAFLEX technológia sa využíva aj v pretekárskom palive Scuderia Ferrari. Nečudo, že nové palivá uvádza Sebastian Vettel.

Aby sa preukázali nové vlastnosti palív Shell, renomované laboratórium SGS vykonalo špeciálne testy, ktoré boli zamerané na čistiace účinky prémiových palív v moderných zážihových motoroch s priamym vstrekovaním. Nové benzínové palivo Shell V-Power 95 s DYNAFLEX technológiou preukázalo čistiace vlastnosti. Unikátnosť testu je v tom, že doterajšie zisťovania sa robili na starších motoroch s nepriamym vstrekovaním.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

„Nové palivá prešli dlhodobým testovaním v našich laboratóriách. Napriek tomu nás zaujímal pohľad nezávislej inštitúcie. V spolupráci so spoločnosťou SGS sme sledovali čistiace účinky paliva Shell V-Power 95 na motory s priamym vstrekovaním. Som rád, že test potvrdil deklarované vlastnosti nového paliva,“ dodal Jan Čapský.

Spoločnosť SGS patrí medzi celosvetovú špičku v oblasti inšpekcie, testovania, verifikácie a certifikácie. Test paliva vykonala spoločnosť v polovici mája 2017 v laboratóriách v českom Kolíne na modernom štvorvalci s priamym vstrekovaním 1.4 TSI od koncernu Volkswagen podľa návrhu novej CEC metodiky. Skúška pozostáva zo 48-hodinovej fázy „dirty-up“, počas ktorej sa motor zanesie referenčným palivom a následnej 24-hodinovej fázy „clean-up“, počas ktorej by sa mali preukázať čistiace účinky paliva s obsahom čistiacich aditív.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Testovaný motor patrí k tým najnáročnejším, čo sa týka kvality paliva. Agregát z rodiny EA111 má výkon 132 kW a zložité preplňovanie pomocou mechanického kompresora a turbodúchadla poháňaného výfukovými plynmi. Na prvú fázu „dirty-up“ sa ako referenčné palivo použil základný benzín z rafinérie bez biozložky. Palivo spĺňalo všetky platné kvalitatívne normy.

Počas úvodnej 48-hodinovej fázy zanesenia motora usadeninami spotreboval motor 240 litrov referenčného paliva (necelých päť nádrží) a na konci tejto fázy sa predĺžil čas vstreku paliva takmer o polovicu. Počas následnej čistiacej fázy testu spotreboval motor 120 litrov (približne 2,5 nádrže) nového paliva Shell V-Power 95 s DYNAFLEX technológiou. Doba vstreku sa skrátila o 37 % a ako vidno na obrázkoch, odstránila sa významná časť usadenín na tryskách vstrekovačov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Test jasne preukázal čistiace schopnosti nového paliva Shell V-Power s čistiacou DYNAFLEX technológiou. Vo všeobecnosti platí, že trysky zanesené nekvalitným palivom významne ovplyvňujú prísun paliva, čo sa negatívne prejavuje na chode motora znížením jeho výkonu; zároveň sa zvyšuje spotreba paliva a emisie. Motor v dôsledku týchto zmien môže zle štartovať a neudrží konštantné otáčky, a to môže skončiť rozsvietením kontrolky na palubnej doske a tzv. núdzovým režimom. „Vstrekovače sa môžu znečistiť veľmi skoro aj pri novom vozidle. Často sa to rieši výmenou vstrekovačov alebo ich vyčistením a táto oprava je pomerne nákladná. Z našich testov vyplýva, že sa tomu dá predísť tankovaním kvalitného paliva s čistiacimi zložkami. Dôkazom je testovaná vzorka prémiového benzínu Shell V-Power 95,“ dodal Ladislav Fuka, riaditeľ Oddelenia palív a mazív spoločnosti SGS.

                                                             

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo